Kaupunginvaltuusto, kokous 26.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnin valmistelu

PRIDno-2024-2881

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Liisa Laurila, liisa.laurila@pori.fi
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi
Janne Vartia, sidosryhmäjohtaja, janne.vartia@pori.fi
Outi Karinharju, hankintapäällikkö, outi.karinharju@pori.fi
Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Porin kaupunginvaltuusto on antanut tukensa suunnitelmalle, joka turvaisi kaupungin taloudellista vakautta pitkällä aikavälillä. Yhtenä suunnitelman keskeisenä osana on selvittää Pori Energia Oy:n omistajakumppanuus. Ensimmäisenä askeleena on yhtiön todellisen, tarjouksiin perustuvan arvon määrittäminen. Valtuutettujen laaja enemmistö ilmaisi tukensa strategiselle kasvulle, jonka tarkoituksena on turvata Porin kaupungin kestävä taloudellinen kantokyky sekä Pori Energia Oy:n tulevaisuus. 

Vähemmistöosuuden myynnin vaikutukset Pori Energia Oy:lle 

Pori Energia Oy on merkittävin kaupungin konserniyhtiöistä. Energiayhtiö on tehnyt strategiauudistuksen vuoden 2023 aikana. Yhtiö on avainasemassa alueen uudelleenteollistumisen vaatimien investointien mahdollistajana. Tämä edellyttää sitä, että yhtiön investointien rahoitus turvataan. Mahdollinen kaupungin rinnalla oleva pitkäaikainen vähemmistöomistaja toisi lisää voimavaroja yhtiön investointikykyyn ja toisi lisäarvoa yhtiön kasvuun ja kehitykseen yhtiön strategian mukaisesti. Pori Energian strategiassa varaudutaan noin 150–200 M€ investointiohjelmaan vuoteen 2028 mennessä. Lisäksi nykyiset Porin kaupungin Pori Energia Oy:lle myöntämät noin 90M€ arvoiset lainat erääntyvät vuoden 2025 lopussa. Rahoituksen uudelleenjärjestely voisi olla mahdollista toteuttaa uuden kumppanin kanssa. 

Kaupan mahdolliset vaikutukset sähkön ja kaasun hintaan ovat herättäneet keskustelua. Energiatariffeja koskevalla politiikalla tarkoitetaan niitä periaatteita ja sääntöjä, joilla määritellään ja säännellään energian, kuten sähkön ja kaasun, hintoja Suomessa. Energiaviraston rooli tässä on valvoa, että energiayhtiöiden hinnoittelu on kohtuullista, läpinäkyvää ja kuluttajia suojelevaa. Energiavirasto varmistaa, että tariffit noudattavat lainsäädäntöä ja edistävät kilpailua ja kestävää kehitystä energiasektorilla. Vähemmistöosuuden myymisellä ei siten ole vaikutusta edellä mainittuun. 

Vähemmistöosuuden myynnin vaikutukset Porin kaupungille 

Myynnistä voi syntyä mielikuva, että kaupunki tavoittelee kertaluonteista ”pikavoittoa”, jossa kaupungin ylijäämää kasvatetaan myyntivoitolla ja rahat käytetään nopeasti kaupungin toimintamenojen ja investointimenojen kattamiseen.  Näin ei kuitenkaan ole. Tärkein tavoite on rakentaa pitkän tähtäimen sijoitusinstrumentti, joka tulee olemaan merkittävä osa kaupungin varainhallintaa seuraavien vuosikymmenten aikana.  Tämäntyyppisistä ratkaisuista on hyviä esimerkkejä Suomessa. Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden kaupalla tähdätään siihen, että kaupunki pystyisi rakentamaan myyntituloilla itselleen vähintään 200M€ suuruiset rahastot, joiden tuottojen avulla korotetaan merkittävästi kaupungin vuotuisia tuloutuksia pitkällä aikavälillä. 

Kaupungin on perusteltua selvittää ja arvioida sitä, miten kaupungin merkittävä omaisuus tukisi parhaiten kaupungin lakisääteistä alueen kehittämistehtävää ja parantaisi taloudellista kantokykyä. Asiaan ei ole saatavissa todellista vastausta muutoin kuin huolellisella ja perusteellisella markkinoiden kanssa käytävällä vuoropuhelulla eli tarjouskilpailulla mahdollisen osakekannan vähemmistöosuuden hinnasta ja ehdoista. Kaupunginvaltuuston hyväksymien omistajapoliittisten linjausten mukaan kaupunki ei ole luopumassa enemmistöomistajan roolista energiayhtiössä. Tähän ei olla esittämässä muutosta.  Energiayhtiöltä saatavat tuloutukset voidaan pidemmällä aikavälillä turvata vain, jos yhtiö pystyy kehittymään ja kasvamaan, mikä puolestaan edellyttää merkittäviä pääomia investointien toteuttamiseen. 

Taustaa 

Kunnan tulee edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla (Kuntalaki, 1§). Keskisuurten kaupunkien ja maakuntakeskusten tehtävä ja vastuu koko alueen elinvoiman edistämisessä korostuu kaupunkien konsernijohtamisessa. Alueen muut kunnat ja yritykset ovat riippuvaisia keskuskaupungin voimavaroista ja kyvykkyydestä luoda hyvät kehitysnäkymät aluetalouteen. Tämä asetelma korostuu erityisesti Satakunnassa, jossa Porin kaupunki kantaa korostettua vastuuta koko maakunnan kehityksestä konserniyhtiöidensä sekä yhdessä muiden kuntien kanssa omistamiensa yhtiöiden ja kuntayhtymien, mm. maakuntaliiton, kautta. 

Suurten ja keskisuurten kaupunkien lähivuosien merkittävimmäksi haasteeksi on muodostunut kestävä taloudenhallinta, ylivelkaantumisen riski sekä rajalliset voimavarat, joilla aluetaloutta edistetään. Jo vuoden 2024 toteumasta ennustetaan hyvin synkkää suurille ja keskisuurille kaupungeille mm. kasvaneiden korkomenojen vuoksi. Korkotason noustua nykyiselle tasolle, kaupunkien isot velkamäärät johtavat kasvaviin rahoitus- ja korkokuluihin, jotka kasvattavat välttämättömiä menoja ja sitä kautta vähentävät rahoituksen kohdentamista lakisääteisiin tehtäviin ja pienentävät investointeihin käytettävää rahavirtaa. Porin kaupungin vuotuiset korkomenot ovat tällä hetkellä noin kymmenen miljoonaa euroa ja lähes kaikki investoinnit katetaan tällä hetkellä velkarahalla. Vero- ja valtionosuusperusteiseen rahoitukseen ei ole odotettavissa merkittävää parannusta ilman aluetalouden kasvua ja niin sanotun puhtaan siirtymän investointien toteutumista. Nykytilanteeseen verrattuna Porin kaupungin tulisi pystyä tulevaisuudessa rahoittamaan toimintojansa yhä enemmän suunnitelmallisen rahoitustoiminnan eli perustettavien rahastojen avulla.  

Myyntiprosessi 

Kuntalaissa tai muussakaan laissa ei nimenomaisesti säädetä siitä, missä menettelyssä, kenelle tai mihin hintaan kunta saa myydä omaisuuttaan. Omaisuuden myyntiä koskevaa päätöksentekoa rajoittavat kuitenkin mm. yhdenvertaisuusperiaate (perustuslain 6 §) sekä tasapuolisen kohtelun vaatimus ja harkintavallan väärinkäytön kielto (hallintolain 6 §). Harkintavallan väärinkäyttönä ja siten toimivallan ylittämisenä voidaan KHO:n oikeuskäytännön valossa pitää esimerkiksi päätöstä, jolla kunta myy omaisuuttaan ilmeiseen alihintaan ilman siihen oikeuttavaa perustetta.  

Kaupunginhallitus on 17.6.2024 § 292 päättänyt valita Valor Partnersin valmisteleman myyntiprosessia, joka on käynnistynyt välittömästi em. päätöksen saavutettua lainvoiman. Myyntiin tähtäävät toimenpiteet on laaditun aikataulun mukaisesti aloitettu heinäkuun 2024 aikana. Alkuvaiheeseen kuuluu merkittävä määrä tietojen ja asiakirjojen keräämistä yhtiön arvonmääritystä ja alustavien tarjousten pyytämistä varten. Asian jatkovalmistelua varten, myyntiprosessin rajaamiseksi ja selkiyttämiseksi kaupunginhallitus tuo nyt kaupunginvaltuuston päätettäväksi joitakin tässä vaiheessa päätettävissä olevia reunaehtoja. 

