Kaupunginhallitus, kokous 20.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 464 Porin kaupungin talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2024-2026

PRIDno-2023-2851

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia.

Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastellla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 ja 1.6.2024 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat 3,98 prosentilla.

Elinvoima- ja ympäristölautakunta käsittelee toimialan talousarvioesityksen kokouksessaan 20.9.2023. Toimialakohtainen talousarvioesitys siirtyy lautakunnan hyväksynnän jälkeen kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunginvaltuusto hyväksynee talousarvion joulukuun aikana. Tämän jälkeen toimialat valmistelevat kustannuspaikkakohtaiset käyttösuunnitelmat loppuun ja lautakunnat vahvistavat ne joulukuun 2023 tai tammikuun 2024 kokouksessa.

Jätehuoltoviranomaisen talousarvion laadinnassa palvelujen ostoissa on varauduttu mm. erilaisten viranomaisrekisterien rakentamisesta ja ylläpidosta johtuviin ohjelmistolisenssi-, käyttöönotto- ja koulutuskuluihin. Samoin henkilöstökuluissa on varauduttu jätelain muutosten aiheuttamaan työmäärän lisääntymiseen, erityisesti kompostointirekisterin ylläpitoon liittyvissä tehtävissä. Vuonna 2024 jätehuoltoviranomaisessa työskentelee kahden vakituisen (jätehuollon suunnittelija ja suunnittelija) lisäksi projektityöntekijä (määräaikainen työsuhde 2023-2024). Jätehuoltoviranomaiselle on tullut uutena tehtävänä kompostointirekisterin perustaminen ja ylläpito, joten tehtävään tarvitaan alkuvaiheessa lisäresurssia.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Jätehuoltojaosto päättää merkitä talousarvioesityksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi
Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Perustelut

Talousarvioprosessi

Porin Vesi, liikelaitoksen johtokunta käsitteli talousarvion lähtökohtia kokouksessaan 20.6.2023 § 39. 

Johtokunta päättää esityksestä Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioksi 2024 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Laaditun aikataulun mukaan kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on loka-marraskuussa ja valtuuston talousarviokokous 11.12.2023. Johtokunta päättää Porin Veden lopullisesta talousarviosta valtuustokäsittelyn jälkeen pidettävässä joulukuun kokouksessaan.

 

Kehys

Kaupunginhallitus vahvisti vuoden 2024 talousarviokehyksen 5.6.2023 § 314. Kehys on sitova toimialojen osalta ja ohjeellinen liikelaitosten osalta.

Kehyksen mukainen kaupungille maksettava Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko vuonna 2024 on 6 % peruspääomasta eli 2,652 milj. €. Tämä on tuloslaskelmaosan sitova erä ja summaltaan sama kuin kuluvana vuonna 2023.

Porin Veden tilikauden ylijäämätavoite 2024 on 2.190 milj. €. Luku on 0,408 milj. € pienempi kuin kuluvana vuonna.

Porin Vettä sitova kaupunginhallituksen päätöksen mukainen investointikehys on 5 milj.€ vuodelle 2024.  Tämä on summaltaan sama kuin kuluvana vuonna.

Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

 

Käyttötalous

Porin Veden vesi- ja viemärilaitospalveluita tuotetaan ja kehitetään edelleen Porin kaupunkistrategian 2030 ohjaamana. Liitteenä on esitys Porin Vesi, liikelaitoksen käyttötalousarviosta vuodelle 2024. Talousarvioesityksen 2024 prosessikuvaus sisältää liikelaitoksen tilannekuvan ja tavoitteiden kuvauksen. 

Porin Veden talousarvioesityksen liiketoiminnan tulo-osuus on arvioitu optimistisen realistisesti. Meno-osuus on tehty tarkasti kustannuspaikoittain ja tileittäin tiukan menokurin periaatetta noudattaen. Käyttötalousarvio on laadittu aiempia vuosia tiiviimmässä keskusteluyhteydessä kaupungin konsernipalveluiden talous- ja hallintoyksikön kanssa.

Porin Veden tulot talousarvioesityksessä 2024 ovat yhteensä 21.635.003 euroa. Tämä on 274.997 euroa vähemmän kuin KH:n talousarviokehyksessä. Menot ovat talousarvioesityksessä 12.655.605 euroa. Tämä on 244.605 euroa enemmän kuin KH:n kehyksessä. Kokonaisuudessaan Porin Veden talousarvioesityksessä 2024 tilikauden ylijäämäksi muodostuu 1.703.062 euroa. Ylijäämäarvio on KH:n talousarviokehyksen ylijäämätavoitetta (2.190.000 euroa) 486.938 euroa pienempi. Porin Vesi, liikelaitoksen peruspääoman korko talousarvioesityksessä 2024 on 2,652 milj. € eli sama kuin KH:n asettamassa kehyksessä vaadittu.

Käyttötalousarvioon sisältyvä vuosivuokra Kiinteistö Oy Luotsinmäen Puhdistamolle on 1,0 M€. Tällä summalla puhdistamoyhtiö kattaa käyttömenonsa, vuotuiset puhdistamolla tehtävät investoinnit sekä varautuu tuleviin normaaleja vuosi-investointeja suurempiin investointeihin. Vuokra vuonna 2024 on 0,05 M€ pienempi kuin vuonna 2023.

Porin Veden käyttötalous tulee olemaan edelleen hyvin tiukka, mutta talousarvioesitys ei sisällä taksankorotuksia vuodelle 2024. Mikäli talousarvion käsittelyssä talousarviokehystä 2024 heikompaa liiketoiminnan ylijäämäarvioita ei hyväksytä, on taksan korotus ainoa vaihtoehto liikeylijäämätavoitteen saavuttamiseksi.

