Perustelut
Käyttötalousosan toteutuminen ja ennuste
Käyttötalousosan toimialoja, liikelaitoksia ja muita toimintoja sitova erä on toimintatulojen ja -menojen erotus eli toimintakate. Teknisen toimialan sitova erä on toimintamenot. Lisäksi käyttötalousosassa on esitetty toimialojen keskeisiin prosesseihin kytkeytyvät sitovat toiminnalliset tavoitteet. Toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta annetaan selvitykset neljännesvuosittain.
Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 voimaan astuneita yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotettiin huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Lisäksi kunta-alan työntekijöille maksettiin kesäkuussa 467 euron kertapalkkio. Ratkaisusta aiheutuvat henkilöstömenojen lisäykset – arviolta 2,7 miljoonaa euroa sivukuluineen – on huomioitu toimialoittain kaupunginvaltuuston 22.5.2023 hyväksymissä talousarviomuutoksissa.
Konsernipalveluiden yhteissitovuuden (konsernipalvelut-esikuntayksikkö ja kaupunginhallituksen sekä kaupunginvaltuuston toiminnot) budjetissa on määrärahaa, jonka käyttötarkoitusta ei ole toistaiseksi sidottu. Määräraha toimii tarvittaessa puskurina vuodelle 2023 siirtyneille sote- ja pelastustoimen menoille. Määrärahojen jäädessä käyttämättä alitetaan sitova erä, toimintakate, 0,9 miljoonalla eurolla.
Sivistyslautakunnan toimintatulojen kehitys on ollut positiivista ja kasvaneilla toimintatuotoilla pystytään kattamaan toimintamenojen kasvua, mikä näkyy erityisesti varhaiskasvatuksen kasvaneina henkilöstömenoina. Henkilöstömenojen kasvua selittävät lainsäädännön muutokset ja viime kevään koronatilanne, kun hoidossa olevien lasten määrä oli tilapäisesti vähentynyt. Alle 3-vuotiaiden lasten määrän kasvu on lisännyt tarvittavan henkilöstön määrää. Myös varhaiskasvatuksen palvelusetelin indeksikorotus sekä palvelusetelin sääntökirjaan hyväksytyt muutokset 1.8.2023 alkaen lisäävät kustannuksia syksyn osalta. Ennusteen mukaan sekä toimintatulot, että toimintamenot ylittävät talousarvion 0,7 miljoonalla eurolla. Näin ollen sitova erä, toimintakate, toteutuu muutetun talousarvion puitteissa.
Vapaa-ajan lautakunnan toimintatulot tulevat toteuman perusteella olemaan 0,4 miljoonaa euroa talousarviota suuremmat. Kulttuuriyksikön osalta tuotot ylittävät merkittävästi talousarvion johtuen pääasiassa hankerahoitustuotoista. Liikunta- ja nuorisoyksikön tuotot tulevat koronan jälkeisestä positiivisesta kehityksestä huolimatta jäämään talousarviosta. Toimintamenojen arvioidaan ylittävän muutetun talousarvion 0,9 miljoonalla eurolla. Toimialalla tehdyn selvityksen mukaan kulttuuriyksikön tuottojen ylitykset kattavat sen osalta menojen ylitykset, kun kulttuuriyksikön toimintayksiköt hillitsevät kulukehitystään loppuvuonna muun muassa rajoittamalla hankintoja ja sijaisten käyttöä. Kokonaisuutena lautakuntaa sitova erä, toimintakate, ylitetään kuitenkin 0,5 miljoonalla eurolla.
