Joukkoliikennejaosto, kokous 17.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Joukkoliikenneviranomaisen talouden raportointi tammi-elokuu 2023

PRIDno-2023-172

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristölautakunta hyväksyi joukkoliikenne ja liikkuminen -toimintayksikön käyttösuunnitelman vuodelle 2023 kokouksessaan 18.1.2023 (§ 3). Toimintayksikön toimintakate on -4 972 277 euroa, joka on 473 695 euroa enemmän kuin vuonna 2022.

Alkuperäisen talousarvioehdotuksen jälkeen elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarvioon on tehty seuraavat määrärahoihin vaikuttavat muutokset koskien joukkoliikennettä:

- 200 000 euroa vähennetty joukkoliikenteen lipputuloarviosta

- 300 000 euroa lisätty joukkoliikenteen strategisten tavoitteiden toteuttamiseen vuonna 2023 ja 630 000 euroa/v vuodesta 2024 eteenpäin

- 500 000 euroa lisätty joukkoliikenteen valtionavustuksiin

- 200 000 euroa vähennetty joukkoliikenteen lipputuloarviosta vuoden 2023 alennuskampanjoita varten (merkitty kaupunginhallituksen käyttöön).

Joukkoliikennepalvelujen ostoihin on varattu 7,3 M€, josta suurin osa käytetään Porin joukkoliikenteen vuorotarjontaan. Myös Ulvila rahoittaa osaa Ulvilaan ajettavien reittien kustannuksista. Lippu- ja maksujärjestelmän vaihdokseen sekä tavoitteellisen markkinoinnin aloittamiseen on varattu noin 300 000 euroa.

Yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja lähikuntien kanssa hankittavista seudullisista yhteyksistä maksetaan noin 250 000 euroa. Rauma-Eurajoki-Pori -yhteysvälillä aloitetaan uusi sopimuskausi, jossa järjestämistapa vaihtuu samalla käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen. Tämä tarkoittaa lipputuloriskin siirtymistä liikenteen rahoittajille.

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan kokouksessa 18.1. (§ 3) vahvistettiin myös toimialan toiminnallisina tavoitteina toimenpiteet ja mittarit sekä top10-prosessien taloudelliset tavoitteet, jotka on talousarviokirjassa esitetty kaupungin elinvoima ja hyvinvointi-osiossa tai toimialaan kytkeytyvän top10-prosessin kohdassa toiminnalliset tavoitteet. Joukkoliikenne on nyt ensimmäistä kertaa top10-prosessi. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden mittarit raportoidaan kaupunginvaltuustolle neljännesvuosittain. Taloudelliset tavoitteet raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä joukkoliikenne ja liikkuminen -toimintayksikön vuoden 2023 käyttösuunnitelman tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteen kustannuspaikalle on nyt huhtikuun loppuun mennessä kirjautunut lipputuotot tammi-maaliskuulta. Summa on 664 000 euroa.

Tässä vaiheessa tammi-huhtikuun joukkoliikenteen lipputuloista voidaan sanoa, että ne ovat noin 12 % paremmat kuin vastaavana aikana 2022. Lipputuloihin on vaikuttanut eniten matkojen määrän kasvu nimenomaan tammi-helmikuun aikana. Maalis-huhtikuun lipputulot ovat lähes samat kuin vuosi aiemmin. Kevään aikana kausilippujen asiakashintoja alennettiin arvonlisäveron verran, ja alennusta myös markkinoitiin busseissa matkustajille. Koulujen talviloman aikana kerta- ja sarjalipputuloja ei saatu, koska joukkoliikenteessä vietettiin maksutonta viikkoa. Kaupunginhallituksen päätös tukea joukkoliikenteen käyttöä ja koululaisten loman viettoa tarkoitti myös merkittävää matkojen määrän kasvua edellisen vuoden talvilomaan verrattuna. Lipputulot jäivät saamatta suurimmaksi osaksi myös kuljettajien lakon aikana, koska reitti- ja vuorotarjonta ei mahdollistanut työmatkoja tai asiointia kuin vähäisessä määrin.

Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Waltin käyttöönotto etenee. Mobiilimaksaminen on käynnistynyt ja matkustajat ovat löytäneet palvelun. Mobiilimaksut tuloutuvat nyt suoraan kaupungille. Waltti-verkkokauppa avattiin matkakorttitilauksia varten toukokuussa, eli verkkokaupan kautta tulevat tulot matkakorteista ja lipputuotteista tuloutuvat nyt myös suoraan kaupungille. Linja-autojen rahastuslaitteet toimivat jo Waltin lippu- ja maksujärjestelmässä. Uusia kausilippuja voi edelleen ostaa Porin Linjat Oy:n myyntikanavista. Lippujen myynti älypuhelimen sovelluksessa oli Waltti-järjestelmään siirtymisen takia pois maksutavoista lähes kahden viikon ajan huhtikuussa. Siitä huolimatta Waltti-sovelluksessa ehdittiin noin kymmenen päivän kuluessa myydä jo lähes 7 000 eurolla lippuja.

