PRIDno-2023-3908
Tampereen yliopiston kasvatustieteiden maisteriopiskelija anoo tutkimuslupaa pro gradu-työhönsä: Hakemuksessaan hän kertoo mm: Tutkimukseni keskiössä ovat varhaiskasvatuksen arviointi ja kehittäminen sekä tiimityö. Koska varhaiskasvatusta toteutetaan moniammatillisissa tiimeissä, on sen kehittäminen ja arvioiminen myös luonnollisesti osa tiimien toimintaa. Suomessa varhaiskasvatuksen arviointi ja kehittäminen on kirjattu varhaiskasvatuslakiin (2018), joten se on velvoittavaa. Toisaalta arvioinnille ja kehittämiselle ei ole annettu tarkempia ohjeistuksia, joten kuntatasoinen arviointi on hyvin moninaista. Omassa tutkimuksessani keskityn tutkimaan erään kaupungin käyttöön ottamaan tukitoimivalikko nimistä työkalua arvioinnin ja kehittämisen välineenä. Tarkoituksenani on tuoda esiin sen käytön tuomia hyötyjä sekä haittoja, joiden avulla työkalun jatkokehitys mahdollistuu.Tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu, jossa haastattelija noudattelee haastattelurungon kysymyksiä. Kysymysten aihepiirit ovat: haastateltavan taustan kartoitus, arviointityökalun käyttöönottaminen, arviointityökalun käyttäminen, saadun arviointitiedon soveltaminen sekä eri toimijoiden suhtautuminen arviointityökaluun. Tutkimukseen osallistuminen kestää noin ½-1 tuntia.
Aineiston kerääminen ajoittuu marras-joulukuulle 2023. Haastateltavia tulee olemaan noin 13. Tutkimuksesta saatu aineisto auttaa kehittämään varhaiskasvatuksen arvioinnin ja kehittämisen työkalua, erityisesti Porin kaupungissa koska tutkimus liittyy täällä käytössä olevan arviointi työkalun käyttökokemuksiin. Lisäksi aineistoa voidaan käyttää osana Tampereen yliopiston tutkimusryhmän VADA-hankkeen tutkimusta; Varhaiskasvatuksen arviointi datafikaation aikakaudella
Varhaiskasvatusyksikön päällikkö myöntää tutkimusluvan, jos anomus koskee useampaa perusyksikköä.
Myönnän anotun tutkimusluvan. Haastatteluihin osallistuminen on henkilöstölle vapaaehtoista.