Elinvoima- ja ympäristötoimialalla toimintatuloihin sisältyy eriä, jotka sekä ylittävät, että alittavat talousarvion. Kokonaisuutena toimintatulojen arvioidaan kuitenkin toteutuvan talousarvion mukaisesti. Toimintamenoissa talousarvio tullaan alittamaan johtuen muun muassa ICT-yksikön palvelujen ostojen alittamisesta ja Pori-puhelimiin varattujen leasingkulujen pienentymisestä osan henkilöstöstä siirryttyä hyvinvointialueen palvelukseen. Lisäksi rakennusvalvontayksikön talousarvioon varattu määräraha laserkeilauksen ja ilmakuvauksen menetelmin tuotetun kaukokartoitusaineiston hankintaan alitetaan 0,2 miljoonalla eurolla. Kesätyöpaikkatuesta arvioidaan jäävän käyttämättä tänä vuonna 80 000 euroa. Yhtenä syynä tähän on hyvinvointialueelta haetun kesätyöpaikkatuen vähyys budjetoituun nähden. Sitova erä, toimintakate, alittuu tämänhetkisen arvion mukaan 1,2 miljoonalla eurolla.
Tekniselle toimialalle oli budjetoitu 0,6 miljoonan euron tuloarviot maankäyttösopimuskorvauksista, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan korvaukset jäävät kuluvalta vuodelta kokonaan toteutumatta. Lisäksi pysäköinnistä saatavat tulot tulevat jäämään talousarviosta noin 0,5 miljoonalla eurolla. Vastaavasti maa- ja vesialueiden vuokratuottojen arvioidaan ylittävän talousarvion lähes miljoonalla eurolla. Yhteensä toimintatulojen arvioidaan toteutuvan 0,5 miljoonaa euroa talousarviota heikommin. Omajohtoinen rakentaminen on edelleen vähentynyt ja henkilöstöresurssia on käytetty aiempia vuosia enemmän talvikunnossapitoon. Tämän seurauksena valmistus omaan käyttöön-erän arvioidaan jäävän talousarviosta 0,7 miljoonaa euroa. Toimintamenoissa ylityspainetta aiheuttaa erityisesti koneiden ja kaluston korjaukset sekä kaukolämpömaksut. Kevään myöhästyminen nosti lämmitystarvetta ja siten kaukolämmön kulutusta. Lisäksi kaukolämmön hintaan on tullut vuoden alusta 5 prosentin korotus. Kevään myöhäisempi saapuminen näkyy myös talvikunnossapitokauden pidentymisenä ja siten koneiden ja kaluston lisääntyneenä kunnossapitotarpeena. Toiminnan sopeuttamista tehdään henkilöstön rekrytointeja hidastamalla ja kunnossapitokohteiden toteuttamistapoja sekä palveluiden hankintojen kiireellisyyttä arvioimalla. Toimialan sitova erä, toimintakulut, ylittää alkuperäisen talousarvion tämänhetkisen arvion mukaan 0,5 miljoonalla eurolla.
Toimialoille kohdistamattomissa käyttötalouserissä merkittävin menoerä on työmarkkinatuen kuntaosuus, mihin on talousarviossa varattu 5,95 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 toteutunut kuntaosuus oli 6,05 miljoonaa euroa. Tammi-heinäkuun kuntaosuudet olivat keskimäärin 542 000 euroa kuukaudessa, mutta elokuussa kuntaosuus nousi selvästi yli 600 000 euroon. Vaikka syyskuun kuntaosuus oli elokuuta pienempi, 559 000 euroa, kuntouttavan työtoiminnan arvioidaan edelleen vähentyvän loppuvuoden aikana johtuen toteuttamistavan muutoksesta hyvinvointialueella, mikä nostaa työmarkkinatuen kuntaosuutta entisestään. Arvio on, että kuntaosuus ylittää talousarvion 0,9 miljoonalla eurolla.
Toimialoille kohdistamattomiin eriin kirjataan vuonna 2023 budjetoimattomia sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen tuloja ja menoja. Koska kunnan tilinpäätös tulee käsitellä ja hyväksyä maaliskuun loppuun mennessä, ei kaikkia perusturvan ja pelastuslaitoksen eriä ollut aikataulusyistä mahdollista kirjata vuoden 2022 tilinpäätökseen. Pelastuslaitosta koskevat kirjaukset on saatu valmiiksi ja loppuvuoden aikana päätöksentekoon tuodaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen mukainen pääomien palautus kunnille. Perusturvan osalta selvitykset tarvittavista kirjauksista ovat vielä kesken, koska tietojen saannissa hyvinvointialueelta on ollut haasteita.
