Tekninen lautakunta, kokous 28.5.2024

§ 99 LISÄPYKÄLÄ: Lausunto tulvariskien hallinnan suunnittelun alustavasta arvioinnista (lisäpykälä)

PRIDno-2024-1275

• Taina Koivisto, taina.koivisto@pori.fi
  • Toni Haapakoski, Yksikön päälikkö, infrayksikkö, toni.haapakoski@pori.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on tarkistanut arvioinnit vesistöjen ja merenpinnan noususta aiheutuvista tulvariskeistä Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla ja valmistellut ehdotuksen alueista, joilla tulvariski voi olla merkittävä. ELY-keskus pyytää arvioinnista lausuntoa 17.6.2024 mennessä.

ELY-keskusten ehdotusten perusteella maa- ja metsätalousministeriö nimeää merkittävät tulvariskialueet ja asettaa niille tulvaryhmät maakunnan liiton ehdotuksesta. Merkittäville tulvariskialueille laaditaan tulvavaara- ja tulvariskikartat sekä vesistöalueittaiset suunnitelmat tulvariskien estämiseksi ja vähentämiseksi. Nyt nähtävillä oleva ehdotus koskee vesistö- ja merivesitulvia. Tämän arvioinnin lisäksi alueen kunnat arvioivat hulevesistä eli sade- ja sulamisvesistä aiheutuvat tulvariskit taajamissa.

Ehdotus merkittäviksi tulvariskialueiksi sekä ehdotuksen tausta-asiakirjat eli vesistöalueille laaditut tulvariskien alustavat arvioinnit sekä tausta-asiakirja tulvariskien hallintasuunnitelman ja ympäristöselostuksen valmistelusta ovat nähtävillä sähköisesti internetsivustolla http://www.vesi.fi/trh.

Porin kaupungin lausunto:

Pori on Suomen merkittävin tulvavaarakohde taloudellisen vahingonvaaran perusteella. Suurtulva Porissa aiheuttaisi merkittäviä taloudellisia, sosiaalisia ja ekologisia vaikutuksia. Tehokas tulvasuojelu onkin yksi tärkeä osa Porin kaupungin elinvoimapoliittista strategiaa. Viime vuosien talvet ovat olleet haastavia tulvasuojelun kannalta sään ääri-ilmiöiden lisääntyessä ilmastomuutoksen vuoksi. Viime vuosikymmenten tulvasuojelun kehitystyön ansiosta haastavista talvista on kuitenkin selvitty ilman merkittäviä tulvia Porissa. Yksi merkittävimmistä kehityskohteista on ollut säännöstelyn kehittäminen. Kehitysyhteistyö eri toimijoiden kesken on ollut toimivaa ja tehokasta.

Merkittävien tulvariskien alueiden arvioinnissa on otettu huomioon tulvien vaikutukset Porissa, eikä laadittuun esitykseen ole huomauttamista.

Liitteet / oheismateriaali:

-VARELY lausuntopyyntö 21.3.2024

Linkit:

https://www.vesi.fi/tulvariskien-aluesivut-varsinais-suomi/ - Kuulemisaineisto

https://www.vesi.fi/tulvariskien-hallinta/ - Digitaaliset tausta-asiakirjat

• Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa asiasta oheisen lausunnon ja lähettää asian edelleen kaupunginhallitukselle päätettäväksi.

Pöytäkirja tarkistetaan tämän asian osalta kokouksessa.

Lisäksi lautakunta päätti tarkastaa tämän asian välittömästi kokouksessa.

Pauliina Mäenpää

Oheismateriaali