Perustelut
Tuorsniemen alueen asukkaat ovat tehneet kaupungille aloitteen moottoriajoneuvoilla ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Vierutien - Kaarnatien risteyksessä järjestettiin asukkaiden ja liikenneinsinöörin kesken katselmus 8.11.2022. Katselmuksen perusteella sovittiin, että lähialueen asukkaat tekevät yhdessä aloitteen ajoesteen palauttamiseksi Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Aloitteen allekirjoittajana on yhteensä 84 henkilöä Vierutien lähialueelta.
Aloitteessa todetaan seuraavaa:
Viitaten 8.11.2022 klo 15.30 pitämäänne katselmukseen Vierutien ja Kaarnatien risteyksessä Tuorsniemessä sekä 16.09.2022 lähettämääni selvitykseen sekä katselmuksen jälkeen kerättyyn viiteen keräyslistaan, joissa yhteensä 84 nimeä, esitämme, että Vierutie suljetaan ko. risteyksessä mahdollisimman pian ja kaikki moottoriliikenne Leppäkorpeen Vierutien kautta estetään.
Lokakuussa 2022 tehty liikennelaskenta osoittaa selvästi, että autoliikenne Leppäkorvesta ja Leppäkorpeen Vierutiellä on lisääntynyt valtavasti ja katua käytetäänkin nykyään pääasiassa kauttakulkuliikenteeseen, johon tämä katu ei mitenkään sovellu jo kapeutensa ja huonon näkyvyyden vuoksi. Nyt esittävän suljettavan kadun osuus lasketusta kokonaisliikenteestä on vain n. 20%. Kasvanut ja jatkuvasti kasvava moottoriliikenne aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita pienille lapsille, koululaisille, jalankulkijoille, pyöräilijöille, lasten vaunuja työntäville, vanhuksille jne. Kadun osalla ei ole pyörä- eikä jalankulkutietä. Lisäksi nopeudet ovat suuria. Laskennasta ilmenee, että keskinopeudet ovat mittauspaikasta riippuen 35 ja 38km/t ja maksiminopeudet 44 km/t. Kadulla on 30 km/t rajoitus.
Kaupunki on kehittänyt kiitettävästi liikenteen sujumista Länsiporin alueella ja kaikkien asukkaiden on helppoa päästä hyviä teitä pitkin kaikkiin suuntiin. Näin ollen Vierutien käyttäminen läpikulkuväylänä Leppäkorven suuntaan ei ole perusteltua.
16.9.2022 lähetetyssä kirjeessä todetaan lisäksi seuraavaa:
Tekninen lautakunta päätti 12.06.2018 purkaa läpiajokiellon ja poistaa esteet Vierutien ja Kaarnatien risteyksestä. Ennen tätä kaupunki oli lähettänyt kirjeen Tuorsniemen Kiinteistöyhdistykselle, jossa esitti, että Vierutie sekä Kirsitie avataan liikenteelle. Yhdistyksen puheenjohtajan mukaan koolle kutsuttu kokous päätti esittää kaupungille, että ainoastaan Vierutie avattaisiin. Keskusteltuani pj:n kanssa ilmeni, että kokoukseen osallistui ainoastaan viisi henkilöä ja kaikki Kirsitieltä. Kokous oli varmasti asianmukaisesti kutsutte koolle mutta näin tärkeässä asiassa olisi ehdottomasti pitänyt jakaa kirjallinen kutsu kaikille Tuorsniemen mäessä asuville.
Keskustelin (kesällä 2018) myös [liikenneinsinöörin] kanssa ja lopputuloksena oli, että tarkastellaan liikenteen kehittymistä ja jos aihetta on, asiaan voidaan palata myöhemmin.
Autoliikenne Vierutiellä on kasvanut avaamisen jälkeen koko ajan, mikä luonnollisesti oli tiedossakin. Avatulla osuudella katu on mutkikas, mäkinen ja erityisen kapea verrattuna esim. Kirsitiehen ja Vierutien alkuun, jossa on mm. jalkakäytävä. Katu ei missään nimessä täytä kauttakulkuliikenteen vaatimuksia jo yksistään kapeutensa vuoksi. Esim. Leppäkorvessa asuvat käyttävät tätä reittiä paljon. Myöskin raskas liikenne on lisääntynyt ja kun ottaa huomioon, että pienet koululaiset joutuvat kulkemaan tästä niin vaara on suuri, että jotain tapahtuu. Kadulla on 30 km rajoitus mutta sitä ei juurikaan noudateta.
