PRIDno-2024-979
Tämä väitöskirjatutkimus tutkii suomalaisissa peruskouluissa tapahtuvaa hyvinvoinnin johtamista. Tutkimus auttaa tuottamaan uutta tietoa hyvinvoinnin tavoitteista ja hyvinvoinnin johtamisen käytänteistä. Tutkimustieto antaa eväitä kehittää peruskoulujen hyvinvointiin tähtäävää osaamista ja koulutusta.
Helsingin yliopiston väitöstutkija [peitetty] on hakenut sivistystoimialalta tutkimuslupaa väitöskirjatutkimusta Leading wellbeing in Finnish comprehensive schools - Guiding policies and evidence-based practices varten. Tutkimuksessa on kaksi vaihetta. Tällä hakemuksella haetaan lupaa vaiheen 1 toteutukseen. Vaiheen 2 toteutukseen lupaa haetaan lähempänä ajankohtana. Vaihe 1 toteutetaan alkuvuonna 2024. Dokumenttiaineiston keruu tapahtuu maaliskuun 2024 aikana. Vaiheessa 1 kuntaa pyydetään lähettämään perusopetuksen koulujen lukuvuosisuunnitelmat, opiskeluhuoltosuunnitelma(t) ja tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma(t) tutkijalle. Kyseessä on Helsingin yliopiston koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin (SEDUCE) tohtoriohjelman väitöstutkimus. Valmistuttuaan väitöskirjatutkimus julkaistaan Helsingin yliopiston sivuilla. Tutkimukseen osallistuville kunnille lähetetään sähköpostitse linkki valmiiseen työhön. Hakija on toimittanut tutkimussuunnitelman ja muut pyydetyt selvitykset sivistystoimialalle. Tutkimukseen liittyvä vapaaehtoisuus, henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat ja muut käytännöt on selvitetty hakemuksessa riittävästi. Sivistystoimialan toimintasäännön mukaisesti tutkimusluvan myöntää opetusyksikön päällikkö. Sivistystoimialan yhteyshenkilö on toimistosihteeri [peitetty].
Myönnän tutkimusluvan oheisen kuvauksen mukaisesti kevätlukukaudella 2024.