Kesäkuussa 2023 joukkoliikenteessä käynnistyy Rauma-Eurajoki-Pori-yhteysvälin uusi sopimuskausi. Liikenteen tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus, joka vastaa puolesta kustannuksista ja kunnat lopusta. Sopimusmalli vaihtuu käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen, mikä merkitsee lipputuloriskin siirtymistä hankinnan osapuolille. Lipputulojen toteutumista on tässä vaiheessa kuitenkin vielä vaikea arvioida. Vuorojen määrää on merkittävästi vähennetty päättyvään sopimuskauteen verrattuna. Vuorotarjonnan ja liikenteenharjoittajan muutoksella on vaikutusta myös kertalippumatkojen määrään ja sitä kautta muutos vaikuttanee markkinaehtoisen liikenteen vuorotarjontaan Pori-Turku-välillä. Hankittavilla vuoroilla käytetään VARELY:n Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän kausilippuja, joilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. Seutu+ -kausilipuilla tehdyistä matkoista maksetaan nousukorvauksia joukkoliikenteen kustannuspaikalle.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi 27.2.2023 päivätyllä päätöksellään Porille valtionapua 1 055 000 euroa. Talousarviovaiheessa Traficomin ennakoitiin jatkavan koronavuosien lisätukitoimia, mutta avustus on mitä ilmeisimmin pysyvästi vähenemässä takaisin koronaa edeltävien vuosien tasolle. Porille myönnettiin 235 000 euroa vähemmän kuin mitä odotettiin.

Seudullisen joukkoliikenteen käyttöoikeussopimuksista maksettavat korvauksien laskutus on jäljessä viime vuoteen verrattuna. Arvonlisäveron muutos tammi-huhtikuuksi 0 %:n on teettänyt muutoksia yritysten taloushallintoon ja hidastanut laskutusta. Liikennöinti on kuitenkin toteutunut samalla tasolla kuin vuotta aiemmin.

Maaliskuun alussa linja-autohenkilökunnan työehtosopimusneuvottelujen kiristyminen johti työtaistelutoimiin. Porin Linjat Oy:n kuljettajista enemmistö osallistui kolmen päivän aikaiseen lakkoon, jonka seurauksena joukkoliikenteessä ajettiin vain perusopetuslain mukaisille kuljetusoppilaille välttämättömät vuorot aamu- ja iltapäivisin, ja hieman lukiolaisten ja ammatillisen opetuksen tarvitsemia yhteyksiä Porissa ja Ulvilassa. Lakon ajalta maksettiin vain toteutuneista vuoroista. 

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteen kustannuspaikalle on elokuun loppuun mennessä kirjautunut lipputuotot tammi-heinäkuulta Porin Linjojen käteisrahastustuottojen osalta sekä suurin osa touko-elokuun myynnistä Waltti-järjestelmästä. Summa on yhteensä 1,3 M euroa, joka on 71,5 % vuodelle 2023 budjetoiduista lipputuotoista. Lipputulojen kertymään vaikuttaa myös uusien matkakorttien ostojen suuri määrä, koska kaikki matkakortit on vaihdettava uusiin Waltti-matkakortteihin.

Syksyllä laskutetaan vielä merkittäviä määriä erilaisia maksusitoumuksilla ja hankintapäätöksillä luovutettuja matkakortteja ja lipputuotteita, sekä aletaan kirjaamaan sivistystoimialalle kuuluvia perusopetuslain mukaisia matkoja ja ryhmämatkoja tuottoihin. Ennen lippu- ja maksujärjestelmäuudistusta tämän teki Porin Linjat Oy.

Rauma-Eurajoki-Pori-yhteysvälin uusi liikennöintisopimuksen lipputulojen jakaminen ostokustannuksiin osallistuville kaupungeille on tehty kesäkuukausilta. Matkojen määrästä ja lipputuloista on tietoa vasta elokuun loppuun saakka, joten tarkempaa ennustetta seudullisen liikenteen lipputuloista talvikaudella on vielä vaikea tehdä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi 27.2.2023 päivätyllä päätöksellään Porille valtionapua 1 055 000 euroa. Talousarviovaiheessa Traficomin ennakoitiin jatkavan koronavuosien lisätukitoimia, mutta avustus on mitä ilmeisimmin pysyvästi vähenemässä takaisin koronaa edeltävien vuosien tasolle. Porille myönnettiin 235 000 euroa vähemmän valtionavustusta kuin mitä odotettiin.

Kansaneläkelaitoksen kaupungille maksamat lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuet tullaan kirjaamaan tukien ja avustusten tiliryhmään eikä lipputuloihin. Ensimmäinen tilitys on saatu syyskuussa. Loppuvuodelle koulumatkatuet saattavat lisätä joukkoliikenteen kustannuspaikan toimintatuottoja noin 100 000 eurolla. Tätä ei ole osattu huomioida talousarviossa, koska ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Loppuvuodesta joukkoliikenteen henkilöstökulut kasvavat hieman, koska vuodenvaihteessa eläkkeelle jäävän joukkoliikennesuunnittelijan tilalle valittu uusi henkilö aloittaa tehtävässä ennen vuodenvaihdetta.

Joukkoliikenteen toimintakuluissa ei näy vielä lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottokustannuksia eikä ensimmäisiä kuukausiveloituksia. Liikennöintisopimusten korvaukset on saatu ajan tasalle ja niiden arvioidaan toteutuvan käyttösuunnitelman mukaisesti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.