Tuloslaskelmaosan toteutuminen ja ennuste
Tuloslaskelmaosan sitovat erät ovat verotulot ja valtionosuudet sekä rahoitustulot ja -menot.
Verotulojen kehittymistä ei tule verrata aiempiin vuosiin, koska hyvinvointialueiden rahoituksen takia kuntien veroprosentteja leikattiin 12,64 prosenttiyksiköllä eli Porin veroprosentti vuodelle 2023 on 8,36. Yhteisöverosta leikataan samasta syystä noin kolmannes. Tammi-Helmikuun verotilitykset olivat kuitenkin korkealla tasolla, koska tilitysperusteet ovat määräytyneet verovuoden 2022 perusteella. Maaliskuun tilitys oli ensimmäinen uuden normaalin mukainen verotilitys, jossa kunnallisvero puolittui ja yhteisövero pienentyi selvästi.
Kunnallisveroennustetta ei ole muutettu tammi-elokuun raporttiin verrattuna. Kuntaliiton lokakuun veroennustekehikossa arvio koko vuoden kunnalisverotuloista on 154,0 miljoonaa euroa eli miljoona euroa muutettua talousarviota parempi. Palkkasumman kasvuennuste kuluvalle vuodelle on kuitenkin heikentynyt noin 0,5 prosenttiyksiköllä elokuun kehikkoon verrattuna.
Samaan kuntaliiton ennustekehikkoon perustuen yhteisöveroennuste on 18,3 miljoonaa euroa eli 0,7 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. Kesästä alkaen yritykset ovat alentaneet maksettuja ennakkoveroja, ja tämä on näkynyt yhteisöveron tilityksissä viime kuukausina.
Kiinteistöveroennuste, 27,5 miljoonaa euroa, perustuu Verohallinnon maaliskuussa julkaisemaan ennakkotietoon valmistuvasta verotuksesta. Arvio on noin 0,5 miljoonaa euroa suurempi kuin muutetussa talousarviossa. Kasvu johtuu erityisesti siitä, että rakennusten verotusarvot ovat kasvaneet, koska niiden jälleenhankinta-arvoja on korotettu. Syy korotukseen löytyy rakennuskustannusten kallistumisesta.
Verotulot yhteensä ovat muutetun talousarvion mukaan 199,8 miljoonaa euroa eli 7,1 miljoonaa euroa enemmän kuin alkuperäisessä talousarviossa.
Muutetun talousarvion mukaan Porin kaupungin peruspalvelujen valtionosuus vuonna 2023 on 16,4 miljoonaa euroa, verotulomenetysten kompensaatio 13,5 miljoonaa euroa sekä opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuus -5,6 miljoonaa euroa, yhteensä 24,3 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuus tarkistetaan vielä loppuvuonna toteutuneiden oppilas- ja opiskelijamäärien mukaiseksi.
Rahoitustuloihin ja -menoihin on siirretty viranhaltijapäätöksenä investointiosasta 752 000 euron määräraha Kiinteistö Oy Porin Jäähallin rahoitusvastikkeiden kattamiseen. Kiinteistöyhtiön lainanlyhennysrahasto on päätetty lopettaa, joten yhtiölle maksettavat vastikkeet tulee kirjata tulosvaikutteisesti.
Korkokulujen osalta muutettu talousarvio on tällä hetkellä noin 7,5 miljoonaa euroa. Kaupungin korkosuojauksilla saavutetaan tämänhetkisen arvion mukaan noin kahden miljoonan euron hyöty. Lopputulokseen tulee vaikuttamaan viitekorkojen kehitys loppuvuoden aikana ja mahdolliset muutokset kaupungin lainamäärässä.
