Päätöksen peruste
Kaavatilanne
Alueella ei ole asemakaavaa tai yleiskaavaa.
Satakunnan maakuntakaavayhdistelmässä merkitty valtakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi, ehdotus (vma-e) -> myöhemmin vahvistunut VAMA 2021; Vihteljärven vesireitin ja Riihonlahden kulttuurimaisemat.
Rakentamisrajoitus
Kiinteistö on maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n mukaista suunnittelutarvealuetta, koska ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.
Naapurien kuuleminen
Porin kaupunki on kuullut naapurit hakijan pyynnöstä. Yksi kuultavista naapureista oli maantiealue ja alla VARELYN:n naapurin kuulemisen olennaiset huomiot. Muilla kuulluilla naapureilla ei ole huomautettavaa hakemukseen (MRL 173 §).
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus:
”Rakennuspaikka sijaitsee Porin kaupungissa tilalta Laurila 734-516-1-3 vuokratulta 400 m2 alalta, jonka arvioitu katuosoite on Susikoskentie 93, maantien 2560 tiealueeseen rajoittuen.
Väyläviraston tierekisterin mukaisessa osoitejärjestelmässä rakennuspaikan sijainti on: 2560 / 8 / noin 4460 - 4480 / vasen. Maantien 2560 suoja-alue ulottuu 20 metrin etäisyydelle maantien keskilinjasta. Rakennusta tai rakennelmaa ei saa pitää maantien suoja- ja näkemäalueella (Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä, 44§ ja 46 §). Asemapiirroksen mukaan rakennus on suunniteltu rakennettavaksi lähimmillään noin 25 metrin etäisyydelle maantien keskilinjasta mitattuna. Kun rakennus sijoitetaan asemapiirroksen mukaisesti maantien 2560 suoja-alueen ulkopuolelle, ei Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Liikenne -vastuualueella ole huomautettavaa uudisrakennuksen sijainnista. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella ei tällä hetkellä ole tiedossa tienpidon suunnitelmia tai parannustoimenpiteitä maantielle 2560 lausuntopyynnön mukaisen rakennushankkeen sijainnille. Rakennuspaikan kohdalla maantie 2560 on päällystetty ja valaisematon, nopeusrajoitus on 80 km /h. Liikennemäärä (KVL) on noin 739 ajoneuvoa / vuorokausi. Kiinteistölle on asemapiirustuksen mukaan suunniteltu kulkureitti olemassa olevan yksityistien susikoskentien kautta, jonka liittymän sijainti on Väyläviraston ylläpitämän tierekisterin mukaisessa osoitejärjestelmässä sijainnilla 2560 / 8 / 4431 vasen. Liittymälle ei löydy lupaa Väyläviraston ylläpitämästä rekisteristä. Liittymälle tulee hakea lupaa Pirkanmaan ELY-keskukselta. Lopullisen päätöksen tieliittymästä tekee Pirkanmaan ELY-keskus. Tämä lausunto tulee olla hakemuksen liitteenä. Lisätietoa osoitteesta: https://www.ely-keskus.fi/liittymat. Varsinais-Suomen ELY-keskus suhtautuu kielteisesti hulevesien ja puhdistettujen jätevesien johtamiseen maantien sivuojaan”.
Lausunnot
Satakunnan museo ei antanut hankkeesta varsinaista lausuntoa, mutta totesi kantanaan mm. seuraavasti;
”Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on otettava huomioon alueen kokonaisuus, erityispiirteet ja ominaisluonne siten, että edistetään niihin liittyvien arvojen säilymistä ja kehittämistä mukaan lukien avoimet viljelyalueet.
Kohteen ja siihen olennaisesti kuuluvan lähiympäristön suunnittelussa on otettava huomioon kohteen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvot sekä huolehdittava, ettei toimenpiteillä ja hankkeilla vaaranneta tai heikennetä edellä mainittujen arvojen säilymistä.
Satakunnan Museo näkee, että akkuvarasto on mahdollista toteuttaa ympäristöön, mutta rakennuksen sijoitukseen sekä hankkeen maisemallisten vaikutusten minimointiin tulee kiinnittää paremmin huomiota. Rakennuksen sijoituksessa on syytä tutkia maisemallisesti vähemmän näkyviä vaihtoehtoja. Suunnitelmien mukaan rakennus tulee sijoittumaan melko keskelle avointa pelto/niittyaukeaa. Museo näkee, että sijoituspaikka tulisi valita ympäristössä vähemmän keskeiseksi esimerkiksi lähempänä metsän tai puuston reunaa. On myös syytä tutkia, olisiko laitetilan maisemalliset vaikutukset vähäisemmät, jos rakennus sijoittuisi pääty Susikoskentielle päin. Korkeampi kallioinen alue sekä kasvillisuus tulee hyvin todennäköisesti peittämään rakennuksen näkyvyyden Riihontien suuntaan. Suojaavan kasvillisuuden säilymiseen tai mahdolliseen istuttamiseen on kiinnitettävä huomiota myös Susikoskentien puolelta avautuvassa näkymässä.
Suunnitelmista ei käy ilmi laitetilan mahdollinen aitaamistarve, joka kasvattaa maisemallista vaikutusta entisestään. Hankkeen suunnittelussa on myös huomioitava, mitä vaikutuksia sillä tulee olemaan muulle ympäristölle, kuten jäljelle jäävälle aukealle ja sen käytölle. Ympäristön muokkauksessa on vältettävä maisemavaurioita ja kiinnitettävä huomiota akkuvaraston ympäristön maiseman palautumiseen”.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue on kertonut kannanottonaan, että yhtyy näihin Satakunnan Museon hankkeesta esittämiin näkemyksiin eikä anna hankkeesta erillistä lausuntoa.
Hakijan vastine
Hakijalta on pyydetty vastinetta museon lausuntoon sekä VARELY:n naapurin kuulemiseen. Hakija kertoo 30.1.2024 sähköpostitse saapuneessa vastineessaan, että tulevat hakemaan tieliittymälupaa sekä istuttavat pensaita tai puita varastokontin läheisyyteen, jotta kontti istuisi paremmin ympäristöön.
Asian harkinta
Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä 13.2.2024. Työryhmä puoltaa hanketta ehdoilla, että sijoitukseen sekä hankkeen maisemallisten vaikutusten minimointiin tulee kiinnittää huomiota Satakunnan museon lausuman mukaisesti. Ajoliittymän lopullista sijaintia määriteltäessä tulee nykyinen suojakasvillisuus pyrkiä pääosin säilyttämään.
Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa mahdolliselle tulevalle kaavoitukselle tai alueen muulle käytön järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista (MRL 137 §).
Työryhmä esittää suunnittelutarveratkaisun myöntämistä.
Päätösvallan peruste
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 25 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella.