Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 21.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 88 Elinvoima- ja ympäristötoimialan talouden kuukausiraportointi tammi-kesäkuu 2024

PRIDno-2024-80

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Käyttötalous

Toimialan toimintatuotot ovat lisääntyneet 0,77 M€ (+67 %) viime vuoden tammi-maaliskuun toteumaan verrattuna. Myyntituotoissa näkyvä muutos (0,2 M euroa) johtuu joukkoliikenteen ajantasaisesta lipputuottojen kirjautumisesta kirjanpitoon Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän uudistuksen myötä, kun vuonna 2023 maaliskuun loppuun mennessä kirjanpitoon oli kirjautunut vasta tammi- ja helmikuun lipunmyyntituotot. Joukkoliikenteen kokonaislipputulot tammi-maaliskuulta on 0,75 M€, kun vuosi sitten summa oli 0,66 M€. Lipputuottoihin on tullut ensimmäisellä vuosineljänneksellä siis kasvua 90 000 euroa (+13,6 %). Vuonna 2023 oli joukkoliikenteessä maksuton hiihtolomaviikko, joka osittain selittää kasvua.

Joukkoliikenteen alkuvuosi käynnistyi epätavallisena. Talvinen sää jatkui, mikä lisäsi joukkoliikenteen käyttöhalukkuutta, mutta helmikuussa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n kolme lakkopäivää keskeytti koko joukkoliikenteen. Lipputuloihin ajamattomilla vuoroilla oli kielteistä vaikutusta sekä satunnaismatkustajien että kausilippumatkustajien osalta. Maaliskuussa koko vuorotarjonta ajettiin aikataulujen mukaisesti, mutta lämpenevä sää alkoi vähentää tehtyjen matkojen määrää.

Joukkoliikenteen lipputulot notkahtivat helmikuussa, kun koulujen talviloma ja lakkopäivät osuivat saman kuukauden ajalle. Lakkojen takia käyttämättömiä kausilippuja hyvitettiin matkustajille tarjoamalla verkkokauppaan alennuskoodeja. Harmista ja haitasta huolimatta maaliskuussa lippuja myytiin jälleen melko runsaasti. Lipputulojen ja matkustuksen vahvistamiseksi on käynnistymässä markkinointia, jotta myös kävely- ja pyöräilykauden aikana joukkoliikenteen käyttö pysyisi mielessä.

Terveysvalvonta on laskuttanut vuosittaiset valvonnan perusmaksut tammi-maaliskuun aikana, mikä näkyy maksutuottojen kertymässä lähes 0,25 M€ lisäyksenä viime vuoteen nähden. Samoin rakennusvalvonnan laskutus on ollut 0,12 M€ suurempi vuoden takaiseen verrattuna. Tosin vuoden 2024 lupamäärä näyttää alkuvuoden perusteella edelleen laskevan vuodesta 2023, tämänhetkinen arvio lupamäärien lukumäärästä edellisvuoteen verrattuna onkin -10 %. Lupamäärien lasku ei ole suoraan verrannollinen tuloihin, koska suuret kohteet ovat merkittävä osa tuotoista. Muutamille merkittäville kohteille on myönnetty lupia ja joitakin on vielä tälle vuodelle tulossa.

Myös tukien ja avustusten tiliryhmässä on merkittävää kasvua viime vuoteen nähden; 0,24 M€ (+307 %). Tämä johtuu työllisyydenhoidon palkkatukitilityksistä (0,19 M€) sekä joukkoliikenteen KELA:n maksamasta koulumatkatuesta, jota on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-helmikuulta jo 70 000 €. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista. Palkkatuki puolestaan on tilitetty nyt tammi-helmikuulta 2024 sekä lisäksi luvussa on mukana vielä osa vuoden 2023 joulukuun palkkatukea, koska vuoden 2023 tilinpäätökseen palkkatuen tulojäämä oli arvioitu hieman todellista lukua pienemmäksi. Vuonna 2023 maaliskuun loppuun mennessä palkkatukea ei ollut tilitetty kaupungille vielä ollenkaan.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€. Joukkoliikenteelle on myönnetty Traficomin liikkumisen ohjauksen hankeavustusta 22 500 euroa vuoden 2024 aikana toteutettavalle hankkeelle ”Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa”.

