Perustelut
Vanhusneuvosto on kokouksessaan 23.5.2023 § 17 asiatunniste PRIDno-2023-1801 käsitellyt aloitetta ikäihmisten maksuttomasta joukkoliikenteestä. Porin vanhusneuvosto ehdottaa maksutonta joukkoliikennettä ikäihmisille koululaisliikenteen aikataulujen ulkopuolella ajaville vuoroille. Ikäihmisille suunnatulla maksuttomalla joukkoliikenteellä edistettäisiin kaikkien palveluiden saavutettavuutta, vähennetään ikäihmisten yksinäisyyttä ja eristäytymistä, sekä edistetään sosiaalista kanssakäymistä ja liikkeelle lähtöä. Porin vanhusneuvoston mukaan maksuton joukkoliikenne olisi todellinen hyvinvointiteko kaupungilta ikäihmisille, eikä se maksaisi kaupungille enempää kuin nykyiset tyhjät bussivuorot. Bussilipun hinta saattaa olla este monelle ikäihmiselle lähteä omaa pihapiiriä kauemmas.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää lausua seuraavasti:
Joukkoliikennejaoston päätöksessä (9.3.2021 § 15) lipputuotteista ja niiden käyttöehdoista hyödynnettiin tuoretta Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n teettämää selvitystä joukkoliikenteen alennuslippujen perusteista ja vaikutuksista. Selvityksessä ikääntyneet tunnistetaan omaksi kohderyhmäkseen, jonka alennukset voidaan perustella liikenneturvallisuuden parantamisella ja liikkumismahdollisuuksien lisäämisellä. Joukkoliikennejaoston päätöksellä lipputuotevalikoimaan ei tehty omaa lipputuotetta ikääntyneille, ja siten ikääntyneiden joukkoliikenteen käytöstä ja matkustusajoista tai -määristä ei ole myöskään käytettävissä rahastuslaitteista saatavaa tarkkaa dataa.
Joukkoliikenteen vuorotarjontaa ostetaan autopäivinä, linjatunteina ja linjakilometreinä. Perusopetuksen opetusjärjestelyihin on sidottu noin 11 autopäivää kylissä ja harvaan asutuilla alueilla, ja noin 20 autopäivää ajetaan lähes ympäri vuoden. Vuorojen täyttöastetta seurataan jatkuvasti. Tyhjät vuorot pyritään siirtämään heikon kysynnän reiteiltä paremman kysynnän reiteille, jos tyhjät vuorot ovat keskellä päivää. Aamuvarhaisia ja iltakuuden jälkeisiä vuoroja lopetetaan, jos niillä ei ole kysyntää. Koska joukkoliikenteen kustannuksista noin 70 % katetaan verovaroista, tyhjiä vuoroja ei voida ylläpitää.
Matkustusajankohdan rajaamisella tavoitellaan yleisesti vuorojen ruuhkautumisen ehkäisemistä, eikä matkustajan iällä ole tällöin merkitystä. Porissa matkustetaan vähiten klo 17-21 välisenä aikana ajettavilla vuoroilla. Porin joukkoliikenteessä kokeiltiin joululoman 2022 aikana maksutonta joukkoliikennettä klo 18 jälkeen. Matkojen määrä ei merkittävästi kasvanut, vaikka matkustaminen oli maksutonta. Kokeilun ajalta ei ole käytettävissä tietoa matkustajien ikärakenteesta.
Lippujen hintojen alennuksia olisi kuormituksen tasaamisen kannalta tärkeämpää kohdentaa työmatka-aikojen jälkeisiin vuoroihin ennemmin kuin klo 9-17 väliseen aikaan. Todennäköisesti iltaisin tehdään enemmän vapaa-ajanviettoon liittyviä harraste- ja kyläilymatkoja kuin asiointimatkoja tai välttämättömiä palvelun ajanvaraukseen perustuvia matkoja.
Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n selvityksessä ei suositella pienituloisuutta joukkoliikenteen lipputuotteiden alentamisen perusteeksi. Joukkoliikenteen lippujen myyntipisteen henkilökunnalla ja linja-autossa lippuja myyvällä kuljettajalla ei ole toimivaltaa tarkistaa asiakkaan taloudellista tilannetta lipun ostotilanteessa. Siksi liikkumisen tukeminen pienituloisuuden perusteella on toteutettava sosiaalihuoltolain (2014/1301 § 23) mukaisilla tukitoimilla, jotka voivat olla myös tuettuja matkoja joukkoliikenteessä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.