PRIDno-2023-2085
Tutkimuksessa on tarkoituksena selvittää mentorointiohjelman vaikutuksia ja hyödyllisyyttä ammatillisen kehityksen välineenä. Teidän kunnastanne on jo osallistujia näissä keskusteluissa, ja tästä olemme teitä tiedottaneet aiemmin. Hankkeessa olemme rekrytoineet valtakunnallisesti halukkaita opettajia liittymään 3–5 hengen keskusteluryhmiin, jotka kokoontuvat kerran kuukaudessa toimintakauden 2022–2023 (syyskuu-toukokuu) ajan. Jokaiselle kuukaudelle on annetta keskustelua herättäviä kysymyksiä, joita osallistujat voivat halutessaan hyödyntää ryhmissä. Ryhmien toiminnan tarkoitus ei kuitenkaan ole pohjautua näihin kysymyksiin, vaan niiden on ainoastaan tarkoitus toimia keskustelun avaajina. Osallistujilta kerätään alku- ja loppukysely. Kyselyssä opettajien ammatillista kehittymistä tarkastellaan kolmella eri tasolla: meta-, ammatillisten ja praktisten kompetenssien näkökulmasta. Näiden avulla tarkastellaan, kuinka opettajat kokevat ohjelman edistäneen heidän pedagogista kompetenssiaan ja mihin taitoihin opettajat kokevat eniten saaneen hyötyä. Ohjelman odotetaan vahvistavan opettajien ammatillista identiteettiä ja sitä kautta tukevan heidän pedagogista kompetenssiaan.
Tutkimuskohteena on mentorointiohjelman vaikutukset opettajien ammatilliseen osaamiseen
x
Myönnän anomuksen mukaisen tutkimusluvan.