Perustelut
Yhteysvälien Pori-Pomarkku-Kankaanpää, Karvia-Honkajoki-Kankaanpää, Jämijärvi-Kankaanpää ja Lavia-Kankaanpää nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät 31.5.2024. Yhteysvälien liikenteellä hoidetaan perusopetuksen oppilaiden ja toisen asteen opiskelijoiden kulkemista sekä mahdollistetaan vaihtoehtoisia yhteyksiä työssäkäyntiin ja asiointiin. Liikenne on hankittava uudelle sopimuskaudelle ja sen hoitamisesta on järjestettävä avoin tarjouskilpailu. Hankittavasta liikennekokonaisuudesta on käyty neuvotteluja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen (joukkoliikenneviranomainen), Porin kaupungin, Kankaanpään kaupungin, Pomarkun kunnan, Karvian kunnan ja Jämijärven kunnan kesken.
Hankintaa koskevat keskeiset muutokset verrattuna aiempaan ovat:
1) Useasta liikennekohteesta yhteen kohteeseen
Ely-keskus esittää, että yhteysvälien liikenne hankintaa jatkossa yhtenä kokonaisuutena. Aiemmin kukin yhteysväli on muodostanut oman hankintakohteensa. Mikäli liikenteet hankitaan samassa kokonaisuudessa, lippu- ja maksujärjestelmien yhtenäisyyden takia vaihdot saadaan sujumaan paremmin. Kohde on mahdollista hoitaa kuudella linja-autolla. Se soveltuu myös pienemmille tarjoajille, koska tarjoajilla on mahdollisuus muodostaa yhteenliittymiä.
Hankittavaksi esitetään nykyistä hieman matalampaa palvelutasoa (neljä vuoroa vähemmän Pori-Pomarkku-Kankaanpää välillä). Liikenteen käyttö on viime vuosien aikana vähentynyt. Liikenteen maksajatahoilla on lisäksi tarve hallita kustannuksia. Liikenteen hankintakustannukset ovat viime vuosina nousseet huomattavasti, koska polttoaine- ja energiakustannusten kehitys heijastuu tarjoushintoihin.
2) Hankintamallin muutos
Nykyinen liikenne on hankittu käyttöoikeussopimusmallilla, jossa liikenteenharjoittaja saa lipputulot ja sen lisäksi kuukausittaisen liikennöintikorvauksen. Nykyisessä markkinatilanteessa bruttosopimusmallilla saavutetaan kohtuullisempi tarjoushinta, koska tarjoajan ei mallissa tarvitse laskea varmuusvaraa lipputulojen osalta. Bruttomallissa liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen ja liikenteen rahoittajat kantavat lipputuloriskin. Tästä johtuen hankintamallia esitetään muutettavaksi ainakin tälle hankintakierrokselle.
3) Kalusto
Hankinta on mahdollista ajaa kuudella (6) linja-autolla. Kaikkia yhteysvälejä tullaan ajamaan M3-luokan linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.
4) Lippu- ja maksujärjestelmät
Hankinnassa edellytetään Ely-keskuksen hallinnoiman Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa. Seutu+ -kausilippu mahdollistaa jatko- ja vaihtomatkat valitulla kelpoisuusalueella. Samoin järjestelmä mahdollistaa reittioppaan käyttöönoton.
5) Sopimuskausi
Liikenteen sopimuskaudeksi esitetään 1.6.2024-31.5.2027 + optio 1.6.2027-31.5.2030.
6) Kustannusjako
Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio. Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät rahoittajaosapuolten maksettavaksi tulevaa summaa
Kustannusjako-osuuksista on käyty osapuolten kesken neuvotteluja. Ely-keskus esittää jaon perusteeksi kuntaa palvelevien vuorojen määrä ajopäivien mukaan huomioituna. Jakotapa on usean kunnan kautta ajavan liikenteen osalta hyvin tyypillinen. Esitys jaosta on:
ELY-keskus 50 %
Kankaanpää 19,40 %
Pori 13,38 %
Pomarkku 10,10 %
Jämijärvi 4,38 %
Karvia 2,74 %
Joukkoliikennejaosto on käynyt evästyskeskustelua 23.5.2023 (§ 24) Pohjois-Satakunnan joukkoliikenteen yhteishankinnasta sekä Porin kaupungin tavoitteista, millaista reitti-, vuoro- ja lipputarjontaa Pori-Kankaanpää-Lavia reiteillä halutaan seuraavalle sopimuskaudelle. Käytyjen neuvottelujen ja Ely-keskuksen tekemän hankintakohteen suunnittelun tuloksena evästyskeskustelussa asetetut tavoitteet on saavutettu palvelutason näkökulmasta.