Suunnitelman mukaisten poistojen lisäksi tilikaudelle 2023 on kirjattu 1,5 miljoonan euron arvonalentuminen Ruosniemen entisestä koulusta. Lisäksi purkulupaa haetaan Ruosniemen entiselle päiväkodille, jonka tasearvo vuoden vaihteessa on ollut 0,6 miljoonaa euroa. Muut pienemmät arvonalentumiset mukaan lukien ne rasittavat tulosta yhteensä noin 2,3 miljoonalla eurolla.
Investointiosan toteutuminen ja ennuste
Investointiosan sitovat erät ovat toimialakohtaiset irtain- ja muut investoinnit. Lisäksi sitova erä on teknisen toimialan infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvien investointimenojen yhteissumma 58,9 miljoonaa euroa. Infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvien investointien kumulatiivinen toteutuma on tammi-syyskuun osalta noin 35 miljoonaa euroa.
Tämän hetken arvion mukaan infrainvestointien määräraha tullaan käyttämään kokonaisuudessaan, joskin Jokikeskus-työmaan kesällä tapahtuneesta osittaisesta keskeytymisestä johtuen urakka ei tule valmistumaan sille myönnetyn 2,3 miljoonan euron valtionavustuksen ehtojen mukaisessa määräajassa. Traficom on hakenut valtionavustukselle uudelleenbudjetointia vuodelle 2024. Asiasta päättää Suomen eduskunta syksyn 2023 aikana.
Tiloihin kohdistuvista investoinneista jää määrärahaa käyttämättä noin 7 miljoonaa euroa. Merkittävimmät alitukset tulevat Itä-Porin päiväkodista, Ahlaisten monitoimitalosta ja Yyterin inforakennuksesta. Itä-Porin päiväkodin osalta päätökset suunnittelijavalinnoista on tehty ja suunnittelu alkaa elokuussa. Ahlaisten monitoimitalon toteutusaikataulu siirtyy vähintään vuodella, jotta nykyistä koulua pystytään käyttämään rakentamisen aikana. Yyterin inforakennuksen rakentaminen on aloitettu loppukesällä.
Rahoitusosan toteutuminen ja ennuste
Rahoitusosan sitova erä on pitkäaikaisten lainojen lisäys.
Talousarvion rahoitusosassa on osoitettu pitkäaikaisten lainojen lisäykseen 60,5 miljoonaa euroa. Kaupunginhallitus 20.10.2023 § 463 on tehnyt päätöksen lainanoton 3. erän nostamisesta (17,5 miljoonaa euroa), minkä jälkeen vuoden 2023 lainanotto on talousarvion mukainen 60,5 miljoonaa euroa.
Liikelaitosten talousarvioiden toteutuminen ja ennuste
Palkkasopimusratkaisusta liikelaitoksille aiheutuvat henkilöstömenojen lisäykset on huomioitu kaupunginvaltuuston 22.5.2023 päättämissä talousarviomuutoksissa.
Porin Veden toimintakulut ovat aineiden, tarvikkeiden ja palvelujen osalta aiempaa korkeammat. Suuntauksen jatkuessa vastaavana, on ilmeistä, että budjetoituun vuosikatetavoitteeseen 2023 ei päästä. Liikelaitoksen tuloslaskelmaosan arvioidaan alustavasti toteutuvan noin 0,5 miljoonaa euroa talousarviota heikommin. Asian kehittyminen on otettu Porin Veden toimivan johdon ja kaupungin konsernipalveluiden talous- ja hallintoyksikön kuukausittaiseen erityisseurantaan.
