Päätöksen peruste
Kaavatilanne
Alueella ei ole asemakaavaa.
Ahlaisten osayleiskaavassa (vahv. 27.12.1983) kiinteistö sijaitsee YO-alueella eli opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueella (Määräyksistä puuttunut merkintä YO on lisätty 1.3.2023).
Maakuntakaavassa alue on mv-2 aluetta eli merkinnällä osoitetaan merkittävät kulttuuriympäristö- ja maisemamatkailun kehittämisen kohdevyöhykkeet. Kiinteistö sijaitsee vma-alueella eli valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella sekä kh-1 alueella eli valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö.
Rakentamisrajoitus ja poikkeaminen
Alueella ei ole rakentamista oikeuttavaa kaavaa.
Rakennuspaikka on maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n suunnittelutarvealuetta.
Lisäksi poiketaan rakennusjärjestyksen 20 §:stä, jonka mukaan rakentamisen määrä asemakaava-alueen ulkopuolella saa olla enintään 600 k-m².
Naapurien kuuleminen
Hakija on pyytänyt kuntaa kuulemaan naapurit. Naapurien kuuleminen (6 kpl) tuotti yhden yhteydenoton, joka oli hanketta vahvasti puoltava. Naapureilla ei näin ollen huomautettavaa hakemukseen.
Poikkeamisen perustelut
Porin kaupunginvaltuusto on päättänyt 27.5.2019 kokouksessaan Porin palveluverkkouudistuksesta, jossa Ahlaisten osalta mietittiin mahdollisen väliaikaisen koulurakennuksen rakentamisesta tontille, jonka tarve tulisi tarkastella 2022-2023. Samoihin aikoihin käynnistettiin hankesuunnitelman tekeminen, jonka perusteella päädyttiin uuden koulurakennuksen rakentamiseen ja vanhan purkamiseen. Hankesuunnitelman perusteella päädyttiin uuden rakennuksen rakentamiseen, jotta saavutetaan riskitön, terveellinen ja turvallinen rakennus. Kaikki suunnitellut toiminnot eivät mahtuisi vanhaan koulurakennukseen. Lisäksi uusi monitoimitalo täyttää vaatimukset, kun pyritään saavuttamaan hiilineutraali 2030 tavoitteita.
Tällä toteutuksella pystytään toteuttamaan työ ilman turhia oppilassiirtoja tai muita väliaikaisia ratkaisuja, esim. väistötiloja, koska nykyinen koulurakennus tulee olemaan toiminnassa kunnes uusi valmistuu. Vasta valmistumisen jälkeen vanha koulurakennus puretaan.
Lisäksi rakennettava monitoimitalo toimii alueen sivistystoimialan palvelujen keskittymänä ja mahdollistaa hyvinvointialueen palvelujen tarjoamisen, joka edesauttaa ylläpitämään kylän elinvoimaisuutta.
Lausunnot
Satakunnan museon alla oleva lausunto ei ollut työryhmän käytettävissä, koska saapui vähäisesti myöhässä. Lausunto on kuitenkin hyvin samansuuntainen kuin vuonna 2023, kun käytännössä sama hanke, joskin suuremman kokoisena, oli lausuttavana. Aiempi vuoden 2023 hakemus peruttiin.
Satakunnan museon lausunto:
”Satakunnan Museolta on pyydetty lausuntoa koskien suunnittelutarveratkaisuhakemusta Ahlaisten koulun kiinteistölle. Kiinteistöllä sijaitsee arkkitehti (SAFA) Olavi Linkon suunnittelema vuonna 1960–62 valmistunut koulurakennus sekä sen viereen vuonna 2011 valmistunut kookas liikuntatila. Tontin pohjoisosassa Ahlaistentien varressa sijaitsee lisäksi 1930–40- luvulle ajoittuva aikanaan mm. Ahlaisten apteekkina toiminut rakennus. Vuonna 2022 pihapiiriin toteutettiin pellettilaitos, josta Satakunnan Museo antoi lausunnon.
Tarkoituksena on rakentaa kiinteistölle 609-401-3-259 (Vanha apteekki) nykyisen liikuntasalisiiven eteläpuolelle uusi koulu- ja päiväkotirakennus ja siihen liittyvä ulkorakennus sekä purkaa vanha, vuonna 1962 valmistunut koulurakennus sekä pihavarasto. Päiväkodille erotetaan tontista oma aidattu piha-alue. Tonttia myös aidataan viereisen ojan ja parkkipaikkojen suuntaan.
