PRIDno-2024-2761
Aineistonkeruuseen osallistuminen luo mahdollisuuden Porin opetusyksikön tutoropettajatoiminnan ja osaamisen kehittämisen mallien johtamisen hyödyntämisen reflektointiin. Tuloksia voi hyödyntää toiminnan kehittämisessä. Tuloksia hyödynnetään myös kansallisella tasolla siten, että opetusyksikkö saa välillistä hyötyä myös tästä kehitystyöstä.
Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan väitöstutkija [peitetty] on hakenut sivistystoimialalta tutkimuslupaa väitöskirjatutkimusta Leadership for cooperative professional deveplopment in education reform varten. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vartaiskoulutukseen perustuvia opettajien osaamisen kehittämisen malleja johdetaan ja käytetään koulun kehittämisen tukena. Tutkimuslupaa seuraavia haetaan tutkimuskysymyksiä varten: A) Millaisia näkemyksiä rehtoreilla on tutoropettajatoiminnan johtamisesta ja roolista osana koulun kehittämisprosesseja? ja B) Millaisia näkemyksiä opettajilla on tutoropettajatoiminnan johtamisesta sekä sen sisältämistä opettajajohtajuuden elementeistä? Monimenetelmällisessä tutkimuksessa hyödynnetään määrällisiä ja laadullisia aineistoja. Aineisto koostuu rehtoreille lähetettävästä sähköisestä kyselystä ja opettajille sekä tutoropettajille tehtävistä pienryhmähaastatteluista. Aineisto kerätään syyslukukauden 2024 aikana. Tavoiteltava otoskoko Porissa on noin 25 rehtoria ja noin 15 opettajaa.
Hakija on toimittanut tutkimussuunnitelman ja muut pyydetyt selvitykset sivistystoimialalle. Tutkimukseen liittyvä vapaaehtoisuus, henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat ja muut käytännöt on selvitetty hakemuksessa riittävästi. Sivistystoimialan toimintasäännön mukaisesti tutkimusluvan myöntää opetusyksikön päällikkö.
Myönnän tutkimusluvan oheisen kuvauksen mukaisesti Porin peruskouluihin syyslukukauden 2024 aikana. Osallistuminen on rehtoreille ja opettajille vapaaehtoista. Hakija toimittaa valmiin tutkimuksen maksutta opetusyksikön käyttöön.