Asiassa tullaan etenemään suunnitelman mukaisesti kaksivaiheiseen huutokauppaprosessiin syksyn kuluessa.  Tällä hetkellä tärkeää on määrittää kaupan kohteen arvo, sisältö sekä uudelleenrahoitus, jotta päästään tilanteeseen, jossa myyjä tarkasti tietää mitä ja miten myy ja pystyy näin itse paremmin ohjaamaan kaupan ehtoja ja ostajia eikä päinvastoin. 

Asia on saanut osakseen paljon julkisuutta ja asian valmistelu kiinnostaa laajasti eri tahoja. Jotta asian ympärillä käytävä keskustelu perustuisi tosiasioihin, ja huhut ja väärinymmärrykset torjuttaisiin, on viestintään ja vuoropuheluun kiinnitettävä erityistä huomiota. Porin kaupungin verkkosivuille on avattu kokonaan uusi osio, jonka keskiössä ovat kauppaprosessin ajankohtaiset käänteet sekä kysymyksiä ja vastauksia -koonti. Osiota täydennetään asian valmistelun edetessä.  

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto: 

  1. valtuuttaa ja velvoittaa kaupunginhallituksen jatkamaan Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiprosessia esitetyn aikataulun ja vaiheiden mukaisesti sekä prosessin päätteeksi tuomaan kaupunginhallituksen tarkemmin määrittämää vähemmistöosuutta koskevan esityksen osuuden myynnistä kaupunginvaltuuston päätettäväksi; 

  1. velvoittaa kaupunginhallituksen asian valmistelun aikana parhaaksi katsomallaan tavalla pitämään kaupunginvaltuuston ajan tasalla myyntiprosessin etenemisestä;  

  1. toteaa, että on perusteltua pitää kaupan kohteena vähemmistöosuutta Pori Energia Oy:n konsernista - ei osaa konserniin kuuluvasta yhtiöstä tai yhtiöistä; 

  1. toteaa, että kaupan kohteena olevan vähemmistöosuuden suuruus (eli prosenttiosuus) selviää myyntiprosessin aikana tehtävissä selvityksissä sekä käytävissä neuvotteluissa ja se tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi kaupan lopullisen päätöksenteon yhteydessä; 

  1. toteaa, että tavoitteena on valita strateginen omistajakumppani yhtiön vähemmistöosuudelle ja saada osuuden kaupasta mahdollisimman korkea velaton myyntihinta. Tällaisella kumppanilla tarkoitetaan tahoa, joka esimerkiksi: 

  • omaa pitkän sijoitushorisontin eli on valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen kumppanuuteen; 
  • varmistaa osaltaan, että yhtiön toimintaa ja arvoa kehittäviä strategisia hankkeita ja tavoitteita toteutetaan järjestelmällisesti myös kaupan jälkeen; 
  • on sitoutunut ESG- eli vastuullisuusraportointiin; 
  • ei perusta tuotto-odotuksiaan kohtuuttomille hinnankorotuksille; ja 
  • omaa aidon tahtotilan yhtiön pitkäjänteiseen kehittämiseen. 
  1. toteaa edelleen, että jo myyntiprosessin alkuvaiheessa rajataan ulkopuolelle sellaiset tahot, joiden rahoituslähteistä ei saada varmuutta. Huomioon otetaan vain tarjoajat ja tarjoukset, jotka ovat eettisesti kestäviä eivätkä riko esimerkiksi rahanpesuun liittyviä säännöksiä; 

  1. linjaa, että kaupanteon yhteydessä kauppakirjassa ja osakassopimuksessa sovitaan kaupungille keskeisistä ehdoista, joita ovat seuraavat: 

  • Pori Energia Oy:n enemmistöomistus säilyy Porin kaupungilla ja yhtiön kotipaikka säilyy Porissa; 
  • yhtiö säilyy edelleen Porin kaupunkikonsernissa ja noudattaa konserniohjetta siltä osin, kun se ei ole ristiriidassa osakassopimuksen kanssa;
  • ostajayhtiö ja osakassopimuksen kumppani on Suomen lain mukainen yhtiö; 
  • yhtiön toimintaan sekä omistajien välisiin suhteisiin sovelletaan Suomen lakia ja mahdolliset riitaprosessit käydään suomalaisessa oikeusasteessa tai suomalaisessa välimiesmenettelyssä; 
  • Porin kaupungilla tulee osakassopimuksen mukaan olla oikeus nimittää enemmistö Pori Energia Oy:n hallituksen jäsenistä, ml puheenjohtaja; 
  • yhtiön tariffipolitiikassa noudatetaan jatkossakin kilpailukykyistä hinnoittelua;
  • kaukolämmön hinnan vaihtelu ja kaupungin etuosto- ja lunastusoikeuteen liittyvät seikat tulee huomioida osakassopimusta valmisteltaessa.

