Perustelut
Porin Vesi on ollut mukana vesihuoltolaitosten asiakastyytyväisyystutkimuksessa, jonka Taloustutkimus Oy toteutti kesällä 2025. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluna 200 asiakkaalle. Tutkimusta on tehty samassa muodossa jo useina vuosina, joten vertailuja voi tehdä toisaalta oman laitoksen toimintojen kehityksestä ja toisaalta oman laitoksen toimintojen arvoista suhteessa muihin tutkimukseen osallistuneisiin vesihuoltolaitoksiin. Tutkimuksessa mukana olevien vesihuoltolaitosten joukko vaihtelee vuosittain, mutta vastausten keskiarvot eri kysymyksiin pysyvät suhteellisen vakaina.
Liitteenä on yhteenveto Porin Veden vuoden 2025 tutkimuksen tuloksista. Yhteenvedosta ilmenee Porin Veden tulosten vertailut muiden laitosten tuloksiin ja Porin Veden omat tulokset vuosilta 2017, 2019, 2021 ja 2023. Arvosteluasteikko on 4-10.
Tukimuksen mukaan Porissa voimakkaimmin kokonaistyytyväisyyteen vaikuttavaksi asiaksi nousee veden maku. Siitä saatu arvio on erinomaista (9) tasoa. Toiseksi eniten kokonaistyytyväisyyteen vaikuttaa veden laskutuskäytäntö ja seuraavaksi eniten toimitusvarmuus, viestintä häiriötilanteissa, toiminnan uskottavuus, tiedon löydettävyys www-sivuilta ja asioinnin helppous. Muiden asioiden vaikutus siihen, millä tavalla vesilaitosta kokonaisuudessaan arvioidaan, on melko vähäistä.
Porin Vesi ei (veden hintaa lukuun ottamatta) saa kriittisiä arvioita. Erinomaisia (yli 9) arvioita se saa seitsemässä asiassa:
1.Veden toimitusvarmuus, 9,52
2.Veden jakelun katkottomuus, 9,49
3.Veden väri, 9,42
4.Veden haju, 9,27
5.Veden paine, 9,23
6.Veden maku, 9,05
7.Vesilaitoksen toiminnan uskottavuus, 9,01.
Veden hinnan arvio on keskimäärin tyydyttävällä tasolla ollen 7,74.