Kaupunginhallitus, kokous 18.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 410 Porin kaupungin talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025-2027

PRIDno-2024-2848

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Perustelut

Talousarvioprosessi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta käsitteli talousarvion lähtökohtia kokouksessaan 11.6.2024 § 33. 

Johtokunta päättää esityksestä Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioksi 2025 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Laaditun aikataulun mukaan kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on loka-marraskuussa ja valtuuston talousarviokokous 9.12.2024. Johtokunta päättää Porin Veden lopullisesta talousarviosta valtuustokäsittelyn jälkeisessä joulukuun kokouksessaan.

 

Kehys

Porin kaupunginhallitus on kokouksessaan 3.6.2024, § 272 päättänyt vuoden 2025 talousarvion toimiala- ja liikelaitoskohtaisen kehyksen. 

Kaupungille maksettava Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko 2025 on 6 % eli 2,652 milj. €. Tämä on summaltaan sama kuin kuluvana vuonna.

Porin Veden tilikauden ylijäämä 2025 päätetyssä kehyksessä on 1.975 milj. €. Luku on 0,225 milj. € suurempi kuin kuluvana vuonna.

Porin Veden investointikehys 2025 on 6 milj. € vuodelle 2025.  Tämä on taloussuunnitelman 2025-27 mukainen ja summaltaan miljoona euroa suurempi kuin kuluvana vuonna.

Kaupunginhallitus edellyttää myös liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

 

Käyttötalous

Porin Veden vesi- ja viemärilaitospalveluita tuotetaan ja kehitetään edelleen Porin kaupunkistrategian 2030 ohjaamana. Liitteenä on esitys Porin Vesi, liikelaitoksen käyttötalousarviosta vuodelle 2025. Talousarvioesityksen 2025 prosessikuvaus sisältää liikelaitoksen tilannekuvan ja tavoitteiden kuvauksen. 

Porin Veden talousarvioesityksen liiketoiminnan tulo-osuuden toteuttamiseksi tarvitaan taksankorotus 1.1.2025 alkaen. Taksasta on erillinen esitys seuraavassa kokouspykälässä. Meno-osuus on tehty tarkasti kustannuspaikoittain ja tileittäin tiukan menokurin periaatetta noudattaen.

Porin Veden tulot talousarvioesityksessä 2025 ovat yhteensä 22.558.340 euroa. Porin Veden talousarvioesityksessä 2025 tilikauden ylijäämäksi ennen varauksia muodostuu kehyksen mukainen 1.975.000 euroa. Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko talousarvioesityksessä 2025 on 2,652 milj.€, eli sama kuin KH:n asettamassa kehyksessä.

Käyttötalousarvioon sisältyvä vuosivuokra Kiinteistö Oy Luotsinmäen Puhdistamolle on 0,95 M€. Tällä summalla puhdistamoyhtiö kattaa käyttömenonsa, vuotuiset puhdistamolla tehtävät investoinnit sekä varautuu tuleviin normaaleja vuosi-investointeja suurempiin investointeihin. Vuokra vuonna 2025 on 0,05 M€ pienempi kuin vuonna 2024.

 

Investoinnit

Vuoden 2025 investointeihin esitetään Porin Vettä sitovan raamin mukaisesti on 6 milj.€. Suunnitellut laajennusinvestoinnit 2025 ovat 0,5 M€, saneerausinvestoinnit 5,2 M€ ja muut investoinnit 0,3 M€. Liitteinä ovat investointiohjelma vuosille 2025-2027, investoinnit 2025 ryhmittäin ja yksityiskohtainen investointisuunnitelma vuodelle 2025. Investointiohjelmassa on esitetty suunnitteluvuosille 2026 ja 2027 6 M€:n vuotuiset investoinnit.  

 

Rahoitus

Rahoitusbudjetin 2025 suuruudeksi eli toimintojen ja investointien rahavirraksi muodostuu 6.732.427 euroa. Rahavirta positiivinen eli täyttää KH:n kehyksessä 2025 esitetyn vaatimuksen.

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 3.6.2024 tehnyt päätöksen talousarvion 2025 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä.

Elinvoima- ja ympäristölautakunta käsittelee toimialan talousarvioesityksen kokouksessaan 18.9.2024. Toimialakohtainen talousarvioesitys siirtyy lautakunnan hyväksynnän jälkeen kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunginvaltuusto hyväksynee talousarvion joulukuun aikana. Tämän jälkeen toimialat valmistelevat kustannuspaikkakohtaiset käyttösuunnitelmat loppuun ja lautakunnat vahvistavat ne joko joulukuun 2024 tai tammikuun 2025 kokouksessa.

Jätehuoltoviranomaisen viranomaistehtävien hoidon aiheuttamat kustannukset laskutetaan Keräämö Oy:ltä kahdessa erässä: kesäkuussa laskutetaan tammi-kesäkuun jaksolta talousarvion summasta 50 %. Jätehuoltoviranomaisen tasaus koko vuoden osalta puolestaan laskutetaan koko vuoden toteuman mukaisista kuluista tilinpäätöksen yhteydessä. Osuus hallinnollisista ja toimitilakustannuksista on sisällytetty jätehuoltoviranomaisen talousarvion toimintatuottoihin. 

Jätehuoltoviranomaisella on kolme kokoaikaista työntekijää. Henkilöstösuunnitelmassa palkkamenojen on arvioitu kasvavan 5,15 prosenttia verrattuna vuoden 2024 alun tasoon. Voimassa olevat työehtosopimukset päättyvät 30.4.2025, joten henkilöstökustannusten arvioon sisältyy epävarmuutta.

Talousarviossa varaudutaan jätelain muutoksista johtuvien selvitystöiden toteuttamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä talousarvioesityksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti 3.6.2024 §272 vuoden 2025 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät sekä toimintaympäristön muutokset. Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2025–2027 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Talousarvion suunnitelmavuodet 2026–2027 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.

Palkkakustannusten kasvu vuoden 2024 alusta vuoteen 2025 on arvioitu henkilöstösuunnitelmassa 5,15 prosenttiin. Kasvu on huomioitu kehyksessä täysimääräisenä. Nykyiset työehtosopimukset päättyvät kuitenkin jo 30.4.2025, joten lopullinen palkkakehitys vuonna 2025 saattaa poiketa arvioidusta. Talousarviovuodelle budjetoitujen palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmien mukaisia.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää tässä yhteydessä myös strategiasta johdetut toiminnalliset tavoitteensa, jotka eivät kohdistu mihinkään toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.

