Vapaa-ajan lautakunta, kokous 24.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Vapaa-ajan lautakunta, talousarvio vuodelle 2026

PRIDno-2025-6003

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti 18.8.2025 §337 vuoden 2026 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan kehyksen. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Vuonna 2024 talousarvion II lukemisen yhteydessä kaupunginhallitus valtuutti virkamiesjohdon valmistelemaan 2 M€ sopeutustoimenpiteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi kaupunginhallituksen sopeutusvaltuutukseen perustuen taloussuunnitelmavuodelle 2026 on toimialojen määrärahoihin tehty talousarviovuoden 2025 säästöjen suhteessa 2 M€ lisäsopeutus (kumulatiivinen säästö vuoteen 2026 yhteensä 4 M€).

Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2026–2028 ensimmäinen vuosi. Toimialakohtaisissa esityksissä tulee huomioida yleisen kustannuskehityksen lisäksi kehykseen sisältyvät lisäykset ja sopeutustoimet. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset. Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvioon verrattuna on toimialojen määrärahoissa huomioitu 2 % toimintakatteen kasvu.

Talousarvion suunnitelmavuodet viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista.

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia (30.8.2021 § 590). Päätöksen mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Nyt valmisteltava taloussuunnitelma on ensimmäinen, jossa henkilöstösuunnittelu tehdään samassa järjestelmässä taloussuunnitelman kanssa. Talousarviovuodelle budjetoitujen palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmista sellaisenaan siirrettyjä.

Kunta-alan sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028 perusratkaisun palkankorotukset ovat sopimuskauden aikana yhteensä 7,37 prosenttia. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Erillisen kehittämisohjelman 2026–2028 mukaan palkat nousevat normaalien sopimuskorotusten lisäksi 0,4 prosenttia vuonna 2026, 0,4 prosenttia vuonna 2027 ja 1 prosentin vuonna 2028. Palkankorotukset on huomioitu talousarviovuoden kehyksessä täysimääräisesti.

Sivistystoimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää myös strategiasta johdetut toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteensa, jotka kohdistuvat toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.

Talousarvion määrärahakehys

Vapaa-ajan lautakunnan kehys vuodelle 2026 on -12.887.291 euroa. Vapaa-ajan lautakunnan talousarvioesitys on tehty annettuun määrärahakehykseen. Vapaa-ajan lautakunnan henkilöstösuunnitelma on kasvanut vuodesta 2025 3,9 %. Kasvaneet henkilöstökustannukset pitävät sisällään palkankorotusten lisäksi mm. muutokset hankehenkilöstössä. Määrärahakehykseen sisältyvät seuraavat kehyssäästöt ja -vähennykset sekä kehyslisäykset.

Kehyssäästöt ja -vähennykset:

  • Kulttuurin toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 18.000 €
  • Liikunnan toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 10 %, 36.000 €
  • Hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisen toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 38.000 €
  • Nuorisotyön toiminta-avustuksen määrärahan pienentäminen 20 %, 18.000 €
  • Promenadisalin lipunmyyntiautomaatista luopuminen, 7.500 €
  • Kirjastosta lainattavista teatterikorteista luopuminen, 7.000 €
  • Pääkirjaston lajittelupalvelusopimuksen päättäminen postin kanssa, 20.000 €
  • Lastenkulttuurikeskuksen uudelleenorganisointi, 100.000 €
  • Orkesterin muusikoiden lomauttaminen 2 viikon ajaksi ja konserttitoiminnan supistaminen, 55.000 €
  • Keskustan uimahallin kassa- ja kahviopalveluiden kilpailutus (seuraavat 5 v nykyistä edullisempi kokonaiskustannus), 20.000 €
  • Meri-Porin ja keskustan uimahallien aukioloaikamuutosten muut säästöt, 15.000 €
  • Maakunnallisen Rajattomasti Liikuntaa -verkostotyön rajaaminen, 8.200 €
  • Harrastamisen Porin mallin määrärahan leikkaaminen 10 %, 12.000 €
  • Maksa mitä haluat -päivistä luopuminen, 6.000 €
  • Kirjastosta lainattavat kausikortit, lakkauttaminen, 1.500 €
  • Nuorisopassin ulkopuolelta ostettujen etujen, esim. elokuvalippu, konserttilippu, teatterilippu ja keilaus, lakkauttaminen, 10.000 €

Tuottojen lisäykset:

  • Taidemuseon tulotavoitteen nosto, 25.000 €
  • Promenadisalin vuokratuottojen lisäys, 35.000 €
  • Liikuntapaikkojen tilavuokratuottojen ja uimahallien pääsymaksutuottojen lisäys, 110.480 €
  • Nuorisoyksikön hankkeiden hankeavustustuottojen huomiointi, KEHTAAMO-hanke, 45.000 €

Kehyslisäykset:

  • Promenadisalin tekniikkapalvelujen ostot (kilpailutuksen jälkeen), arvio lisäyksestä nykytasoon verrattuna, -70.000 €
  • Kulttuuriyksikön hankeavustustuottojen eliminointi (ei jatkavia tai tiedossa olevia uusia hankkeita v. 2026), -100.000 €
  • Liikuntapaikkojen siivouksen oheiskulujen huomiointi, esim. wc-paperit jne., -25.000 €
  • Ohjaamon tilojen käyttökustannusten lisäys, -16.400 €
  • Nuorten työpajojen tilojen käyttökustannusten lisäys, -18.500 €

Irtaimen investoinnit 2026

Irtaimen investointien määräraha on 75.000 euroa. Kirjaston kalustohankintoihin kohdennetaan 30.000 euroa, Satakunnan Museon kalustehankintoihin 25.000 euroa ja Sinfoniettan laitehankintoihin 20.000 euroa.

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Vapaa-ajan lautakunnan prosessikuvaukset sekä toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta päättää hyväksyä lautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • vapaa-ajan lautakunnan käyttötalousarvio vuodelle 2026
  • vapaa-ajan lautakunnan investoinnit vuodelle 2026
  • toimialan tilannekuva ja riskiarviot
  • vapaa-ajan lautakunnan alaisten yksiköiden prosessien kuvaukset sekä toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet (kulttuuripalvelut, liikuntapalvelut ja nuorisotyö).

Päätös

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

____

Merkitään, että Juha Joutsenlahti poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 16.47.

Merkitään, että varajäsen Aleksi Olander saapui kokoukseen tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 16.47.

Merkitään, että seuraavaksi käsiteltiin asiakohta § 65.

Eriävä mielipide

  • Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen vapaa-ajan lautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Jyrki Levonen teki Tuomas Koiviston kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: ”Vapaa-ajan lautakunnan budjettiin lisätään 370 000 euroa, jotta esitettyjä säästöjä ei jouduta tekemään.”

Vapaa-ajan lautakunta päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Esittelijä, toimialajohtaja Esa Kohtamäki jätti seuraavan eriävän mielipiteen vapaa-ajan lautakunnan päätökseen: "Toimialajohtajana olen sitoutunut kaupunginhallituksen raamipäätökseen, jonka perusteella ehdotetut säästötoimenpiteet on tarkasti harkittu."


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.