Pori-Pomarkku-Kankaanpää -yhteyden toimivuuden arviointi
Joukkoliikenteen vuorotarjonta säilyy ympärivuotisena ja siten mahdollistaa työmatkat säännölliselle noin 8-16 joustavalle työajalle molempiin suuntiin. Opiskelijoiden matkat Porista Pomarkun lukioon mahdollistuvat edelleen. Yhteysvälillä säilyy asiointia ja vapaa-aikaa tukevia vuoroja keskellä arkipäivää. Viikonloppuisin ajetaan muutama vuoro sekä lauantaisin että sunnuntaisin.
Lavia-Kankaanpää-Pori -yhteyden toimivuuden arviointi
Laviasta Kankaanpäähän ajetaan vuoroja perusopetuksen työpäivinä, mikä mahdollistaa opiskelijoiden kulkemisen Kankaanpään lukioon ja Sataeduun. Vuorotarjonta sopii myös asiointiin Kankaapään palveluissa. Nykyisen sopimuksen vuorotarjontaa ei hyödynnetä Lavian yhtenäiskoulun perusopetuslain mukaisiin kuljetuksiin, vaan perusopetuksen oppilaat kulkevat suljetuissa tilausajoissa.
Iso parannus nykytilanteeseen verrattuna on uuden sopimuskauden Pori-Kankaanpää-Lavia -matkaketjun mahdollistuminen ja Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän kautta tarjottavat yhteiset kausi- ja sarjaliput toistuvasti Lavian ja Porin välillä asiointimatkoja tekeville. Lavia-Kankaanpää ja Kankaanpää-Pori vuorotarjonnan aikatauluja on yhteensovitettu siten, että Laviasta on perusopetuksen koulupäivinä mahdollista tehdä Poriin vaihdollinen asiointimatka. Perilläoloaika Porissa on noin neljä tuntia aamupäivällä, kun julkiset ja kaupalliset palvelut ovat hyvin avoinna.
Taloudellisuuden arviointi
Porin kaupunki osallistuu päättyvän Kankaanpää-Pori ja Lavia-Kankaanpää käyttöoikeussopimuksen kustannuksiin. Päättyvän sopimuksen kustannuksiin verrattuna uuden kilpailutettavan liikenteen kustannusarvio on merkittävästi suurempi, vaikka palvelutaso heikkenee vuorojen määrän vähentyessä.
Porin kaupunki sitoutuu kolmeksi vuodeksi kustannuksiin ja mahdollisen option myötä uuteen kolmen vuoden sopimuskauteen. Kolmen vuoden kuluessa toteutuvat lipputulot saattavat helpottaa kustannusten kattamista jos matkojen määrä reitillä kasvaa, mutta toisaalta yleinen liikenteen kustannuskehitys ei vaikuta lyhyellä aikavälillä laskevan kustannuksia. Vallitseva kustannuskehitys haastaa kaikki hankinnan osapuolet ja kustannusten jakoon osallistujat yhtä lailla. Kustannustenjakoehdotus on kuitenkin perusteltu ja Porin kaupungille oikeudenmukainen.
Yhteishankinnan vuorotarjonta Kankaapää-Pori -reitillä saattaa mahdollistaa Noormarkun läpi kulkevien Porin joukkoliikenteen reittien (62, 63, 64, 66) vuorojen vähentämistä tai yhteensovittamista, mistä todennäköisesti saataisiin yhteishankinnan kustannusnousua korvaavia säästöjä joukkoliikenne-kustannuspaikan kokonaistalouteen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää
- hyväksyä kohteen hankinnan yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian ja Pomarkun kuntien kanssa, siten että tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus.
- hyväksyä esitetyn palvelutason.
- hyväksyä periaatteellisen kustannusjaon Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja kuntien välillä.
- valtuuttaa suunnittelu- ja kehittämisyksikön päällikön sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä.
Mikäli tarjouskilpailun edullisin tarjoushinta ylittää sen bruttokustannusten hintahaarukan, johon kunta on sitoutunut, asia palaa takaisin kunnalliseen päätöksentekoon. Hankinta on tällöin mahdollista keskeyttää.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.