 

Talousarvion määrärahakehys

Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviota tehdään nyt viidettä kertaa. Organisaatiomuutoksessa 1.9.2020 yhdistettiin osa konsernihallinnon elinvoimayksiköstä ja viestintäyksiköstä sekä ICT-yksikkö kokonaisuudessaan ympäristö- ja lupapalveluiden toimialaan. Samalla Visit Pori Oy:n henkilöstö ja osa toiminnasta siirtyi liikkeenluovutuksessa toimialalle. 1.1.2024 alkaen ICT-yksikkö puolestaan siirtyi osaksi konsernipalveluita ja samalla omistajaohjaus siirtyi osaksi elinvoima- ja ympäristötoimialaa, kun toimialalle syntyi uusi kaupunkikehitys- ja omistajaohjausyksikkö. Satakunnan työllisyysalue aloittaa 1.1.2025 ja on osa elinvoima- ja ympäristötoimialan Kasvu- ja työllisyyspalvelut-yksikköä, joten sen talousarvio sisältyy toimialan määrärahoihin.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan kehys 3.6.2024 kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti oli -34 140 000 €, sisältäen Satakunnan työllisyysalueen kokonaisuuden. Kehykseen sisältyy erilaisia käyttötalouden sopeutustoimenpiteitä ja erinäisiä kehystä kasvattavia lisäyksiä.

Kaupungin yhteiset tervehdyttämistoimenpiteet:

  • Asiantuntijapalveluiden käytön vähentäminen -10 %, 132 000 €
  • Painatus- ja kopiointikustannusten puolittaminen, 20 000 €
  • Ilmoituskustannusten vähentäminen -20 %, 23 000 €
  • Toimialan lehtitilausten lopettaminen, 7 600 €
  • Koulutusten vähentäminen, 5 000 €

Yhteisiä tervehdyttämistoimenpiteitä on toimialalla yhteensä 187 600 euron arvosta. Asiantuntijapalveluiden käytön vähentäminen ei ole koskenut kaavoitusta eikä eläinlääkintää.

Lisäksi kehyksessä on mukana seuraavat käyttötalouden sopeutustoimenpiteet:

  • Joukkoliikenteen ruuhkavuorojen saattoautojen budjetoinnin lopettaminen, 100 000 €
  • Energianeuvonnan lopettaminen, 4 000 €
  • Työllisyydenhoidon sihteerien väheneminen kolmesta yhteen (eläköitymisten kautta), 80 000 €
  • Ulvilan eläinlääkinnän vastaanoton lopettaminen, 14 000 €
  • Matkailu- ja markkinointiyksikön markkinointimäärärahan supistaminen, 20 000 €
  • Hankeavustusten määrärahan pienentäminen, 12 324 €
  • Tapahtuma-avustusten määrärahan pienentäminen, 30 000 €

Kehyksessä huomioidut lainsäädännölliset muutokset:

  • Työllisyydenhoidosta eliminoitu TYP- sekä kuntakokeilun kustannuspaikat
  • Rakentamislain muutos; alle 30 neliöiset rakennukset, alle 50 neliöiset terassit ja katokset ja toimenpideluvat jäävät kokonaan pois – vaikutus rakennusvalvonnan lupamaksutuottoihin, arvio 35 000 €
  • Kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuu laajeneminen, kuluerä jatkossa elinvoima- ja ympäristötoimialalla, kehyksen summa -11,3 M€
  • Lakimuutos MRA, jossa edellytys paikkatiedolle ja tietomallipohjaiselle suunnittelulle – vakituinen paikkatietoasiantuntija kaavoitukseen, lisäys henkilöstökuluihin 29 000 €
  • Työllistämismäärärahojen poisto lakimuutoksen vuoksi, vaikutus 3 M€

Kehyksessä huomioidut toiminnalliset muutokset:

  • Kaavoituksen yhteistyösopimus Eurajoen ja Kankaanpään kanssa, 1 htv kaavoitusarkkitehti ja 1 htv suunnitteluavustaja, kustannusvaikutus kaupungille 23 000 €
  • Kaupungineläinlääkärin viran muuttaminen valvontaeläinlääkärin viraksi lisääntyneiden valvontatehtävien vuoksi, vaikutus terveysvalvonnan saamiin avustuksiin, AVI:n valvontaeläinlääkärin korvaukset +70 000 €, samalla palkkakustannukset siirtyvät eläinlääkinnästä terveysvalvontaan
  • Sisäisen kesätyöpaikkatuen siirto suoraan toimialoille, liikelaitoksille ja konsernipalveluihin, 392 000 €
  • Henkilöstösuunnitelmaan sisältyy entistä palkkatukityöllistämistä korvaavaa työllistämistä elinvoima- ja ympäristötoimialan osalta 1 htv, 24 000 €, liittyy palkkatukilainsäädännön muutoksiin
  • Pori-lisän ja rekrypalkkion poisto 350 000 €
  • SuomiAreena-kustannuspaikan poistuminen yhtiöittämisen myötä, vaikutus 260 000 €

Lisäksi kehys sisältää seuraavat kehyskorjaukset:

  • Joukkoliikenteen lipputuottojen lisäys 160 000 €
  • Lisäys KELAn koulumatkatukeen 80 000 €
  • Lisäykset ympäristö- ja terveysvalvonnan maksutuottoihin yht. 40 000 €
  • Kasvupalveluiden asiantuntijapalveluiden vähennys yht. 75 000 €
  • Ympäristösuunnittelun projekteista vähennys 20 000 €
  • Ilmanlaadun projektiluonteisen mittauksen määrärahan poisto 40 000 €

 

Satakunnan työllisyysalue

Työllisyyspalvelut siirtyvät 1.1.2025 Satakunnan työllisyysalueen lakisääteiseksi viranomaistehtäväksi. Käytännössä työllisyysalue henkilöstöineen tulee osaksi Porin kaupungin organisaatiota, Porin toimiessa alueen isäntäkuntana. Tehtävät koostuvat työvoima- ja elinkeinopalveluista, joita tuotetaan henkilö ja yritysasiakkaille voimassa olevien säädösten mukaisesti. Kyseessä on merkittävä kokonaisuus kaupungin organisaatiossa.