Toimialan toimintakulut ovat 0,3 M€ (-5 %) pienemmät kuin vuosi sitten. Toimialan henkilöstökulut ovat maaliskuun loppuun mennessä lähes samoissa lukemissa kuin viime vuonna. Tosin tämä ei kerro koko totuutta. Vuonna 2024 kunta-alan henkilöstökustannukset nousevat laskennallisesti 2,99 prosenttia. Lisäksi toimialalla on edelleen henkilöstövajausta. Rakennusvalvonnassa on tällä hetkellä neljän työntekijän vajaus, mutta rekrytointeja on käynnistymässä vapautuneisiin tehtäviin.

Myös eläinlääkinnän henkilöstökulut ovat edelleen arvioitua pienemmät haastavan rekrytointitilanteen vuoksi. Eläinlääkinnän erilliskorvaukset ovat kasvaneet viime vuodesta, mutta menevät tämän vuoden talousarvion mukaisesti.

Työllistämispalkkoja on maksettu tammi-maaliskuussa 0,63 M€, joka on noin 40 000 € vähemmän kuin vuosi sitten. Työllistämismäärärahalla työllistettyjen porilaisten työnhakijoiden tilastointijärjestelmä muuttui vuoden 2024 alusta alkaen ja tästä syystä vertailu aiempiin vuosiin ei ole luotettava. Uuden järjestelmän mukaan tammi-maaliskuussa oli työllistettynä yhteensä 167 eri henkilöä. Näistä 54 henkilöä oli aloittanut tuetussa työsuhteessa tämän vuoden aikana ja vastaavasti 113 kohdalla jakso oli alkanut jo vuoden 2023 puolella. Pääsääntöisesti jaksot ovat joko viiden, yhdeksän tai kymmenen kuukauden mittaisia. Viime vuonna laskettiin tukijaksot vielä keskiarvoina ja se oli alkuvuodelta 115 henkilöä. Työllistämismäärärahaa on käytetty tammi-maaliskuun aikana 17 % eli hieman suunniteltua vähemmän. Trendi on silti vuosittain ollut se, että alkuvuonna työllistämismäärärahaa kuluu vähemmän kuin esimerkiksi kesällä, jolloin teknisen toimialan infrayksikön laajat kesätyöllistämiset näkyvät työllistämismäärärahoissa merkittävänä kasvuna.

Toimialan palvelujen ostot ovat 0,1 M€ (-4 %) pienemmät vuodentakaiseen verrattuna. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla, pois lukien lakkopäivät. Ajamattomista vuoroista ei maksettu liikennöintikorvauksia. Kesän vuorotarjonta toteutetaan edellisen kesän laajuisena. Kouluvuoden ajaksi vuoromäärää on hieman tarkennettu ja kohdennettu, jotta koulujen alkamis- ja päättymisajoista johtuvaa ruuhkautumista saadaan paremmin hallittua ilman kustannusten kasvua.

Tulevan kesän SuomiAreena-tapahtuma aiheuttaa tänäkin vuonna paineita kustannuspaikkansa määrärahan ylitykseen, sillä kohonneet tuotantokustannukset sekä markkinointiponnistelut ajankohdan muutoksesta johtuen lisäävät ylitystarvetta. Ylitystarpeen on arvioitu olevan tällä hetkellä 40 000 €. Samoin kaavoitusyksikössä on ilmennyt Tahkoluodon osayleiskaavaan liittyviä lisäselvitystarpeita jo suunniteltujen muiden tänä vuonna tehtävien selvitysten lisäksi. Toistaiseksi arvioidaan kuitenkin, että nämä kustannuspaikkakohtaiset ylitystarpeet saadaan kompensoitua toimialan sisällä ja toimiala pysyy talousarviossa.

 

Investoinnit

Toimialan investointimäärärahasta 0,48 M€ on alkuvuodesta käytetty vasta muutamia kymmeniätuhansia euroja. Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Vuonna 2024 on tarkoitus saada aikataulunäyttöjä keskustan käytetyimmille pysäkeille.

Työpajojen investoinnit luontopajalla etenevät suunnitellusti ja määrärahat tullaan käyttämään täysimääräisesti.

Kirjurinluodon investointimäärärahasta toteutetaan tänä vuonna alueen yleissuunnitelman laadinta.

Yyterin investointiprojektit etenevät suunnitellusti. Yyterin aukion yleissuunnitelmaa toteutetaan muun muassa uudella jäte- ja varastointialueella ja pysäköintialueen viher- ja rajaussuunnitelmalla. Näiden toteutussuunnitelma on parhaillaan käynnissä.

Entisen Meriravintolan tontilla valmistelut kesän ravintolatoiminnan mahdollistamiseksi on käynnissä. Konttialuetta tullaan parantamaan toiminnallisesti muun muassa köysiaidoilla ja uusilla kalusteilla.