Taustaa: Tuorsniemen läpiajoliikenne on aiheuttanut keskustelua ja erilaisia toimenpiteitä jo lähes 20 vuoden ajan. Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä Tuorsniemen pienkiinteistöyhdistyksen kirjeiden ja aluetekniikan suunnittelun esittelytekstien pohjalta. Autojen läpiajo estettiin Vierutielle ja Kirsitielle asetetuilla puomeilla. Läpiajokiellon perusteena oli turvata alueen liikenneturvallisuus. Asiaa on käsitelty uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti, että Tuorsniemen läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen, kun alueen pääkatuverkko on rakennettu.
Vuoden 2018 loppuun mennessä oli Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentuneet Suruttomientie, Tuorsniementie (välillä Länsiväylä-Vähäraumantie), Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Rikkapolku) sekä sorapintaisena Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Suntinkuja). Infrajohtamisen toimintayksikkö pyysi keväällä 2018 liikenneturvallisuuden asiantuntijalta lausunnon Vierutien avaamisen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Lausunnon mukaan "Tuorsniemen liikenneverkko on selkeä - aluetta ympäröi pääväylät, jotka välittävät suuret liikennevirrat ja joiden nopeusrajoitus on 50 km/h:ssa. Alueen sisällä väylät ovat pienipiirteisiä (nopeusrajoitus 20-30 km/h:ssa) ja niillä liikkuu pääasiassa asuntoalueen omat asukkaat tai heidän vieraansa". Lausunnossa todettiin lisäksi, että "Edellä mainitut asiat huomioiden Vierutien avaaminen liikenteelle poistamalla puomit ei pitäisi aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta ongelmia. Alueen eri osista pääväylille on korkeintaan noin puolen kilometrin matka ja ajoaika (nopeudella 30 km/h:ssa) on korkeintaan noin minuutti eli ajansäästön takia kenenkään ei pitäisi ajaa ylinopeutta".
Infrajohtaminen järjesti lisäksi keväällä 2018 keskustelutilaisuuden Länsi-Porin liikennejärjestelyistä Pietniemen-Leppäkorven Kiinteistönomistajat ry:n sekä Tuorsniemen Kiinteistöyhdistys ry:n edustajien kanssa.
Asiantuntijalausunnon ja keskustelutilaisuuden pohjalta infrajohtaminen esitti keväällä 2018, että sekä Vierutien että Kirsitien läpiajokieltojärjestelyt puretaan siinä yhteydessä, kun Länsiväylä välille Tuorsniementie-Suntinkuja avataan liikenteelle. Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta Infrajohtamisen esityksen mukaisesti. Tuorsniemen kiinteistöyhdistys teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa se esitti, että "Kirsitie pidetään suljettuna, koska tiellä liikkuu paljon lapsia ja Vähärauman koulun oppilaat kulkevat Kirsitietä. Vierutien veräjä on syytä poistaa, koska se on kiinteä ja se on myös este hälytysajoneuvoille". Oikaisuvaatimus hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.6.2018. Vierutien läpiajoeston poistamisesta laadittiin suunnitelma, jonka liikenneinsinööri hyväksyi viranhaltijapäätöksellä 28.11.2018.
Vierutien liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin kahdessa eri laskentapisteessä ennen ajonestorakenteiden poistamista syys-lokakuussa 2018 sekä sen jälkeen marraskuussa 2019 ja lokakuussa 2022. Liikennemäärät ennen läpiajoeston poistamista olivat 76-157 ajon/vrk keskinopeuksien ollessa 19-32 km/h. Vuonna 2019 liikennemäärät olivat 320 ajon/vrk ja keskinopeus 38 km/h. Vuonna 2022 liikennemäärät olivat 386-550 ajon/vrk ja keskinopeudet 35-38 km/h. Ylinopeudet ovat lisääntyneet siten, että vuonna 2018 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 28-39 km/h, kun taas vuosina 2019 ja 2022 maksimissaan 44-46 km/h. Sekä liikennemäärät että nopeudet ovat siis kasvaneet merkittävästi läpiajoeston poistamisen jälkeen. Oletettavaa on, että huomattava osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joten aiempi arvio liikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle ei ole toteutunut.
Asiaa käsiteltiin Porin liikennefoorumin kokouksessa 10.11.2022. Liikennefoorumin näkemys on, ettei Vierutie sovellu läpiajoon kapeutensa ja mutkaisuutensa johdosta.
Edellä mainituin perustein liikenneinsinööri esittää, että läpiajon estorakenteet palautetaan Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Läpiajoesto on tarkoituksenmukaista toteuttaa niin sanotulla kevytliikenteen jousiportilla, jotta pelastus- ja huoltoajo turvataan lyhintä reittiä Tuorsniemen eri alueille.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää palauttaa Vierutien läpiajokieltojärjestelyt edellä esitetyn mukaisesti.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.