Ympäristöterveysjaosto, kokous 14.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen vuonna 2023

PRIDno-2024-604

Valmistelija

  • Riikka Jokiainen, yksikön päällikkö, ympäristö- ja terveysvalvonta, riikka.jokiainen@pori.fi

Perustelut

Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annetun valtioneuvoston asetuksen (665/2006) mukaan kunnan toimivaltaisen elimen on vuosittain vahvistettava elintarvikelain (297/2021), terveydensuojelulain (763/1994), tupakkalain (549/2016) sekä eläinlääkintähuoltolain (765/2009) mukainen valvontasuunnitelma. Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon toimialakohtaiset valtakunnalliset valvontasuunnitelmat.

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen tulee arvioida vuosittain. Arviointi tulee tehdä seuraavien tekijöiden osalta; tarkastusten määrä valvontakohdetyypeittäin, tarkastusten kattavuus sekä valvonnasta saatujen tulojen kohdentuminen. Valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin tulokset tulee toimittaa Lounais-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä keskushallintoviranomaiselle siten, kuin siitä toimialakohtaisessa valtakunnallisessa valvontaohjelmassa mainitaan.

Ympäristöterveysjaosto on hyväksynyt Porin seudun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen valvontasuunnitelman vuodelle 2023 kokouksessaan 1.12.2022 § 21

Terveysvalvonta
Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman toteutumista seurataan vuosittain erilaisten suoritteiden mukaan. Valvontatyössä korostuu neuvonnan ja ohjauksen merkitys osana toiminnan vaikuttavuutta, ja seurattavien suoritteiden lisäksi tehdäänkin runsaasti tilastoissa näkymätöntä työtä. Tilastoitujen yhteydenottojen määrä kattaa osan kuluttajille ja toimijoille annettavasta sähköposti- tai puhelinneuvonnasta. Työtä on pyritty tehostamaan parantamalla sähköistä asiointia niin arkistoinnissa kuin valvonnassakin. 

Terveydensuojelun osalta suunnitelmallinen valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti. Vuonna 2023 aloitettiin terveydensuojelulain mukaisten ensisijaisten kiinteistöjen kuten tehostetun palveluasumisen yksiköiden ja uimahallien vesilaitteistojen riskienhallinnan valvonta. Vesilaitteistojen riskienhallinnan yhtenä seurattavana on infektiotautia aiheuttavan Legionella-bakteerin esiintyvyys, minkä vuoksi talousvesitoimijoille pidettiin Legionella ja riskinhallinta -webinaari. Suunnitelmallisen näytteenoton lisäksi kahdesta palveluasumisen yksiköstä otettiin yhteensä 65 vesinäytettä ja yhdestä uimahallista 33 vesinäytettä Legionella -bakteerin esiintymisen vuoksi. Nämä Legionella-bakteerin toimenpiderajan ylittävät esiintymät työllistävät ennakoimattomasti edellyttämällä aktiivista ja pitkäaikaista ohjausta ja neuvontaa tarkastusten ja näytteenottojen lisäksi. Muita ennakoimattomia tehtäviä ovat muun muassa terveyshaittaepäilyyn perustuvat asiakkaan pyynnöstä tehtävät asunnontarkastukset, joiden määrä on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi, sekä laivojen saniteettitarkastukset.

Elintarvikevalvonnan suunnitelmallisen tarkastustavoitteen toteuma jäi vähän alle 60 %:iin. Kokonaisuutena tarkastusmäärät kasvoivat edellisestä vuodesta. Tupakkalain ja lääkelain osalta päästiin lähes suunnitelman mukaiseen tavoitteeseen. Lisääntyneet yhteydenotot elintarvikkeisiin liittyvistä epäilyistä, valitukset, perusmaksuihin ja rekisteröityjen elintarviketoimijoiden vaihtumiseen liittyvä lisätyö sekä tarve pakkokeinoihin vaikuttivat suunnitelmalliseen valvontaan käytettävissä oleviin resursseihin. Valvonnan näkyvyyden ja ennalta ehkäisevän toiminnan lisäämiseksi resursseja käytettiin tavoitteellisesti asiakkaille annettaviin koulutuksiin ja koulutuksellisiin yhteistyötilaisuuksiin. Hygieenikkoeläinlääkärin työpanos jakaantui elintarvikevalvonnan lisäksi eläinsuojeluvalvontaan sekä syksyllä aluehallintoviraston määräyksestä tehtyihin lintuinfluenssaepidemiaan liittyneisiin näytteenottoihin ja torjuntatoimenpiteisiin turkistarhoilla.

Elintarvikevalvonnan Oiva-tarkastuksia tehtiin 353, joista 48 oli uusintoja tai pakkokeinoihin johtaneita tarkastuksia (14 %). Muut tarkastukset liittyivät valituksiin, valvontapyyntöihin ja alkutuotannon valvontaan. Lausuntoja elintarvikekohteiden rakenteellisista vaatimuksista annettiin 16.

Ruokamyrkytysepäilyjä ja elintarvikkeisiin tai elintarviketoimintaan liittyviä valituksia tuli vuoden aikana n. 50. Näistä 80 % koski tarjoilutoimintaa, 15 % elintarvikkeiden myyntiä ja loput valmistuspaikkoja. Vuoteen 2022 verrattaessa valitukset ja epäilyilmoitukset lisääntyivät myynnin ja valmistuspaikkojen osalta. Suurin osa ruokamyrkytysepäilyistä koski yhden-kahden henkilön sairastumisepäilyä elintarvikkeesta. Laajempia epidemiaepäilyjä oli kaksi. Näissä sairastumisen ja oireiden todennäköinen aiheuttaja oli vatsatautia aiheuttava sapovirus ja raa’an perunan tärkkelys.

Valvontasuunnitelman mukaisia viranomaisnäytteitä otettiin 51, pääosin hyväksyttyjen elintarvikehuoneistojen omavalvonnan varmistamiseksi. Lisäksi otettiin näytteitä kansallisen valvontatutkimusohjelman ja EU-monitorointiohjelman mukaisesti (maito, kala, hunaja, kasvisten torjunta-ainejäämät) sekä valvontapyyntöön perustuvia näytteitä. 

Tupakkalain valvontaprojektina oli ravintoloiden tupakointitilojen tarkastukset, joiden osalta oli tarvetta lisätarkastuksille. Tupakkalain valvonnassa annettiin yksi kieltopäätös koskien tupakkalain alaisten tuotteiden esilläpitoa ja markkinointia.

Elintarvikevalvonta järjesti suunnitelmallisesti asiakkaille koulutustilaisuuksia ja osallistui yhteistyötahojen järjestämiin tapahtumiin asiantuntijaroolissa. Elintarvikevalvonnan järjestämät koulutukset käsittelivät elintarviketoiminnan rekisteröintiä, omavalvontaa ja huoneistovaatimuksia. Yhteistyötahojen järjestämissä tilaisuuksissa käsiteltiin ruoka-apua, maitohygieniaa, lahtivajatoimintaa ja elintarviketoiminnan aloittamista. Tilaisuuksiin osallistui arviolta 190 henkilöä ja niillä tavoitettiin elintarvikealan yrittäjiä ja opiskelijoita. 

Alla olevassa taulukossa on vuosien 2022 ja 2023 suoritemäärät.

Vuosi 2022 2023      
    yhteensä terveydensuojelulain mukaiset elintarvikelain
mukaiset
tupakka- ja lääkelain mukaiset
Käsitellyt ilmoitukset/
hakemukset
309 348 71 225 52
Tarkastukset yhteensä 649 782 276 391 115
Valvontasuunnitelman 
mukaiset tarkastukset
540 634 163 367  104
Terveyshaittaepäilyyn
perustuneet
74 96 92 *4 -
Laivatarkastukset 18 14 14 - -
Näytteenotot 317 435 374 61 -
Muut yhteydenotot 517 786 470 306 10

​​​*) ruokamyrkytysepäilyihin liittyvät tarkastukset; epäilyselvityksiä 21 valvontakohteessa

Eläinlääkintä ja eläinsuojelu
Eläinlääkinnän suoritteita seurataan eläinlääkärikäyntien määrällä. Vuonna 2023 virka-aikana suoritettiin 678 suureläinkäyntiä ja 6 130 pieneläinkäyntiä. Päivystysaikana suureläinkäyntejä tehtiin 154 kappaletta ja pieneläinkäyntejä 28. Yhteensä eläinlääkärikäyntejä oli 6 990 kappaletta. Pieneläinten päivystys toteutettiin vuonna 2023 Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n toimesta.

Eläinlääkinnässä on edelleen kaksi kaupungineläinlääkärin virkaa täyttämättä, koska hakijoita virkoihin ei ole ollut.

Eläinsuojeluun liittyviä suoritteita seurataan kokonaissuoritemäärällä ja päätösten määrällä. Päätösten määrä tarkastusten määrään nähden kuvaa sitä, kuinka suuressa osassa tarkastuksista on havaittu sellaisia puutteita, joiden korjaamiseksi on nähty tarpeelliseksi antaa virallisia määräyksiä. Eläinsuojelutehtäviä suorittavat valvontaeläinlääkärin ja hänen työparinaan toimivan hygieenikkoeläinlääkärin lisäksi tarvittaessa kaupungineläinlääkärit. Eläintautivalvontatarkastuksista suurin osa on praktikkoeläinlääkäreiden suorittamia.

Alla olevassa taulukossa on vuosien 2022 ja 2023 suoritemäärät.      

Vuosi

2022

2023

Terveydenhuoltokäynnit 57 33
Eläinsuojelutarkastukset

412

474

Eläintautivalvontatarkastukset

29

22

Sivutuotevalvontatarkastukset

1

2

Päätökset

37

39

Eläinlääkäreiden praktiikkakäynnit yhteensä 

6 608

6 990

Suoritteet yhteensä

7 144

7 560

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Ympäristöterveysjaosto päättää merkitä tiedokseen ympäristöterveydenhuollon selvityksen vuoden 2023 valvontasuunnitelman toteutumisesta.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Lounais-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.