§ 6 Kyläsaarentien ja Iso-Riuttantien välisen risteyksen turvallisuuden parantaminen

Lataa 

PRIDno-2019-1227

Päätöspäivämäärä

3.2.2023

Päätöksen tekijä

Infrajohtaminen toimintayksikön esimies

Päätöksen peruste

Porin kaupungin Infrajohtamisen toimintayksikkö on tutkinut aloitteen. Aloitteesta on lisäksi keskusteltu kahteen otteeseen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa, viimeksi 25.1.2023 pidetyssä neuvottelussa.

Iso-Riuttantie sijaitsee asemakaavoitetun alueen ulkopuolella ja kyseessä on yksityistie. Tie on kaupungin hoidossa, eli kaupunki vastaa tien kunnossapidosta. Kyläsaarentie (mt2652) on valtion eli Varsinais-Suomen ELY-keskuksen omistuksessa ja hoidossa. 

Iso-Riuttantien osalta kaupungin teknisen toimialan voimassa olevan linjauksen mukaisesti kaupunki ei kohdista investointimäärärahojaan yksityisteille. Tiehen kohdistuvista investoinneista vastaa yksityistien tiekunta. Jollei tiekuntaa ole perustettu, investoinneista vastaa tien tieosakkaat tai tieoikeuden haltijat yhteisvastuullisesti. Tiekunnan on mahdollista hakea yksityistien perusparannusinvestoinneille avustusta ensisijaisesti valtiolta. Tämä kuitenkin edellyttää, että yksityistie on järjestäytynyt. Tekninen toimiala on aloittanut valmistelut yksityistietoimitusten tekemistä kaupungin hoidossa oleviin yksityisteihin. Päätökset parannustoimenpiteistä päättää tiekunta ja vain järjestäytyneitä yksityisteitä voidaan yksityistielain mukaan avustaa.

Kyläsaarentien (mt2652) osalta Porin kaupungilla ei ole toimivaltaa, koska kyseessä on valtion maantie. Käytyjen neuvottelujen perusteella Varsinais-Suomen ELY:llä ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia edistää asiaa. Liittymä ei ole Varsinais-Suomen ELY:n maanteiden tasoliittymien tarveselvityksessä 2021, jossa ovat mukana kiireellisimmät toimenpiteitä vaativat maanteiden tasoliittymät.  

Kuvaus

Kyläsaaren kiinteistönomistajat ry on alueen asukkaiden edustajana esittänyt kaupungille toivomuksen Iso-Riuttantien ja Kyläsaarentien risteysalueen turvallisuuden parantamisesta.

Aloitteessa todetaan, että Iso-Riuttantie liittyy Kyläsaarentiehen vaarallisessa, alle 45 asteen kulmassa, jolloin näkemä päätielle on huono. Kyläsaarentiellä ei ole myöskään levikettä risteysalueen kohdalla. lso-Riuttantiellä on kova liikenne, joka kasvaa Kokemäensaarentien rakentuessa lähivuosina. Aloitteessa esitetään Iso-Riuttantien ja Kyläsaarentien risteyksen muuttamista niin, että tulokulma Kyläsaarentielle on noin 90 astetta ja levennyksen tekemistä risteyskohtaan niin, että kaupungista tulevan liikenteen olisi turvallista kääntyä Iso-Riuttantielle.

 

Päätös

Päätän antaa aloitteen tekijälle yllä olevan vastauksen. 

Allekirjoitus

Sanna Välimäki, infrajohtamisen toimintayksikön esimies, Tekninen toimiala, infrayksikkö 

Organisaatiotieto

Infrayksikkö