Kaupungin tulosennuste
Alkuperäisessä vuoden 2023 talousarviossa kaupungin tulosennuste liikelaitokset mukaan lukien oli 13,7 miljoonaa euroa. Viranhaltijapäätökset ja kaupunginvaltuuston 22.5.2023 päättämät talousarviomuutokset huomioiden muutettu talousarvio päätyy 14,0 miljoonan euron tulokseen. Toimialakohtaiset ylitys- ja alitusennusteet, päivitetty verotuloarvio ja arvonalentumiset ovat yhteensä -3,0 miljoonaa euroa. Näin ollen tilikauden 2023 tulosennuste on nyt 11,0 miljoonaa euroa. Lopulliseen tilikauden ylijäämään tulevat vielä vaikuttamaan perusturvaa ja pelastuslaitoksen loppuselvitystä koskevat kirjaukset sekä tavanomaiset tilinpäätöskirjaukset.
Henkilöstö
Vakituisen henkilöstön määrä väheni 9 henkilöllä viime kuukaudesta. Vakituisten määrässä ei ole ollut suuria muutoksia koko vuoden aikana. Määräaikaisen henkilöstön määrä kasvoi syyskuussa yli sadan kansalaisopiston sivutoimisen opettajan aloitettua työnsä.
Ensimmäisen vuosipuoliskon henkilötyövuosikertymää kannattaa verrata edeltävään vuoteen toimialakohtaisesti. Kasvua on sivistystoimialan kertymässä ja erityisesti varhaiskasvatuksen määräaikaisten ja sijaisten määrässä. Vaikka sivistystoimialalla vakituisten määrä on vähentynyt kuraattoreiden ja psykologien siirryttyä hyvinvointialueelle sekä talous- ja HR-toimintojen keskittämisten vuoksi, on henkilöstön nettomäärä kasvanut. Konsernipalveluissa, elinvoima- ja ympäristötoimialalla ja Porin Vedessä kertymä on lähellä edeltävän vuoden tasoa. Teknisen toimialan henkilöstömäärä väheni jätehuollon yhtiöittämisen (n. 20 henkilöä) sekä keskittämisten seurauksena ja vähenemä näkyy jo selvästi henkilötyövuosikertymässä.
Sairauspoissaolot ovat vähentyneet 29,6 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna, jolloin poissaoloja oli poikkeuksellisen paljon ja 7,5 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Sairauspoissaoloja on kuitenkin 4 prosenttia enemmän, jos vertaamme nykyorganisaatiota (ilman perusturvaa ja pelastuslaitosta) vuoteen 2021. Tällä hetkellä poissaolojen trendi on nouseva ja kausivaihtelun mukainen. 36 prosentilla henkilöstöstä ei ole ollenkaan sairauspoissaoloja.
Muista toimialoista poiketen Palveluliikelaitoksen ja Porin Veden sairauspoissaolot ovat edeltävää vuotta korkeammat. Palveluliikelaitoksen poissaolojen suuruuteen pyritään vaikuttamaan useilla, uusillakin, eri toimilla. Palveluliikelaitoksessa on käynnistymässä projekti, jossa erilaisia teknisiä ratkaisuja käyttöönottamalla (robotiikka), pyritään vähentämään tuki- ja liikuntaelinoireista aiheutuvia poissaoloja. Porin Vedessä, jossa henkilöstön määrä on melko pieni, yksittäiset pitkät poissaolot nostavat suhteellisen poissaolomäärän korkeaksi. Sivistystoimialalla ja konsernipalveluissa sairauspoissaolot ovat merkittävästi vähentyneet, mutta ovat korkeammalla tasolla kuin vuonna 2021. Opetus- ja varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle on kohdennettu työkykyä tukevia toimenpiteitä, kuten päiväkotijohtajien työkuormituksen keventämisen projekti, rehtoripajat ja työuran alussa olevien opettajien työnohjausryhmät. Vain elinvoima- ja ympäristötoimialalla sekä teknisellä toimialalla sairauspoissaolot ovat painuneet myös alle vuoden 2021 tason. Elinvoima- ja ympäristötoimialalla poissaoloja kohdentuu erityisesti työllisyyspalveluihin.