PRIDno-2024-4700
Tutkimukseen osallistuminen tarjoaa opettajille mahdollisuuden käyttää Kemian opintopolku -oppimateriaaleja ja kehittää omaa osaamistaan. Tutkimukseen liittyvän kehitystyön tavoitteena on tuottaa materiaali, joka tukisi mahdollisimman hyvin kemian opettajien työtä. Lisäksi tuotetaan tietoa kemian oppimisesta ja opiskeluun sitoutumisesta, jota on mahdollista hyödyntää opetukseen liittyvässä päätöksenteossa.
Turun yliopiston väitöskirjatutkija Reetta Kyynäräinen on hakenut sivistystoimialalta tutkimuslupaa väitöskirjatutkimusta Kemian opintopolku varten.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kemian oppimista, oppimismotivaatiota ja oppilaiden toimijuutta voidaan tukea digitaalisella oppimateriaalilla. Tutkimus keskittyy esimerkiksi virheiden tekemisen rooliin oppimisessa sekä kokeellisen työskentelyn rooliin verkko-opetusta perinteiseen lähiopetukseen yhdistävässä sulautuvassa oppimisessa. Tutkimuksen osallistuvat opettajat ja heidän oppilasryhmänsä saavat käyttöön Turun yliopiston Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutin ylläpitämässä ViLLE-oppimisympäristössä kemian oppimateriaalin. Tutkimus perustuu ViLLE-oppimisympäristössä kerättyihin aineistoihin, jotka pseudonymisoidaan siten, että yksittäistä oppilasta, koulua tai kuntaa ei ole mahdollista tunnistaa aineistosta. Tutkimus on osa EDUCA - Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahanketta ja se jatkuu 30.4.2028 saakka. Tutkimusaineistosta voidaan hyödyntää tutkimusryhmän tieteellisissä väitöskirjoissa.
Aineisto on tarkoitus kerätä kyselyillä kevätlukukaudella 2025. Tavoiteltu otoskoko on Porissa n. 120 oppilasta ja valtakunnallisesti n. 1200 oppilasta. Tutkija on jo aiemmin kontaktoinut kolme opettajaa, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa osallistua tutkimukseen.
Hakija on toimittanut tutkimussuunnitelman ja muut pyydetyt selvitykset sivistystoimialalle. Tutkimukseen liittyvä vapaaehtoisuus, henkilötietojen käsittelyyn liittyvät asiat ja muut käytännöt on selvitetty hakemuksessa riittävästi. Sivistystoimialan toimintasäännön mukaisesti tutkimusluvan myöntää opetusyksikön päällikkö.
Myönnän tutkimusluvan oheisen kuvauksen mukaisesti Porin Lyseon koulussa ja Noormarkun yhtenäiskoulussa kevätlukukauden 2025 aikana. Osallistuminen on kouluille ja oppilaille vapaaehtoista. Hakija toimittaa valmiin tutkimuksen maksutta opetusyksikön käyttöön.