8. valtuuttaa kaupunginhallituksen keskeyttämään myyntiprosessin, mikäli osakekaupan valmistelun ja sen edistämisen ei katsota olevan kaupungin edun mukaista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

___________________

Merkitään, että Timo Aro ja Petri Huru poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen kello 16.47.

Perustelut

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 19.8.2024 § 327.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely on historiatiedoissa.

Ehdotus

Kaupunginhallituksen päätösehdotus: 

Kaupunginvaltuusto: 

  1. valtuuttaa ja velvoittaa kaupunginhallituksen jatkamaan Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiprosessia esitetyn aikataulun ja vaiheiden mukaisesti sekä prosessin päätteeksi tuomaan kaupunginhallituksen tarkemmin määrittämää vähemmistöosuutta koskevan esityksen osuuden myynnistä kaupunginvaltuuston päätettäväksi; 

  1. velvoittaa kaupunginhallituksen asian valmistelun aikana parhaaksi katsomallaan tavalla pitämään kaupunginvaltuuston ajan tasalla myyntiprosessin etenemisestä;  

  1. toteaa, että on perusteltua pitää kaupan kohteena vähemmistöosuutta Pori Energia Oy:n konsernista - ei osaa konserniin kuuluvasta yhtiöstä tai yhtiöistä; 

  1. toteaa, että kaupan kohteena olevan vähemmistöosuuden suuruus (eli prosenttiosuus) selviää myyntiprosessin aikana tehtävissä selvityksissä sekä käytävissä neuvotteluissa ja se tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi kaupan lopullisen päätöksenteon yhteydessä; 

  1. toteaa, että tavoitteena on valita strateginen omistajakumppani yhtiön vähemmistöosuudelle ja saada osuuden kaupasta mahdollisimman korkea velaton myyntihinta. Tällaisella kumppanilla tarkoitetaan tahoa, joka esimerkiksi: 

  • omaa pitkän sijoitushorisontin eli on valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen kumppanuuteen; 
  • varmistaa osaltaan, että yhtiön toimintaa ja arvoa kehittäviä strategisia hankkeita ja tavoitteita toteutetaan järjestelmällisesti myös kaupan jälkeen; 
  • on sitoutunut ESG- eli vastuullisuusraportointiin; 
  • ei perusta tuotto-odotuksiaan kohtuuttomille hinnankorotuksille; ja 
  • omaa aidon tahtotilan yhtiön pitkäjänteiseen kehittämiseen. 
     
  1. toteaa edelleen, että jo myyntiprosessin alkuvaiheessa rajataan ulkopuolelle sellaiset tahot, joiden rahoituslähteistä ei saada varmuutta. Huomioon otetaan vain tarjoajat ja tarjoukset, jotka ovat eettisesti kestäviä eivätkä riko esimerkiksi rahanpesuun liittyviä säännöksiä; 

  1. linjaa, että kaupanteon yhteydessä kauppakirjassa ja osakassopimuksessa sovitaan kaupungille keskeisistä ehdoista, joita ovat seuraavat: 

  • Pori Energia Oy:n enemmistöomistus säilyy Porin kaupungilla ja yhtiön kotipaikka säilyy Porissa; 
  • yhtiö säilyy edelleen Porin kaupunkikonsernissa ja noudattaa konserniohjetta siltä osin, kun se ei ole ristiriidassa osakassopimuksen kanssa;
  • ostajayhtiö ja osakassopimuksen kumppani on Suomen lain mukainen yhtiö; 
  • yhtiön toimintaan sekä omistajien välisiin suhteisiin sovelletaan Suomen lakia ja mahdolliset riitaprosessit käydään suomalaisessa oikeusasteessa tai suomalaisessa välimiesmenettelyssä; 
  • Porin kaupungilla tulee osakassopimuksen mukaan olla oikeus nimittää enemmistö Pori Energia Oy:n hallituksen jäsenistä, ml puheenjohtaja; 
  • yhtiön tariffipolitiikassa noudatetaan jatkossakin kilpailukykyistä hinnoittelua;
  • kaukolämmön hinnan vaihtelu ja kaupungin etuosto- ja lunastusoikeuteen liittyvät seikat tulee huomioida osakassopimusta valmisteltaessa.

8. valtuuttaa kaupunginhallituksen keskeyttämään myyntiprosessin, mikäli osakekaupan valmistelun ja sen edistämisen ei katsota olevan kaupungin edun mukaista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin äänin 46-13.

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää kaupunginhallitukselle valtuuston päätösten täytäntöönpanon yhteydessä käsiteltäväksi kaupunginvaltuuston 3. puheenjohtaja Raisa Rannan jättämän seuraavan toivomusponnen: ”Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ponsiesitys: Prosessin edetessä valtuusto ja valtuustoryhmät pidetään ajan tasalla järjetämällä valtuustoinfoja sen eri vaiheissa. Valtuustolle taataan laaja tiedonsaantioikeus. Porin kaupunki sitoutuu raportoimaan jatkossakin avoimesti prosessin vaiheista, sekä takaamaan edellytykset laajalle ja perusteelliselle kansalaiskeskustelulle. Kaupungin tulee myös itse järjestää tarvittaessa asiasta tiedotus- ja kyselytilaisuuksia kuntalaisille. Porin kaupunki sitoutuu varmistamaan kuntalaisten omaisuuden arvon kasvun pitkällä tähtäimellä. Jatkoprosessin aikana edistetään ainoastaan sellaisia ratkaisuja, joissa - mahdollinen myyntituotto turvataan pitkällä tähtäimellä, eikä sitä käytetä kaupungin talouden alijäämän kattamiseen - Pori Energian toiminta- ja kasvuedellytykset pitkälle tulevaisuuteen turvataan.”

Kokouskäsittely

Merkitään, että Jonas Seemer (Valor Partners Oy), Kalle Ahlstedt (Valor Partners Oy) ja Samuli Tarkiainen (Asianajotoimisto Carstén & Snellman Oy) olivat läsnä kokouksessa kello 17.09-19.57.

Merkitään, että kaupunginvaltuusto kuuli kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arja Laulaisen, kaupunginjohtaja Lauri Innan, talous- ja hallintojohtaja Tuomas Hatanpään, Jonas Seemerin ja Samuli Tarkiaisen alustukset asiasta.

Merkitään, että toimialajohtaja Lauri Kilkku saapui kokoukseen tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 17.59.

 

Valtuutettu Neea Kähkönen teki valtuutettu Krista Kiurun kannattamana seuraavan palautusehdotuksen: ”Esitän palautusta. Alun perin myyntipäätöksen prosessiin palkattiin konsultit, joiden työn pohjalta arvonmääritykseen ja mahdolliseen myyntiprosessiin saataisi valtuutetuille kaikki lopulliset tiedot. Nyt uhkana on, että näitä tietoja päätöksentekoon liittyen ei saada käyttöön, koska kaupunginhallitus saattaa joutua salaamaan myyntiprosessin jatkovaiheisiin liittyvän aineiston, mikä alun perin hankittiin nimenomaan valtuutettujen tueksi lopullista päätöstä tehtäessä.

Valtuustolla ei ole mahdollisuutta saada riittävästi tietoa käsittelyn etenemisestä, koska päätösesityksessä lähdetään siitä, että kaupunginhallitus määrittelee sen, miten valtuusto pidetään informoituna, vaikka nimenomaan valtuusto on ylin päättävä elin Porissa.

Useita yksityiskohtia on tässä vaiheessa auki, ja siksi oli luonnollista, että ensin viedään arvonmäärityksen prosessi loppuun. Siihen mennessä yksityiskohdat ovat alkaneet jo hahmottua, jolloin on vasta mahdollista ottaa kantaa, tuodaanko valtuustoon esitys Pori Energia Oy:n osuuden myynnistä.”

Valtuutettu Simo Korpela kannatti asian käsittelyn jatkamista.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu palautusehdotus ja koska on kannatettu myös asian käsittelyn jatkamista, niin asiasta on äänestettävä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti, että äänestys suoritetaan Aapelin kokoustyötilassa sähköisesti seuraavan äänestysesityksen mukaan:

  • JAA: Asian käsittelyä jatketaan.
  • EI: Valtuutettu Neea Kähkösen tekemä ja valtuutettu Krista Kiurun kannattama palautusehdotus.