Työllisyysalueen palveluita tullaan tarjoamaan kaikissa alueen kunnissa tarpeen mukaan. Kiinteät toimipisteet Porissa sijoittuvat Porin Leijonaan ja KELA-taloon, lisäksi Harjavaltaan ja Kankaanpäähän avataan kiinteät toimipisteet. Kaikki kiinteät toimitilat ovat vuokrattuja.  

Talousarvio on pyritty laatimaan niin, että kustannukset eivät ylittäisi toiminnalle osoitettuja valtionosuuksia. Toimintatuotot koostuvat sopimuskuntien valtionosuuslaskelmien mukaisista maksuosuuksista, jotka ovat työ- ja elinkeinoministeriön laatimien valtionosuuslaskelmien mukaiset.

Kuntien maksuosuudet vahvistetaan työllisyysalueen talousarvion ja kuntakohtaisten valtionosuuskriteerien mukaisiksi viimeistään talousarviovuoden tammikuussa. Sopimuskuntien maksuosuuksiin ei tällä hetkellä ole tiedossa muutoksia. 

Lakisääteiset palvelut koostuvat henkilöille ja yrityksille tarjottavista työllisyys- ja työnvälityspalveluista, kuten työhönvalmennuksista ja työvoimakoulutuksista. Työllisyyspalvelut osallistuvat myös erilaisiin työllisyyshankkeisiin. Maahanmuuttajille ja muun kielisille tarjotaan räätälöityä työvoima- sekä tulkkauspalveluita, joiden tavoitteena on valmistaa heitä siirtymään työmarkkinoille.

Henkilöstö siirtyy TE-keskuksesta suoraan liikkeenluovutuksessa sovitusti työllisyysalueen ja Porin kaupungin henkilöstöksi. Siirtyvän henkilöstön määrä on vaihdellut valmistelun aikana ja on mahdollista, että muutoksia vielä ennen vuoden 2025 alkua tapahtuu. Henkilöstön määrään ja kuluihin pitää siis edelleen suhtautua varauksella.    

Satakunnan työllisyysalueen sopimuskunnilta on pyydetty lausunnot työllisyysalueen talousarvioehdotuksesta. Lausuntoja on pyydetty 30.9.2024 mennessä. Lausuntopyyntö on tämän esityksen liitteenä. Toistaiseksi saapuneita lausuntoja ei ole.

 

Kehyspäätöksen jälkeen tehdyt muutokset

Matkailu- ja markkinointiyksikön yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseensä ja elinvoima- ja ympäristötoimialan kehyksestä on irrotettu kyseisen yksikön määrärahat ja siirretty konsernipalveluihin viestintäyksikköön. Siirron vaikutus toimialan kehykseen on 1,06 M€.

Toimialan määrärahoista on tehty 70 000 euron siirto konsernipalveluihin asiakaspalvelut- toimintayksikköön liittyen Yyterin uuden vierailukeskuksen asiakaspalvelun henkilöstömenoihin. Summa on tasattu joukkoliikenteen kustannuspaikalta.

Eläkemaksuperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Tasausmaksun muutos on huomioitu kehyspäätöksen jälkeen, jonka johdosta elinvoima- ja ympäristötoimialan kehys pieneni 255 000 €.

Satakunnan työllisyysalueen talousarvioon on tehty kehyspäätöksen jälkeen muutos 0,37 M€ rahoituspohjan muuttuessa.

 

Talousarvioon sisältyvä esitys

Porin yhteistoiminta-alueen ympäristöterveysjaosto päätti § 27 kokouksessaan 11. heinäkuuta 2024 alueen pieneläinpäivystyksen hankinnasta. Kilpailutuksen voitti Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy. Uudella sopimuskaudella palvelun hinta on 556 800 euroa vuodessa, kun se aikaisemmin oli 0,2 M€ vuodessa. Uusi sopimus on voimassa 1. syyskuuta 2024 alkaen ja se kestää vuoden 2026 loppuun saakka. Uuden sopimuksen myötä Porin nettokustannuksen lisäys on 192 000 €. Tätä kustannuksen nousua ei ole voitu ottaa huomioon keväällä talousarvion valmistelussa eikä siten myöskään kesäkuun kaupunginhallituksen kehyspäätöksessä. Tämän vuoksi esitetään annetun kehyksen ulkopuolelle jääneen kustannuksen192 000 € lisäämistä toimialan kehykseen.

Talousarvioehdotuksesta on ympäristöterveydenhuollon osalta pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Ympäristöterveydenhuollon talousarvioon sisältyy pieneläinpäivystys, joten yhteistoiminta-alueen muiden kuntien maksuosuudet on otettu huomioon yhteistoiminta-alueen talousarvion toimintatuotoissa. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.

 

Investoinnit 2025

Toimialan investointimääräraha vuonna 2025 on yhteensä 350 000 euroa. Toimialan merkittävimmät investointitarpeet liittyvät Yyterin kehittämiseen.

Elinkeinoelämää tukevien investointien kokonaisuus Yyterissä on 300 000 euroa vuonna 2025. Näistä merkittävimmät toimenpiteet liittyvät muun muassa Yyterin yleissuunnitelman toteuttamiseen, Yyterin aukion yleissuunnitelman toteuttamiseen, Herrainpäivien alueen yleissuunnitelman laatimiseen sekä Yyterin alueen infran kehittämiseen.

Kirjurinluodon kehittämiseen varataan 30 000 euroa. Kirjurinluodon elinvoimaa tukevana investointina toteutetaan vuoden 2025 aikana muun muassa koko alueen opasteisiin liittyvä kokonaissuunnittelu ja toteutustyö.

Toimialan irtaimiston hankintaan varataan 20 000 euroa, joka käytetään vuoden 2024 tapaan joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöihin.

 

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvioiden 2021–2024 tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön controller-tiimin kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista kaupunkitasoisista prosesseista. Elinvoima- ja ympäristötoimialalta valittiin vuodelle 2023 uusiksi prosesseiksi joukkoliikenne sekä työllisyydenhoito. Vuonna 2025 työllisyydenhoidon prosessi pitää sisällään myös Satakunnan työllisyysalueen kokonaisuuden. Esityksen liitteenä on prosessien tilannekuvat, toiminnalliset sekä taloudelliset tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.

