Joukkoliikennejaosto, kokous 3.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 Joukkoliikenneviranomaisen talouden raportointi lokakuu 2024

PRIDno-2024-83

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristölautakunta hyväksyi joukkoliikenne-toimintayksikön käyttösuunnitelman vuodelle 2024 kokouksessaan 24.1.2024 (§ 3). Toimintayksikön toimintakate on -5 413 669 euroa, joka on 441 392 euroa enemmän kuin vuonna 2023.

Alkuperäisen talousarvioehdotuksen jälkeen elinvoima- ja ympäristötoimialan talousarvioon tehtiin yksi määrärahaan vaikuttava muutos koskien joukkoliikennettä, sillä joukkoliikenteen valtionavustuksen tiedettiin jäävän kehyksen summasta vielä 290 000 euroa pienemmäksi, joka sitten tasattiin joukkoliikenteen toimintakatteeseen vähentäen palvelujen ostoja.

Joukkoliikennepalvelujen ostoihin on varattu 7,4 M€, josta suurin osa käytetään Porin joukkoliikenteen vuorotarjontaan. Myös Ulvila rahoittaa osaa Ulvilaan ajettavien reittien kustannuksista. Tavoitteellisiin markkinointitoimenpiteisiin on varattu 100 000 euroa.

Yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja lähikuntien kanssa hankittavista seudullisista yhteyksistä maksetaan noin 300 000 euroa. Rauma-Eurajoki-Pori -yhteysvälillä on aloitettu uusi sopimuskausi, jossa järjestämistapa on vaihtunut käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen. Tämä tarkoittaa lipputuloriskin siirtymistä liikenteen rahoittajille.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan hankesuunnitelmassa on joukkoliikenteelle varattu 30 000 euroa vuodelle 2024. Tämä investointimääräraha käytetään pysäkkitolppien aikataulunäyttöjen hankintaan.

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan kokouksessa 24.1. (§ 3) vahvistettiin myös toimialan toiminnallisina tavoitteina toimenpiteet ja mittarit sekä top10-prosessien taloudelliset tavoitteet, jotka on talousarviokirjassa esitetty kaupungin elinvoima ja hyvinvointi-osiossa tai toimialaan kytkeytyvän top10-prosessin kohdassa toiminnalliset tavoitteet. Joukkoliikenne on nyt toista kertaa top10-prosessi. Talousarvion toiminnallisten tavoitteiden mittarit raportoidaan kaupunginvaltuustolle kolmannesvuosittain. Taloudelliset tavoitteet raportoidaan tilinpäätöksen yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto merkitsee vuoden 2024 talouden käyttösuunnitelman tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että Arto Nurmi saapui kokoukseen klo 15.06 asian käsittelyn aikana. 

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteen toimintatuotot ovat kasvaneet 22,3 % viime vuodesta, toteumaprosentti 56,1 (41,8 v. 2023). Joukkoliikenteen lipputuotot elokuun loppuun mennessä ovat 1,423 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 1,294 M€. Lipputuottoihin on tullut kasvua 128 000 euroa (+9,9 %). Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuotot ovat ylittymässä 0,25 M€ käyttösuunnitelmaan nähden.

Matkojen määrä kasvoi elokuun loppuun mennessä 2024 edeltävään vuoteen verrattuna 10,3 % (96 000). Aikuisten kertalippu käteisellä, lähimaksukertalippu ja lasten kertalippu käteisellä olivat eniten myydyt lipputuotteet (kpl). Euromääräisesti lipputuloja kertyi eniten aikuisten 30 päivän kausilipusta, lähimaksukertalipuista ja aikuisten käteisellä ostetuista kertalipuista.

Elokuusta alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmässä ostetuilla Rauma2-, Olkiluoto2-, Pori1- ja Pori2 –kausilipuilla ja Kelan koulumatkatukilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. ELY-keskus maksaa nousukorvausta Porin kaupungille Seutu+-lipuilla tehdyistä matkoista. Elokuussa nousukorvaukset ovat noin tuhat euroa. Lippujen yhteiskäyttö helpottaa erityisesti opiskelijoiden liikkumista seudulta Porin oppilaitoksiin. Yhteiskäytön vaikutus Porin lipputuloihin ja Seutu+ -kausilippujen asiakashintoihin selvinnevät syyskuukausien aikana, kun toteutuvien matkojen ja nousukorvausten määrästä saadaan kokemusta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus joutuu määrärahojensa vähenemisen johdosta sopeuttamaan Rauman suunnan vuorotarjontaa. Sopeutus haittaa vapaa-ajan matkojen tekemistä, mutta päätös perustuu viime kevään toteutuneeseen matkustajakysyntään. Porin kaupungin maksuosuus vähenee vuositasolla noin kymmenellä tuhannella eurolla.

