Perustelut
Toiminnallinen toteutuminen
Vapaa-ajan yksiköiden toiminta toteutui suunnitellusti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Kulttuuri- ja museopalvelut järjestävät monipuolista toimintaa myös omien toimitilojen ulkopuolella ja tavoittavat näin runsaasti kuntalaisia. Esimerkiksi Pori Sinfonietta toteutti alkuvuoden aikana yhdeksän konsertin lisäksi yhteensä 32 erilaista yleisötyöesiintymistä, johon sisältyi avoimia kenraaliharjoituksia, esiintymisiä hoitolaitoksissa, kouluissa, kirjastossa ja kauppakeskuksessa, Promenadikeskuksen aulassa sekä päättäjille suunnatussa Kulttuuriklubissa. Tulevista kulttuuritapahtumista mainittakoon Lastenkulttuurikeskuksen yhteistyössä jätehuoltoyhtiö Keräämön kanssa järjestämä Toisen roska on toisen taide -näyttely Porin pääkirjastossa 28.5.–15.6.2024. Näyttelyn pohjana on nuorille suunnattu kuvataidehaaste.
Museopalvelut tekevät aktiivista vaikuttamistyötä. Satakunnan Museo antoi lausunnon hallituksen muutosesityksistä valmisteilla olevaan rakentamislakiin. Julkisuudessa on ollut esillä museon näkemys Kankaanpään Venesjärven koulurakennuksen säilyttämisestä. Porin taidemuseon valmistelema Satakunnan julkisen taiteen ohjelman luonnos hyväksyttiin maakuntahallituksessa 29.4.2024.
Kirjaston lainamäärässä oltiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähellä viime vuoden lukemia. Maaliskuun alusta saatiin käyttöön kirjastojen digitaalinen elokuvapalvelu Cineast, joka on saanut palautetta helppokäyttöisyydestään. Palvelu on osa Satakirjastojen yhdessä asiakkaille tarjoamaa e-aineistokokonaisuutta. Huhtikuun alussa siirryttiin kuntien yhteiseen, valtakunnalliseen e-kirjastoon. Kirjastopalveluissa etsitään nyt tasapainoa perinteisen aineiston hankinnan ja e-aineistokulujen välille. E-kirjaston kustannusvaikutus vuonna 2024 on noin 40 000 euroa.
Nuorisoyksikön erityinen haaste on tällä hetkellä TE24-uudistuksen valmistelu sekä nuorten työpajan ja Ohjaamon tunnistaminen osalliseksi siihen. Ne ovat toimineet pitkään ja erikoistuneet työllisyyttä ja osallisuutta edistävien monialaisten palveluiden tarjoamiseen 18-29-vuotiaille. Uudistus vaikuttaa nuorten palveluihin ja uhkaa vähentää palveluihin kohdennettuja resursseja ja kaventaa työelämään integroitumisen keinoja muun muassa palkkatukijärjestelmän muutoksen myötä. Nuorten palvelut tulisi sovittaa osaksi uutta työllisyyden hoidon mallia siten, että nuorille suunnattujen palveluiden lähtökohtana ennaltaehkäisy, matalakynnyksisyys, monialaisuus ja yhden luukun periaate.
Ohjaamo saa EU:n elpymisrahaston rahoittamaa valtiontukea palveluiden monialaisuuden ja resurssien vahvistamiseksi. Tukea saa asiantuntijan palkkaamiseen sosiaali-, terveys-, tai koulutuspalveluista. Ohjaamossa työskentelee kannustinmallilla yksi kokoaikainen kuraattori, joka antaa matalan kynnyksen psykososiaalista tukea nuorille Ohjaamossa. Tukea aiotaan hakea edelleen kahden lisähenkilön palkkaamiseen.
Talouden toteuma
Tammi-maaliskuun toimintakate-% oli 21,3 % (23,4 % vuonna 2023). Toimintakate pienentyi 7,2 % viime vuodesta toimintamenojen vähentymisen johdosta. Menot pienenivät 0,2 miljoonalla eurolla. Toimintamenoista toteutui 24,5 % (27,7 % vuonna 2023). Palvelujen ostot pienenivät 4,1 % erityisesti asiantuntijapalveluiden käytön vähennyttyä. Tarvikehankinnat vähenivät 16,9 %. Viime vuoden alkuneljänneksellä ostoja kasvattivat kirjaston sähköisen kirjallisuuden ja äänentoistojärjestelmän hankinnat sekä taidemuseon teoshankinnat. Tänä vuonna hankinnat ajoittuvat myöhäisemmäksi.
Toimintamenoja vähentää myös hanketoiminnan hiljentyminen ja avustusten maksatuksen lykkääntyminen oikaisuvaatimusten käsittelyn ja yhdistysten vuosiraportoinnin viivästymisen vuoksi.
Henkilöstömenot ovat kasvaneet 3,5 %. Kasvu selittyy nuorisoyksikön perustamisen myötä lisääntyneellä vakituisen henkilöstön määrällä sekä viime vuoden kesällä voimaan tulleilla palkankorotuksilla. Sijaisten ja määräaikaisten palkkakustannukset ovat vähentyneet kolmanneksella.
Toimintatulojen toteuma oli alkuvuonna 32,6 % (41,9 % vuonna 2023). Euromääräisesti tulot ovat samalla tasolla kuin viime vuonna. Tulojen korkea toteuma-% vuonna 2023 johtui budjetoimattomista avustuksista.
Ensimmäisen vuosineljänneksen perusteella näyttää siltä, että vapaa-ajan palveluiden tulotavoitteiden nosto tälle vuodelle on ollut realistinen. Kulttuuripalveluissa lisättiin tulo-odotuksia yhteensä 0,3 miljoonalla eurolla, josta avustusten osuus on 0,1 miljoonaa euroa, museoiden pääsymaksujen 0,1 miljoonaa ja Pori Sinfoniettan pääsymaksujen 50 000 euroa. Lisäksi talousarviossa on nyt huomioitu Promenadisalin ja kesäteatterin vuokratuotot 0,1 miljoonaa. Kirjaston myyntitulojen odotusta vähennettiin 40 000 eurolla, koska yhteistoimintakorvaukset tulevat vähentymään tänä vuonna kuntien yhteiseen e-kirjastoon siirtymisen vuoksi.
Kulttuuriyksikön toimintatuloista on toteutunut 35,3 %. Satakunnan Museo on ollut suljettuna paloilmoitinremontin vuoksi helmi-maaliskuussa, mutta vaikutus pääsymaksutuottoihin on jäänyt vähäiseksi, sillä kävijämäärät muissa museokohteissa ovat osittain korvanneet menetyksiä. Kokonaiskävijämäärä tammi-maaliskuussa oli 6 800, kun se viime vuonna oli 8 700.
Liikuntapalveluiden tulotavoitetta korotettiin tälle vuodelle 0,2 miljoonalla eurolla, sillä pääsymaksukertymän odotetaan kasvavan vähitellen. Pääsymaksut kasvoivat alkuvuoden aikana17,2 % ja tilavuokrat 5,8 %, ja tuottoja on tullut yli 0,1 miljoonaa euroa enemmän viime vuoden alkuun verrattuna.
Alkuvuoden aikana saatiin avustuksia 0,4 miljoona euroa. Nuorisoyksikköön kohdistuu odotus 0,4 miljoonan euron hanke- ja valtionavustuksista. Etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajan valtionavustuksista ei vielä maaliskuussa saatu päätöstä. Avustuksilla on katettu valtaosa toiminnasta.
Talouden vuosiennuste
Vapaa-ajan lautakunnan toimintakatteen toteuma on 21,3 % (23,4 % vuonna 2023). Kulttuuriyksikössä on reagoitu käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä tehtyihin määrärahojen leikkauksiin ja toimintakuluista on säästetty. Museoilla ja orkesterilla saattaa olla haasteita täyttää muutetut tulotavoitteet. Liikuntapalveluiden pääsymaksuihin vaikuttaa tulevan kesän säistä riippuva maauimalan käyttöaktiivisuus.
Vapaa-ajan lautakunnan määräraha näyttää tässä vaiheessa vuotta riittävältä.
Henkilöstöasiat
Henkilöstön lukumäärä oli maaliskuussa 254, mikä on hieman pienempi kuin vuosi sitten. Vakituisten määrä on kasvanut 13 henkilöllä muun muassa nuorisoyksikköön elinvoima- ja ympäristötoimialalta siirtyneiden työntekijöiden vuoksi. Samalla määräaikaisten määrä on laskenut. Vaikkakin kokonaisuudessaan henkilöstön lukumäärä on vähentynyt, on henkilötyövuosikertymä (keskimääräinen henkilöstömäärä) lähes sama viime vuoteen verrattuna. Henkilöstöbudjettia tulisi olla maaliskuun jälkeen käyttämättä noin 75 prosenttia. Lautakuntatasolla tämä toteutuu ja käyttämättä on vielä 78,4 prosenttia. Lautakunnan sisällä nuorisoyksikkö on ylittänyt henkilöstöbudjettinsa ja käyttämättä on vain 72,2 prosenttia. Budjettiylitys johtuu kuitenkin lähinnä palkkojen virheellisestä kirjautumisesta. Terveysperusteiset poissaolot ovat merkittävästi laskeneet edeltäviin vuosiin verrattuna kulttuuri- sekä liikuntayksikössä. Nuorisoyksikössä poissaoloja on hieman edeltävää vuotta enemmän.
Kulttuuriyksikössä on vireillä henkilöstösuunnitelman mukaisia, eläköitymisistä ja irtisanoutumisista johtuvia rekrytointeja. Kirjastoon rekrytoidaan kolme henkilöä avoimiin tehtäviin, mutta kahden eläköityvän työntekijän tilalle ei tulla palkkaamaan uusia, vaan tarve ratkaistaan tehtävämuutoksin. Pori Sinfonietta rekrytoi kuluvan vuoden aikana neljä soittajaa avoinna oleviin tehtäviin. Uusi tuotantojärjestäjä aloitti vuoden alusta, ja lisäksi on käynnistetty tuottaja-nuotistonhoitajan ja tuottaja-tiedottajan rekrytointiprosessit. Lastenkulttuurikeskus rekrytoi kevään aikana kulttuurituottajan eläköityneen kulttuuriassistentin tilalle työnkuvaa muuttaen. Liikuntapalveluihin pyritään palkkaamaan kolme uutta vakinaista uimavalvoja-liikunnanohjaajaa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Lautakunta päättää merkitä vapaa-ajan lautakunnan talous- ja henkilöstöraportin tiedoksi.
Samalla lautakunta päättää, että toiminnallinen raportointi tehdään jatkossa kolmannesvuosiraportoinnin yhteydessä.