Perustelut
Henkilöstöraportin tehtävänä on tukea strategista henkilöstöjohtamista. Sen avulla seurataan kaupungin henkilöstön tilaa, kehitystä sekä henkilöstösuunnitelman toteutumista. Henkilöstöraportissa kuvataan henkilöstöä koskevia määrällisiä ja laadullisia tunnuslukuja. Lisäksi henkilöstöohjelman painopistealueiden (henkilöstövoimavarojen johtaminen ja työnantajakuva, osaamisen johtaminen sekä työhyvinvoinnin johtaminen) kautta kuvataan muun muassa henkilöstöä koskevia toteutuneita kehittämistoimia.
Henkilöstöraportti sisältää keskeisten teemojen kautta esitettäviä konkreettisia nostoja vuonna 2022 tapahtuneista asioista. Valtaosa tilastoista on esitetty erillisessä liiteosassa. Liiteosan on tarkoitus esittää tilastot helpommin luettavassa muodossa. Vertailtavuus aikaisempiin raportteihin on kuitenkin rajallinen. Tämä johtuu tietojärjestelmissä olevan tiedon jatkuvasta päivittymisestä. Hyvä käytäntö onkin lukea raportista myös edellisen vuoden (2021) tunnusluvut vuoden 2022 tunnuslukujen ohella.
Vakituisen henkilöstön lukumäärä oli menneenä vuonna kasvussa edeltävään vuoteen verrattuna. Vakituisten määrä kasvoi erityisesti perusturvassa, sivistystoimialalla ja palveluliikelaitoksessa. Vastaavasti määräaikaisia palvelussuhteita oli vähemmän. Koko henkilöstön lukumäärä vuoden lopussa oli 6255, joka oli lähes yhtä paljon kuin vuosi sitten.
Henkilötyövuosikertymä kasvoi edeltävästä vuodesta 1,4 prosenttia (kokonaiskertymä oli 5791 palkallista henkilötyövuotta). Vakituisen henkilöstön HTV-kertymä oli samalla tasolla edeltävän vuoden kanssa, mutta kasvussa. Vakituisten suhteellinen määrä koko henkilöstöstä on kasvanut kaksi prosenttiyksikköä. Vuonna 2022 vakituisia oli 75,0 prosenttia.
Vuonna 2022 henkilöstökulut olivat 294,5 M€ sisältäen palkat ja palkkiot, eläkemaksut ja muut henkilöstösivukulut (286,4 M€ vuonna 2021). Palkkamenot olivat 231,9 M€ (225,5 M€ vuonna 2021) ja palkkojen sivukulut 62,6 M€ (60,9 M€ vuonna 2021).
Maksetuista palkoista tehtäväkohtaisen palkan tai tähän rinnastettavien palkanosien osuus oli 71,5 prosenttia. Tässä ei tapahtunut juuri muutosta edellisvuoteen verrattuna. Maksettujen tehtäväkohtaisten palkkojen määrä kasvoi 3,7 prosenttia. Tämä selittyy kokonaisuudessaan virka- ja työehtosopimusten vuodelle 2022 kohdistuneilla yleiskorotuksilla sekä palkallisten henkilötyövuosien kasvulla.
Koronapandemia ja sairauspoissaolojen kasvu ohjasivat edelleen henkilöstön määrällistä kehittymistä ja voimavarojen käyttöä. Alkuvuonna sairauspoissaoloja oli erityisen paljon, mutta kasvu tasoittui toukokuussa, jonka jälkeen sairauspoissaoloja oli hieman edeltävää vuotta enemmän. Loppuvuonna poissaolot jälleen kasvoivat. Sairauspoissaoloja oli 24,2 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.
Vakinaisten palvelussuhteiden päättymiset kasvoivat. Vaihtuvuus kasvoi 8,6 prosenttiin (7,4 prosenttia vuonna 2021). Vanhuuseläkkeelle siirtyi 149 henkilöä, joka on hieman enemmän kuin edeltävänä vuonna (127). Irtisanoutumisten määrä 218 kasvoi edeltävään vuoteen verrattuna (187).
Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi hyvinvointialueelle 1.1.2023. Mainittuja tehtäviä hoitava henkilöstö eli perusturvan toimiala ja Satakunnan pelastuslaitos sekä oppilas- ja opiskelijahuollon psykologit ja kuraattorit siirtyivät hyvinvointialueelle liikkeenluovutuksena. Samoin erilaisista tukipalveluista siirtyi henkilöstöä hyvinvointialueen palvelukseen. Esimerkiksi Palveluliikelaitoksen henkilöstöstä noin puolet. Hyvinvointialueuudistuksen seurauksena kaupungin henkilöstön lukumäärä väheni vuoden vaihteessa noin puoleen entisestä.
Tarkastuslautakunnan suosituksena on, että henkilöstöraportti käsitellään kaupunginhallituksessa samaan aikaan tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää hyväksyä vuoden 2022 henkilöstöraportin.
Kaupunginhallitus päättää edelleen esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto merkitsee vuoden 2022 henkilöstöraportin tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.