Tekninen lautakunta, kokous 29.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 220 Vierutie, läpiajon estäminen

PRIDno-2022-6186

Valmistelija

  • Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Tuorsniemen alueen asukkaat ovat tehneet kaupungille aloitteen moottoriajoneuvoilla ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Vierutien - Kaarnatien risteyksessä järjestettiin asukkaiden ja liikenneinsinöörin kesken katselmus 8.11.2022. Katselmuksen perusteella sovittiin, että lähialueen asukkaat tekevät yhdessä aloitteen ajoesteen palauttamiseksi Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Aloitteen allekirjoittajana on yhteensä 84 henkilöä Vierutien lähialueelta.

Aloitteessa todetaan seuraavaa:

Viitaten 8.11.2022 klo 15.30 pitämäänne katselmukseen Vierutien ja Kaarnatien risteyksessä Tuorsniemessä sekä 16.09.2022 lähettämääni selvitykseen sekä katselmuksen jälkeen kerättyyn viiteen keräyslistaan, joissa yhteensä 84 nimeä, esitämme, että Vierutie suljetaan ko. risteyksessä mahdollisimman pian ja kaikki moottoriliikenne Leppäkorpeen Vierutien kautta estetään.

Lokakuussa 2022 tehty liikennelaskenta osoittaa selvästi, että autoliikenne Leppäkorvesta ja Leppäkorpeen Vierutiellä on lisääntynyt valtavasti ja katua käytetäänkin nykyään pääasiassa kauttakulkuliikenteeseen, johon tämä katu ei mitenkään sovellu jo kapeutensa ja huonon näkyvyyden vuoksi. Nyt esittävän suljettavan kadun osuus lasketusta kokonaisliikenteestä on vain n. 20%. Kasvanut ja jatkuvasti kasvava moottoriliikenne aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita pienille lapsille, koululaisille, jalankulkijoille, pyöräilijöille, lasten vaunuja työntäville, vanhuksille jne. Kadun osalla ei ole pyörä- eikä jalankulkutietä. Lisäksi nopeudet ovat suuria. Laskennasta ilmenee, että keskinopeudet ovat mittauspaikasta riippuen 35 ja 38km/t ja maksiminopeudet 44 km/t. Kadulla on 30 km/t rajoitus.

Kaupunki on kehittänyt kiitettävästi liikenteen sujumista Länsiporin alueella ja kaikkien asukkaiden on helppoa päästä hyviä teitä pitkin kaikkiin suuntiin. Näin ollen Vierutien käyttäminen läpikulkuväylänä Leppäkorven suuntaan ei ole perusteltua.

16.9.2022 lähetetyssä kirjeessä todetaan lisäksi seuraavaa:

Tekninen lautakunta päätti 12.06.2018 purkaa läpiajokiellon ja poistaa esteet Vierutien ja Kaarnatien risteyksestä. Ennen tätä kaupunki oli lähettänyt kirjeen Tuorsniemen Kiinteistöyhdistykselle, jossa esitti, että Vierutie sekä Kirsitie avataan liikenteelle. Yhdistyksen puheenjohtajan mukaan koolle kutsuttu kokous päätti esittää kaupungille, että ainoastaan Vierutie avattaisiin. Keskusteltuani pj:n kanssa ilmeni, että kokoukseen osallistui ainoastaan viisi henkilöä ja kaikki Kirsitieltä. Kokous oli varmasti asianmukaisesti kutsutte koolle mutta näin tärkeässä asiassa olisi ehdottomasti pitänyt jakaa kirjallinen kutsu kaikille Tuorsniemen mäessä asuville.

Keskustelin (kesällä 2018) myös [liikenneinsinöörin] kanssa ja lopputuloksena oli, että tarkastellaan liikenteen kehittymistä ja jos aihetta on, asiaan voidaan palata myöhemmin.

Autoliikenne Vierutiellä on kasvanut avaamisen jälkeen koko ajan, mikä luonnollisesti oli tiedossakin. Avatulla osuudella katu on mutkikas, mäkinen ja erityisen kapea verrattuna esim. Kirsitiehen ja Vierutien alkuun, jossa on mm. jalkakäytävä. Katu ei missään nimessä täytä kauttakulkuliikenteen vaatimuksia jo yksistään kapeutensa vuoksi. Esim. Leppäkorvessa asuvat käyttävät tätä reittiä paljon. Myöskin raskas liikenne on lisääntynyt ja kun ottaa huomioon, että pienet koululaiset joutuvat kulkemaan tästä niin vaara on suuri, että jotain tapahtuu. Kadulla on 30 km rajoitus mutta sitä ei juurikaan noudateta.

Taustaa: Tuorsniemen läpiajoliikenne on aiheuttanut keskustelua ja erilaisia toimenpiteitä jo lähes 20 vuoden ajan. Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä Tuorsniemen pienkiinteistöyhdistyksen kirjeiden ja aluetekniikan suunnittelun esittelytekstien pohjalta. Autojen läpiajo estettiin Vierutielle ja Kirsitielle asetetuilla puomeilla. Läpiajokiellon perusteena oli turvata alueen liikenneturvallisuus. Asiaa on käsitelty uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti, että Tuorsniemen läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen, kun alueen pääkatuverkko on rakennettu.