 

Investoinnit

Vuoden 2024 investointeihin esitetään Porin Vettä sitovan raamin mukaisesti on 5 milj.€.  Suunnitellut laajennusinvestoinnit 2024 ovat 0,725 M€,  saneerausinvestoinnit 4,075 M€ ja muut investoinnit 0,2 M€. Liitteinä ovat investointiohjelma vuosille 2024-2026 ja yksityiskohtaisempi investointisuunnitelma vuodelle 2024. Investointiohjelmassa on esitetty suunnitteluvuosille 2025 ja 2026 6 M€:n vuotuiset investoinnit. Miljoonan euron korotus vuosi-investointimääriin johtuu Reposaaren ja Lavian jätedenpuhdistamoiden päivitettävistä ympäristöluvista aiheutuvista toimenpiteistä, verkostojen saneeraustarpeista ja inflaatiosta.  

 

Rahoitus

Rahoitusbudjetin 2024 suuruudeksi eli toimintojen ja investointien rahavirraksi muodostuu 1.460.491 euroa. Rahavirta positiivinen eli täyttää KH:n kehyksessä 2024 esitetyn vaatimuksen.

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Vesi, liikelaitoksen talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidtu talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Vapaa-ajan lautakunnan prosessikuvaukset ovat esityslistan liitteenä.

Talousarvion henkilöstömenojen suunnitteluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat 3,98 %. Talousarviokehyksessä on palkankorotukset otettu täysimääräisenä huomioon. Talousarvioesityksissä tulee varautua kustannusten nousuun. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Toiminnalliset muutokset

Organisaatiouudistuksessa päätettiin liikunta- ja nuorisoyksikkö jakaa liikuntayksiköksi ja nuorisoyksiköksi. Nuorisoyksikkö aloittaa toimintansa omana yksikkönään 1.1.2024. Nuorisoyksikön alle kootaan myös nuorten työpajatoimintoja sekä etsivän nuorisotyön palvelut. Yt-neuvottelut henkilöstön siirrosta  käydään syksyn aikana sekä tarvittavat määrärahasiirrot toimialojen välillä tehdään vuoden 2024 talousarvioon.

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet 

Vapaa-ajan lautakunnan määrärahakehys vuodelle 2024 on -11.309.000 euroa. Määrärahakehyksessä on otettu huomioon seuraavat lisäykset vuodelle 2024:

Palkankorotusvaraus 3,98 %  sekä seuraavat henkilöstösuunnitelmassa huomioon otetut lisäykset.

Lainsäädännöstä johtuvat lisäykset henkilöstösuunnitelmassa: museoiden alueelliseen kehittämistehtävään liittyvät tehtävät Satakunnan museon osalta1,5 htv sekä Taidemuseon osalta 0,5 htv, yhteensä -100.000 euroa,

Toiminnalliset muutokset henkilöstösuunnitelmassa: nuorisoyksikön päällikkö -90.000 euroa, nuorisotyöntekijät 2 htv -75.000 euroa, tuotantokoordinaattori (Promenadikeskus) -50.000 euroa, 

Kehyskorjaukset henkilöstösuunnitelmassa: uimavalvojien sijaisresurssin korvaaminen 3 htv -120.000 euroa, ohjaamon työntekijä -40.000 euroa

Henkilöstösuunnitelman muutosten lisäksi on tehty muita kehyslisäyksiä: Rakastajat-teatterin avustuksen siirto konsernipalveluilta  -127.000 euroa,  Sinfoniettan tallennesopimus -70.000 euroa, liikuntalaitosten ostopalvelusopimukset (kassa- ja kahviopalvelut -60.000 euroa,  urheiluakatemian alueellinen laajentuminen -30.000 euroa, IceHearts-ryhmien indeksikorotukset -10.000 euroa, Palveluliikelaitoksen puhtauspalvelut -10.974 euroa, Promenadin ja kesäteatterin vuokratuottojen lisäys 20.000 euroa, urheiluakatemian tuottojen lisäys 50.000 euroa, jäähallin vuokratuottojen väheneminen -40.000 euroa

Vaoaa-ajan lautakunnan talousarviossa on lisäksi palvelujen ja tarvikeostojen osalta arvioitu mahdollista hintojen nousua sekä arviotu määrärahatarvetta kuluvan vuoden toteumiin perustuen. Hankerahoituksen vaikutuksia kuluihin ja tuottoihin on tarkennettu aiempiin vuosiin verrattuna lähinnä kuluvan vuoden toteumien perusteella.

Irtaimen investointien määräraha on 30.000 euroa. Se kohdennetaan ohjaamon kalustehankintoihin (20.000 euroa) sekä liikuntapaikkojen infonäyttöjen hankintaan (10.000 euroa).

Vapaa-ajan lautakunnan talousarvioesitys on tehty annettuun määrärahakehykseen. Määrärahakehys vuodelle 2024 on tiukka ja edellyttää tarkkaa kulujen seurantaa sekä säästäväistä toimintatapaa. Vapaa-ajan lautakunnan taloustilanne vuoden 2023 osalta on haasteellinen ja aiheuttaa kustannuspainetta myös vuoden 2024 talouteen. 

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Vapaa-ajan lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi vapaa-ajan lautakunnan talousarvion vuodelle 2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että vapaa-ajan lautakunta kuuli controller Martti Kujanpään ja yksikön päälliköiden alustukset asiasta.

Merkitään, että Helvi Walli poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 18.40.

Valmistelija

Niina Heino, niina.heino@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus vahvisti kokouksessaan 5.6.2023 § 314 vuoden 2024 talousarviokehyksen. Liikelaitoksen talousarviossa noudatetaan samoja talousarvioperiaatteita kuin kaupungin talousarviossa. Palveluliikelaitoksen tuloslaskelmaosan sitova erä on korvaus peruspääomasta kaupungille 441 180 € sekä investointiosan sitovana eränä investointimenot 390 000 €. Kaupunginhallitus edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen. Palveluliikelaitoksen vuoden 2024 talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen vahvistaman talousarviokehyksen mukaisesti, jolloin tilikauden 2024 ylijäämätavoite on 221 t€.

KÄYTTÖTALOUS

Talousarvioesitys on tehty perustuen arvioihin kuluvan vuoden toteumista, huomioiden kustannusten nousu ja voimassa olevien sopimusten mahdolliset hinnankorotukset. Esityksen pohjana toimii henkilöstösuunnitelma. Henkilöstökulut on suunniteltu 1,05 M€ vuoden 2023 käyttösuunnitelmaa suurempina. Suurempana henkilöstökuluja kasvattavana tekijänä on vuonna 2023 voimaan astuneet työ- ja virkaehtosopimusten mukaiset palkkaratkaisut. Materiaalit ja palvelut suunniteltiin kokonaisuudessaan 196 t€ pienempinä ja muut liiketoiminnan kulut 27 t€ suurempina.

Liitteenä esitys Porin Palveluliikelaitoksen käyttötalousarviosta vuodelle 2024 sekä prosessikuvaus, joka sisältää Palveluliikelaitoksen tilannekuvan ja tavoitteiden kuvauksen.

INVESTOINNIT

Vuoden 2024 investoinnit on suunniteltu kehyksen mukaisesti. Keittiöiden laitehankinnat yhteensä 137 t€, puhtauden laitehankinnat 190 t€ ja Cygnaeuksen ruokapalvelukeskuksen hankinnat 63 t€. Liitteenä Porin Palveluliikelaitoksen investointisuunnitelma vuodelle 2024.

Ehdotus

Esittelijä

Jani Sundell, johtaja, jani.sundell@pori.fi

Johtokunta hyväksyy Porin Palveluliikelaitoksen talousarvioesityksen vuodelle 2024 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Päätös

Johtokunta hyväksyi Porin Palveluliikelaitoksen talousarvioesityksen vuodelle 2024 ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Määrärahakehykset ovat toimialojen osalta sitovia. Talousarvion suunnitelmavuodet 2025–2026 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Suunnitelmavuosien kustannuskehitystä tullaan arvioimaan perustuen käytettävissä oleviin ennusteisiin yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja toimintaympäristön muutoksista. Tällaisia suunnitelmakaudella huomioitavia asioita on muun muassa TE-palvelut 24-uudistus, jolla tulee olemaan merkittäviä talous- ja henkilöstövaikutuksia.

Talousarvion laadintaohjeiden mukaan toimialakohtaisissa esityksissä tulee varautua kustannustason nousuun. Palvelujen ostoissa tulee huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 ja 1.6.2024 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Talousarviossa 2023 oli varauduttu kolmen prosentin palkkakustannusten kasvuun vuoteen 2022 verrattuna. Perälautatarkastelun seurauksena vuoden 2023 palkkakustannusten todellinen kokonaiskasvu tulee olemaan noin 3,63 prosenttia. Arvio ei sisällä kunta-alan työntekijöille kesäkuussa 2023 maksettavaa kertapalkkiota. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat edelleen 3,98 prosentilla. Palkkakustannusten kasvu vuodesta 2022 vuoteen 2024 on 7,75 prosenttia.

Edellä mainitut palkankorotusvaraukset on huomioitu täysimääräisinä kehyksessä. Sopimuskorotusten lisäksi tulee huomioida palkkakustannusten tavanomainen nousu esimerkiksi kokemuslisien vuoksi. Talousarviovuodelle budjetoimien palkkakustannusten tulee olla toimialojen henkilöstösuunnitelmien mukaisia. Työnantajan sivukuluprosentit on arvioitu vuoden 2023 tasolla ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Eläkemenoperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin. Mahdolliset muutokset budjetoituun tasausmaksuun huomioidaan keskitetysti kaupunginjohtajan ehdotuksessa.

Toimialalla laaditusta tilannekuvasta esitetään talousarviossa pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja erityisesti nähtävissä olevia palvelutarpeiden muutoksia ja muita merkittäviä trendejä, jotka vaikuttavat palvelujen järjestämiseen. Tilannekuvassa kuvataan erityisesti talousarvioon kirjattuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Toimiala esittää tässä yhteydessä myös strategiasta johdetut toiminnalliset tavoitteensa, jotka eivät kohdistu mihinkään toimialalta erikseen esitettäviin prosessikuvauksiin.

 

Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarviota tehdään nyt neljättä kertaa. Organisaatiomuutoksessa 1.9.2020 yhdistettiin osa konsernihallinnon elinvoimayksiköstä ja viestintäyksiköstä sekä ICT-yksikkö kokonaisuudessaan ympäristö- ja lupapalveluiden toimialaan. Samalla Visit Pori Oy:n henkilöstö ja osa toiminnasta siirtyi liikkeenluovutuksessa toimialalle. Elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaa kaupungin keskeiset elinvoimaisuutta palvelevat toiminnot yhteen.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan käyttötalouden määrärahakehys vuodelle 2024 on -19 327 000 euroa. Kehys on muodostettu vuoden 2023 kehyksen pohjalle, johon on lisätty palkankorotusvaraus.

