Päätöksen peruste
Kaavatilanne
Rakennuspaikalla on voimassa oleva asemakaava 537 53, Noormarkun keskustan rakennuskaava ja rakennuskaavan muutos (hyv. 6.5.1999). Asemakaavassa rakennuspaikka sijaitsee VP-puistoalueella (Myllypuisto).
Noormarkku-Toukarin osayleiskaavassa (hyv. 28.9.2015) rakennuspaikka sijaitsee EV-suojaviheralueella.
Poikkeaminen
Poiketaan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta (puistoalue).
Poiketaan maankäyttö- ja rakennuslain 116.2 §:stä, jonka mukaan rakennuspaikan tulee olla vähintään 2000 m2 ja rakennusjärjestyksen 19 §:n mukaisesta rakennuspaikan pinta-alavaateesta (0,5 ha).
Hakemuksen liitteet
Hakija on toimittanut maankäyttö- ja rakennuslain 64 §:n mukaisen selvityksen maston rakentamiseen liittyen.
Naapurien kuuleminen
Kaupunki on kuullut naapurit kirjeitse. Asianosaisten laajempaa kuulemista varten hakemuksesta on ilmoitettu Satakunnan kansassa 8.2.2024 sekä kuulutettu kaupungin internet-sivuilla 8.2. – 23.2.2024. (MRL 173 §, MRA 86 §)
Hakemuksesta (lehti-ilmoitus) saatiin yksi yhteydenotto. Hanketta ei vastustettu.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne -vastuualue on naapurinkuulemislausunnossaan (15.2.2024) todennut, että kun telemasto ja laitesuoja sijoitetaan asemapiirroksessa osoitetulle paikalle suoja-alueen ulkopuolelle, ei Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Liikenne -vastuualueella ole huomautettavaa rakennushankkeeseen. Tämän lisäksi ELY-keskus mainitsee, että hankkeen lähettyville sijoittuu useita valtakunnallisesti, maakunnallisesti ja paikallisesti arvokkaista kulttuuriympäristöjä. Hankkeesta on syytä tehdä riittävä, maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n edellyttämä selvitys hankkeen vaikutuksista maisemaan. Selvityksessä tulee ottaa huomioon em. arvoalueet. Selvityksessä tulisi soveltaa esim. ”Mastot maisemassa”-oppaan ohjeita merkittävien kulttuuriympäristöjen huomioon ottamiseksi. Alueelliselle vastuumuseolle (Satakunnan museo) on tarpeen varata mahdollisuus lausunnon antamiseen, kun laadittu selvitys on käytettävissä.
Hakijan vastine
Suunnittelijan kannanotto Varsinais-Suomen ELY-keskuksen naapurin kuulemislausuntoon Jussi Jaakkola / Rejlers Finland Oy 4.3.2024
”Antennipylväs sijoittuu tontille, joka on puuston ympäröimä. Antennimasto/tukiasema ei häiritse ympäristön, teiden ja puistojen käyttöä. Antennipylväästä ei ole haittaa ympärillä oleville asutuksille. Pylväs on hyvin ympäröivän metsän suojissa sen lähi- tai dominassialueella, joten se ei juurikaan sieltä näy. Hakemuksen liitteenä olevassa liite_esisuunnitelma_Dna_Mäkelänkuja_25012024 kaksi kuvaa, jossa asiaa on hahmoteltu.
Antennipylvään yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran. Kauempaa katsottaessa kohde on neulamainen ohut piste ja se ei ole kovin erottuva horisontissa. Olettavasti lentoeste-merkintöjen ja valojen sijaan harmaa pylvään ristikkomainen yläosa (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa (horisonttia) vasten. Pimeänä aikana antennipylväs ei siis ole havaittavissa.
Suunniteltu pylvään paikka on kylänkeskuksen suunnasta katsottuna yli 500 m päässä ja kirkon suunnasta noin 800m päässä, joten alueen kulttuurihistoriallisiin kohteisiin on reilusti etäisyyttä. Mielestämme antennipylvään rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille”.
Lausunnot
Satakunnan Museon lausunto saapunut 10.4.2024;
”Satakunnan Museolta on pyydetty lausuntoa koskien DNA Tower Oy:n poikkeuslupahakemusta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi Porin Noormarkkuun kiinteistölle 609-458-5-153 (Juholanmaa). Suunnittelualue sijaitsee Parkanontien varressa Forssintien risteystä vastapäätä. Tukiasema koostuu 48-metrisestä pylväästä ja laitesuojasta (noin 8,5m2). Poikkeamista haetaan asemakaavassa (1999) osoitetulle puistoalueelle (VP), jonne aiotaan sijoittaa sekä masto että laitesuoja. Matkaviestintukiasemalle toteutetaan sorapintainen huoltotie Härkämäenpolulta. Myös huoltotie toteutetaan kaavassa puistoalueeksi osoitetulle osalle.