Kesällä 2024 valmistuvan uuden inforakennuksen sisätiloihin tulee erilaisia informatiivisia ja visuaalisesti näyttäviä sisältöjä/nostoja, joiden avulla alueen luontoa ja retkeilymahdollisuuksia tehdään näkyväksi. Suunnittelijan valinta on parhaillaan käynnissä. Erittäin tiukan aikataulun vuoksi projekti tullaan todennäköisesti toteuttamaan kahdessa vaiheessa, ennen ja jälkeen rakennuksen avaamisen.

 

Henkilöstö

Toimialan henkilöstön kokonaismäärä on pysynyt samana vuodentakaisesta eli 221 henkilöä. Määräaikaisia (28 v. 2024) on kaksi vähemmän kuin vuosi sitten ja vakituisia (120 kpl v. 2024) on 5 vähemmän, mutta työllistettyjä (73 v. 2024) on 7 enemmän. Luvuissa on huomioitu vuodenvaihteen organisaatiomuutokset.

 

Talouden toteumaselvitykset on laadittu ennen kuin maaliskuun lopulliset talous- ja henkilöstöraportit ovat olleet saatavilla. Talousraportti on nähtävillä kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Jonna Vainio poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 18.35.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Käyttötalous

Toimialan toimintatuotot ovat lisääntyneet 0,64 M€ (+34 %) viime vuoden tammi-huhtikuun toteumaan verrattuna. Myyntituotoissa näkyvä muutos (0,18 M euroa) johtuu joukkoliikenteen ajantasaisesta lipputuottojen kirjautumisesta kirjanpitoon Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän uudistuksen myötä, kun vuonna 2023 huhtikuun loppuun mennessä kirjanpitoon oli kirjautunut vasta tammi-maaliskuun lipunmyyntituotot. Joukkoliikenteen lipputuotot tammi-huhtikuulta on 0,95 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 0,82 M€. Lipputuottoihin on tullut ensimmäisellä vuosikolmanneksella siis kasvua 130 000 euroa (+15,8 %).

Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuottojen budjetoitu luku on ylittymässä 0,25 M€. Matkojen määrä kasvoi tammi-huhtikuussa 2024 edeltävään vuoteen verrattuna 6,4 % (38 677 kpl). Matkojen määrän ja lipputulojen määrän välinen kasvuero johtuu mm. maksuttomasta joukkoliikenteestä talvilomaviikolla 2023. Toukokuulla käynnistyy katukuvassa näkyvä ja radiossa kuuluva joukkoliikenteen markkinointikampanja. Tavoitteena on lisätä kertamatkustajien määrää joukkoliikenteessä kesäkuukausina, kun kausilippumatkustajat vähentävät matkustusta koulujen loputtua.

Rakennusvalvontayksikön toimintatuotot ovat tällä hetkellä 82 % (0,2 M€) suuremmat viime vuoteen nähden. Tämä johtuu lupamaksutuottojen positiivisesta kehityksestä. Rakennusvalvonnan tämänhetkinen arvio onkin, että alkuvuoden lupamäärien ja tämänhetkisten tietojen nojalla päästään lupatuotoissa tavoitteeseen. Samaten toimialan maksutuotoissa näkyy terveysvalvonnan laskuttamat vuosittaiset valvonnan perusmaksut, josta tässä vaiheessa vuotta lisäystä viime vuoteen nähden reilu 0,2 M€.

Tukien ja avustusten tiliryhmässä on kasvua viime vuoteen nähden; 0,1 M€ (+25 %). Tämä johtuu joukkoliikenteen KELA:n maksamasta koulumatkatuesta, jota on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-maaliskuulta jo 0,1M€. Alustava arvio on, että budjetoitu on ylittymässä 0,15 M€. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Palkkatuki puolestaan on tilitetty nyt tammi-maaliskuulta 2024 sekä lisäksi luvussa on mukana vielä osa vuoden 2023 joulukuun palkkatukea, koska vuoden 2023 tilinpäätökseen palkkatuen tulojäämä oli arvioitu hieman todellista lukua pienemmäksi. Vuonna 2023 huhtikuun loppuun mennessä palkkatukea oli tilitetty kaupungille lähes saman verran kuin tänäkin vuonna.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€. Joukkoliikenteelle on myönnetty Traficomin liikkumisen ohjauksen hankeavustusta 22 500 euroa vuoden 2024 aikana toteutettavalle hankkeelle ”Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa”.

