PRIDno-2024-880
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Porin kaupunki on teettänyt siltojen ja teräsputkirumpujen yleistarkastuksen syksyllä 2019. Yleistarkastuksen jatkotyönä oli tarpeen teettää erikoistarkastus ja kantavuusselvitys Rauman sillalle T-6037. Rauman sillalla on käytetty vetyhaurastumiselle altista KA-jännitysmenetelmää ja sitä voidaan tästä syystä pitää riskirakenteena. Ensimmäisessä vaiheessa, vuonna 2020 tehtiin tarkistusmittaukset ja analyysin perusteella arvioitiin jatkotoimenpiteiden kiireellisyys. Seurantamittauksia on selvityksen jälkeen tehty kuukauden välein. Toisessa vaiheessa tehtiin erikoistarkastus ja NDT-tutkimus ja kolmannessa vaiheessa kantavuustarkastelu Väyläviraston ohjeen ”Siltojen kantavuuslaskentaohje (LO36/2015)” mukaisesti. Kantavuustarkastelu valmistui vuonna 2023. Tutkimusten aikana sillalla on ollut tilapäisesti painorajoitus ”Ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 tonnia”.
Esiselvityksen, erikoistarkastuksen, NDT-tutkimuksen ja kantavuustarkastelun perusteella sillalle on suositeltavaa asettaa pysyvästi jo tutkimusten ajaksi tilapäisesti asetettu ”Ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 tonnia”.
Päätän, että Rauman sillalle asetetaan pysyvästi liikemerkit ”Ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 tonnia”.