Perustelut
Porin lukion Porin lukion opetussuunnitelma on otettu käyttöön 1.8.2021 alkaen. Sivistyslautakunta on hyväksynyt opetussuunnitelman yleisen osan kokouksessaan 16.2.2021 § 31 ja oppiainekohtaisen osan kokouksessaan 15.12.2020 § 272. Opetussuunnitelmaa on päivitetty sivistyslautakunnan päätöksillä 18.1.2022 § 3 ja 8.11.2022 § 266.
Nyt sivistyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi seuraavia muutoksia lukion opetussuunnitelmaan 1.8.2023 alkaen:
- GE06 (paikallisen opintojakson sisällöt ja tavoitteet tarkennettu)
- RAB39, RAB310, EAB39 (uudet paikalliset opintojaksot)
- monimoduulisten opintojaksojen ÄI02-ÄI03- ja ÄI06-ÄI07 sekä S22-S23 ja S26-S27 eriyttäminen omiksi itsenäisesti suoritettaviksi ja arvioitaviksi moduuleiksi
- S215, S216, S217, S218 (suomi toisena kielenä -oppimäärän uudet tukiopintojaksot; muutoksen jälkeen paikallisia valinnaisia opintojaksoja suomi toisena kielenä -oppimäärässä yhteensä 14 opintopistettä)
- AT01,AT02,AT03,AT04 (paikallisten opintojaksojen sisällöt ja tavoitteet tarkennettu)
Maantieteessä ehdotetaan uudistettavaksi paikallisen valinnaisen opintojakson Kartat, 2 op, GE6 keskeisiä sisältöjä. Maantieteen ylioppilaskokeessa on usein useita karttoja koskevia soveltavia tehtäviä, ja ylioppilaskokeen digitalisoiminen on tuonut uusia tietoteknisiä välineitä kokelaille kokeessa käytettäväksi.
Valinnaisten kielten B2- ja B3-oppimääriä opetetaan opetussuunnitelman perusteiden mahdollistamalla tavalla integroiduissa opetusryhmissä siten, että yläkoulussa valinnaiskielen opintonsa aloittaneet suorittavat B2-oppimäärän 1. moduulia samassa ryhmässä B3-oppimäärää 3. moduulia suorittavien kanssa. Opintojen edetessä B2-oppimäärän 6. moduuliin mukana ovat myös B3-oppimäärän 8. moduulia suorittavat. Nyt ehdotettava uudistus edistää ranskan kielessä B3-oppimäärän opiskelijoiden opintojen jatkoa, kun valtakunnallisten B2-oppimäärän 7. ja 8. moduulin rinnalle perustetaan paikalliset valinnaiset 9. ja 10. opintojaksot. Uudistus edistää erityisesti ranskan kielen B3-oppimäärän opiskelijoiden valmiuksia suoriutua ylioppilastutkinnon ranskan kielen kokeesta. Espanjan uuden paikallisen opintojakson tavoitteena on parantaa valmiuksia osallistua lyhyen espanjan ylioppilaskirjoituksiin.
Suomen kielen suomi toisena kielenä -oppimäärään ehdotetaan lisättäväksi kolmen paikallisen valinnaisen opintojakson (yht. 6 op) lisäksi neljä uutta paikallista valinnaista opintojaksoa (yht. 8 op). Suomi toisena kielenä -oppimäärää opiskelevien määrä on ollut viime vuosina kasvussa, ja erot osaamisessa ovat kasvaneet. Suomen kielen taitoa tukevan opetuksen tarve on kasvanut samassa suhteessa, joten opetussuunnitelmaan täytyy lisätä paikallisia S2-opintojaksoja. Itsenäinen kieliprojekti mahdollistaa myös opiskelijan itsenäisen opiskelun tunnistamisen ja tunnustamisen. Koulutuksen arviointikeskus suosittelee, että riittävien kielellisten perustaitojen saavuttamisesta tulee huolehtia kaikilla kouluasteilla (Karvi 7:2023), ja tavoite sisältyy myös sivistystoimialan opetusyksikön lukiokoulutusta koskeviin talousarviotavoitteisiin 2022 - 2023.
Suomen kielen äidinkielen oppimäärässä ehdotetaan opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä paikallisesti luotujen monimoduulisten opintojaksojen yksittäisten moduulien irrottamista toisistaan itsenäisesti suoritettaviksi ja arvioitaviksi. Opetussuunnitelmaa 2021 uudistettaessa muodostettiin yhden opintopisteen moduuleista yhdistämällä kahden opintopisteen opintojaksoja, jotta Lopsin 2016 kurssit ja Lopsin 2021 opintojaksot olisivat yhteismitallisia. Lopsin 2016 mukaan opiskelleet opiskelijat valmistuvat keväällä 2023, joten korvaavuutta ei enää tulevaisuudessa tarvita. Opintojaksoiksi yhdistetyt moduulit mittaavat tällä hetkellä opiskelijoiden varsin erilaisia taitoja. Opiskelijoilla saattaa olla hyvin erilaiset valmiudet yhdeksi opintojaksoksi yhdistettyjen moduulien erilaisiin vaatimuksiin, ja arvioinnit suorituksista saattavat poiketa suurestikin. Opintojakson moduuleista on kuitenkin annettava sama arvosana, joka on usein kompromissi. Tämä saattaa vääristää opiskelijan mielikuvaa omasta osaamisestaan. Moduulien erottaminen omiksi opintojaksoikseen selventäisi niin opettajan arviointityötä kuin myös opiskelijan tietoisuutta omista vahvuuksistaan.
Lisäksi äidinkieleen ehdotettu uudistus mahdollistaisi jatkossa myös sen, että vuorovaikutustaitoihin erityistä tukea tarvitseville ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille järjestettäisiin vuosittain tukiopintojakso, joka sisältää moduulit ÄI03 ja ÄI07. Esiintymis- ja vuorovaikutustilanteita vältteleviä opiskelijoita on melko runsaasti. Lops 2021 sisältää kaksi vuorovaikutusmoduulia (ÄI03 ja ÄI07), joten vuorovaikutustaidot ovat opinnoissa vahvasti esillä. Tukimoduulit olisi tarkoitettu opiskelijoille, joille vuorovaikutustehtävät aiheuttavat ahdistusta. Opettaja voisi ohjata tukea tarvitsevia opiskelijoita tukimoduuleihin, jotta opiskelijoiden opinnot edistyisivät.
Tietojenkäsittelyn paikallisten opintojaksojen AT01 ja AT03 osalta ehdotetut muutokset ovat vähäisiä, mutta AT02-opintojakson aiemmin suppeaa kuvausta on tarkennettu ja AT04-opintojaksosta on jätetty kokonaan tietokantojen käsittely pois. Tietojenkäsittely on kokonaan paikallinen oppiaine, jonka avulla on kuitenkin mahdollista tukea opiskelijoiden valmistautumista ylioppilaskirjoituksiin. AT01-opintojaksolla tutustutaan muun muassa Abitti-järjestelmään ja sen lisäohjelmiin lukio-opintojen alkuvaiheessa. AT02-opintojakson ohjelmoinnin ja AT04-opintojakson tilasto-ohjelmistojen käyttöön kannustetaan matematiikan oppimäärän muutosten myötä.
Liitteenä on esitetty nykyinen ops-teksti ja sen rinnalla esitetyt muutokset. Sivistyslautakunnan hyväksymisen jälkeen muutokset päivitetään osaksi Porin lukion opetussuunnitelmaa (https://cms.pori.fi/uploads/sites/2/2023/05/porin-lukion-opetussuunnitelma-sivistyslautakunnan-8.11.2022-hyvaksyma.pdf). Muutoksesta on kuultu Porin lukion opiskelijakuntaa joka kannattaa esitettyjä muutoksia ja lisäyksiä.
Lisätietoja lukion opetussuunnitelmasta antaa suunnittelijarehtori Jarkko Kivelä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy Porin lukion opetussuunnitelman muutokset oheisen liitteen mukaisesti ja ne astuvat voimaan 1.8.2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.