PRIDno-2024-1983
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää kunnan suostumuksesta tienpitäjälle liikenteenohjauslaitteen asettamiseen (tieliikennelaki 10.8.2018/4, 71 §).
Riitsarantien Tiekunta on hakenut Porin kaupungilta suostumusta nopeusrajoitusmerkkien vaihdolle. Tiekunta haluaa korvata liikennemerkit 40 km/h (alkava) ja 40 km/h (päättyvä) vastaavilla 30 km/h merkeillä. Perusteena nopeuden alentamiselle on tien heikohko rakenne sekä tien mutkaisuus. Lisäksi tiekunta hakee suostumusta Peuravaara-merkin asettamiseen.
Hakemuksessa todetaan, että nykyiset merkit sijiatsevat Riitsarantien alkupäässä Mäntysalontieltä käännyttäessä. Peura-vaara merkille tarvitaan oma tolppa tien vasempaan reunaan. Mahdollista on myös siirtää alkuperäistä tolppaa lähemmäs risteystä ja sijoittaa uusi tolppa samalle puolelle missä on nyt nykyinen tolppa.
Tieliikennelain 71§ mukaan liikenteenohjauslaitteen asettaa
Kaupungin tulee suostumusta antaessaan kohdella tasapuolisesti eri osapuolia. Lähtökohtaisesti suostumus yksityisteille asetettaviin liikenteenohjauslaitteisiin annetaan, ellei mitään erityistä syystä suostumuksen eväämiseksi ole.
Riitsarantie on Porin kaupungin asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitseva yksityistie, jonka ylläpidosta vastaavat tien osakkaat. Tie on saanut kaupungin avustusta. Nopeusrajoitus- ja Peuravaara -merkkien asettamisessa ei kuitenkaan ole kyse tien käyttämisen kieltämisestä tai sulkemisesta, eivätkä ne näin ollen estä avustuksen saamista (yksityistielaki 85 §).
Päätän antaa kaupungin suostumuksen Riitsarantielle asetettaviin, hakemuksessa tarkemmin eriteltyihin liikenteenohjauslaitteisiin. Liikennemerkkien tulee olla tieliikennelain 75-82 §:ssä esitetyn mukaisia ja niiden asettamisessa tulee noudattaa Valtioneuvoston asetusta liikenteenohjauslaitteiden käytöstä (20.5.2020).