PRIDno-2024-3721
Opettajat pääsevät pohtimaan omaa suhtautumistaan leikkiin opetusmenetelmänä ja sitä mitä hyötyjä tai haittoja leikistä opetusmenetelmänä voi olla. Porin kaupungin sivistystoimialan etu on tukea alueella opettajaksi opiskelevien henkilöiden opintoja mahdollistamalla opinnäytetöiden aineistojen kerääminen kouluissaan.
Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitoksen opiskelija [peitetty]on hakenut sivistystoimialalta tutkimuslupaa pro gradu -opinnäytetyötä "leikin asema alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta" varten. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisena luokanopettajat näkevät leikin aseman alkuopetuksessa, määrittelevät leikin osana alkuopetusta, millainen merkitys leikillä on lasten oppimisen kannalta ja miten leikki toteutuu heidän omassa opetuksessaan. Tutkimus toteutetaan puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltaviksi pyritään löytämään 5-7 opettajaa. Haastattelut äänitetään ja säilytetään tutkimuksen tekemisen ajan. Äänitteet pysyvät vain haastattelijan hallussa ja heti tutkimuksen valmistuttua ne poistetaan. Aineisto kerätään lukuvuoden 2024-2025 aikana ja tutkimuksen on tarkoitus valmistua toukokuussa 2025. Hakija on toimittanut tutkimussuunnitelman ja muut pyydetyt selvitykset sivistystoimialalle. Tutkimukseen liittyvä vapaaehtoisuus, henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat ja muut käytännöt on selvitetty hakemuksessa riittävästi. Sivistystoimialan toimintasäännön mukaisesti tutkimusluvan myöntää opetusyksikön päällikkö.
Myönnän tutkimusluvan oheisen kuvauksen mukaisesti Porin peruskouluihin lukuvuoden 2024-2025 aikana. Osallistuminen on opettajille vapaaehtoista. Hakija toimittaa valmiin tutkimuksen maksutta opetusyksikön käyttöön.