PRIDno-2022-1179
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Porin kaupungille on tehty Kuntalaisaloite.fi -palvelun kautta aloite matkakeskuksen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Aloitteessa ehdotetaan seuraavaa: Matkakeskuksen lounaiskulmassa kevyen liikenteen väylää jatketaan ja rakennetaan suojatie kuten saarekkeen pohjoispuolellakin on. Kulku taksialueelta alikulkutunnelin suuntaan aiheuttaa kiertoa, jolloin Ihmiset oikaisevat osittain läpi rahtialueen.
Matkakeskukseen on aikoinaan suunnitelman mukaisesti toteutettu pyörätien jatkeina toimivat suojatiet Satakunnankadun reunaan, matkustajille tarkoitettu suojatie laiturialueen keskiosan läpi sekä taksiaseman, laiturialueen ja rautatieaseman välistä jalankulkuliikennettä ajatellen suojatiet laiturialueen lounaisreunalle. Aloitteessa mainitulle saarekkeelle on vihersuunnitelmien mukaisesti toteutettu istutusalue saarekkeen eteläpuoliskolle.
Aloitteessa toivotun suojatien toteuttaminen edellyttäisi saarekkeessa olevan istutusalueen ja puiden poistoa, uuden jalankulkuväylän rakentamista, reunakivien poistoa saarekkeesta ja ammattikorkeakoulun puoleisen aukio-alueen reunasta, sekä aukio-alueen kiveyksen madaltamista.
Infrajohtaminen toteaa lausuntonaan, että uuden jalankulkuyhteyden hyöty-kustannussuhde jää pieneksi. Lisäksi uusi suojatie tulisi kohtaan, jossa on huomattavan paljon bussiliikennettä, aiheuttaen näin liikenneturvallisuusriskin. Infrajohtaminen ei puolla uuden jalankulkuyhteyden rakentamista.
Päätän antaa aloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.