PRIDno-2020-4559
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Porin kaupungille on tehty aloite ajohidasteesta Messupolun ja Messukujan risteykseen. Aloitteessa todetaan seuraavaa: "Aasia koskee Messupolun ja Messukujan risteystä. Messupolulla on kyllä 30 km rajoitus mutta siinä ajetaan lujaa, varsinkin suojatien kohdalla yhtään hiljentämättä tosi reippaasti. Kovaan vauhtiin syyllistyy myös puistotyöntekijät pikkutraktoreilla. Koululaiset ajavat usein kadun yli hidastamatta. Tosi vaarallista ! ! Suojatien merkit ovat kuluneet. Parannusehdotus: suojatie näkyväksi ja HIDASTE ennen suojatietä."
Porin kaupungin teknisen toimialan Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen, seurannut liikenneonnettomuustilastoja sekä mitannut alueen liikennemäärät ja ajonopeudet vuosina 2021 ja 2022. Viimeisten viiden vuoden (2018-2022) ajanjaksolla Messupolun, Messukujan sekä Messukujan-Messukadun risteyksen alueella ei ole tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Liikennemäärä- ja ajonopeusmittauksia tehtiin seuraavasti:
Edellä esitettyihin selvityksiin pohjautuen Infrajohtamisen toimintayksikkö ei puolla ajohidasteen toteuttamista Messupolun ja Messukujan risteykseen. Suojatiemerkkien kuluneisuudesta välitetään palaute Infran kunnossapitoyksikölle.
Päätän antaa aloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.