Toimialan toimintakulut ovat 0,1 M€ (-1,4 %) pienemmät kuin vuosi sitten. Toimialan henkilöstökulut ovat huhtikuun loppuun mennessä lähes samoissa lukemissa kuin viime vuonna. Tosin tämä ei kerro koko totuutta. Vuonna 2024 kunta-alan henkilöstökustannukset nousevat laskennallisesti 2,99 prosenttia. Henkilöstökustannukset nousevat 1.6. jälkeen, koska palkkoihin tulee yleiskorotus ja järjestelyeräkorotukset. Lisäksi lomarahat maksetaan heinäkuussa. Toimialalla on kuitenkin edelleen henkilöstövajausta. Rakennusvalvontayksikössä on tällä hetkellä viiden työntekijän vajaus, mutta rekrytointeja on käynnistynyt vapautuneisiin tehtäviin.

Työllistämispalkkoja on maksettu tammi-huhtikuussa 0,92 M€, joka on samalla tasolla kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Työllistämismäärärahalla työllistettyjen porilaisten työnhakijoiden tilastointijärjestelmä muuttui vuoden 2024 alusta alkaen ja tästä syystä vertailu aiempiin vuosiin ei ole luotettava. Uuden järjestelmän mukaan tammi-huhtikuussa oli työllistettynä yhteensä 238 eri henkilöä. Näistä ns. velvoitetyöllistettyjä on 59 henkilöä, joiden työllistäminen on kunnalle nykylainsäädännön mukaan velvoittavaa. Ko. lainsäädäntö tullee muuttumaan syyskuussa 2024. Pääsääntöisesti työllistämisjaksot ovat joko viiden, yhdeksän tai kymmenen kuukauden mittaisia. Työllistämismäärärahaa on käytetty tammi-huhtikuun aikana 24 % eli hieman suunniteltua vähemmän. Trendi on silti vuosittain ollut se, että alkuvuonna työllistämismäärärahaa kuluu vähemmän kuin esimerkiksi kesällä, jolloin teknisen toimialan infrayksikön laajat kesätyöllistämiset näkyvät työllistämismäärärahoissa merkittävänä kasvuna.

Toimialan palvelujen ostot ovat 0,16 M€ (+4,9 %) suuremmat vuodentakaiseen verrattuna. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla, mutta viime vuoteen verrattuna palvelujen ostot ovat nousseet 17,5 %, +0,39 M€ johtuen strategisista palvelutason parannuksista ja VARELY:n yhteishankintojen liikennöintikorvausten noususta järjestämistapamuutoksen takia. Seudullisen joukkoliikenteen lipputulot ovat kasvaneet edelliseen vuoteen verrattuna ja ovat tammi-huhtikuulta 0,01 M€. Kesän vuorotarjonta toteutetaan edellisen kesän laajuisena. Kouluvuoden ajaksi vuoromäärää on hieman tarkennettu ja kohdennettu, jotta koulujen alkamis- ja päättymisajoista johtuvaa ruuhkautumista saadaan paremmin hallittua ilman kustannusten kasvua.

Eläinlääkinnän pieneläinpäivystyksen viimeisen kolmanneksen (syys-joulukuun) osalta ostopalvelun kustannuksesta ei vielä ole tietoa.

Toimialan maksettujen avustusten tilanne on viime vuoteen verrattuna sama. Hanke- ja tapahtuma-avustusten osalta määrärahat on tämän vuoden osalta jaettu touko-kesäkuun aikana, mutta työllisyydenhoidon kesätyöpaikkatuet ja Pori-lisät ovat avustusmuotoja, joiden tilanteesta saadaan parempaa varmuutta vasta syksymmällä. Trendi on kuitenkin viime vuosina ollut se, että määrärahaa jää käyttämättä.

Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden osalta toimialan ostot ovat viime vuotta matalammalla tasolla. Muun muassa elintarvikehankintoihin on käytetty vähemmän määrärahaa kuin viime vuonna, sillä Cafe Nuokkarin toiminta on siirtynyt vuodenvaihteessa sivistystoimialalle nuorisoyksikköön.

Tulevan kesän SuomiAreena-tapahtuma aiheuttaa tänäkin vuonna paineita kustannuspaikkansa määrärahan ylitykseen, sillä kohonneet tuotantokustannukset sekä ajankohdan muutoksesta johtuvat markkinointiponnistelut lisäävät ylitystarvetta. Ylitystarpeen on arvioitu olevan tällä hetkellä 70 000 €.

