§ 17 Painorajoituksen asettaminen Karjasillantien sillalle

Lataa 

PRIDno-2024-879

Päätöspäivämäärä

4.3.2024

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.

Kuvaus

Karjasillantien sillalla T-6051 on tällä hetkellä paino- ja ajorajoitus ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 20 tonnia” ja ”Ajoneuvoyhdistelmällä ajo kielletty”. Rajoituksia koskevia liikennemerkkejä on sekä katuverkolla että Holminkujan yksityistiellä yhteensä viidessä kohtaa. Paino- ja ajorajoituksen uudelleentarkastelu tuli ajankohtaiseksi Sunniemen alueen asemakaavaprosessin yhteydessä.  

Sillalle on tehty kantavuustarkastelu Väyläviraston ohjeen ”Siltojen kantavuuslaskentaohje (LO36/2015)” mukaisesti vuonna 2023. Kantavuustarkastelussa määritettiin sillan painorajoitustarve. Tehtyjen tarkastelujen perusteella sillan kantavuus on riittävä ajoneuvoasetuksen mukaisille kuormille (AA13), joka kattaa myös Kanta-Porin paloaseman sammutusauton painon. Sillan päällysrakenteen teräspalkit ja puinen kansirakenne ovat kuitenkin peruskorjauksen tarpeessa. Kantavuustutkimuksen perusteella sillalle on suositeltavaa asettaa seuraavat painorajoitukset siihen asti, kunnes peruskorjaus tehdään:  

·        sallittu akselipaino 12 tonnia

·        sallittu 2-akselisen telin paino 18 tonnia

·        sallittu 3-akselisen telin paino 24 tonnia

·        ajoneuvon kokonaispaino 60 tonnia

·        yhdistelmän kokonaispaino 60 tonnia

Nämä suositellut painorajoitukset osoitetaan liikennemerkein ”Ajoneuvon suurin sallittu telille kohdistuva massa 18 tonnia” ja ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 60 tonnia”.

Päätös

Päätän, että kaikki Karjasillantien sillan paino- ja ajorajoitusta koskevat nykyiset merkit korvataan liikennemerkeillä ”Ajoneuvon suurin sallittu telille kohdistuva massa 18 tonnia” ja ”Ajoneuvon suurin sallittu massa 60 tonnia”.

Allekirjoitus

Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, Tekninen toimiala, Infrayksikkö

Organisaatiotieto

Infrayksikkö