Suunnittelualue ei sijoitu mihinkään valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävään kulttuuriympäristöön tai maisema-alueelle. Kuitenkin hankealueen lähistöllä sen vaikutusalueella sijaitsee monia valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittäviä kulttuuriympäristöjä. Hankkeen vaikutusalueella lähimmillään noin 300 metrin päässä sijaitsee valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (RKY 2009) Noormarkun ruukin ja Ahlström-yhtiön rakennukset. Lisäksi lähistöllä sijaitsee maakunnallisesti merkittävä Eva Ahlströmin sairaalan alue, jonka arvoalueen rajaus sijoittuu lähimmillään noin 200 metrin päähän hankealueesta.
Satakunnan vaihemaakuntakaavassa 2 näitä arvoalueita koskee yhteinen suunnittelumääräys: "Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on otettava huomioon alueen kokonaisuus, erityispiirteet ja ominaisluonne siten, että edistetään niihin liittyvien arvojen säilymistä ja kehittämistä mukaan lukien avoimet viljelyalueet. Kaikista aluetta tai kohdetta koskevista suunnitelmista ja hankkeista, jotka oleellisesti muuttavat vallitsevia olosuhteita, tulee museoviranomaiselle varata mahdollisuus lausunnon antamiseen. Kohteen ja siihen olennaisesti kuuluvan lähiympäristön suunnittelussa on otettava huomioon kohteen kulttuuri-, maisema-, luonto- ja ympäristöarvot sekä huolehdittava, ettei toimenpiteillä ja hankkeilla vaaranneta tai heikennetä edellä mainittujen arvojen säilymistä."
Parhaillaan on käynnissä Satakunnan maakuntakaavan uudistus. Uutta maakuntakaavaa varten toteutettiin Satakunnan rakennetun kulttuuriympäristön päivitys- ja täydennysinventointi (Niina Uusi-Seppä/Ramboll 2023). Selvityksessä oli huomioitu edellä mainittujen maakunnallisesti merkittävien kulttuuriympäristöjen lisäksi hankealueesta lähimmillään alle puolen kilometrin päässä sijaitseva Noormarkun kirkon seudun arvoalue.
Satakunnan Museo näkee, että suojaavan puuston säilyttämisellä voidaan lähtökohtaisesti minimoida hankkeen maisemallisia vaikutuksia. Museo kuitenkin huomauttaa, että vaikutuksia kulttuuriympäristöihin sekä kaavoissa maisemallisesti merkittäviin peltoaukeisiin ei pysty hakemuksen perusteella kuitenkaan arvioimaan, koska vaikutusten arvioinnin helpottamiseksi ei ollut laadittu yhtään havainnekuvaa siitä, miten hanke tulee vaikuttamaan edellä mainittuihin arvoalueisiin nähden. Tämä olisi ollut hyvin keskeinen tieto. Hakemuksen liitteenä olevassa materiaalissa on esitetty ainoastaan lähinäkymät länteen ja itään. Kuten Varsinais-Suomen ELY-keskuskin on omassa kannanotossaan todennut, tulisi maisemallisista vaikutuksia arvioida riittävästi. Satakunnan Museo näkee, että havainnekuvat tulisi laatia ja toimittaa kommentoitavaksi vielä ennen poikkeamisluvan myöntämistä”. Satakunnan Museo, Olli Joukio
Satakunnan Museon esittämästä toiveesta hakijalta pyydettiin hankkeesta lisähavainnekuvia. Hakija toimitti lisähavainnekuvat 16.5.2024 ja Satakunnan Museolta Olli Joukio kommentoi 4.6.2024, että toimitettujen havainnekuvien perusteella hankkeessa voidaan edetä Satakunnan Museon puolesta.
Asian harkinta
Hakemuksen perustelujen mukaan tukiaseman tarvitsema pinta-ala on hyvin pieni, eikä tukiasema rajoita alueen käyttöä. Alueen asemakaavassa ei ole huomioitu tukiasemien tarvetta. Alueelle kuitenkin tarvitaan tukiasema tuottamaan langattoman verkon palveluita. Tukiaseman maston malli on monioperaattori malli, mahdollistaa muiden teleoperaattoreiden tulon myös tähän paikkaan.
Matkaviestintukiasema:
1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle
2) ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista
3) ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista
4) ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin ei aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Asia on ollut esillä elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtajan asettamassa rakennus- ja poikkeamislupatyöryhmässä. Työryhmä puoltaa hakemusta. Hakemuksen mukainen poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ja rakennusjärjestyksen rakennuspaikan pinta-alavaatimuksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista. Poikkeamiselle on erityinen syy. (MRL 171 §)
Työryhmä esittää poikkeamisen myöntämistä.
Päätösvallan peruste
Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimialan toimintasäännön 16 §:n mukaan toimialajohtaja päättää muista kuin hallintosäännön 27 §:n 8. ja 9. kohdan tarkoittamista suunnittelutarveratkaisuista ja poikkeamisista MRL 171 §:n perusteella.