Huomioitavaa on, että palkkatukilainsäädännön muutoksista ja TE-uudistuksesta johtuen on vielä tiettyjä selvitysprosesseja käynnissä, joilla tullee olemaan vaikutusta vielä toimialan toimintaan ja määrärahoihin, joten toimialan kehyskin saattaa vielä muuttua kaupunginjohtajan ehdotukseen mennessä. Samoin toimialan henkilöstösuunnitelma tulee tämän vuoksi tarkentumaan.

Lisäksi kaupungin kehykseen on lisätty toimialoille kohdistamattomiin eriin tuloarviona 1 M€ tuottoja perustuen pääosin teollisuuden rakennuslupatuottoihin.

Lisäksi pääministeri Petteri Orpon hallituksen talousarvioesityksessä vuodelle 2025 on linjattu jo hallitusohjelmassa päätetyn mukaisesti, että nykyisin 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvat hyödykkeet siirretään sanoma- ja aikakauslehtiä lukuun ottamatta 14 prosentin verokantaan. Elinvoima- ja ympäristötoimialalla tämä tulee koskemaan joukkoliikennettä.  Joukkoliikennejaosto tulee päättämään joukkoliikenteen lipputuotteiden hinnoista myöhemmin.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • toimialan käyttötalousarvio vuodelle 2025
  • toimialan investoinnit vuodelle 2025
  • toimialan tilannekuva ja riskiarviot sekä toiminnalliset tavoitteet
  • toimialaan liittyvien prosessien kuvaukset (joukkoliikenne ja työllisyydenhoito).

Lisäksi elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle annettuun selvitykseen perustuen, että toimialaa sitova toimintakate vuodelle 2025 on -33 314 019 euroa (lisäys 192 000 euroa).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että Joonatan Juntunen poistui kokouksesta klo 17.04.

Lautakunta kuuli Jonna Vainion ja Marko Haapasaaren esityksen elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviosta vuodelle 2025.

Valmistelija

Niina Heino, niina.heino@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti kokouksessaan 3.6.2024 § 272 vuoden 2025 talousarviokehyksen. Liikelaitoksen talousarviossa noudatetaan samoja talousarvioperiaatteita kuin kaupungin talousarviossa. Palveluliikelaitoksen tuloslaskelmaosan sitova erä on tilikauden ylijäämä (alijäämä) 23 000 € ja investointiosan sitovana eränä investointimenot 390 000 €. Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen. Suunnitelmavuodet 2026 ja 2027 valmistellaan keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä kaupunginjohtajan talousarvioehdotukseen.

Palveluliikelaitoksen vuoden 2025 alkuperäinen talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen vahvistaman talousarviokehyksen mukaisesti tilikauden 2025 ylijäämätavoitteeseen 23 000 €. Talousarvioon on kuitenkin tehty kehyspäätöksen jälkeen muutos tasausmaksuun (ent. eläkemaksuperusteinen) -309 000 € ja tästä johtuen Palveluliikelaitoksen tulostavoite vuodelle 2025 on muutos huomioiden 332 000 €.

Valmistelu TE24-uudistuksen vaikutuksista on käynnissä ja muutokset saattavat vielä vaikuttaa Palveluliikelaitoksen toimintaan ja kehykseen. On siis huomioitava, että kehys sekä henkilöstösuunnitelma saattavat vielä kaupunginjohtajan ehdotukseen muuttua ja tarkentua.

KÄYTTÖTALOUS

Talousarvioesityksen pohjana toimii henkilöstösuunnitelma. Palveluliikelaitos on osana kaupungin talouden tasapainotusta / säästötoimenpiteitä laatinut talousarvion siten, että sisäisiin eriin ei toiminnallisia muutoksia lukuun ottamatta ole tehty korotuksia vuoden 2024 tasoon nähden. Vuodelle 2025 on kuitenkin odotettavissa yleiskorotuksia henkilöstökustannusten osalta sekä mahdollisesti raaka-ainekustannusten nousua. Vuoden 2025 taloudellisten tavoitteiden toteuttaminen ilman edellä mainittuja korotuksia edellyttää toimenpiteitä. Merkittävimpiä sopeuttamistoimenpiteitä vuonna 2025 ovat siivoustaajuuksien optimointi ja jo toteutusvaiheessa olevan työkykyprojektin tulokset sekä näiden integrointi soveltuvilta osin osaksi optimointia.

Liitteenä esitys Porin Palveluliikelaitoksen käyttötalousarviosta vuodelle 2025 sekä prosessikuvaus, joka sisältää Palveluliikelaitoksen tilannekuvan ja kuvauksen tavoitteista.

INVESTOINNIT

Vuoden 2025 investoinnit on suunniteltu kehyksen mukaisesti. Keittiöiden laitehankinnat yhteensä 170 000 €, puhtauden laitehankinnat 200 000 € ja Cygnaeuksen ruokapalvelukeskuksen hankinnat 20 000 €. Liitteenä Porin Palveluliikelaitoksen investointisuunnitelma vuodelle 2025.

Ehdotus

Esittelijä

Jani Sundell, johtaja, jani.sundell@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Palveluliikelaitoksen talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Perustelut

Kuntalaki edellyttää kaupungin toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kaupungin muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. 

Kaupunginhallitus vahvisti 3.6.2024 §272 vuoden 2025 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät sekä toimintaympäristön muutokset. Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2025–2027 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Talousarvion suunnitelmavuodet 2026–2027 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Kaupungin yhteisinä tervehdyttämissuunnitelmina on mainittu muun muassa asiantuntijapalveluiden käytön vähentäminen kymmenellä prosentilla. Merkittävä osa tarkastustoimen asiantuntijapalveluiden käytöstä koostuu lakisääteisen, virkavastuulla tehtävän tilintarkastuspalvelun hankinnoista, joten vastaavanlaiset säästöt eivät tällöin ole mahdollisia. Painatus- ja kopiointikustannuksia on jo kuluvana vuonna tehty säästöjä, kun painettu arviointikertomus jätettiin hankkimatta virkakunnalle.

Tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2025 perustuu nykyisen kaltaiseen henkilöstön käyttöön eikä kuluvan vuoden henkilöstösuunnitelmassa vielä olevaa uutta tarkastajan virkaa olla täyttämässä.

Tarkastustoimen kehys 3.6.2024 kaupunginhallituksen päätöksen ja sen jälkeen tehdyn tasausmaksun muutoksen mukaisesti on -503 428,35 euroa, jossa vähennystä on kuluvan vuoden muutettuun käyttösuunnitelmaan 64 tuhatta euroa eli 11,3 prosenttia. Toimintakatteen muutos johtuu edellä mainitun viran poistumisesta henkilöstösuunnitelmasta ja näin ollen määrärahojen osalta myös talousarviosta.

Ehdotus

Esittelijä

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2025

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talous- ja hallintoyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 3.6.2024 tehnyt päätöksen talousarvion 2025 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, lukiokoulutuksesta sekä sivistävästä koulutuksesta. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat esityslistan liitteenä.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia. Tämän vuoksi kaikkien toimialojen ja liikelaitosten tulee kiinnittää henkilöstömenojen budjetointiin erityistä huomiota. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat vuoden 2024 alun tasoon verrattuna 5,15 %. Kasvu on huomioitu kehyksessä täysimääräisenä. Nykyiset työehtosopimukset päättyvät jo 30.4.2025, joten lopullinen palkkakehitys vuonna 2025 saattaa poiketa arvioidusta. Talousarvioesityksissä tulee ottaa huomioon yleinen kustannustason nousu sekä kehykseen sisältyvät lisäykset sekä sopeutustoimet. 

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toiminnalliset ja lainsäädännölliset muutokset

Hallitus kasvattaa perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2-3 vuosiviikkotunnilla laajentamatta opetussuunnitelmaa. Lisäyksellä tavoitellaan lisätunteja erityisesti alakoulun vuosiluokille perustaitojen, luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. Lisäys tulee voimaan 1.8.2025 alkaen. 1.8.2024 perusopetuksen tuntijaon muutoksella lisättiin A1-kielen (englanti) yksi tunti 6. luokkalaisille sekä kasvatettiin B1-kielen (ruotsi) tuntimäärää. Kustannukset otettiin talousarviossa 2024 huomioon syyslukukauden osalta. Kevätlukukauden kustannuslisäys kohdentuu vuodelle 2025. Aikuisten perusopetusta lisätään kasvaneen maahanmuuton myötä kotoutumisen edistämiseksi. Kaupungin heikon taloustilanteen vuoksi on kaikilla toimialoilla tehty talouden sopeutustoimia, joko kulujen vähennyksiä tai tuottojen lisäyksiä. Perusopetuksessa laskevan oppilasmäärän vaikutus on otettu huomioon tuntikehyksessä. Varhaiskasvatuksessa kehykseen sisältyvät kotihoidon tuen kuntalisän sekä avoimen päiväkodin lakkauttaminen. Lisäksi on tehty kaupungin yhteisesti sovittuja säästötoimenpiteitä.

Talousarvioperusteet ja määrärahakehys

Kaupunginhallituksen päättämä alkuperäinen kehys oli -118.803.000 euroa. Eläkemaksuperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Tasausmaksun muutos on huomioitu kehyspäätöksen jälkeen ja sivistyslautakunnan kehys vuodelle 2025 on -118.406.358 euroa. Kaupunginhallituksen päättämään määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat säästöt ja kehyslisäykset vuodelle 2025.

Kehysvähennykset ja -säästöt:

  • laskennallisen tapaturmavakuutusmaksun poisto 527.000 euroa, henkilöstösivukulut
  • kotihoidon tuen kuntalisän lakkauttaminen 400.000 euroa
  • avoimen päiväkodin lakkauttaminen 100.000 euroa, sisältyy henkilöstösuunnitelmaan
  • perusopetuksen oppilasmäärien vähenemisen vaikutus henkilöstökuluihin (tuntikehys) 150.000 euroa
  • kansalaisopiston henkilöstöjärjestelyt 70.000 euroa, sisäinen siirto
  • kesätoiminnan, leiritoiminnan ja nuorisopassien kustannusten siirto nuorisoyksikölle 60.000 euroa, sisäinen siirto
  • yhteiset sovitut kaupungin säästöt (painatus- ja kopiointikustannusten puolittaminen, ilmoitusten vähentäminen 20 %:lla, lehtitilauksien lopettaminen, koulutusten vähentäminen) 28.580 euroa

Kehyslisäykset:

  • perusopetuksen tuntilisäys 1.8.2025 140.000 euroa, hallitusohjelman mukaisesti 2-3 tunnin lisäys perustaitojen luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen
  • A1- ja B1- (ruotsi ja englanti) kielten kustannusnousu 80.000 euroa
  • aikuisten perusopetuksen lisäys 39.000 euroa
  • johtamisjärjestelmän kehittäminen, rehtorien työn tukeminen (vararehtorien tuntihuojennukset ja rehtorien opetusvelvollisuus) 100.000 euroa
  • palveluliikelaitoksen ateriakuljetukset 200.000 euroa, muut muutokset laskutuksessa 66.000 euroa
  • koulukuljetuskustannusten nousu, optio otettu käyttöön 90.000 euroa
  • lukion yhteisöpedagogi, vakinaistaminen 19.000 euroa
  • palvelusetelin indeksitarkistus 100.000 euroa

Palvelujen ostoissa on kehysmuutosten ohella otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset. Palvelujen ostoissa ovat muun muassa palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenot. 

Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2024 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Avustuksissa ovat kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet.

Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Toimintatuotot koostuvat varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista, kotikuntakorvauksista, lukukausi- ja kurssimaksuista, tuista ja avustuksista (hankerahoitus) sekä muista tuotoista.

Talousarvion valmistelu ja määrärahakehyksen riittävyys

Sivistyslautakunnan talousarvio on tehty määrärahakehyksen mukaisesti. Talousarvion valmistelun aikana on tullut esille asioita, joista ei kehystä päätettäessä ollut vielä tarkempaa tietoa.