Vuoden 2018 loppuun mennessä oli Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentuneet Suruttomientie, Tuorsniementie (välillä Länsiväylä-Vähäraumantie), Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Rikkapolku) sekä sorapintaisena Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Suntinkuja). Infrajohtamisen toimintayksikkö pyysi keväällä 2018 liikenneturvallisuuden asiantuntijalta lausunnon Vierutien avaamisen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Lausunnon mukaan "Tuorsniemen liikenneverkko on selkeä - aluetta ympäröi pääväylät, jotka välittävät suuret liikennevirrat ja joiden nopeusrajoitus on 50 km/h:ssa. Alueen sisällä väylät ovat pienipiirteisiä (nopeusrajoitus 20-30 km/h:ssa) ja niillä liikkuu pääasiassa asuntoalueen omat asukkaat tai heidän vieraansa". Lausunnossa todettiin lisäksi, että "Edellä mainitut asiat huomioiden Vierutien avaaminen liikenteelle poistamalla puomit ei pitäisi aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta ongelmia. Alueen eri osista pääväylille on korkeintaan noin puolen kilometrin matka ja ajoaika (nopeudella 30 km/h:ssa) on korkeintaan noin minuutti eli ajansäästön takia kenenkään ei pitäisi ajaa ylinopeutta".

Infrajohtaminen järjesti lisäksi keväällä 2018 keskustelutilaisuuden Länsi-Porin liikennejärjestelyistä Pietniemen-Leppäkorven Kiinteistönomistajat ry:n sekä Tuorsniemen Kiinteistöyhdistys ry:n edustajien kanssa.

Asiantuntijalausunnon ja keskustelutilaisuuden pohjalta infrajohtaminen esitti keväällä 2018, että sekä Vierutien että Kirsitien läpiajokieltojärjestelyt puretaan siinä yhteydessä, kun Länsiväylä välille Tuorsniementie-Suntinkuja avataan liikenteelle. Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta Infrajohtamisen esityksen mukaisesti. Tuorsniemen kiinteistöyhdistys teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa se esitti, että "Kirsitie pidetään suljettuna, koska tiellä liikkuu paljon lapsia ja Vähärauman koulun oppilaat kulkevat Kirsitietä. Vierutien veräjä on syytä poistaa, koska se on kiinteä ja se on myös este hälytysajoneuvoille". Oikaisuvaatimus hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.6.2018. Vierutien läpiajoeston poistamisesta laadittiin suunnitelma, jonka liikenneinsinööri hyväksyi viranhaltijapäätöksellä 28.11.2018.

Vierutien liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin kahdessa eri laskentapisteessä ennen ajonestorakenteiden poistamista syys-lokakuussa 2018 sekä sen jälkeen marraskuussa 2019 ja lokakuussa 2022. Liikennemäärät ennen läpiajoeston poistamista olivat 76-157 ajon/vrk keskinopeuksien ollessa 19-32 km/h. Vuonna 2019 liikennemäärät olivat 320 ajon/vrk ja keskinopeus 38 km/h. Vuonna 2022 liikennemäärät olivat 386-550 ajon/vrk ja keskinopeudet 35-38 km/h. Ylinopeudet ovat lisääntyneet siten, että vuonna 2018 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 28-39 km/h, kun taas vuosina 2019 ja 2022 maksimissaan 44-46 km/h. Sekä liikennemäärät että nopeudet ovat siis kasvaneet merkittävästi läpiajoeston poistamisen jälkeen. Oletettavaa on, että huomattava osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joten aiempi arvio liikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle ei ole toteutunut.

Asiaa käsiteltiin Porin liikennefoorumin kokouksessa 10.11.2022. Liikennefoorumin näkemys on, ettei Vierutie sovellu läpiajoon kapeutensa ja mutkaisuutensa johdosta.

Edellä mainituin perustein liikenneinsinööri esittää, että läpiajon estorakenteet palautetaan Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Läpiajoesto on tarkoituksenmukaista toteuttaa niin sanotulla kevytliikenteen jousiportilla, jotta pelastus- ja huoltoajo turvataan lyhintä reittiä Tuorsniemen eri alueille.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää palauttaa Vierutien läpiajokieltojärjestelyt edellä esitetyn mukaisesti.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Antti Lehtonen ehdotti Raija Koskirannan kannattamana, että Vierutie pidetään auki.

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty päätösehdotuksesta poikkeava ehdotus, joten on äänestettävä.

Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ne, jotka kannattavat päätösehdotusta/pohjaehdotusta painavat  JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattat Lehtosen tekemää muutosehdotusta painavat EI -näppäintä.

Suoritetussa äänestyksessä päätösehdotusta kannattivat Christa Lahto, Mikael Ropo, Johanna Rantanen, Markku Tanttinen, Minna Haavisto, Jari Haapaniemi, Sami Hietaharju, Helvi Walli. Lehtosen tekemää muutosehdotusta kannattivat Saana Hannula, Antti Lehtonen, Raija Koskiranta, Jari Taimi, Sami Viitasaari. Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 62%

    Christa Lahto, Mikael Ropo, Johanna Rantanen, Markku Tanttinen, Minna Haavisto, Jari Haapaniemi, Sami Hietaharju, Helvi Walli

  • Ei 5 kpl 38%

    Saana Hannula, Antti Lehtonen, Raija Koskiranta, Jari Taimi, Sami Viitasaari

Tiedoksi

Aloitteen tekijä, liikenneinsinööri, tiemestari, Satakunnan pelastuslaitos ja Lounais-Suomen poliisi erillisen tiedoksianto-ohjeen mukaisesti

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 623 4470
Vaihde                       (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.