Perustelut
Katusuunnitelman hyväksyminen, Kokemäensaarentie välillä Haperontie-Kuusimäentie ja Kokemäensaarentie välillä Keskutie-Mörtintie sekä Metsäkulmantie, Kyläsaari
Maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:n mukaan katu on rakennettava kunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti. Seuraavat katusuunnitelmat ovat olleet maankäyttö- ja rakennusasetuksen 42 §:n mukaisesti (Vuorovaikutus katusuunnitelmaa valmisteltaessa) valmisteluvaiheessa nähtävillä 13.2.2024-26.2.2024. Suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajilla, haltijoilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin katusuunnitelmat saattavat huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on ollut mahdollisuus osallistua katusuunnitelmien valmisteluun.
Kokemäensaarentie välillä Haperontie-Kuusimäentie ja välillä Keskutie-Mörtintie: IN/IJ 13 323-1, 13 323-2, 13 323-3, 13 323-4,13 324-1, 13 324-2, 13 324-3, 13 324-4. Metsäkulmantie (Kyläsaari): IN/IJ 13 325-1, 13 325-2, 13 325-3, 13 325-4, 13 325-5. Liikenteenohjaussuunnitelma Kokemäensaarentie ja Metsäkulmantie 13 326.
Kyseiset katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet valmisteluvaiheen jälkeen maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n säätämässä tarkoituksessa (Katusuunnitelmaehdotuksen asettaminen julkisesti nähtäville) julkisesti sähköisesti nähtävillä 15.3.2024-28.3.2024 Porin kaupungin asiakaspalvelupisteessä ja Porin kaupungin internetsivuilla. Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on ilmoitettu lehti-ilmoituksella ja kaupungin ilmoitustaululla.
Nähtävilläoloaikana ei katusuunnitelmista ole jätetty yhtään muistutusta.
Kokemäensaarentien katusuunnitelmat perustuvat Porin kaupunginhallituksen 25.3.2002 hyväksymään ja 7.5.2002 lainvoiman saaneeseen asemakaavaan 1388 sekä Porin kaupunginvaltuuston 11.6.2012 hyväksymään ja 20.7.2012 lainvoiman saaneeseen asemakaavaan 1536. Metsäkulmantien katusuunnitelma perustuu Ympäristöministeriön 23.5.1988 hyväksymään ja 2.6.1988 lainvoiman saaneeseen asemakaavaan 978.
Katusuunnitelmat Kokemäensaarentie välillä Haperontie-Kuusimäentie, Kokemäensaarentie välillä Keskutie-Mörtintie sekä Metsäkulmantie on laadittu samassa yhteydessä Väyläviraston tasoristeyksien poistoja koskevien ratasuunnitelmien kanssa. Kokemäensaarentie välillä Metsäkulmantie-Haperontie ja sen jatkeeksi rakennettava yksityistie tulevat Heinosentien tasoristeyksen poiston korvaavaksi yhteydeksi. Kokemäensaarentie välillä Keskutie-Mörtintie ja Kuusimäentie-Metsäkulmantie sekä Metsäkulmantie tulevat Yyterin tasoristeyksen siirtoa palvelevaksi yhteydeksi. Yksityistien rakentamissuunnitelma sisällytetään Väyläviraston ratasuunnitelmaan tasoristeyksien poistamisesta välillä Pori-Mäntyluoto. Tasoristeyksien poistamisesta on allekirjoitettu sopimus Väylä/7750/04.02.01/2021 hankkeen toteuttamisesta yhteistyössä ja rahoitusjärjestelyistä Väyläviraston ja Porin kaupungin kesken.