Oppimisen tuen uudistus tullaan toteuttamaan kaikilla koulutusasteilla esiopetuksesta lukiokoulutukseen. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti turvata oppilaille riittävä tuki sekä vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Tavoite on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on edelleen myös mahdollista. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025 alkaen. Uudistus lisää opetusyksikön kustannuksia, ja niiden määräksi on arvioitu vuonna 2025 426.000 euroa.

Valtiovarainministeriö on havainnut esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksen perusosan laskennassa käytettävässä kustannuspohjan tiedonkeruussa virheitä, jotka vaikuttavat vuodelle 2024 vahvistettuun kotikuntakorvauksen perusosaan. Ministeriö on erillisellä päätöksellä 26.6.2024 korjannut vuoden 2024 kotikuntakorvauksen euromäärää. Korjaus nostaa esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksia vuonna 2024  noin 150.000 euroa. Vuoden 2025 kotikuntakorvaukset kasvavat vastaavalla määrällä. Tämä lisää opetusyksikön kustannuksia 150.000 eurolla vuonna 2025.

Edellä mainittuja kustannuksia ei ole sivistyslautakunnan määrärahakehyksessä otettu huomioon eikä niitä kyetä kattamaan määrärahakehyksestä.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointien määräraha on 1.445.000 euroa. Irtaimen investointiraha käytetään 4. ja 7. luokkalaisten chromebook-hankintoihin sekä lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokonehankintohin. Lisäksi määrärahaa kohdennetaan Ahlaisten monitoimitalon ja Pohjoisväylän monitoimitalon toisen vaiheen ensikertaiseen varustamiseen sekä Myötätuulen koulun Lyseokortteliin korjattavien tilojen kalustamiseen. Lisäksi uusitaan lukion oppilaskalusteita sekä perusopetuksen koulujen ja päiväkotien kalustusta.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi sivistyslautakunnan talousarvion vuodelle 2025. Lisäksi sivistyslautakunta päättää esittää 576.000 euron määrärahalisäystä talousarvioon. Perusteina ovat voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 alkaen, joka aiheuttaa 426.000 euron lisäkustannukset sekä esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten kasvu, josta aiheutuu 150.000 euron lisäkustannus vuodelle 2025. Edellä mainittuja kustannuksia ei kyetä kattamaan määrärahakehyksen sisältä.

Päätös

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti säilyttää kotihoidontuen kuntalisän ja esittää kyseessä olevan summan lisäämistä budjettiin.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

____

Merkitään, että varajäsen Jyri Astokari poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 18.18.

Merkitään, että kokous oli tauolla kello 18.18.-18.24.

Eriävä mielipide

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti asiassa seuraavan eriävän mielipiteen: ”Jätän eriävän mielipiteen, koska lautakunnan esitys poikkeaa pohjaesityksestä. Esitykseni kokonaissummaa ei pitäisi enää lisätä.”

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Juha Joutsenlahti teki Tiina Stenmanin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: ”Esitän kotihoidontuen kuntalisän säilyttämistä ja kyseessä olevan summan lisäämistä budjettiin.”

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Juha Joutsenlahden tekemän ja Tiina Stenmanin kannattaman muutosehdotuksen.

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti asiassa seuraavan eriävän mielipiteen: ”Jätän eriävän mielipiteen, koska lautakunnan esitys poikkeaa pohjaesityksestä. Esitykseni kokonaissummaa ei pitäisi enää lisätä.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talous- ja hallintoyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 3.6.2024 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Vapaa-ajan lautakunnan prosessikuvaukset sekä toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat esityslistan liitteenä.

Talousarvion henkilöstömenojen suunnitteluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Vuonna 2025 palkkakustannukset kasvavat 5,15 % vuoden 2024 alun tasoon verrattuna. Talousarviokehyksessä on palkankorotukset otettu täysimääräisenä huomioon. Talousarvioesityksissä tulee varautua kustannusten nousuun. Nykyiset työehtosopimukset päättyvät jo 30.4.2025, joten lopullinen palkkakehitys vuonna 2025 saattaa poiketa arvioidusta. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset sekä kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. 

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toiminnalliset muutokset

Kaupungin heikon taloustilanteen vuoksi on kaikilla toimialoilla tehty sopeutustoimia, joko kulujen vähennyksiä tai tuottojen lisäyksiä. Vapaa-ajan lautakunnan osalta sopeutustoimien painopiste on tuottojen lisäyksissä. Kehykseen sisältyvät palvelu- ja pääsymaksujen korotukset kirjasto-, museo- ja liikuntapalveluissa sekä Pori Sinfonietassa. Kirjastopalveluissa lisätään lähikirjastojen itsepalvelua sekä pääkirjastossa toimintoja uudelleen organisoidaan eläköitymisten myötä. Sinfonietan osalta vähennetään vierailevien kapellimestarien ja muusikoiden käyttöä. Lisäksi on kehykseen sisältyviä kaupungin yhteisesti sovittuja säästötoimenpiteitä.

Palkkatukilainsäädännön muutoksista ja TE-uudistuksesta johtuen on vielä tiettyjä selvitysprosesseja käynnissä, joilla tulee todennäköisesti olemaan vaikutusta vielä vapaa-ajan lautakunnan erityisesti nuorisoyksikön toimintaan ja määrärahoihin. Määrärahakehystä tarkennetaan tarvittaessa kaupungin talousarviovalmistelun jatkovaiheissa. 

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet 

Eläkemaksuperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Tasausmaksun muutos on huomioitu kehyspäätöksen jälkeen. Lisäksi on tehty lisäys nuorisotalon siivouskustannuksiin. Vapaa-ajan lautakunnan kehys vuodelle 2025 on -12.697.322 euroa. Kaupunginhallituksen päättämä alkuperäinen määrärahakehys vuodelle 2024 oli -12.632.000 euroa. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat kehyssäästöt ja -vähennykset sekä kehyslisäykset

Kehyssäästöt ja -vähennykset:

  • laskennallisten tapaturmavakuutusmaksujen poisto, henkilöstösivukulut 70.200 €
  • toiminnalliset muutokset kirjastopalveluissa 30.000 € , itsepalvelun lisääminen, toimintojen uudelleenorganisointi
  • Pori Sinfonietan ulkopuolisten kapellimestarien ja muusikoiden käytön vähentäminen 50.000 €
  • liikunnan ja nuorison toiminta-avustusten vähentäminen 40.000 €
  • kaupungin yhteisesti sovitut säästöt 30.530 €, painatus- ja kopiointikustannusten puolittaminen, ilmoituskustannusten vähentäminen 20 %, lehtitilauksien lopettaminen (ei koske kirjastoa), koulutusten vähentäminen

Tuottojen lisäykset:

  • kirjastopalveluiden myyntituotot ja palvelumaksut  45.000 euroa
  • museopalveluiden pääsy- ja palvelumaksut 25.000 euroa
  • Pori Sinfonietan pääsymaksut 50.000 euroa
  • liikuntapalveluiden pääsymaksut 100.000 euroa

Kehyslisäykset:

  • henkilöstösuunnitelmaan sisältyy 11 henkilötyövuotta entistä palkkatukityöllistämistä korvaavaa työllistämistä 383.000 euroa
  • liikuntapalveluiden tilavuokrat, tuottojen vähennys 50.000 euroa
  • liikuntapaikkojen siivouksen sisäinen siirto tekniseltä toimialalta 950.000 euroa
  • koulujen kesä- ja leiritoiminnan sekä nuorisopassien siirto opetusyksiköltä nuorisoyksikölle 60.000 euroa
  • palveluliikelaitoksen puhtauspalveluiden laskutusmuutokset 89.000 euroa
  • valtakunnalliset museopäivät sekä museoliiton vuosikokous Porissa 40.000 euroa

Vapaa-ajan lautakunnan talousarviossa on kehysmuutosten lisäksi palvelujen ja tarvikeostojen osalta arvioitu mahdollista hintojen nousua sekä arvioitu määrärahatarvetta kuluvan vuoden toteumiin perustuen. Hankerahoituksen vaikutuksia kuluihin ja tuottoihin on tarkennettu aiempiin vuosiin verrattuna lähinnä kuluvan vuoden toteumien perusteella. Hankerahoituksen määrään tulevat vaikuttamaan myös valtion säästötoimenpiteet. Vapaa-ajan lautakunnan talousarvioesitys on tehty annettuun määrärahakehykseen.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointien määräraha on 40.000 euroa. Kirjaston hankintoihin kohdennetaan 40.000 euroa. Kehyspäätöksen mukainen investointimääräraha oli 50.000 euroa. Sinfonietan soittimiin ja soitintarvikkeisiin varattu 10.000 euroa on siirretty talousarviovalmistelussa Sinfonietan käyttötalouteen. Tämä on tarkoituksenmukaista määrärahan pienuuden vuoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi vapaa-ajan lautakunnan talousarvion vuodelle 2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että vapaa-ajan lautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 3.6.2024 tehnyt päätöksen talousarvion 2025 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Talousarvion suunnitelmavuodet 2026–2027 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa.

Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Merkittävä toimintaympäristössä tapahtuva teknistä toimialaa koskeva muutos vuoden 2025 osalta on TE-uudistus, mikä muuttaa merkittävästi toimialan totuttuja toimintatapoja erityisesti viheralueiden hoidossa.

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikkö on valmistellut yhteistyössä toimialojen kanssa toimintakatteeltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Teknisen toimialan osalta nämä prosessit ovat infran kunnossapito ja tilahallinta. Kuvaukset on liitetty teknisen toimialan käyttötalouden yhteyteen.

Osana kunta-alan vuoden 2022 sopimusratkaisua on sovittu palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevasta kehittämisohjelmasta vuosille 2023-2027. Vuodelle 2025 kohdistuu 1.6.2025 lukien 0,8 prosentin paikallinen järjestelyerä, joka kohdistuu lähes kaupungin koko henkilöstöön kattaen kaupungin suurimmat sopimusalat. Palkkakustannusten kasvuun vaikuttaa lisäksi muut virka- ja työehtosopimusratkaisut, joiden korotustasoa on vaikea ennakoida, sekä TE-uudistus, joka voi aiheuttaa kaupungille palkkaharmonisaatiokustannuksia noin 130 työntekijän/viranhaltijan siirtyessä kaupungin palkkausjärjestelmään valtion palkkausjärjestelmästä. Palkkakustannusten korotusprosenttina on talousarviossa käytetty 2,5 prosenttia. 

Edellä mainitut palkankorotusvaraukset on huomioitu kehyksessä. Työnantajan sivukuluprosentit on arvioitu keväällä 2024 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toimialan tilannekuvassa esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja nähtävissä olevia toimialaa koskevia muutoksia. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. 

 Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Teknisen toimialan sitovuustasot valtuustoon nähden ovat toimintatuotot, valmistus omaan käyttöön ja toimintakulut, jokainen erikseen.

Alkuperäinen määrärahakehys kaupunginhallituksen päätöksessä oli toimintatuottojen osalta 23,5 miljoonaa euroa, valmistus omaan käyttöön -erän osalta 2,9 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osalta -56,5 miljoonaa euroa. Kehykseen sisältyy kaikkia toimialoja koskevia tervehdyttämistoimenpiteitä, toimialan omia sopeutustoimenpiteitä ja kehystä kasvattavia lisäyksiä.

Kaupungin yhteiset tervehdyttämistoimenpiteet teknisellä toimialalla yhteensä 84 500 euroa:

·         Asiantuntijapalveluiden vähentäminen 10%, 32 000 euroa

·         Painatus- ja kopiointipalvelujen puolittaminen, 3 000 euroa

·         Ilmoituskustannusten vähentäminen 20%, 3 500 euroa

·         Koulutuspalvelujen vähentäminen 15 000 euroa

·         Lehtitilausten lopettaminen 4 000 euroa

·         Postikulujen vähennys 20%, 27 000 euroa ja samalla kaupunkitasoisen määrärahan (107 000 euroa) siirto tekniselle toimialalle pois lukien työllisyysalue

Toimialan omat sopeutustoimenpiteet 651 000 euroa

·         Taksoihin liittyvät tarkastukset 100 000 euroa

o   lumen vastaanottotaksan käyttöönotto 30 000 euroa

o   katutyölupien taksankorotus 20 000 euroa

o   pysäköintimaksujen uudelleenarviointi 50 000 euroa

·         Kaupunkipyöräjärjestelmästä luopuminen, vähennys 60 000 euroa

·         Katuvalokierroskäytännön järkeistäminen, vähennys 50 000 euroa

·         Purettavien rakennusten ylläpitokustannusten vähennys 161 000 euroa

·         Kaukolämmön täysvihreän takuun poistaminen, määrärahalisäystarpeen vähennys 100 000 euroa

·         Energian käytön tehostaminen ja optimointi, sähkön alkuperäistakuusta luopuminen ja katuvalojen käytön rajoittaminen, vähennys 180 000 euroa

Muut kehykseen tehdyt muutokset vuodelle 2025.