Äänestyksessä annettiin yhteensä 59 ääntä, jotka jakautuivat seuraavasti: 43 JAA-ääntä ja 16 EI-ääntä. Tyhjiä ääniä ei annettu.

Asian käsittelyä jatkettiin äänin 43–16.

 

Valtuutettu Niko Viinamäki teki valtuutettu Anssi Salmen kannattamana seuraavan hylkäysehdotuksen: ”Esitän, että Pori Energian vähemmistöosuuden myynnistä ja sen valmistelusta luovutaan.”

Valtuutettu Simo Korpela kannatti pohjaehdotusta.

Valtuutettu Krista Kiuru teki valtuutettu Martti Lundénin kannattamana seuraavan hylkäysehdotuksen: ”Esitän, että asiakohta 71 hylätään. Päätösasiakirjassa jää epäselväksi, minkälainen mandaatti KH:lle annetaan tässä päätösesityksessä. Emme ole valmiit tekemään tänään päätöstä siitä, että seuraavaksi kaupunginvaltuustoon tuodaan esitys Pori Energian myynnistä.”

Merkitään, että controller Kari Nummi toimi kokouksen sihteerinä 19.35–19.36.

Kokous oli tauolla 19.40-19.50.

Puheenjohtaja totesi, että valtuutettu Krista Kiurun tekemä ja valtuutettu Martti Lundénin kannattama hylkäysehdotus on samansisältöinen kuin valtuutettu Niko Viinamäen tekemä ja valtuutettu Anssi Salmen kannattama hylkäysehdotus, vaikka perustelut ovat eri. Kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti, että kahden samansisältöisen hylkäysehdotuksen välillä ei ole tarpeen äänestä, vaan äänestykseen otetaan valtuutettu Niko Viinamäen tekemä ja valtuutettu Anssi Salmen kannattama hylkäysehdotus.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu hylkäysehdotus ja koska on kannatettu myös pohjaehdotusta, niin asiasta on äänestettävä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti, että äänestys suoritetaan Aapelin kokoustyötilassa sähköisesti seuraavan äänestysesityksen mukaan:

  • JAA: Pohjaehdotus
  • EI: Valtuutettu Niko Viinamäen tekemä ja valtuutettu Anssi Salmen kannattama hylkäysehdotus.

Asiassa suoritettiin äänestys.

Äänestyksessä annettiin yhteensä 59 ääntä, jotka jakautuivat seuraavasti: 46 JAA-ääntä ja 13 EI-ääntä. Tyhjiä ääniä ei annettu.

Kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä pohjaehdotuksen äänin 46–13.

Kaupunginvaltuuston 3. varapuheenjohtaja Raisa Ranta jätti asiassa seuraavan toivomusponnen: ”Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ponsiesitys: Prosessin edetessä valtuusto ja valtuustoryhmät pidetään ajan tasalla järjetämällä valtuustoinfoja sen eri vaiheissa. Valtuustolle taataan laaja tiedonsaantioikeus. Porin kaupunki sitoutuu raportoimaan jatkossakin avoimesti prosessin vaiheista, sekä takaamaan edellytykset laajalle ja perusteelliselle kansalaiskeskustelulle. Kaupungin tulee myös itse järjestää tarvittaessa asiasta tiedotus- ja kyselytilaisuuksia kuntalaisille. Porin kaupunki sitoutuu varmistamaan kuntalaisten omaisuuden arvon kasvun pitkällä tähtäimellä. Jatkoprosessin aikana edistetään ainoastaan sellaisia ratkaisuja, joissa - mahdollinen myyntituotto turvataan pitkällä tähtäimellä, eikä sitä käytetä kaupungin talouden alijäämän kattamiseen - Pori Energian toiminta- ja kasvuedellytykset pitkälle tulevaisuuteen turvataan.”

Äänestystulokset

Valtuutettu Neea Kähkönen teki valtuutettu Krista Kiurun kannattamana seuraavan palautusehdotuksen: ”Esitän palautusta. Alun perin myyntipäätöksen prosessiin palkattiin konsultit, joiden työn pohjalta arvonmääritykseen ja mahdolliseen myyntiprosessiin saataisi valtuutetuille kaikki lopulliset tiedot. Nyt uhkana on, että näitä tietoja päätöksentekoon liittyen ei saada käyttöön, koska kaupunginhallitus saattaa joutua salaamaan myyntiprosessin jatkovaiheisiin liittyvän aineiston, mikä alun perin hankittiin nimenomaan valtuutettujen tueksi lopullista päätöstä tehtäessä. Valtuustolla ei ole mahdollisuutta saada riittävästi tietoa käsittelyn etenemisestä, koska päätösesityksessä lähdetään siitä, että kaupunginhallitus määrittelee sen, miten valtuusto pidetään informoituna, vaikka nimenomaan valtuusto on ylin päättävä elin Porissa. Useita yksityiskohtia on tässä vaiheessa auki, ja siksi oli luonnollista, että ensin viedään arvonmäärityksen prosessi loppuun. Siihen mennessä yksityiskohdat ovat alkaneet jo hahmottua, jolloin on vasta mahdollista ottaa kantaa, tuodaanko valtuustoon esitys Pori Energia Oy:n osuuden myynnistä.” Valtuutettu Simo Korpela kannatti asian käsittelyn jatkamista. Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa on tehty kannatettu palautusehdotus ja koska on kannatettu myös asian käsittelyn jatkamista, niin asiasta on äänestettävä. Asiassa suoritetaan äänestys seuraavasti: JAA: Asian käsittelyä jatketaan. EI: Valtuutettu Neea Kähkösen tekemä ja valtuutettu Krista Kiurun kannattama palautusehdotus.
  • Kyllä 43 kpl 73%

    Bia Kaski, Mika Tuhkanen, Ismo Läntinen, Mikael Ropo, Matti Välimäki, Helvi Walli, Petri Huru, Juha Kantola, Raisa Ranta, Aila Haikkonen, Hanna Raitakari, Petri Lahtinen, Tuomas Koivisto, Heikki Santavuo, Juha Joutsenlahti, Markus Halminen, Timo Aro, Raija Koskiranta, Hanna Sinisalmi, Tiina Puska, Ari Nordström, Arto Nurmi, Sini Solala, Viliina Välimäki, Erno Välimäki, Henna Kyhä, Tapio Huhtanen, Mikko Pakkasela, Henri Välikangas, Anttivesa Knuuttila, Arja Laulainen, Minna Haavisto, Milka Tommila, Jyrki Levonen, Tiina Stenman, Jussi Ihamäki, Heidi Sakari, Marketta Juntunen, Kaarina Ranne, Jari Hakala, Mari Kaunistola, Sonja Myllykoski, Simo Korpela

  • Ei 16 kpl 27%

    Antero Kivelä, Jaakko Jäntti, Sami Viitasaari, Martti Lundén, Anssi Salmi, Krista Kiuru, Kimmo Hohkala, Marianne Ostamo, Antti Lehtonen, Niko Viinamäki, Markku Tanttinen, Christa Lahto, Sinikka Alenius, Neea Kähkönen, Jani-Petteri Pajukoski, Emmastiina Hesso

  • Kyllä 46 kpl 78%

    Arto Nurmi, Juha Kantola, Matti Välimäki, Heidi Sakari, Tapio Huhtanen, Jussi Ihamäki, Tuomas Koivisto, Markus Halminen, Raisa Ranta, Hanna Raitakari, Viliina Välimäki, Arja Laulainen, Raija Koskiranta, Kimmo Hohkala, Milka Tommila, Mikael Ropo, Aila Haikkonen, Mika Tuhkanen, Petri Lahtinen, Minna Haavisto, Juha Joutsenlahti, Bia Kaski, Marketta Juntunen, Timo Aro, Petri Huru, Hanna Sinisalmi, Henna Kyhä, Anttivesa Knuuttila, Mikko Pakkasela, Jari Hakala, Emmastiina Hesso, Jani-Petteri Pajukoski, Ismo Läntinen, Tiina Puska, Simo Korpela, Henri Välikangas, Sini Solala, Kaarina Ranne, Mari Kaunistola, Heikki Santavuo, Jyrki Levonen, Helvi Walli, Tiina Stenman, Erno Välimäki, Ari Nordström, Sonja Myllykoski

  • Ei 13 kpl 22%

    Niko Viinamäki, Christa Lahto, Jaakko Jäntti, Anssi Salmi, Antti Lehtonen, Antero Kivelä, Martti Lundén, Marianne Ostamo, Sinikka Alenius, Krista Kiuru, Markku Tanttinen, Neea Kähkönen, Sami Viitasaari

Tiedoksi

Liisa Laurila (joka välittää päätöksen asiaa valmistelevalle työryhmälle), Jonas Seemer/Valor Partners

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.