Samoin kaavoitusyksikössä on ilmennyt Tahkoluodon osayleiskaavaan liittyviä lisäselvitystarpeita jo suunniteltujen muiden tänä vuonna tehtävien selvitysten lisäksi. Lisäselvityksistä johtuva ylitystarve on noin 0,1 M€. Toistaiseksi arvioidaan kuitenkin, että nämä yksittäiset kustannuspaikkakohtaiset ylitystarpeet saadaan kompensoitua toimialan sisällä ja toimiala alittaa toimintakatteensa tämänhetkisen tiedon mukaan 0,5 M€.

 

Investoinnit

Toimialan investointimäärärahasta 0,48 M€ on alkuvuodesta käytetty vasta muutamia kymmeniätuhansia euroja. Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Vuonna 2024 on tarkoitus saada aikataulunäyttöjä keskustan käytetyimmille pysäkeille.

Työpajojen investoinnit luontopajalla etenevät suunnitellusti ja määrärahat tullaan käyttämään täysimääräisesti.

Kirjurinluodon investointimäärärahasta toteutetaan tänä vuonna Kirjurinluoto-Kalafornia alueen yleissuunnitelma. Konsulttina toimii Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik. Kokonaisuuden hankintahinta on 46 000 euroa. Tavoitteena on parantaa alueen yleisilmettä, toimivuutta ja kehittää kansallisen kaupunkipuiston arvoja. Suunnitelman tavoitteena on myös koko alueen maankäytön tehostaminen ja kehittäminen vapaa-ajantoimintojen ja matkailun näkökulmasta sekä vesistön ja suistoalueen parempi hyödyntäminen huomioiden.

Yyterin investointiprojektit etenevät suunnitellusti. Yyterin aukion yleissuunnitelmaa toteutetaan muun muassa uudella jäte- ja varastointialueella ja pysäköintialueen viher- ja rajaussuunnitelmalla. Näiden toteutussuunnitelma on parhaillaan käynnissä.

Entisen Meriravintolan tontilla valmistelut kesän ravintolatoiminnan mahdollistamiseksi on käynnissä. Konttialuetta tullaan parantamaan toiminnallisesti muun muassa köysiaidoilla ja uusilla kalusteilla.

Kesällä 2024 valmistuvan uuden inforakennuksen sisätiloihin tulee erilaisia informatiivisia ja visuaalisesti näyttäviä sisältöjä/nostoja, joiden avulla alueen luontoa ja retkeilymahdollisuuksia tehdään näkyväksi. Suunnittelijan valinta on parhaillaan käynnissä. Erittäin tiukan aikataulun vuoksi projekti tullaan todennäköisesti toteuttamaan kahdessa vaiheessa, ennen ja jälkeen rakennuksen avaamisen.

 

Henkilöstö

Toimialan henkilöstömäärä on pienentynyt vuodentakaisesta kymmenellä työntekijällä. Vakituisten määrä on vähentynyt neljällä (120 v. 2024) ja määräaikaisia sekä sijaisia on yhteensä kuusi vähemmän kuin vuosi sitten (28 v. 2024). Luvuissa on huomioitu vuodenvaihteen organisaatiomuutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Käyttötalous

Toimialan toimintatuotot ovat lisääntyneet 0,17 M€ (+4,6 %) viime vuoden tammi-kesäkuun toteumaan verrattuna. Myyntituotoissa näkyvä muutos (0,22 M euroa, +12,1 %) johtuu joukkoliikenteen ajantasaisesta lipputuottojen kirjautumisesta kirjanpitoon Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän uudistuksen myötä, kun vuonna 2023 kesäkuun loppuun mennessä kirjanpitoon oli kirjautunut vasta tammi-toukokuun lipunmyyntituotot (+110 000 euroa). Lisäksi jätehuoltoviranomaisen viranomaistehtävien hoidon aiheuttamat kustannukset on laskutettu Keräämö Oy:ltä 1.-30.6.2024 jaksolta talousarvion summasta 50 % (118 000 euroa), kun vuonna 2023 tämä laskutus tehtiin vasta myöhemmin syksyllä. Jätehuoltoviranomaisen tasaus koko vuoden osalta tullaan laskuttamaan toteuman mukaan tilinpäätöksen yhteydessä.