Toimintatuotot:

·         Tilavuokratuottojen vähennys 1,3 miljoonaa euroa

·         Palvelumyynti SuomiAreena -yhtiölle, lisäys 0,2 miljoonaa euroa

·         Katutyölupien arvioitu lisäys 0,1 miljoonaa euroa valokuituyhtiöiden kaivuuluvista

·         Energiamyyntituottojen vähennys 0,14 miljoonaa euroa

·         Yhtiöille ja säästiölle myytävien palvelujen vähennys 0,09 miljoonaa euroa

Toimintakulut:

·         Henkilöstökulut, lisäys 2,3 miljoonaa euroa

o   palkkatukilainsäädännön (TE-uudistus) muutokset 1,4 miljoonaa euroa

o   ylityöt ja erilliskorvaukset 0,5 miljoonaa euroa

·         Rakennusten ja alueiden kunnossapito, lisäys 1,1 miljoonaa euroa

o   määrärahasiirto tilainvestoinneista ylläpitoon 0,5 miljoonaa euroa 

o   viheralueiden hoidon ostopalvelujen lisääminen työllisyysalueuudistuksen seurauksena 0,3 miljoonaa euroa

·         Liikuntapaikkojen siivous, siirto sivistystoimialalle, vähennys 1 miljoona euroa

·         Rakennusten purku, lisäys 0,3 miljoonaa euroa

·         Kaukolämpö, lisäys 0,4 miljoonaa euroa

·         Rakennusmateriaali katujen kunnossapitoon, lisäys 0,2 miljoonaa euroa

·         Vuokrakustannukset, lisäys 2 miljoonaa euroa

Kesäkuun kehyksen jälkeen tehdyt muutokset

·         Vuokrakustannukset, vähennys 0,9 miljoonaa euroa työllisyysalueen vuokrien siirtyessä työllisyysalueen maksettavaksi

·         Määrärahasiirto infrainvestoinneista ylläpitoon 0,3 miljoonaa euroa

 

Kehyksen jälkeen tehdyt muutokset vähentävät toimintakuluihin varattua määrärahaa 0,6 miljoonaa euroa.

Teknisen toimialan käyttötalouden talousarvioesitys on vahvistetun kehyksen mukainen lisättynä mainituilla kehyksen jälkeisillä muutoksilla. Toimintatuotot 23,5 miljoonaa euroa, valmistus omaan käyttöön 2,9 miljoonaa euroa ja toimintakulut -55,9 miljoonaa euroa.

Huomioitavaa on, että palkkatukilainsäädännön muutoksista ja TE-uudistuksesta johtuen on vielä tiettyjä selvitysprosesseja käynnissä, joilla tullee olemaan vaikutusta vielä toimialan toimintaan ja määrärahoihin, joten toimialan kehyskin saattaa vielä muuttua kaupunginjohtajan ehdotukseen mennessä. Samoin toimialan henkilöstösuunnitelma tulee tämän vuoksi tarkentumaan.

Investointisuunnitelma

Investointisuunnitelma sisältää sekä infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvat investoinnit että kalustoinvestoinnit. Teknisen toimialan investointisuunnitelma poikkeaa vahvistetusta kehyksestä 0,3 miljoonaa euroa edellä mainitun infrainvestoinneista tehdyn määrärahasiirron vuoksi. Yhteensä investointien määräraha on 31,3 miljoonaa euroa. Infraan kohdistuvien investointien osuus on 14,7 miljoonaa euroa. Tilainvestointien osuus on 14,4 miljoonaa euroa, josta uudiskohteita on 8,7 miljoonaa euroa. Kalustoinvestointien osuus on 2,2 miljoonaa euroa.

Suurimmat tilainvestoinnit vuonna 2025 tulevat olemaan Itä-Porin uusi päiväkoti, Ahlaisten monitoimitalo ja Stadionin alueen peruskorjaus. Infrainvestoinneista suurimmat panostukset laitetaan katujen perusparantamiseen ja pää- ja kokoojakatuihin.

Teknisen toimialan talousarvio muodostuu liitteinä olevista tuloslaskelmaosasta, investointiosasta selvityksineen, toimialan tilannekuvasta ja toimialaan liittyvistä prosessikuvauksista.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi oheisen liitteen mukaisen:

- Toimialan käyttötalousarvion vuodelle 2025 

- Investointisuunnitelman ja selitysosiot vuosille 2025-2027

- Toimialan tilannekuvan

- Prosessikuvaukset, Tilahallinta ja Infran kunnossapito 

- Teknisen toimialan osalta toiminnalliset tavoitteet Porin elinvoima -osioon

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginjohtajan ehdotus Porin kaupungin talousarvioksi 2025 ja taloussuunnitelmaksi 2025-2027 on esityslistan liitteenä.

Strategisten yhtiöiden tavoitteet liitetään talousarviokirjaan talousarvion II lukemiseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus aloittaa talousarvioehdotuksen käsittelyn ja jatkaa sitä talousarvion II lukemisessa maanantaina 4.11.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

_______________

Merkitään, että Tuomas Koivisto saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana kello 8.18.

Merkitään, että Lauri Kilkku saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana kello 9.02.

Merkitään, että Heidi Sakari poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 10.53.

Merkitään, että Lauri Inna poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 11.21.

Merkitään, että Lauri Inna toimi esittelijänä tässä asiassa talousarviokirjan sivulle 84 asti ja Lauri Kilkku sivusta 85 alkaen.

Kokouskäsittely

Talous- ja hallintojohtaja Tuomas Hatanpää esitteli talousarvioehdotusta ja sen taustatekijöitä kaupunginhallitukselle asian käsittelyn aluksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.