PRIDno-2024-879
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Karjasillantien sillalla T-6051 on tällä hetkellä paino- ja ajorajoitus ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 20 tonnia” ja ”Ajoneuvoyhdistelmällä ajo kielletty”. Rajoituksia koskevia liikennemerkkejä on sekä katuverkolla että Holminkujan yksityistiellä yhteensä viidessä kohtaa. Paino- ja ajorajoituksen uudelleentarkastelu tuli ajankohtaiseksi Sunniemen alueen asemakaavaprosessin yhteydessä.
Sillalle on tehty kantavuustarkastelu Väyläviraston ohjeen ”Siltojen kantavuuslaskentaohje (LO36/2015)” mukaisesti vuonna 2023. Kantavuustarkastelussa määritettiin sillan painorajoitustarve. Tehtyjen tarkastelujen perusteella sillan kantavuus on riittävä ajoneuvoasetuksen mukaisille kuormille (AA13), joka kattaa myös Kanta-Porin paloaseman sammutusauton painon. Sillan päällysrakenteen teräspalkit ja puinen kansirakenne ovat kuitenkin peruskorjauksen tarpeessa. Kantavuustutkimuksen perusteella sillalle on suositeltavaa asettaa seuraavat painorajoitukset siihen asti, kunnes peruskorjaus tehdään:
· sallittu akselipaino 12 tonnia
· sallittu 2-akselisen telin paino 18 tonnia
· sallittu 3-akselisen telin paino 24 tonnia
· ajoneuvon kokonaispaino 60 tonnia
· yhdistelmän kokonaispaino 60 tonnia
Nämä suositellut painorajoitukset osoitetaan liikennemerkein ”Ajoneuvon suurin sallittu telille kohdistuva massa 18 tonnia” ja ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 60 tonnia”.
Päätän, että kaikki Karjasillantien sillan paino- ja ajorajoitusta koskevat nykyiset merkit korvataan liikennemerkeillä ”Ajoneuvon suurin sallittu telille kohdistuva massa 18 tonnia” ja ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 60 tonnia”.