PRIDno-2023-3372
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Porin kaupungille on tehty kaksi erillistä aloitetta liikenneturvallisuuden parantamiseksi Alikyläntien - Ruosniementien risteyksessä. Aloitteissa on muun muassa todettu, että kyseisessä risteyksessä kulkee paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, joista suuri osa on koululaisia. Risteyksessä oleva muuntaja peittää näkyvyyden etelän suunnasta tultaessa. Alikyläntietä kulkevat autot ajavat myös risteyksessä lujaa, koska heillä ei ole toisiin autoihin nähden väistämisvelvollisuutta risteyksessä. Risteykseen on muun muassa toivottu liikenneympyrää tai hidastekorokkeita.
Infrajohtamisen toimintayksikkö on tutkinut aloitteet, tehnyt alueella katselmuksia sekä mitannut liikennemääriä ja ajonopeuksia kyseisellä risteysalueella maalis-huhtikuussa sekä joulukuussa 2022. Keskinopeudet olivat maalis-huhtikuun mittauksessa 44 km/h ja joulukuussa 39 km/h. 85% autoilijoista ajoi maalis-huhtikuussa maksimissaan 52 km/h ja joulukuussa 46 km/h.
Tehtyjen taustaselvitysten perusteella on todettu, ettei liikenneympyrää ole risteykseen tilapuutteen vuoksi mahdollista toteuttaa. Vähäisten korkeuserojen vuoksi on korotettu risteysaluekin käytännössä melko mahdoton vaihtoehto, koska kadun kuivatusta ei pystyttäisi enää tämän jälkeen katualueella toteuttamaan. Infrajohtaminen onkin laatinut suunnitelman risteysalueen nopeusrajoituksen alentamisesta 20 km/h :iin sekä heräteraitojen toteuttamisesta nopeusrajoitusmerkkien kohdalle. Suunnitelma on tämän päätöksen liitteenä.
Päätän hyväksyä liitteenä olevan suunnitelman.