Perustelut
Taustaa
Aluekehittämistä ohjaavan lainsäädännön mukaan maakuntien liitot edistävät alueidensa kehittämistä laatimalla maakunnan pitkän aikavälin strategisiin linjauksiin perustuvan maakuntaohjelman, jossa tarkennetaan maakunnan aluekehittämiseen liittyviä tavoitteita ja niiden toimeenpanoa.
Satakunnan pitkän aikavälin maakuntasuunnitelma sisältyy Satakunta-strategiaan, joka kuvaa maakunnan tavoitetilaa vuoteen 2050. Satakunta-strategia sisältää lisäksi kehitystarpeita valtuustokausittain kuvaavan maakuntaohjelman ja EU:n ohjelmakausiin kytkeytyvän älykkään erikoistumisen strategian. Satakunnan pitkän aikavälin maakuntasuunnitelma antaa suuntaviivat sekä maakuntaohjelman että maakuntakaavan laadinnalle.
Maakuntaohjelman tavoitteena on antaa kattava kuva maakunnan strategisesta aluekehittämisestä ja lähiajan kehittämistavoitteista. Ohjelma luo puitteet kehittämiselle ja kumppanuuksien syntymiselle eri tasoilla. Se nostaa esiin maakunnan kannalta keskeiset painopisteet ja kehittämisen kohteet. Tavoitteena on Satakunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden edistäminen. Älykkään erikoistumisen strategia on osa maakuntaohjelmaa ja se päivitetään maakuntaohjelman 2026–2029 valmistelun yhteydessä.
Lausuntopyyntö ja lausunnon valmistelu
Satakunnan maakuntahallitus pyytää nyt Satakuntaliiton sidosryhmiltä lausuntoa Satakunnan maakuntaohjelman 2026-2029, Satakunta suunnitelmaa, luonnoksesta 2 liitteineen.
Kaupungin johtoryhmä on valmistellut seuraavan lausunnon. Satakuntaliiton valmistelijan kanssa on sovittu, että Porin kaupunginhallitus antaa lausuntonsa luonnoksesta kokouksessaan 3.11.2025.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää lausuntonaan Satakunnan maakuntahallitukselle esittää seuraavien ehdotusten huomioimista, osana Satakunnan maakuntaohjelmaa 2026 - 2029 koskevan luonnoksen jatkovalmistelua:
1. Porin rooli maakuntakeskuksena
Nykytila:
Luonnoksessa Pori mainitaan osana seutukuntaa ja teollisia keskittymiä, mutta ei Satakunnan strategisena keskuksena.
Ehdotettu muutos:
Lisätään lukuun “Maakuntaohjelman lähtökohdat” tai “Satakunnan tilannekuva” uusi kappale:
Porin asema maakuntakeskuksena
Pori on Satakunnan hallinnollinen, taloudellinen ja koulutuksellinen keskus. Pori toimii maakunnan veturina elinkeinoelämän, koulutuksen, kulttuurin ja kestävän kehityksen edistäjänä. Porin seutu muodostaa Satakunnan suurimman työssäkäynti-, koulutus- ja palvelualueen sekä toimii maakunnan kansainvälistymisen ja osaamisen keskiönä.
Perustelu:
Tämä vahvistaa Porin roolia maakunnan kehittämisen veturina ja linjaa ohjelmaa valtakunnallisten aluerakennetavoitteiden kanssa.
2. “Paras sijainti” -missio – logistiikka ja turvallisuusrannikko
Nykytila:
Missiossa kuvataan Satakuntaa “Suomen turvallisuusrannikkona”, mutta Porin roolia ei korosteta.
Ehdotettu muutos:
Lisätään Porin roolia korostava kappale:
Satakunnan turvallisuusrannikon keskus on Pori, jossa sijaitsevat alueen merkittävimmät huoltovarmuus- ja turvallisuusklusterin toiminnot, kuten Turvallisuuskeskus. Porin satama ja lentokenttä muodostavat tärkeän osan Suomen ja Naton logistista verkostoa sekä vihreän siirtymän huoltovarmuuden infrastruktuuria.
Perustelu:
Korostaa Porin keskeistä asemaa huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmasta.
3. Liikenne ja saavutettavuus
Nykytila:
Liikenteen ja logistiikan kehittämistä käsitellään yleisesti (vt 2, 8, 12), mutta Porin yhteydet ja satama eivät erotu selvästi ja valtatie 11 puuttuu ohjelmaluonnoksesta kokonaan.
Ehdotettu muutos:
Lisätään seuraavat toimenpiteet “Paras sijainti” -osion kehittämistoimenpiteisiin:
- Vahvistetaan Porin sataman roolia länsirannikon keskeisenä vienti- ja logistiikkakeskuksena, joka palvelee myös vihreän siirtymän investointeja ja kiertotalousklustereita.
- Kehitetään Porin lentokentän ja sataman logistista yhteensovittamista (meri–ilma–raide–tie -logistiikka).
- Parannetaan Porin ja Tampereen välistä henkilö- ja tavaraliikenteen ratayhteyttä sekä älyliikenteen ratkaisuja vt 11, vt 8:n ja vt 2:n yhteyksissä.
Perustelu:
Pori on Satakunnan liikenneverkon keskus; sen rooli on keskeinen saavutettavuuden ja elinkeinoelämän kannalta.
4. “Kasvava maakunta” – koulutus, TKI ja osaaminen
Nykytila:
Koulutuksesta puhutaan yleisellä tasolla; Porin korkeakoulukeskittymän roolia ei avata.
Ehdotettu muutos:
Lisätään kappale “Porin korkeakoulukeskittymä” -otsikon alle tai osaksi osaamisen kehittämistoimia:
Porin yliopistokeskus ja Satakunnan ammattikorkeakoulu muodostavat Satakunnan osaamisen ja tutkimuksen ydinalueen. Porin kampusalueella vahvistetaan teknologia-, energia- ja hyvinvointialojen tutkimusta sekä kehitetään uusia maisteri- ja tohtoripolkuja yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulujen kanssa.
Porin seudusta kehitetään maakunnan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan solmukohta.
Perustelu:
Porin korkeakoulukeskittymä on Satakunnan tärkein TKI-alusta ja alueellinen vetovoimatekijä.
5. Vihreä siirtymä ja energia
Nykytila:
Meri-Porin ja Porin teollisuusalueet mainitaan, mutta niiden strateginen rooli vihreässä siirtymässä jää taustalle.
Ehdotettu muutos:
Lisätään seuraava toimenpide kohtaan “Vahvistamme Satakunnan energiakeskittymää”:
- Kehitetään Meri-Porin ja Kupariteollisuuspuiston aluetta kansallisena vihreän teollisuuden ja uusiutuvan energian innovaatiokeskittymänä, jossa yhdistyvät teollinen kiertotalous, vetytalous ja automaation huippuosaaminen.
Perustelu:
Pori on kansallisesti merkittävä uusiutuvan energian ja teollisen siirtymän kohdealue.
6. “Onnellisten paikka” – hyvinvointi, kulttuuri ja elinvoima
Nykytila:
Porin kulttuurista ja tapahtumakaupungin roolista ei ole mainintaa luonnoksessa.
Pori ja sen alueista Yyteri, merellinen Pori, Kirjurinluoto ja Noormarkku muodostavat elämystalouden keskittymän, josta erityisesti tapahtumateollisuuden toimenpiteet keskittyvät Porin keskustan, Isomäen ja Kirjurinluodon alueelle.
Ehdotettu muutos:
Lisätään lukuun “Onnellisten paikka”:
Pori toimii maakunnan kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena, joka vahvistaa Satakunnan vetovoimaa ja hyvinvointia. Porin kulttuuritarjonta, tapahtumat (mm. SuomiAreena, Pori Jazz ja muut Kirjurinluodon tapahtumat) ja urheilupalvelut tukevat maakunnan identiteettiä ja houkuttelevuutta.
Perustelu:
Kulttuuri ja tapahtumat ovat Porin vetovoiman keskeinen osa ja maakunnallisesti merkittävä kilpailuetu.
7. Ilmasto ja Kokemäenjoki
Nykytila:
Tulvariski mainitaan, mutta ei Porin ilmastoresilienssin kehittämistä.
Ehdotettu muutos:
Lisätään “Elinympäristö ja luonto” -osioon:
Poria kehitetään Kokemäenjoen suistoalueen ilmastosopeutumisen ja vesistönhallinnan mallialueena, jossa yhdistyvät vesistönsuojelu, kaupunkivihreä infrastruktuuri ja tulvariskien hallinta. Porin ratkaisuja hyödynnetään myös valtakunnallisessa ilmasto- ja vesipolitiikassa.
Perustelu:
Pori on Suomen merkittävin tulvariskialue ja ilmastosopeutumisen kannalta keskeinen kehitysalusta.
8. Brändi ja viestintä
Ehdotettu muutos (uusi kohta “Maakunnan yhteinen viestintä ja brändi”):
Satakunta on alueellisesti ja toimialarakenteeltaan monimuotoinen: Pori maakuntakeskuksena, muut kaupunkiympäristöt ja teollisuuskeskittymät sekä maaseutukunnat tekevät yhteisen maakuntabrändin rakentamisesta haastavaa. Riskinä on, että brändi jää yleiseksi eivätkä eri toimijat sitoudu taloudellisesti tai toiminnallisesti yhteiseen markkinointiin.
Maakuntakeskuksena Pori toimii Satakunnan yhteisen brändin ja kansainvälisen näkyvyyden kärkenä. Maakuntakeskuksen vahva brändi, sen vahvuudet ja erottuvuus tulee huomioida maakunnan mahdollisessa brändityössä. Maakunnan brändin luomisen tulee perustua taloudellisesti kestävään, pitkäjänteiseen suunnitelmaan eikä sen tule kilpailla alueen muiden brändien kanssa. Maakunnan vetovoimaviestinnässä tulee huomioida Porin seudun osaaminen, energiaratkaisut ja elinvoima.
Perustelu:
Yhdistää Satakunnan kehittämisviestintä Porin vetovoimaisuuteen ja tunnettuuteen.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.