Joukkoliikenteen lipputuotot tammi-kesäkuulta ovat 1,135 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 1,031 M€. Lipputuottoihin on tullut puolen vuoden ajanjaksolla kasvua 132 000 euroa (+12,8 %). Lipputuloilla mitattuna (45 %) tuottoisimmat reitit alkuvuodesta olivat 1 Citylinja, 6 Sampola, 34 Yyteri, 35 Pihlava ja 3 Leppäkorpi.

Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuotot ovat ylittymässä 0,25 M€ käyttösuunnitelmaan nähden. Matkojen määrä kasvoi tammi-kesäkuussa 2024 edeltävään vuoteen verrattuna 6,5 % (51 000). Aikuisten kertalippu käteisellä, lähimaksukertalippu ja lasten kertalippu käteisellä olivat eniten myydyt lipputuotteet (kpl). Euromääräisesti lipputuloja kertyi eniten aikuisten 30 päivän kausilipusta, lähimaksukertalipuista ja aikuisten käteisellä ostetuista kertalipuista.

Elokuusta alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmässä ostetuilla Rauma2-, Olkiluoto2-, Pori1- ja Pori2 –kausilipuilla ja Kelan koulumatkatukilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. ELY-keskus maksaa nousukorvausta Porin kaupungille Seutu+-lipuilla tehdyistä matkoista. Lippujen yhteiskäyttö helpottaa erityisesti opiskelijoiden liikkumista seudulta Porin oppilaitoksiin. Yhteiskäytön vaikutus Porin lipputuloihin ja Seutu+ -kausilippujen asiakashintoihin selvinnevät syyskuukausien aikana, kun toteutuvien matkojen ja nousukorvausten määrästä saadaan kokemusta.

Toimialan maksutuotot ovat kesäkuun jälkeen 0,34 M€ viime vuotta suuremmat. Kasvua siis 51,2 %. Rakennusvalvontayksikön toimintatuotot ovatkin tällä hetkellä 0,28 M€ edellä verrattuna viime vuoteen nähden. Arvio loppuvuodelle vastaa aikaisempaa arviota siitä, että lupamaksutuotoissa päästään tavoitteeseen. Riskinä yksikössä nähdään kuitenkin vielä rakentamisen laskusuhdanteen jatkumisen ja jopa vielä laskemisen, vaikka pientä piristymmistä loppuvuodelle on ennustettu yleisesti rakentamisalalle.

Terveysvalvonnassa käytössä olevat vuosittaiset valvonnan perusmaksut on laskutettu kokonaisuudessaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mikä näkyy terveysvalvonnan maksutuotoissa tällä hetkellä lisäyksenä, mutta maksutuottojen kertyminen tasaantuu loppuvuoden aikana ja sen ennustetaan olevan käyttösuunnitelman mukaisella tasolla. Eläinlääkinnän maksutuottojen kirjautumisessa on vuoden alusta alkaen ollut maksupäätetoimittajasta aiheutuva epäselvyys, jonka vuoksi tuotot eivät ole kirjautuneet toteutuneen mukaisina, mutta tuotot ajantasaistuvat syksyn aikana.

Tukien ja avustusten tiliryhmässä on laskua viime vuoteen nähden; 0,4 M€ (-35,2 %). Tämä johtuu suurimmalta osin (0,39 M€) työllisyydenhoidon palkkatuesta, jota vuonna 2023 oikaistiin taseesta löytyneen kustannuspaikkavirheen vuoksi. Tänä vuonna palkkatuki on tilitetty nyt tammi-huhtikuulta 2024 kokonaan ja vasta osittain toukokuun osalta. Lisäksi luvussa on mukana vielä osa vuoden 2023 joulukuun palkkatukea, koska vuoden 2023 tilinpäätökseen palkkatuen tulojäämä oli arvioitu hieman todellista lukua pienemmäksi.

Kesäkuun avustustuotoista puuttuu vielä joukkoliikenteen kustannuspaikalta Kelan koulumatkatukien maksatus touko-kesäkuulta. Se lisää joukkoliikenteen tuottoja 28 000 eurolla. KELA:n maksamaa koulumatkatukea on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-huhtikuulta jo 0,136 M€. Alustava arvio on, että tuen määrä on ylittymässä 0,15 M€ budjetoituun nähden. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€.

Joukkoliikenteelle on myönnetty Traficomin liikkumisen ohjauksen hankeavustusta 22 500 euroa vuoden 2024 aikana toteutettavalle hankkeelle ”Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa”. Hankkeen asiantuntijapalveluista on maksettu noin puolet sopimuksen mukaisesti. Hankkeen alustavia tuloksia porilaisten liikkumisesta on jo hyödynnetty esimerkiksi vuonna 2026 todennäköisesti aloitettavan Impolan ylikulkusillan uusimisen aikaisten väliaikaisten tiejärjestelyjen aiheuttamien reittimuutosten suunnittelussa.