Ahlaisten koulu sijoittuu valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön (Ahlaisten kirkonkylä, RKY 2009) sekä valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen (Ahlaisten kulttuurimaisema, VAMA 2021). Lisäksi koulun pihapiiri sijoittuu maakunnallisesti merkittävään kulttuuriympäristöön Ahlaisten kirkonkylä (Satakunnan rakennusperintö 2005 ja 2023) Nämä arvoalueet on osoitettu Satakunnan vaihemaakuntakaavassa 2 (2019), jossa niitä koskee yhteinen suunnittelumääräys: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on otettava huomioon alueen kokonaisuus, erityispiirteet ja ominaisluonne siten, että edistetään niihin liittyvien arvojen säilymistä ja kehittämistä mukaan lukien avoimet viljelyalueet. Kaikista aluetta tai kohdetta koskevista suunnitelmista ja hankkeista, jotka oleellisesti muuttavat vallitsevia olosuhteita, tulee museoviranomaiselle varata mahdollisuus lausunnon antamiseen. Kohteen ja siihen olennaisesti kuuluvan lähiympäristön suunnittelussa on otettava huomioon kohteen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvot sekä huolehdittava, ettei toimenpiteillä ja hankkeilla vaaranneta tai heikennetä edellä mainittujen arvojen säilymistä.
Suunnittelualueella ei ole asemakaavaa. Alue sijoittuu maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n mukaiselle suunnittelutarvealueelle. Suunnittelualueella on voimassa Ahlaisten oikeusvaikutteinen osayleiskaava vuodelta 1983, jossa kiinteistö sijoittuu pohjoisessa opetustoimintaa ja palvelevien rakennusten korttelialueelle (YO) ja etelässä maa- ja metsätalousalueelle (M). Jälkimmäiseen liittyy määräys, jonka mukaan pellot tulee säilyttää viljelysalueena.
Hanke poikkeaa voimassa olevasta lainvoimaisesta yleiskaavasta suunnittelualueen eteläosan suhteen, joka on osoitettu yleiskaavassa maa- ja metsätalousalueeksi. Kyseinen alue on tosin ollut jo pitkään koulun käytössä mm. urheilukenttänä.
Rakennushanke poikkeaa osayleiskaavasta sekä Porin kaupungin rakennusjärjestyksen 20 §:n määräyksestä, jonka mukaan rakentamisen määrä saa olla enintään 10 % rakennuspaikan pinta-alasta, kuitenkin enintään 600 k-m², josta asuinrakentamisen osuus on 350 k-m².
Satakunnan Museo on antanut lausunnon hankkeen aikaisemmassa vaiheessa 14.6.2023. Suunnitelmien pääperiaatteet eivät ole muuttuneet, joskin uudisrakennuksen suunnittelija sekä yksityiskohdat ovat muuttuneet.
Satakunnan Museon kannanotto
Nykyisen koulurakennuksen purkamiseen Satakunnan Museo toistaa jo aikaisemman kantansa: Kulttuuriympäristöä ja maisemaa ajatellen Satakunnan Museo ei näe estettä 1960- luvulla valmistuneen koulurakennuksen purkamiselle. Melko arkista käyttöarkkitehtuuria edustava rakennus on säilynyt ominaispiirteiltään erittäin hyvin. Rakennuksen asema tontilla ja maisemassa on muuttunut merkittävästi jo liikuntasalisiiven valmistuttua. Museo olisi kuitenkin toivonut, että hankkeen yhteydessä olisi perusteellisesti tutkittu myös olemassa olevan rakennuskannan hyödyntämistä, koska Porin kaupunki on mukana kestävä kaupunki ja Hinkuverkostoissa.
Edelleen museo toistaa jo aikaisemmassa kannan, että nauhamaista raittinäkymää ajatellen uudisrakennus poikkeaa massoittelultaan ympäristöstä, mutta tulee jämään jo olemassa olevan liikuntasalisiiven taakse, jolloin vaikutukset Ahlaistentien raittinäkymässä jäävät lähtökohtaisesti melko vähäisiksi.
