Tekninen lautakunta, kokous 25.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 117 Porin liikenneturvallisuuskatsaus 2023

PRIDno-2024-2550

Valmistelija

  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Porin liikenneturvallisuuskatsaus 2023

Porin pitkäaikainen liikenneturvallisuusvisio on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä (KV 5.5.2010). Tämä edellyttää jatkuvaa panostusta kaikilla liikenneturvallisuustyön osa-alueilla, tarkoittaen muun muassa eri liikenneturvallisuustoimijoiden tiivistä yhteistyötä, liikennekasvatusta ja -valistusta, liikennevalvontaa, liikenneverkon ja -järjestelyjen kehittämistä sekä kunnossapidon tehostamista.

Porin kaupunki on toteuttanut liikenneturvallisuustilastojen seurantaa jo vuosikymmenien ajan. Alkuaikoina liikenneonnettomuustiedot saatiin suoraan poliisin tilastoista. Nykyään tiedot saadaan valtakunnallisesta iLiitu-järjestelmästä, johon kootaan vuosittain paikkatietona kaikki poliisin ja pelastuslaitoksen tietoon tulleet liikenneonnettomuudet onnettomuustyypeittäin.

Vuonna 2023 tapahtui Porin alueella (kaikki liikenneväylät yhteensä) yhteensä 218 poliisin raportoimaa tieliikenneonnettomuutta. Vuonna 2022 onnettomuuksia tapahtui 253 kpl ja vuonna 2021 271 kpl, joten onnettomuuksien määrä on positiivisessa laskusuunnassa. Vuoden 2023 onnettomuuksista 1 johti kuolemaan ja 72 loukkaantumiseen. Onnettomuuksista 70 prosenttia tapahtui kaupungin katuverkolla. Onnettomuudet tapahtuivat useimmiten hyvissä olosuhteissa näkyvyyden ollessa hyvä ja tienpinnan kuiva. Yleisin onnettomuusluokka oli yksittäisonnettomuus, joita oli 21 % kaikista onnettomuuksista. Jalankulku-, pyörä- ja mopo-onnettomuuksia oli yhteensä 15 % kaikista onnettomuuksista, mutta toisaalta 41 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista. Näistä selvästi suurimpana ryhmänä olivat polkupyöräonnettomuudet.

Vaikka liikenneonnettomuuksien määrä onkin viime vuosina ollut Porin alueella selkeässä laskusuunnassa, tapahtuu Porissa kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna edelleen enemmän onnettomuuksia vertailukaupunkeihin (Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu, Vaasa) verrattuna. Porissa suhdeluku oli vuonna 2023 yhteensä 263 onnettomuutta/100 000 asukasta, kun vertailukaupunkien vaihteluväli oli 147 – 207 onn./100 000 as ja koko Suomen luku 163 onn./100 000 as.

Positiivisena asiana liikenneturvallisuustilastoissa voi nähdä muun muassa sen, että nuorten (15-24 -vuotiaiden) määrä henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa on viime vuosina ollut selvässä laskusuunnassa. Valtakunnallinen tavoite (v.2020 on 26% vähemmän kuin v. 2010 ja vuonna 2030 on 26% vähemmän kuin v. 2020) saavutettiin vuonna 2021, jonka jälkeen on pysytty tavoitteessa tai jopa sen alapuolella. Edelleen silti viime vuosina on katuverkolla henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa ollut mukana esimerkiksi 15-17 -vuotiaita n. 15%, kun heidän osuutensa alueen väestöstä on puolestaan n. 3%.

Onnettomuudet aiheuttavat inhimillisten kärsimysten lisäksi taloudellisia menetyksiä. Suomessa käytössä olevan onnettomuuskustannusmallin mukaan liikenneonnettomuuksien yksikkökustannukset ovat henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa noin 308 800 euroa ja omaisuusvahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa noin 2 200 euroa (Tieliikenteen onnettomuuskustannusten tarkistaminen, Trafi 2016. Kustannuksiin lasketaan mm. pelastus-, terveys- ja sosiaalitoimen menoja). Kuntien maksettavaksi onnettomuuskustannuksista kohdistuu noin 15-20 %. Porin alueella tapahtuneet liikenneonnettomuudet maksoivat vuonna 2023 noin 22,8 miljoonaa euroa, josta Porin kaupungille kohdistuvien kustannusten osuus oli noin 4,5 milj.euroa.

Liikenneonnettomuustilastoja seuraamalla pystytään toimenpiteitä kohdentamaan niihin paikkoihin, joissa onnettomuuksia eniten tapahtuu. Infrayksikön investointiohjelmassa onkin vuosittain varattuna erillinen raha liikenneturvallisuustoimenpiteitä varten. Vuonna 2023 parannettiin esimerkiksi suojatieturvallisuutta uuden Pohjois-Porin monitoimitalon koulureitillä toteuttamalla korotettu liittymäalue Pappilanpuistikon – Keisarinviitantien liittymään sekä liiketunnistimella varustettu suojatievalo Pohjoisväylällä Keisarinviitantien liittymän yhteydessä olevalle suojatielle. Vapaudenkadun – Mikonkadun liittymässä suojatieturvallisuutta parannettiin siirtämällä suojatie kauemmas liittymäalueelta. Muutaman viime vuoden aikana on lisäksi toteutettu niin sanottuja Zombie-valoja Itsenäisyydenkadun suojateille. Zombie-valo heijastaa punaista valoa suojatien edessä olevaan kadunpintaan silloin, kun jalankulkijoille ja pyöräilijöille palaa punainen valo.

Lisätietoja löytyy osoitteesta https://www.pori.fi/kaupunki-ja-hallinto/pori-tieto/tilastot/.

Liiteaineisto: Liikenneturvallisuustilastoja vuodelta 2023

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta merkitsee liikenneturvallisuuskatsauksen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Liikenneinsinööri Eija Riihimäki kertoi ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa Porin liikenneturvallisuuskatsaus 2023:sta (16:33-17:10).

Tiedoksi

Infrajohtaminen/ liikenneinsinööri

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.