Toimialan toimintakulut ovat 0,07 M€ (-0,6 %) pienemmät kuin vuosi sitten. Toimialan henkilöstökulut ovat kesäkuun loppuun mennessä 0,2 M€ (-3,1 %) pienemmät viime vuoteen verrattuna. Vuonna 2024 kunta-alan henkilöstökustannukset nousevat laskennallisesti 2,99 prosenttia. Henkilöstökustannukset nousivat 1.6., koska palkkoihin tuli yleiskorotus ja järjestelyeräkorotukset. Lisäksi lomarahat maksetaan heinäkuussa. Toimialalla on kuitenkin edelleen henkilöstövajausta. Rakennusvalvontayksikössä on tällä hetkellä neljä työntekijän vajaus, mutta rekrytointeja on käynnistynyt vapautuneisiin tehtäviin.

Työllistämispalkkoja on maksettu tammi-kesäkuussa 1,6 M€, joka on samalla tasolla kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Työllistämismäärärahalla työllistettyjen porilaisten työnhakijoiden tilastointijärjestelmä muuttui vuoden 2024 alusta alkaen ja tästä syystä vertailu aiempiin vuosiin ei ole luotettava. Uuden järjestelmän mukaan tammi-kesäkuussa oli työllistettynä yhteensä 261 eri henkilöä. Pääsääntöisesti työllistämisjaksot ovat joko viiden, yhdeksän tai kymmenen kuukauden mittaisia. Trendi on silti vuosittain ollut se, että alkuvuonna työllistämismäärärahaa kuluu vähemmän kuin esimerkiksi kesällä, jolloin teknisen toimialan infrayksikön laajat kesätyöllistämiset näkyvät työllistämismäärärahoissa merkittävänä kasvuna.

Toimialan palvelujen ostot ovat 0,3 M€ (+5,7 %) suuremmat vuodentakaiseen verrattuna. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla, mutta viime vuoteen verrattuna palvelujen ostot ovat nousseet 5,8 %, +0,19 M€ johtuen strategisista palvelutason parannuksista ja VARELY:n yhteishankintojen liikennöintikorvausten noususta järjestämistapamuutoksen takia. Seudullisen joukkoliikenteen lipputulot ovat kasvaneet edelliseen vuoteen verrattuna ja ovat tammi-kesäkuulta 0,02 M€.

Kesän vuorotarjonta toteutetaan edellisen kesän laajuisena. Vuorojen määrää hieman lisättiin Viikinäisiin, Kyläsaareen, Pihlavaan ja Yyteriin uuden reitin 36 avulla. Vuorot parantavat Kyläsaaren ja Pihlavan välisellä joukkoliikenteen reitillä asuvien liikkumismahdollisuuksia, kun arkisin vuoroja ajetaan linjoilla 34, 35 ja 36 kahdesti tunnissa klo 9–17 välisen ajan myös kesällä. Kaikista joukkoliikennematkoista em. reiteillä tehtiin kesäkuussa 20 % (13 000) ja toukokuussa 18 % (23 000). Kouluvuoden ajaksi vuoromäärää on hieman tarkennettu ja kohdennettu, jotta koulujen alkamis- ja päättymisajoista johtuvaa ruuhkautumista saadaan paremmin hallittua ilman kustannusten kasvua.

Porin yhteistoiminta-alueen ympäristöterveysjaosto päätti kokouksessaan 11. heinäkuuta 2024 alueen pieneläinpäivystyksen hankinnasta. Elokuun lopussa päättyvän nykyisen sopimuksen jälkeen tehdään uusi hankintasopimus kilpailutuksen voittaneen Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n kanssa, joka on myös tämänhetkinen palvelutuottaja. Uudella sopimuskaudella palvelun hinta on 556 800 euroa vuodessa, kun se aikaisemmin oli 200 000 euroa vuodessa. Uusi sopimus on voimassa 1. syyskuuta 2024 alkaen ja se kestää vuoden 2026 loppuun saakka. Uuden sopimuksen myötä menolisäys loppuvuoteen on 119 000 €.

Toimialalla on maksettu avustuksia nyt kesäkuulle saakka lähes saman verran kuin vuosi sitten. Työllisyydenhoidon kesätyöpaikkatuet ja Pori-lisät ovat avustusmuotoja, joiden tilanteesta saadaan parempaa varmuutta vasta syksymmällä. Trendi on kuitenkin viime vuosina ollut se, että määrärahaa jää käyttämättä.

Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden osalta toimialan ostot ovat viime vuotta matalammalla tasolla. Muun muassa elintarvikehankintoihin on käytetty vähemmän määrärahaa kuin viime vuonna, sillä Cafe Nuokkarin toiminta on siirtynyt vuodenvaihteessa sivistystoimialalle nuorisoyksikköön.

Kesäkuussa järjestetty SuomiAreena-tapahtuma aiheutti tänäkin vuonna paineita kustannuspaikkansa määrärahan ylitykseen, sillä kohonneet tuotantokustannukset sekä ajankohdan muutoksesta johtuvat markkinointiponnistelut lisäsivät ylitystarvetta. Ylityksen on arvioitu olevan tällä hetkellä 70 000 €, mutta luku tarkentuu, kun kaikki kuluerät on laskutettu kaupungilta.

Samoin kaavoitusyksikössä Tahkoluodon osayleiskaavan, Yyterinniemen osayleiskaavan ja Meri-Porin asemakaavahankkeiden edistäminen vuoden 2024 aikana on edellyttänyt useiden laajojen selvitysten laatimista ja tilaamista konsulttitoimistoista. Kaavahankkeiden edistäminen tämän vuoden aikana on ollut tärkeää, koska osa aiemmin laadituista selvityksistä uhkaa vanhentua, ellei kaavahankkeita saada kohtuullisessa ajassa edistymään seuraavaan vaiheeseen. Lisäselvityksistä johtuva ylitystarve on noin 0,1 M€. Toistaiseksi arvioidaan kuitenkin, että nämä yksittäiset kustannuspaikkakohtaiset ylitystarpeet saadaan kompensoitua toimialan sisällä ja toimiala alittaa toimintakatteensa tämänhetkisen tiedon mukaan 0,45 M€.

 

Investoinnit

Toimialan investointimäärärahasta 0,48 M€ on käytetty nyt kesäkuuhun mennessä 0,1 M€. Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Axentia Technologies toimittaa Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille toimitetaan seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste. Hankinnan arvo on 32 450 euroa, minkä lisäksi kustannuksia tulee pysäkeille tarvittavista tolppien ja painojen rakentamisesta ja asentamisesta. Aikataulunäyttöjen kustannukset eivät ole vielä kirjautuneet kirjanpitoon.

Työpajojen investoinnit luontopajalla etenevät suunnitellusti ja määrärahat tullaan käyttämään täysimääräisesti.

Kirjurinluodon investointimäärärahasta toteutetaan tänä vuonna Kirjurinluoto-Kalafornia alueen yleissuunnitelma. Konsulttina toimii Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik. Kokonaisuuden hankintahinta on 46 000 euroa. Tavoitteena on parantaa alueen yleisilmettä, toimivuutta ja kehittää kansallisen kaupunkipuiston arvoja. Suunnitelman tavoitteena on myös koko alueen maankäytön tehostaminen ja kehittäminen vapaa-ajantoimintojen ja matkailun näkökulmasta sekä vesistön ja suistoalueen parempi hyödyntäminen huomioiden.

Yyterin investointiprojektit etenevät edelleen suunnitellusti. Yyterin aukion yleissuunnitelmaa toteutetaan muun muassa uudella jäte- ja varastointialueella, pysäköintialueen viher- ja rajaussuunnitelmalla, jätteiden käsittelyn suunnitelmalla sekä sähkölatauspisteellä varustetulla pyöräparkilla. Näiden toteutussuunnitelma on parhaillaan käynnissä.

Entisen Meriravintolan tontilla on tänäkin kesänä toiminut konttiravintoloita. Konttialuetta on parannettu toiminnallisesti muun muassa köysiaidoilla ja uusilla kalusteilla sekä jätehuollon tehostamisella.

Uuden vierailukeskuksen sisätiloihin on toteutettu erilaisia informatiivisia ja visuaalisesti näyttäviä sisältöjä, joiden avulla alueen luontoa ja retkeilymahdollisuuksia tehdään näkyväksi. Näitä tullaan todennäköisesti rikastuttamaan ja täydentämään vielä kesäkauden jälkeen.

 

Henkilöstö

Esityksen liitteenä ovat hr-raportit sekä kesä- että heinäkuulta, sillä lopulliset kuukausittaiset hr-raportit valmistuvat talousraportteja nopeammin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.