Maisemallisia vaikutuksia voidaan edelleen pehmentää mm. piha-alueen laadukkaalla suunnittelulla. Museo on erittäin pettynyt lähivuosina koulun piha-alueelle rakennetun maisemassa pitkälle erottuvan pellettilaitoksen toteutuneeseen sijoituspaikkaan. Lopullisessa sijoituspaikassa ei huomioitu alueellisen vastuumuseon esittämiä kantoja tai otettu huomioon ympäristön erityisiä arvoja.
Museo tulee ottamaan uudisrakennukseen sekä pihasuunnitelmiin tarkemmin kantaa rakennuslupavaiheessa”.
VARELY:n lausunto:
”Porin kaupungin rakennusvalvonta pyytää Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausuntoa suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta. Hanke sijoittuu valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön (RKY 2009) ”Ahlaisten kirkonkylä” sekä valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle ”Ahlaisten kulttuurimaisema”.
Hanke ja suunnittelutilanne
Kiinteistön 609-401-3-259 noin 1,54 ha:n suuruiselle määräalalle osoitteessa Ahlaistentie 732 on tehty suunnittelutarveratkaisuhakemus, jonka mukaan tarkoituksena rakentaa uusi koulu- ja päiväkotirakennus (1104 krs-m2) sekä uusi piharakennus (36 krs-m2). Rakennuspaikalta on tarkoitus purkaa vanha koulurakennus (900 krs-m2) ja huoltorakennus (18 krs-m2).
Määräalalla ei ole asemakaavaa. Määräala sijoittuu maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n tarkoittamalle suunnittelutarvealueelle. Määräalalla on voimassa Ahlaisten oikeusvaikutteinen (YM vahv. 27.12.1983) osayleiskaava, jossa määräala sijoittuu pohjoisosaltaan opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueelle (YO) ja eteläosaltaan maa- ja metsätalousalueelle (M). M-aluetta koskevan kaavamääräyksen mukaan pellot tulee säilyttää viljelysalueena.
Rakennushanke poikkeaa osayleiskaavasta ja myös Porin kaupungin rakennusjärjestyksen 20 §:n määräyksestä, jonka mukaan asemakaava-alueen ulkopuolella rakentamisen määrä saa olla enintään 10 % rakennuspaikan pinta-alasta, kuitenkin enintään 600 krs-m2, josta asuinrakentamisen osuus on 350 k-m2. Hanke sijoittuu Ahlaisten tärkeälle pohjavesialueelle.
VARELY/211/2024 2/4 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen aiemmat lausunnot
ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue on antanut hankkeesta sen aiemmassa vaiheessa erillisen naapurinkuulemislausunnon VARELY/3160/2023 19.5.2023. ELY-keskus on antanut hankkeesta lausunnon sen aiemmassa vaiheessa 16.06.2023 VARELY7487/2023. Tämän jälkeen hanketta on kehitetty edelleen perusrakenteen pysyessä kuitenkin ennallaan. Uusi hakemus on jätetty 28.02.2024 ja siihen liittyy 23.02.2024 päivätty asemapiirros. Uudessa hakemuksessa mm. uudisrakennuksen kerrosala on pienentynyt noin 350 krs-m2.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto
ELY-keskus toteaa, että toisin kuin hakemuksessa on esitetty, hanke sijoittuu sekä valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön (RKY 2009) että valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle. Etenkin nämä arvot tulee ottaa huomioon maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisia rakennusluvan erityisiä edellytyksiä suunnittelutarvealueella harkittaessa. Lisäksi harkinnassa tulee ottaa huomioon mm. se, ettei aiheuteta haittaa yleiskaavoitukselle. Mikäli todetaan, että osayleiskaava ei enää kaikilta osin ole ajan tasalla, on jatkossa syytä harkita myös osayleiskaavan ajan tasalle saattamista.
