Satakunnan työllisyysalueen jaosto, kokous 21.11.2024

Esityslista on tarkastettu

§ 7 Satakunnan työllisyysalue, talousarvio vuodelle 2025

PRIDno-2024-2848

Valmistelija

  • Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

Talousarvion laadintatilanne nyt

Talousarvion valmistelua on jatkettu edelleen sopimuskunnille 30.8.2024 esitetyn lausuntopyynnön jälkeen. Laadinta on muuttunut haasteellisemmaksi sitä mukaa, kun tietoja siirtyvästä toiminnasta tipoittain saadaan.

Alustava talousarvio:

TALOUSARVION TILANNE 30.8.2024
   
TOIMINTATUOTOT  
Kuntien laskennallinen VOS 13 703 744
   
TOIMINTAKULUT  
Työvoimakoulutukset yht. 3 275 000
   
Työllistämistuet yht. 2 135 279
   
HENKILÖSTÖKULUT  
palkat, sivukulut, oheiskulut 7 082 131
   
MUUT TOIMINTAKULUT  
ostopalvelut, vuokrat, ict jne. 1 211 334
   
ylijäämä + / alijäämä- 0

 

Toimintakulut jakautuvat seuraavasti:

Työvoimakoulutuksiin, joihin kokonaisuudessaan varattu 3 275 000 €, jakautuu seuraavasti.

  • Valmennukset ovat asiakkaille eri tuottajilta ostettuja palveluita. Taulukon erät koostuvat kokonaisuudessaan siirtyvistä palvelutuotantosopimuksista.
  • Työvoimakoulutus sisältää sidottuja euron arvoisia yhteishankintasopimuksia yritysten tarpeisiin. Loppuosa varattu erikseen hankittaviin työvoimakoulutuksen osioihin. 
  • Kotoutumiskoulutus sisältää maahanmuuttajille ja muun kielisille henkilöille työvoimahallinnon tarjoamia palvelukokonaisuuksia ja henkilökohtaisia lähtötasoarvioita.
  • Muut palvelut määräraha sisältää asiantuntija-arviointeja, hankekuluja ja tulkkauspalveluita. 

Työllistämistukiin on varattu kokonaisuudessaan 2 135 279 €.

  • Starttirahaan, aloittaville yrityksille.
  • Muut tuet voidaan kohdentaa yrityksille ja yhteisöille. Tällä hetkellä vuodelle 2025 varattu määräraha riittää kattamaan vain vuodelle 2025 ulottuvat palkkatukipäätökset. Uusia tukipäätöksiä ei pystytä tekemään. 

Henkilöstökulut 7 082 131 € sisältävät Satakunnan työllisyysalueelle siirtyvien ja hallinnon työntekijöiden palkat, eläke- ja muut sivukulut. Henkilöstön oheiskulut sisältävät määrärahat työterveyshuoltoon, henkilöstökoulutukseen, tykytoimintaan ja mm. E-passiin.

Muihin toimintakuluihin 1 211 334 €, on varattu työn tekemiseen liittyvät määrärahat. Tämä pitää sisällään toimitilavuokrat ja niiden ylläpitokulut, ICT-koneet ja laitteet, sovellukset, puhelimet ja niiden käyttökulut, postitukset, taloushallintopalvelut, kokouspalkkiot ja ansionmenetyskorvaukset, videoneuvottelujärjestelmän tiloineen.

 

Toimintatulot:

Sopimuskuntien maksuosuudet on määritelty suoraan Työ- ja elinkeinoministeriön laatimien valtionosuuslaskelmien mukaisesti. Sopimuskuntien maksuosuuksiin ei tällä hetkellä ole tiedossa muutoksia. Maksuosuudet vahvistetaan työllisyysalueen talousarvion ja kuntakohtaisten valtionosuuskriteerien mukaisiksi viimeistään talousarviovuoden tammikuussa.

 Sopimuskuntien maksuosuudet:

Harjavalta 583 676 
Jämijärvi 114 396
Kankaanpää 1 335 200
Karvia 213 937
Kokemäki 564 832
Merikarvia 207 148
Nakkila 428 564
Pomarkku 152 083
Siikainen 116 790
Ulvila 938 089
Työllisyysalueen sopimuskuntien osuudet yht. 4 654 715
Vastuukunta Porin osuus 9 049 029
Satakunnan työllisyysalueen kuntien osuudet yhteensä 13 703 744

Talousarviota on valmisteltu niin, että se olisi mahdollisimman kustannusneutraali. Työllisyysalueen tuloslaskelmaan tuloiksi on laskettu sopimuskuntien maksuosuudet yhteensä 4 654 715 € ja Porin kustannusosuus 9 049 029 €. Toimintakulut ovat yhteensä ovat 13 703 744 €. 

 

Talousarvion laadinta ja pito kustannusneutraalina on muuttunut haasteellisemmaksi valmistelun edetessä, koska:

Kustannuspaineita aiheuttavat uusien ohjelmistojen hankinnasta ja käytöstä aiheutuvista kuluista.

TE-toimisto tekee edelleen palkkatukipäätöksiä jotka sitovat yhä enemmän määrärahoja vuodelle 2025.

Henkilöstökulujen todellinen määrä selvisi vasta syys- lokakuun taitteessa ja aiheuttaa tasapainotustoimia.

Nousseita kustannuksia on pyritty kompensoimaan tasapainottamalla työllisyyskoulutusten ja tukien määrää mahdollisuuksien mukaan.

 

Muita seikkoja, jotka vaikuttavat työllisyysalueen talouteen ja tehtäviin:

Työllisyysalueen tehtäväksi on siirtymässä vielä tarkentumaton määrä valtion tehtäväksi ja kustannettaviksi kuuluvia maksuja. Näistä siirtyvistä töistä alue ei ole saamassa korvausta valtiolta, mutta voi hakea jälkikäteen maksatuksien määrää vastaavan summan valtiolta.

Työllisyysalueen muutoskustannuksista aiheutuneiden valmistelukustannusten kattamiseksi sopimuskunnat ovat voineet hakea erillistä korvausta valtiolta 31.10.2024 mennessä. Kaikki sopimuskunnat ovat sitä hakeneet. Valtio on luvannut maksaa korvaukset vuoden 2024 puolella. Seuraavaksi tuleekin sopia valmistelusta aiheutuneiden kustannusten kattamisesta sopimuskuntien kesken.

Koska työllisyysalueen rakentaminen kokonaisuudessaan on osoittautunut varsin hankalaksi tilanteen muuttuessa kuukausittain, niin muutoksia voidaan odottaa tapahtuvan vielä ennen kuin vuosi vaihtuu ja varsinainen työnteko alkaa. Talouden pienistä epävarmuustekijöistä huolimatta kaikki muu mitä työllisyysalueen toiminnan aloittamiseen tarvitaan, on edennyt aikataulussa ja mahdollistaa toiminnan aloittamisen heti vuoden 2025 alusta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvupalvelutyksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Jaosto merkitsee tiedoksi Porin kaupungin valmistelutilanteen Satakunnan työllisyysalueen osalta.