Henkilöstömenojen kasvuun varautumisen lisäksi kehykseen on tehty lisäyksiä perustuen lainsäädännön muuttumiseen ja muihin toiminnallisiin muutoksiin. Merkittävin kehyksen sisäinen siirto on kaupunginvaltuuston 19.9.2022 § 134 hyväksymän hallintosäännön mukainen ICT-yksikön toiminnan siirto elinvoima- ja ympäristötoimialalta konsernipalveluiden tietohallintoyksikköön.

 

Lisäksi kehykseen tehtiin seuraavat muutokset vuodesta 2023:

 

Kehyskorjaukset:

- Joukkoliikenteen valtionavustuksen väheneminen, tuotot -200 000 euroa

- Joukkoliikenteen lipputuottojen palautus entiselle tasolle vuoden 2023 talousarvion alennuskampanjoiden jälkeen, tuotot +200 000 euroa

- Rakennusvalvonnan lupamaksutuottojen pieneneminen, tuotot -200 000 euroa

- Hankeavustuksista pois Karhijärvi-lisä (TA23) -5 000 euroa

- Kaupunkimittauksen ilmakuvausmääräraha (TA23) -330 000 euroa

- Joukkoliikenteen Rauman ja Pohjois-Satakunnan (Lavia – Kankaanpää) ELY-liikenteen kohonneet kustannukset, liikennöinnin ostoihin -100 000 euroa 

- Joukkoliikenteen strategisten tavoitteiden toteuttamiseen (TA23) -330 000 euroa (palvelutason parannuksiin)

 

Lainsäädännölliset muutokset:

- Kaupunkimittaukseen karttatietokäsittelijä 1 htv ja toimitusinsinööri 1 htv lisää, -108 000 euroa, nämä liittyvät lunastuslain sekä maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksiin ja uuteen lakiin rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä

 

Toiminnalliset muutokset:

- Työllisyyden hoidon pajoilta hyvinvointialueelle 1.1.2023 siirtyneet työntekijät, talousvaikutus 140 000 euroa (3,5 htv)

- Matkailu- ja markkinointiyksikön ja kaupunkisuunnittelut toimitilat siirtyvät Porin Leijonaan 2024, vaikutus 30 000 euroa

- Uudenkaupungin liikenteen tukemisen lopettaminen, vaikutus 80 000 euroa

- MAINE-hankkeen hallinnoinnin siirtyminen strategia- ja hyvinvointiyksikköön, vaikutus 35 000 euroa

 

Lisäksi kehyksessä on huomioitu seuraavat erilliset asiat:

Hallitusohjelman tietojen perusteella ilmastoperusteinen joukkoliikennerahoitus lakkautetaan, siltä osin, kun sitä ei ole sidottu junaliikenteen ostoihin. Tämä tarkoittaa, että joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille ei ole tulossa enää erillistä rahoitushakua ilmastoperusteisesta rahoituksesta. Porissa joukkoliikenteen valtionavustus on jäämässä kehyksen summasta tämän myötä vielä 290 000 euroa pienemmäksi, tämä on tasattu joukkoliikenteen toimintakatteeseen.

Toimialan sisäisellä siirrolla kasvatetaan kaupunkisuunnittelun asiantuntijapalveluihin varattua määrärahaa 50 000 eurolla 243 000 euroon (summa pois elinkeinotoimintojen ostopalveluista). Määrärahaa halutaan käyttää erinäisiin yleiskaava- ja asemakaavahankkeisiin, jotka ovat aikataulullisesti kaikkein kriittisimpiä kaupungin elinvoimaisuuden ja kaupunkikehityksen näkökulmasta. Kaavoitukseen liittyvät selvitykset edistävät elinkeinoelämän tarpeisiin tehtävää kaavoitusta.

Ympäristö- ja terveysvalvontayksikön sisällä on lisätty ympäristövalvonnan viranhaltijatyön palvelusopimuksesta maksutuottoja Nakkilan kunnalta 30 000 € ja valtion kustantamasta valvontaeläinlääkäritoiminnasta 40 000 €. Kustannuksiin on lisätty ilmanlaadun projektiluonteinen mittauskampanja (40 000 €) ja henkilöstökuluihin varautuminen henkilöstöresurssin parantamiseen sekä ympäristö- että terveysvalvonnassa. Suureläinpäivystyksen nousseita päivystyskorvauksia katetaan vähentämällä muita eläinlääkinnän henkilöstökuluja.

 

Talousarvioehdotuksesta on ympäristöterveydenhuollon osalta pyydetty lausunnot yhteistoiminta-alueen kunnilta. Saapuneet lausunnot ovat pykälän liitteenä.

Sivistystoimialan organisaatiouudistuksessa päätettiin jakaa liikunta- ja nuorisoyksikkö liikuntayksiköksi ja nuorisoyksiköksi. Nuorisoyksikkö aloittaa toimintansa omana yksikkönään 1.1.2024. Nuorisoyksikön alle kootaan myös elinvoima- ja ympäristötoimialalta nuorten työpajatoimintoja sekä etsivän nuorisotyön palvelut. Yt-neuvottelut henkilöstön siirrosta käydään syksyn 2023 aikana sekä tarvittavat määrärahasiirrot toimialojen välillä tehdään myöhemmin vuoden 2024 talousarvioon.

Huomioitavaa on, että TE24-uudistuksen valmisteluvaiheeseen tullaan varaamaan vuodelle 2024 erillinen määräraha kaupunginjohtajan ehdotuksessa.

 

Investoinnit 2024

Toimialan investointimääräraha vuonna 2024 on yhteensä 480 000 euroa. Toimialan merkittävimmät investointitarpeet liittyvät Yyterin kehittämiseen.

Elinkeinoelämää tukevien investointien kokonaisuus Yyterissä on 350 000 euroa vuonna 2024. Näistä merkittävimmät toimenpiteet liittyvät muun muassa Yyterin yleissuunnitelman toteuttamiseen, Yyterin aukion yleissuunnitelman toteuttamiseen, Yyterin inforakennuksen näyttelytilojen sisustamiseen sekä Yyterin alueen infran kehittämiseen.

Kirjurinluodon kehittämiseen esitetään varattavaksi 50 000 euroa. Kirjurinluodon elinvoimaa tukevina investointeina toteutetaan vuoden 2024 aikana muun muassa koko aluetta koskeva kehittämisstrategia sekä alueen opasteisiin liittyvä kokonaissuunnittelu ja toteutustyö.

Työllisyyspalveluiden työpajatoimintaan esitetään varattavaksi 50 000 euroa, joka käytetään ajoneuvon hankintaan sekä Porin Karhureitin reittirakenteiden sekä ulkokäymälöiden uusimiseen.

Toimialan irtaimiston hankintaan esitetään varattavaksi 30 000 euroa, joka käytetään joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöihin.

 

Toimialaan liittyvät prosessit

Talousarvioiden 2021–2023 tapaan toimialat ovat yhteistyössä talous- ja hallintoyksikön controller-tiimin kanssa valmistelleet prosessikuvaukset toimintakatteeltaan suurimmista kaupunkitasoisista prosesseista. Elinvoima- ja ympäristötoimialalta valittiin vuodelle 2023 uusiksi prosesseiksi joukkoliikenne sekä työllisyyden hoito. Esityksen liitteenä on prosessien tilannekuvat, toiminnalliset sekä taloudelliset tavoitteet, toimenpiteet niihin pääsemiseksi ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

-    toimialan käyttötalousarvio vuodelle 2024

-    toimialan investoinnit vuodelle 2024

-    toimialan tilannekuva ja riskiarviot sekä toiminnalliset tavoitteet

-    toimialaan liittyvien prosessien kuvaukset (joukkoliikenne ja työllisyydenhoito).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että Jari Hakala poistui kokouksesta asian esittelyn jälkeen klo 17.48. 

Valmistelija

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Perustelut

Kuntalaki edellyttää kaupungin toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kaupungin muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. 

Kaupunginhallitus on päättänyt käyttösuunnitelman henkilöstömenojen sekä siihen liittyvän henkilöstösuunnitelman olevan toimialoja ja liikelaitoksia sitovia (30.8.2021 § 590). Päätöksen mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Tämän vuoksi kaikkien toimialojen ja liikelaitosten tulee kiinnittää henkilöstömenojen budjetointiin erityistä huomiota jo talousarvioesitysten laadintavaiheessa – talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa.

Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat edelleen 3,98 prosentilla.

 

Kuntalain 121 § 6 kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Kunnanhallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi kunnan hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

Tarkastuslautakunnan ehdotettu toimintakate vuodelle 2024 on -572 480,15 euroa. Tarkastustoimen käyttötalousosan toimintakate on valtuustoon nähden sitova erä.

Määrärahakehyksessä on otettu huomioon muutokset vuodelle 2024. Henkilöstösuunnitelman mukaisesti talousarviossa on otettu huomioon suunnitelmaan kuuluva tarkastajan virka. Palvelujen ostoissa on otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset.

Ehdotus

Esittelijä

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioesityksen ja lähettää sen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsittelyyn oheisten liitteiden mukaisesti:

  • tarkastustoimen käyttötalousarvio vuodelle 2024

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta käyttötalouden kehyksestä. Talousarvion suunnitelmavuodet 2025–2026 viimeistellään keskitetysti talous- ja hallintoyksikössä henkilöstösuunnitelmat huomioiden. Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kaupunkistrategiaa ja edellytykset kaupungin tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa.

Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat strategiassa kaupungin toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talouden kehitysnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarviovuosi on kolmivuotisen taloussuunnitelman 2024–2026 ensimmäinen vuosi.

Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikkö on valmistellut yhteistyössä toimialojen kanssa toimintakatteeltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit. Teknisen toimialan osalta nämä prosessit ovat infran kunnossapito ja tilatehokkuus. Kuvaukset on liitetty teknisen toimialan käyttötalouden yhteyteen. Lisäksi kaupungin elinvoima ja porilaisten hyvinvointi esitetään omina tavoitteellisina osioina.

Kunta-alan 8.6.2022 solmimaa palkkasopimusratkaisua on täydennetty ns. perälautatarkastelulla 7.3.2023. Ratkaisun perusteella 1.6.2023 ja 1.6.2024 voimaan astuvia yleiskorotuksia ja paikallisia järjestelyeriä korotetaan huomioiden verrokkialojen työehtosopimusten kustannusvaikutusprosentti. Talousarviossa 2023 oli varauduttu kolmen prosentin palkkakustannusten kasvuun vuoteen 2022 verrattuna. Perälautatarkastelun seurauksena vuoden 2023 palkkakustannusten todellinen kokonaiskasvu tulee olemaan noin 3,63 prosenttia. Arvio ei sisällä kunta-alan työntekijöille kesäkuussa 2023 maksettavaa kertapalkkiota. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat edelleen 3,98 prosentilla (4,56 % verrattuna vuoden 2023 alkuperäiseen talousarvioon). Palkkakustannusten kasvu vuodesta 2022 vuoteen 2024 on jopa 7,75 prosenttia.

Edellä mainitut palkankorotusvaraukset on huomioitu täysimääräisinä kehyksessä. Työnantajan sivukuluprosentit on arvioitu keväällä 2023 käytettävissä olevan parhaan tiedon perusteella ja ne päivitetään tarvittaessa talousarvion myöhemmissä käsittelyvaiheissa.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitteluprosessi on integroitu osaksi talousarvioprosessia ja talousarvion valmistelutyön yhteyteen, jotta mahdolliset henkilöstörakenteen ja -määrän muutokset voidaan ottaa talousarviossa huomioon aikaisempaa tehokkaammin. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat käsitellään lautakunnissa talousarviokäsittelyn yhteydessä.

Eläkemenoperusteinen maksu poistui vuoden 2023 alussa. Sen on korvannut tasausmaksu, joka jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden osuuksiin.

Toimialan tilannekuvassa esitetään pääkohdat, jotka kuvaavat toimialan tilannetta ja nähtävissä olevia toimialaa koskevia muutoksia.

 Talousarvion määrärahakehys ja perusteet

Teknisen toimialan sitovuustaso valtuustoon nähden on aiempina vuosina ollut toimintakulut. Vuoden 2024 osalta sitovuustasoiksi tulevat toimintatuotot, valmistus omaan käyttöön ja toimintakulut, jokainen erikseen. Teknisen toimialan tuottojen osuus koko kaupungin tuotoista on merkittävä ja niiden toteutuminen talousarvion mukaisena on oleellista koko kaupungin kannalta.

Kehyksessä on huomioitu uuden asiakaspalvelukokonaisuuden muodostuminen, mikä poistaa teknisen toimialan organisaatiosta Porinan kustannuspaikan. Alkuperäinen määrärahakehys kaupunginhallituksen päätöksessä oli toimintatuottojen osalta 24,3 miljoonaa euroa, valmistus omaan käyttöön -erän osalta 2,9 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osalta -51,2 miljoonaa euroa. Kehyksen jälkeen tehtyjen muutosten vaikutus toimintakulujen määrärahaan on 0,4 miljoonaa euroa. Kehykseen tehtiin seuraavat muutokset vuodelle 2023.

Toimintatuotot:

Pysäköintimaksut -0,2 miljoonaa euroa

Kiinteistönhoidon myynti tytäryhtiöille -0,1 miljoonaa euroa

Maankäyttösopimuskorvaukset -0,6 miljoonaa euroa

Porin Veden varastopalvelumaksun ja päivystyskorvauksen poistuminen -0,1 miljoonaa euroa

Maa-aluevuokrat +1 miljoona euroa

Tilavuokrat +0,3 miljoonaa euroa

Pysäköintivirhemaksut -0,1 miljoonaa euroa

Rakennusten myynti -0,1 miljoonaa euroa

Valmistus omaan käyttöön:

VOK -0,7 miljoonaa euroa

Toimintakulut:

Henkilöstökulut +0,8 miljoonaa euroa, joista 0,2 miljoonaa euroa kehyksen jälkeisenä toimialojen välisenä siirtona.

Palvelut sekä aineet, tarvikkeet ja tavarat +0,4 miljoonaa euroa, josta 0,2 miljoonaa euroa kehyksen jälkeisenä siirtona investoinneista käyttötalouteen

Muut toimintakulut +1 miljoona euroa nouseviin vuokriin ja vastikkeisiin.

Teknisen toimialan käyttötalouden talousarvioesitys on vahvistetun kehyksen mukainen lisättynä mainituilla kehyksen jälkeisillä muutoksilla.

Investointisuunnitelma

Investointisuunnitelma sisältää sekä infrastruktuuriin ja tiloihin kohdistuvat investoinnit että kalustoinvestoinnit. Teknisen toimialan investointisuunnitelma poikkeaa vahvistetusta kehyksestä 0,2 miljoonaa euroa yllä mainitun muutoksen mukaisesti. Yhteensä investointien määräraha on 37,9 miljoonaa euroa. Infraan kohdistuvien investointien osuus on 13,1 miljoonaa euroa. Tilainvestointien osuus on 22,5 miljoonaa euroa, josta uudiskohteita on 10,6 miljoonaa euroa. Kalustoinvestointien osuus on 2,2 miljoonaa euroa.

Suurimmat tilainvestoinnit vuonna 2024 ovat Pohjois-Porin monitoimitalon vaihe 2, Itä-Porin uusi päiväkoti, taidemuseon peruskorjaus, Yyterin uusi info-rakennus ja Ahlaisten monitoimitalo. Infrainvestoinneista merkittävin yksittäinen hanke on Jokikeskuksen toisen vaiheen loppuunsaattaminen.

Teknisen toimialan talousarvio muodostuu liitteinä olevista tuloslaskelmaosasta, investointiosasta selvityksineen, toimialan tilannekuvasta ja riskiarviosta sekä toimialaan liittyvistä prosessikuvauksista.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päätettäväksi oheisen liitteen mukaisen:

- Toimialan käyttötalousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2025-26

- Investointisuunnitelman ja selitysosiot vuosille 2024-2026

- Toimialan tilannekuvan

- Prosessikuvaukset, Tilatehokkuus ja Infran kunnossapito 

- Teknisen toimialan osalta toiminnalliset tavoitteet Porilaisten hyvinvointi ja Porin elinvoima -osioihin

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Arja Laulainen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 17:38.

Viliina Välimäki poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 17:44.

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talousyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on 5.6.2023 tehnyt päätöksen talousarvion 2024 laadintaa ohjaavasta toimialakohtaisesta kehyksestä. Kehys on toimialoja sitova. Talouden suunnittelussa lähtökohtana ovat kaupungin strategiassa toiminnalle asetetut pitkän aikavälin tavoitteet, ennakoidut talousnäkymät, arvioitu väestön ja elinkeinojen kehitys sekä muut toimintaympäristön muutokset. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden osuus painottuu toimialoilta nostettuihin taloudellisesti merkittävimpiin prosesseihin sekä kaupungin elinvoiman ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin kehittämiseen. Talous- ja hallintoyksikön controller-toiminto on yhteistyössä toimialojen kanssa valmistellut toimintakatteiltaan suurimpien prosessien tilannekuvat, taloudelliset vaikutukset sekä pitkän aikavälin tavoitteet ja vuosittaiset valtuustoon nähden sitovat mittarit.  Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat perusopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, lukiokoulutuksesta sekä sivistävästä koulutuksesta. Sivistyslautakunnan prosessikuvaukset ovat esityslistan liitteenä..

Talousarvion henkilöstömenojen suunnitteluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kevään aikana on valmisteltu toimialojen henkilöstösuunnitelmat, jotka ovat talousarvioesityksen pohjana. Talousarvion ja taloussuunnitelman tulee olla yhdenmukainen henkilöstösuunnitelman kanssa. Vuonna 2024 palkkakustannukset kasvavat 3,98 %. Talousarviokehyksessä on palkankorotukset otettu täysimääräisenä huomioon. Talousarvioesityksissä tulee varautua kustannusten nousuun. Palvelujen ostoissa tulee erityisesti huomioida voimassa oleviin sopimuksiin mahdollisesti sisältyvät hinnankorotukset.

Toiminnalliset muutokset

Sivistyslautakunnan alaisissa palveluissa lainsäädännölliset muutokset vaikuttavat kustannuksiin. Aiempina vuosina voimaan tulleet varhaiskasvatuslain muutokset vaikuttavat kustannuksia lisäävästi etenkin varhaiskasvatuksen tuen osalta.  Myös varhaiskasvatukseen osallistumisaste on noussut ja  varhaiskasvatukseen osallistuvien alle 3-vuotiaiden lasten määrä on kasvanut. Nämä vaikuttavat lapsiryhmien kokoon ja henkilöstön tarpeeseen. 1.8.2023 tuli voimaan perusopetuslain muutos.  Se velvoittaa kunnat enneltaehkäisemään poissaoloja ja puuttumaan niihin suunnitelmallisesti. Tämä lisää kouluissa tarvittavan tukihenkilöstön määrää. Lisäksi tuntijakomuutokset edellyttävät tuntimäärien lisäämistä tietyissä oppiaineissa. Lukiolaki ja lukion opetussuunnitelma velvoittavat tarjoamaan opiskelijoille oppimisen tukea.

Talousarvioperusteet ja määrärahakehys

Sivistyslautakunnan määrärahakehys vuodelle 2024 on -118.990.000 euroa. Määrärahakehyksessä on otettu huomioon seuraavat lisäykset vuodelle 2024.

Palkankorotusvaraus 3,98 % sekä henkilöstösuunnitelmassa huomioon otetut lisäykset:

Lainsäädännöstä aiheutuvat lisäykset: varhaiskasvatuksen tuki, avustajien määrän lisääntyminen (10 htv) --350.000 euroa, peruopetuksen poissaolojen ehkäiseminen, koulunkäyntiohjaajat( 8 htv) -270.000 euroa, lukion laaja-alainen erityisopettaja -65.000 euroa

Toiminnallisista muutoksista aiheutuvat lisäykset henkilöstösuunnitelmassa: alle 3-vuotiaiden määrän kasvu varhaiskasvatuksessa  (10 htv) -350.000 euroa, lukion hankekoordinaattori -65.000 euroa

Henkilöstösuunnitelman muutosten lisäksi on tehty muita kehyslisäyksiä: Palveluliikelaitoksen ateria- ja puhtauspalvelut -1.043.681 euroa, uusi palvelusetelipäiväkoti ja palvelusetelin indeksitarkistus 1.8.2024 -880.000 euroa, B1-kielen (ruotsi) tuntimäärän kasvattaminen -100.000 euroa, perusopetuksen tuntijaon muutos,A1-kielen yhden tunnin lisäys 6.lk:lle 1.8.2024 -50.000 euroa, kansalaisopiston luki-kurssit -45.000 euroa, oppilaiden osallistuminen yrityskylään ja  liikuntapolkuun -70.000 euroa, työpaikkaohjaajien tehtäväkohtainen palkankorotus (KVTES) ja ohjaajien palkkakorimuutokset -50.000 euroa, Cygnaeuksen ruokapalvelukeskuksen vuokran siirto tekniselle toimialalle 136.000 euroa, varhaiskasvatusmaksutulojen väheneminen -140.000 euroa, Tuulikellon koulun erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan laskutus hyvinvointialueelta 500.000 euroa.