ELY-keskus toteaa, että hanke poikkeaa alueella voimassa olevasta osayleiskaavasta hakemuksen mukaisen rakennuspaikan sijoittuessa osittain myös osayleiskaavan maa- ja metsätalousalueelle. Näyttää kuitenkin siltä, että piha-alue on jo entuudestaan koulun käytössä. ELY-keskus on aiemmassa lausunnossaan todennut, että lupakäsittelyssä olisi kuitenkin syytä arvioida mahdollisuutta toteuttaa hanke yleiskaavan mukaisesti, jolloin piha-aluetta voisi laajentaa länteen YO-alueella pysyen. Koska näin ei kuitenkaan ole tehty ja osayleiskaavan mukaisesta ratkaisusta ollaan poikkeamassa, tulee hankkeen osalta erityisesti arvioida sen vaikutuksia Ahlaistentien nauhamaiseen kylärakenteeseen ja valtakunnallisesti arvokkaaseen maisemaan. Poikkeamiselle tulee olla riittävät perustelut ja poikkeaminen tulee ottaa huomioon lupakäsittelyssä.
Ilmastovaikutusten kannalta hankkeen osalta on syytä arvioida myös nykyisten rakennusten hyödyntämismahdollisuutta hankkeen toteuttamisessa, etenkin huomioon ottaen, että Porin kaupunki on ns. HINKU-kunta.
Hankkeen perusteluja on mm. edellä mainittujen seikkojen, yleiskaavasta poikkeamisen ja nykyisten rakennusten hyödyntämismahdollisuuksien, osalta syytä täydentää.
Mikäli hanke katsotaan perustelluksi toteuttaa uudisrakentamisena, on jatkosuunnittelussa valtakunnallisesti arvokkaan ympäristön ja sen pienipiirteisyyden takia syytä kiinnittää erityistä huomiota uudisrakennuksen sovittamiseen ympäristöönsä. ELY-keskus on ehdottanut, että esimerkiksi massoittelun keinoin rakennusmassaa voisi pienentää sijoittamalla uudisrakennuksen irti säilytettävästä liikuntasalirakennuksesta ja että jo yhdyskäytävän korvaaminen katoksella voisi keventää ratkaisua. Nyt esitetty ratkaisu pikemminkin tekee vaikutelmasta raskaamman oloisen. Kerrosalan vähentäminen kylläkin pienentää rakennuksen kokonaismassaa. Puu julkisivumateriaalina sinänsä soveltuu alueelle. Rakennuksen ulkoarkkitehtuuria on kuitenkin tarpeen vielä kehittää ympäristöönsä sopeutuvaksi. On vielä hyvä harkita, onko esimerkiksi tarpeen vaihdella julkisivuverhouksen suuntaa.
ELY-keskus esittää lisäksi näkemyksenään, että rakennusluvasta on tarpeen pyytää Alueellisen vastuumuseon lausunto, jotta voidaan varmistua kulttuuriympäristön arvojen säilymisestä.
Rakennushanke sijaitsee Ahlaisten tärkeällä pohjavesialueelle (1-luokka), pohjaveden varsinaisella muodostumisalueella.
Rakentamisen ja purkamisen yhteydessä on huolehdittava siitä, ettei maaperään tai pohjaveteen pääse ympäristölle haitallisia aineita. Toimenpiteiden yhteydessä työkoneiden polttoaineiden varastointi ja tankkaukset on suositeltavaa järjestää pohjavesialueen ulkopuolella tai mikäli tämä ei ole mahdollista, säiliöt ja tankkauspaikat tulee suojata asianmukaisesti.
Mahdollisissa maaperän täytöissä saa käyttää vain puhtaita karkearakeisia kivennäismaita.
Kaivutoimenpiteillä ei saa alentaa pohjaveden pinnan korkeutta eikä aiheuttaa haitallista pohjaveden purkautumista pois muodostumasta. Mikäli kaivutoimenpiteisiin liittyisi em. riski, toimenpide vaatisi vesilain mukaisen luvan (VL 3 luvun 2 §).
Tämä lausunto on laadittu yhteistyössä ELY-keskuksen ympäristönsuojeluyksikön kanssa”.
Hakijan vastine
Hakijalle on esitetty mahdollisuus jättää vastineensa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausuntoon.
Suunnittelijalta saapunut vastine on liitteenä.
Asian harkinta
Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä. Työryhmä puoltaa hakemusta.
Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta sekä maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. (MRL 137 §)
Poikkeamiselle rakennusjärjestyksen enimmäisrakennusoikeuden määrästä on erityinen syy, eikä se aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle.
Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista. (MRL 171 §)
Työryhmä esittää suunnittelutarveratkaisun ja poikkeamisen myöntämistä.
Päätösvallan peruste
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 27 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella.