Sivistyslautakunta, kokous 24.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 122 Sivistyslautakunta, talousarvio vuodelle 2025

PRIDno-2024-2848

Valmistelija

  • Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 3.6.2024 tehnyt päätöksen talousarvion 2025 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, lukiokoulutuksesta sekä sivistävästä koulutuksesta. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat esityslistan liitteenä.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia. Tämän vuoksi kaikkien toimialojen ja liikelaitosten tulee kiinnittää henkilöstömenojen budjetointiin erityistä huomiota. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat vuoden 2024 alun tasoon verrattuna 5,15 %. Kasvu on huomioitu kehyksessä täysimääräisenä. Nykyiset työehtosopimukset päättyvät jo 30.4.2025, joten lopullinen palkkakehitys vuonna 2025 saattaa poiketa arvioidusta. Talousarvioesityksissä tulee ottaa huomioon yleinen kustannustason nousu sekä kehykseen sisältyvät lisäykset sekä sopeutustoimet. 

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Toiminnalliset ja lainsäädännölliset muutokset

Hallitus kasvattaa perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2-3 vuosiviikkotunnilla laajentamatta opetussuunnitelmaa. Lisäyksellä tavoitellaan lisätunteja erityisesti alakoulun vuosiluokille perustaitojen, luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. Lisäys tulee voimaan 1.8.2025 alkaen. 1.8.2024 perusopetuksen tuntijaon muutoksella lisättiin A1-kielen (englanti) yksi tunti 6. luokkalaisille sekä kasvatettiin B1-kielen (ruotsi) tuntimäärää. Kustannukset otettiin talousarviossa 2024 huomioon syyslukukauden osalta. Kevätlukukauden kustannuslisäys kohdentuu vuodelle 2025. Aikuisten perusopetusta lisätään kasvaneen maahanmuuton myötä kotoutumisen edistämiseksi. Kaupungin heikon taloustilanteen vuoksi on kaikilla toimialoilla tehty talouden sopeutustoimia, joko kulujen vähennyksiä tai tuottojen lisäyksiä. Perusopetuksessa laskevan oppilasmäärän vaikutus on otettu huomioon tuntikehyksessä. Varhaiskasvatuksessa kehykseen sisältyvät kotihoidon tuen kuntalisän sekä avoimen päiväkodin lakkauttaminen. Lisäksi on tehty kaupungin yhteisesti sovittuja säästötoimenpiteitä.

Talousarvioperusteet ja määrärahakehys

Kaupunginhallituksen päättämä alkuperäinen kehys oli -118.803.000 euroa. Eläkemaksuperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Tasausmaksun muutos on huomioitu kehyspäätöksen jälkeen ja sivistyslautakunnan kehys vuodelle 2025 on -118.406.358 euroa. Kaupunginhallituksen päättämään määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat säästöt ja kehyslisäykset vuodelle 2025.

Kehysvähennykset ja -säästöt:

  • laskennallisen tapaturmavakuutusmaksun poisto 527.000 euroa, henkilöstösivukulut
  • kotihoidon tuen kuntalisän lakkauttaminen 400.000 euroa
  • avoimen päiväkodin lakkauttaminen 100.000 euroa, sisältyy henkilöstösuunnitelmaan
  • perusopetuksen oppilasmäärien vähenemisen vaikutus henkilöstökuluihin (tuntikehys) 150.000 euroa
  • kansalaisopiston henkilöstöjärjestelyt 70.000 euroa, sisäinen siirto
  • kesätoiminnan, leiritoiminnan ja nuorisopassien kustannusten siirto nuorisoyksikölle 60.000 euroa, sisäinen siirto
  • yhteiset sovitut kaupungin säästöt (painatus- ja kopiointikustannusten puolittaminen, ilmoitusten vähentäminen 20 %:lla, lehtitilauksien lopettaminen, koulutusten vähentäminen) 28.580 euroa

Kehyslisäykset:

  • perusopetuksen tuntilisäys 1.8.2025 140.000 euroa, hallitusohjelman mukaisesti 2-3 tunnin lisäys perustaitojen luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen
  • A1- ja B1- (ruotsi ja englanti) kielten kustannusnousu 80.000 euroa
  • aikuisten perusopetuksen lisäys 39.000 euroa
  • johtamisjärjestelmän kehittäminen, rehtorien työn tukeminen (vararehtorien tuntihuojennukset ja rehtorien opetusvelvollisuus) 100.000 euroa
  • palveluliikelaitoksen ateriakuljetukset 200.000 euroa, muut muutokset laskutuksessa 66.000 euroa
  • koulukuljetuskustannusten nousu, optio otettu käyttöön 90.000 euroa
  • lukion yhteisöpedagogi, vakinaistaminen 19.000 euroa
  • palvelusetelin indeksitarkistus 100.000 euroa

Palvelujen ostoissa on kehysmuutosten ohella otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset. Palvelujen ostoissa ovat muun muassa palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenot. 

Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2024 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Avustuksissa ovat kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet.

Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Toimintatuotot koostuvat varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista, kotikuntakorvauksista, lukukausi- ja kurssimaksuista, tuista ja avustuksista (hankerahoitus) sekä muista tuotoista.

Talousarvion valmistelu ja määrärahakehyksen riittävyys

Sivistyslautakunnan talousarvio on tehty määrärahakehyksen mukaisesti. Talousarvion valmistelun aikana on tullut esille asioita, joista ei kehystä päätettäessä ollut vielä tarkempaa tietoa.

Oppimisen tuen uudistus tullaan toteuttamaan kaikilla koulutusasteilla esiopetuksesta lukiokoulutukseen. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti turvata oppilaille riittävä tuki sekä vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Tavoite on, että oppilas saa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on edelleen myös mahdollista. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025 alkaen. Uudistus lisää opetusyksikön kustannuksia, ja niiden määräksi on arvioitu vuonna 2025 426.000 euroa.

Valtiovarainministeriö on havainnut esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksen perusosan laskennassa käytettävässä kustannuspohjan tiedonkeruussa virheitä, jotka vaikuttavat vuodelle 2024 vahvistettuun kotikuntakorvauksen perusosaan. Ministeriö on erillisellä päätöksellä 26.6.2024 korjannut vuoden 2024 kotikuntakorvauksen euromäärää. Korjaus nostaa esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksia vuonna 2024  noin 150.000 euroa. Vuoden 2025 kotikuntakorvaukset kasvavat vastaavalla määrällä. Tämä lisää opetusyksikön kustannuksia 150.000 eurolla vuonna 2025.

Edellä mainittuja kustannuksia ei ole sivistyslautakunnan määrärahakehyksessä otettu huomioon eikä niitä kyetä kattamaan määrärahakehyksestä.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointien määräraha on 1.445.000 euroa. Irtaimen investointiraha käytetään 4. ja 7. luokkalaisten chromebook-hankintoihin sekä lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokonehankintohin. Lisäksi määrärahaa kohdennetaan Ahlaisten monitoimitalon ja Pohjoisväylän monitoimitalon toisen vaiheen ensikertaiseen varustamiseen sekä Myötätuulen koulun Lyseokortteliin korjattavien tilojen kalustamiseen. Lisäksi uusitaan lukion oppilaskalusteita sekä perusopetuksen koulujen ja päiväkotien kalustusta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi sivistyslautakunnan talousarvion vuodelle 2025. Lisäksi sivistyslautakunta päättää esittää 576.000 euron määrärahalisäystä talousarvioon. Perusteina ovat voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 alkaen, joka aiheuttaa 426.000 euron lisäkustannukset sekä esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten kasvu, josta aiheutuu 150.000 euron lisäkustannus vuodelle 2025. Edellä mainittuja kustannuksia ei kyetä kattamaan määrärahakehyksen sisältä.

Päätös

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti säilyttää kotihoidontuen kuntalisän ja esittää kyseessä olevan summan lisäämistä budjettiin.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

____

Merkitään, että varajäsen Jyri Astokari poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 18.18.

Merkitään, että kokous oli tauolla kello 18.18.-18.24.

Eriävä mielipide

  • Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti asiassa seuraavan eriävän mielipiteen: ”Jätän eriävän mielipiteen, koska lautakunnan esitys poikkeaa pohjaesityksestä. Esitykseni kokonaissummaa ei pitäisi enää lisätä.”

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Juha Joutsenlahti teki Tiina Stenmanin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: ”Esitän kotihoidontuen kuntalisän säilyttämistä ja kyseessä olevan summan lisäämistä budjettiin.”

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Juha Joutsenlahden tekemän ja Tiina Stenmanin kannattaman muutosehdotuksen.

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti asiassa seuraavan eriävän mielipiteen: ”Jätän eriävän mielipiteen, koska lautakunnan esitys poikkeaa pohjaesityksestä. Esitykseni kokonaissummaa ei pitäisi enää lisätä.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.