Palvelujen ostoissa on otettu huomioon mahdolliset hinnankorotukset. Palvelujen ostoissa ovat muun muassa palveluliikelaitoksen veloitukset ateria- ja siivouspalveluista, iltapäivätoiminnan ostopalvelut, koulukuljetukset, korkeakoulutoiminnan avustukset, kotikuntakorvaukset sekä varhaiskasvatuksen palvelusetelimenot. 

Tarvikeostojen määrärahat on arvioitu vuoden 2023 talousarvioon ja kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Avustuksissa ovat kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet.

Muut kulut on arvioitu kuluvan vuoden toteumiin perustuen.

Toimintatuotot koostuvat varhaiskasvatuksen ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista, kotikuntakorvauksista, lukukausi- ja kurssimaksuista, tuista ja avustuksista (hankerahoitus).sekä muista tuotoista.

Määrärahakehyksen riittävyys

Henkilöstösuunnitelmaa tarkistettaessa on todettu, että suunnitelmassa ei ole otettu huomioon sivistävän koulutuksen sivutoimisten tuntiopettajien työpanosta ja kustannuksia. Palmgren-konservatorion sekä Taidekoulun ja Lasten ja nuorten kuvataidekoulun osalta nämä henkilöstökustannukset puuttuivat kokonaan. Henkilöstösuunnitelma korjattiin ja lisäkustannuksia tuli Palmgren-konservatorion osalta 141.616 euroa sekä Taidekoulun ja Lasten ja nuorten kuvataidekoulun osalta 225.140 euroa. Nämä kustannukset on lisätty talousarvioesitykseen

Sairaalakoulu aloitti uudessa rakennuksessa 1.8.2023. Syyskuun alussa hyvinvointialueelta ilmoitettiin uuden koulun siivouskustannuksista. Aiemmin siivouskustannukset sisältyivät vuokrasopimukseen ja kustannukset maksoi tekninen toimiala. Nyt järjestely on muuttunut ja siivouskustannukset tulevat suoraan käyttäjän eli opetusyksikön maksettaviksi. Näitä kustannuksia ei ole voitu otttaa huomioon määrärahakehyksen valmistelussa. Sairaalakoulun siivouskustannukset ovat 30,000 euroa vuodessa. Nämä kustannukset on lisätty talousarvioesitykseen.

Sivistyslautakunnan talousarvioesityksen toimintakate on  - 119.386.756  euroa ja ylittää annetun määrärahakehyksen 396.756 eurolla edellä mainituista perustelluista syistä johtuen.

Irtaimen investoinnit

Irtaimen investointien määräraha on 1.235.000 euroa. Irtaimen investointirahaa oli vuonna 2024 tarkoitus käyttää  70.000 Ahlaisten monitoimitalon varustamiseen. Hankkeen toteutus on lykkääntyntyt eikä rakennus valmistu vuonna 2024. Pasaasin siirtokelpoinen vuokrapäiväkoti otetaan käyttöön vuonna 2024. Hankesuunnitelma esiteltiin sivistyslautakunnalle 8.8.2023. Hankesuunnitelmassa on käyttäjän irtaimistohankintojen kustannuksiksi arvioitu 100.000 euroa. Ahlaisten monitoimitalon varustamiseen esitetty 70.000 euroa muutetaan käytettäväksi Pasaasin siirtokelpoisen vuokrapäiväkodin varustamiseen. Lisäksi esitetään investointimäärärahan lisäämistä 30.000 eurolla. 

Irtaimen investointiraha käytetään muilta osin 4. ja 7.luokkalaisten chromebook-hankintoihin, lukion 1. vuoden opiskelijoiden tietokonehankintohin ja Reposaaren puukorttelin varustamiseen. Lisäksi uusitaan lukion oppilaskalusteita sekä koulujen ja päiväkotien kalustusta. Pohjoisväylän monitoimitalon  toisen vaiheen varustamisen aloittamiseen on myös varauduttu vuonna 2024.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi sivistyslautakunnan talousarvion vuodelle 2024. Talousarvioesitys ylittää annetun määrärahakehyksen 396.756 eurolla, mikä aiheutuu sivistävän koulutuksen sivutoimisten tuntiopettajien palkkauskustannuksista 366.756 euroa ja sairaalakoulun siivouskustannuksista 30.000 euroa.

Lisäksi sivistyslautakunta päättää muuttaa Ahlaisten monitoimitalon varustamiseen varatun 70.000 euron käytettäväksi Pasaasin väliaikaisen vuokrapäiväkodin varustamiseen ja esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle sivistyslautakunnan vuoden 2024 irtaimen investointimäärärahan lisäämistä 30.000 eurolla Pasaasin väliaikaisen vuokrapäiväkodin varustamisen kustannuksiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

___

Merkitään, että Noona Mäkitalo poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen kello 17.43.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

  • Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Kaupunginjohtajan ehdotus Porin kaupungin talousarvioksi 2024 ja taloussuunnitelmaksi 2024-2026 on esityslistan liitteenä.

Strategisten yhtiöiden tavoitteet liitetään talousarviokirjaan talousarvion II lukemiseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vt. rahoitusjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus aloittaa talousarvioehdotuksen käsittelyn ja jatkaa sitä talousarvion II lukemisessa perjantaina 3.11.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

_______________

Merkitään, että Timo Aro saapui kokoukseen ja Laura Pullinen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 9.29.

Merkitään, että kokous piti tauon tämän asian käsittelyn aikana kello 10.42 - 10.50.

 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.