Kaupunginhallitus, kokous 20.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Porin kaupungin irtaimen omaisuuden hallinta- ja rekisteröintiohje

PRIDno-2024-4517

Valmistelija

  • Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Selkeät toimintatavat ja ohjeistukset ovat keskeinen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan työkalu. Porin kaupungin irtaimen omaisuuden hallinnassa on havaittu hajanaisuutta ja päivityksen tarvetta, mikä on johtanut tilanteeseen, jossa kaupungilla on irtainta omaisuutta, jota ei ole kattavasti kirjattu, ja tietojen hallinta tapahtuu erillisten Excel-taulukoiden avulla. Toimintatavat ovat olleet hyvin vaihtelevia eri toimialoilla ja yksiköissä.

Kaupungin irtaimen omaisuuden hankinnat ovat vuositasolla noin 4 - 5 miljoonaa euroa, joista pysyviin vastaaviin aktivoitavien eli hankintahinnaltaan yli 10 000 euroa olevien osuus on noin 3 - 4 miljoonaa euroa ja vuosikuluksi, eli hankintahinnaltaan alle 10 000 euroa olevien osuus noin 1 – 1,5 miljoona euroa.

Laaditun irtaimiston hallinta- ja rekisteröintiohjeen tavoitteena on yhtenäistää irtaimen omaisuuden hallintakäytäntöjä, edistää irtaimen omaisuuden tehokasta käyttöä, huoltoa, korjausta ja uusimistarpeen määrittelyä ja tukea siten kestävää kehitystä sekä estää irtaimiston katoaminen ja luvaton käyttö.

Ohjeessa on määritelty rekisteröitävälle omaisuudelle vähimmäiskriteerit hankintahinnan ja ominaisuuksien osalta, rekisteriin kerättävät tiedot, merkitsemistavat, tietojen ylläpito- ja inventointitavat sekä poistettavan irtaimen käsittelymenetelmät. Lisäksi on ohjeistettu rekisterin ylläpidon vastuutaho sekä menetelmä hävinneen laitteen korvaamiseksi.

Ohje on ollut kommentoitavana kaikkien toimialojen johtoryhmissä ja liikelaitosten johtokunnissa, merkittäviä irtaimistohankintoja tekevillä henkilöillä / yksiköillä sekä tarkastustoimella. 

Samassa yhteydessä ohjeen laadinnan kanssa on kaupungille otettu käyttöön uusi järjestelmä tukemaan yhtenäisen irtaimen omaisuuden hallintakäytäntöjen käyttöönottoa. Järjestelmä on tarkoitus saada kaikkien toimialojen ja liikelaitosten käyttöön vuoden 2025 aikana.  

Porin kaupungin hallintosäännön 86 §:n mukaan kaupunginhallitus vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä, sekä hyväksyy sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa koskevat ohjeet ja menettelytavat.

Liitteenä on ohjeistus irtaimiston hallinnasta ja rekisteröinnistä. Tämä ohjeistus astuu voimaan 1.2.2025. Ohjeistusta päivitetään tarvittaessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää

- hyväksyä liitteen mukaisen irtaimiston hallinta- ja rekisteröintiohjeen ja samalla kumota aiemman kaupunginhallituksen 10.10.2005 hyväksymän irtaimiston luettelointi- ja poisto-ohjeen sekä muut 1.10.2014 voimaan tulleeseen ja 24.4.2017 kumottuun taloussääntöön tai muihin toimialoilla käytössä olleisiin käytäntöihin pohjautuvat ohjeistukset

- todeta, että ohje tulee voimaan 1.2.2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Toimialat, Porin Palveluliikelaitos, Porin Vesi

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.