PRIDno-2023-4250
IItä-Suomen yliopiston opiskelija, erilliset varhaiskasvatuksen erityisopettajan opinnot, anoo tutkimuslupaa otsikon mukaiseen tutkimukseen. Hän sanoo lupahakemuksessaan mm:
Tutkimustieto varhaisen tuen merkityksestä lasten kielen kehityksen vaikeuksiin on lisääntynyt viime vuosina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, että kohtaavatko varhaiskasvatuksen erityisopettajan ajankäyttö ja tuen antamisen muodot alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmien tarpeita lasten puheen kehityksen tukemisessa. Tutkimuksessa kerätään sähköisen lomakehaastattelun avulla tietoa varhaiskasvatuksen erityisopettajien työstä alle kolmevuotiaiden lasten puheen kehityksen tukemisessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, että millaista tukea alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä kaivataan varhaiskasvatuksen erityisopettajalta lasten puheen kehityksen tukemisessa. Tutkimuksen aineisto kerätään varhaiskasvatuksen erityisopettajilta ja varhaiskasvatuksen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmien työntekijöiltä kahdessa Länsi-Suomen kaupungissa, joista Pori on toinen.
Tutkimustulosten avulla voidaan saada tietoa alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmien puheen kehityksen tukemisen käytännöstä, sekä kehittää ja suunnitella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtä alle kolmevuotiaiden lasten puheen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatusryhmissä.
Aineiston keruuaika 8.1.2023-21.1.2024. Otoksen koko on 52.
Varhaiskasvatusyksikön päällikkö myöntää tutkimusluvan silloin kun anomus koskee useampaa perusyksikköä.
Myönnän anotun mukaisen tutkimusluvan.
Osallistuminen haastatteluihin on työntekijöille vapaaehtoista.