Kelan maksamaa koulumatkatukea on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-toukokuulta jo 0,158 M€. Alustava arvio on, että tukea maksettaisiin Porin kaupungille vielä noin 0,1 M€ loppuvuodelta, eli tuen määrä on ylittymässä 0,15 M€ budjetoituun nähden. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€.

Joukkoliikenteelle on myönnetty Traficomin liikkumisen ohjauksen hankeavustusta 22 500 euroa vuoden 2024 aikana toteutettavalle hankkeelle ”Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa”. Hankkeen asiantuntijapalveluista on maksettu noin puolet sopimuksen mukaisesti. Hankkeen alustavia tuloksia porilaisten liikkumisesta on jo hyödynnetty esimerkiksi vuonna 2026 todennäköisesti aloitettavan Impolan ylikulkusillan uusimisen aikaisten väliaikaisten tiejärjestelyjen aiheuttamien reittimuutosten suunnittelussa.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla, mutta viime vuoteen verrattuna palvelujen ostot ovat nousseet 11,6 %, +0,5 M€ johtuen strategisista palvelutason parannuksista ja VARELY:n yhteishankintojen liikennöintikorvausten noususta järjestämistapamuutoksen takia. Seudullisen joukkoliikenteen lipputulot ovat puolestaan kasvaneet edelliseen vuoteen verrattuna ja ovat tammi-elokuulta 0,03 M€.

Elokuun jälkeen alustava arvio on, että joukkoliikenteen kustannuspaikka tulee alittamaan toimintakatteensa 0,5 M€:lla.

Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Axentia Technologies toimittaa Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille toimitetaan seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste. Hankinnan arvo on 32 450 euroa, minkä lisäksi kustannuksia tulee pysäkeille tarvittavista tolppien ja painojen rakentamisesta ja asentamisesta. Aikataulunäyttöjen kustannukset eivät ole vielä kirjautuneet kirjanpitoon.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteen toimintatuotot ovat kasvaneet 17,8 % viime vuodesta, toteumaprosentti 71,7 (55,3 v. 2023). Joukkoliikenteessä on tehty 1 279 000 matkaa lokakuun loppuun mennessä. Arkipäivinä lokakuussa matkoja tehtiin yli kuusituhatta. Lipputuotot ovat 1,796 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 1,693 M€. Lipputuottoihin on tullut kasvua 103 000 euroa (+6,1 %). Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuotot ovat ylittymässä vähintään 0,25 M€ käyttösuunnitelmaan nähden.

Elokuusta alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmässä ostetuilla Rauma2-, Olkiluoto2-, Pori1- ja Pori2 –kausilipuilla ja Kelan koulumatkatukilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. Marraskuussa Porin Waltti-kausilippuja on hyväksytty Seutu+ -vuoroilla Porin alueella matkustukseen. Tämä lisää vuorotarjontaa erityisesti Söörmarkussa. ELY-keskus maksaa nousukorvausta Porin kaupungille Seutu+-lipuilla tehdyistä matkoista ja Pori ELY-keskukselle Waltti-lippujen matkoista. Yhteiskäytön vaikutus Porin lipputuloihin ja Seutu+ -kausilippujen asiakashintoihin selvinnevät loppuvuoden aikana, kun toteutuvien matkojen ja nousukorvausten määrästä saadaan kokemusta.

Kelan maksamaa koulumatkatukea on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-syyskuulta jo 0,222 M€. Alustava arvio on, että tukea maksettaisiin Porin kaupungille vielä noin 0,09 M€ loppuvuodelta, eli tuen määrä on ylittymässä lähes 0,2 M€ budjetoituun nähden. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€. Traficomin marraskuisen kirjeen perusteella vuosien 2024 ja 2025 valtionavustushaku käynnistyy loppuvuodesta ja päätöksiä tuen suuruudesta vuosille 2024–25 saatanee alkuvuodesta 2025. Valtio ei ole lisäämässä keskisuurten kaupunkien valtionavustusten määrää, mutta esitys ELY-keskusten määrärahojen korottamisesta on ollut virkamiesvalmistelussa.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla. Sopimusten korvauksia on tarkistettu syyskuun liikennöinti-indeksillä. Kustannustaso on hieman laskusuunnassa tällä hetkellä. Joukkoliikenteen kustannuspaikka tulleekin alittamaan toimintakatteensa vähintään 0,6 M€:lla.

 

Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Axentia Technologies on toimittanut Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille on toimitettu seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste. Hankinnan arvo on 32 450 euroa, minkä lisäksi kustannuksia tulee pysäkeille tarvittavista tolppien ja painojen rakentamisesta ja asentamisesta. Asennustyöt ovat vielä kesken. Aikataulunäyttöjen kustannukset eivät ole vielä kirjautuneet kirjanpitoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.