Katusuunnitelmien sisältö:
Katusuunnitelmat sisältävät Kokemäensaarentien rakentamista 427 metriä välillä Haperontie-Kuusimäentie ja 421 metriä välillä Keskutie-Mörtintie sekä Metsäkulmantien rakentamista noin 285 metriä. Lisäksi suunnitelmat sisältävät jalankulku- ja pyörätien rakentamista Kokemäensaarentiellä noin 427 metriä välillä Haperontie-Kuusimäentie ja 421 metriä välillä Keskutie-Mörtintie sekä Metsäkulmantiellä noin 120 metriä.
Katusuunnitelmissa Kokemäensaarentien poikkileikkaus on 8,0/7,5 metriä välillä Haperontie-Kuusimäentie ja Keskutie-Mörtintie. Metsäkulmantien poikkileikkaus on 7,0/6,5 metriä. Kokemäensaarentien jalankulku- ja pyörätien poikkileikkaus on 4,0/3,5 metriä välillä Haperontie-Kuusimäentie ja Keskutie-Mörtintie. Metsäkulmantien jalkankulku- ja pyörätien poikkileikkaus on 3,5/3,0 metriä.
Kokemäensaarentien kuivatus välillä Haperontie-Kuusimäentie ja Keskutie-Mörtintie toteutetaan osin hulevesikaivoin ja -viemärein Porin Veden runkoviemäriin ja osin sivuojin. Metsäkulmantien kuivatus toteutetaan sivuojin. Kokemäensaarentien rakennekerrokset välillä Haperontie-Kuusimäentie kuivatetaan salaojin, jotka johdetaan hulevesikaivoihin. Kokemäensaarentien rakennekerrokset välillä Keskutie-Mörtintie (plv 6,56-62.89) kuivatetaan salaojin, jotka johdetaan hulevesikaivoihin.
Kustannusarvio:
Kokemäensaarentien kokonaiskustannusarvio välillä Haperontie-Kuusimäentie on 484 600,00€ ja vuoden 2025 kustannusarvio 268 400,00€. Kokemäensaarentien kokonaiskustannusarvio välillä Keskutie-Mörtintie on 440 500,00€ ja vuoden 2025 kustannusarvio 440 500,00€. Metsäkulmantien kokonaiskustannusarvio on 250 200,00€ ja vuoden 2025 kustannusarvio 250 200,00€. Katujen suunnittelukustannukset ovat kohdistuneet vuosille 2023-2024.
Muut suunnitelmat:
Kohteesta on laadittu valaistussuunnitelma sekä liikennesuunnitelma. Vihersuunnitelmaa ei laadita.
Rakentamisajankohta:
Kokemäensaarentie välillä Haperontie-Kuusimäentie toteutetaan vuoden 2025 aikana seuraavasti: Väli Haperontie-Metsäkulmantie toteutetaan sorapintaisena, ilman jalankulku- ja pyörätietä sekä ilman katuvalaistusta. Rakentamisen yhteydessä tehdään kaapeloinnit valmiiksi valaistusta varten. Väli Metsäkulmantie-Kuusimäentie toteutetaan vuoden 2025 aikana pohjustustöiden sekä päällystyksen osalta katusuunnitelmien mukaisesti sisältäen jalankulku- ja pyörätien. Kokemäensaarentie välillä Keskutie-Mörtintie ja Metsäkulmantie toteutetaan vuoden 2025 aikana pohjustustöiden sekä päällystyksen osalta. Rakentaminen tehdään investointinumerolta 141300 Pää- ja kokoojakadut, jossa on varattu vuoden 2025 investointiohjelmassa Kokemäensaarentien ja Metsäkulmantien toteuttamiselle 985 000,00€. Kadut rakennetaan edellyttäen, että Väyläviraston ratasuunnitelmahanke tasoristeyksien poistamisesta toteutuu.
Liitteet IN/IJ 13 323-1, 13 323-2, 13 323-3, 13 323-4,13 324-1, 13 324-2, 13 324-3, 13 324-4, 13 325-1, 13 325-2, 13 325-3, 13 325-4, 13 325-5, 13 326 (sähköinen liite)
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä edellä mainitut katusuunnitelmat.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.