Valmistelija
Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi
Perustelut
Joukkoliikenteen toimintatuotot ovat kasvaneet 22,3 % viime vuodesta, toteumaprosentti 56,1 (41,8 v. 2023). Joukkoliikenteen lipputuotot elokuun loppuun mennessä ovat 1,423 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 1,294 M€. Lipputuottoihin on tullut kasvua 128 000 euroa (+9,9 %). Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuotot ovat ylittymässä 0,25 M€ käyttösuunnitelmaan nähden.
Matkojen määrä kasvoi elokuun loppuun mennessä 2024 edeltävään vuoteen verrattuna 10,3 % (96 000). Aikuisten kertalippu käteisellä, lähimaksukertalippu ja lasten kertalippu käteisellä olivat eniten myydyt lipputuotteet (kpl). Euromääräisesti lipputuloja kertyi eniten aikuisten 30 päivän kausilipusta, lähimaksukertalipuista ja aikuisten käteisellä ostetuista kertalipuista.
Elokuusta alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmässä ostetuilla Rauma2-, Olkiluoto2-, Pori1- ja Pori2 –kausilipuilla ja Kelan koulumatkatukilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. ELY-keskus maksaa nousukorvausta Porin kaupungille Seutu+-lipuilla tehdyistä matkoista. Elokuussa nousukorvaukset ovat noin tuhat euroa. Lippujen yhteiskäyttö helpottaa erityisesti opiskelijoiden liikkumista seudulta Porin oppilaitoksiin. Yhteiskäytön vaikutus Porin lipputuloihin ja Seutu+ -kausilippujen asiakashintoihin selvinnevät syyskuukausien aikana, kun toteutuvien matkojen ja nousukorvausten määrästä saadaan kokemusta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus joutuu määrärahojensa vähenemisen johdosta sopeuttamaan Rauman suunnan vuorotarjontaa. Sopeutus haittaa vapaa-ajan matkojen tekemistä, mutta päätös perustuu viime kevään toteutuneeseen matkustajakysyntään. Porin kaupungin maksuosuus vähenee vuositasolla noin kymmenellä tuhannella eurolla.
Kelan maksamaa koulumatkatukea on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-toukokuulta jo 0,158 M€. Alustava arvio on, että tukea maksettaisiin Porin kaupungille vielä noin 0,1 M€ loppuvuodelta, eli tuen määrä on ylittymässä 0,15 M€ budjetoituun nähden. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.
Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€.
Joukkoliikenteelle on myönnetty Traficomin liikkumisen ohjauksen hankeavustusta 22 500 euroa vuoden 2024 aikana toteutettavalle hankkeelle ”Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa”. Hankkeen asiantuntijapalveluista on maksettu noin puolet sopimuksen mukaisesti. Hankkeen alustavia tuloksia porilaisten liikkumisesta on jo hyödynnetty esimerkiksi vuonna 2026 todennäköisesti aloitettavan Impolan ylikulkusillan uusimisen aikaisten väliaikaisten tiejärjestelyjen aiheuttamien reittimuutosten suunnittelussa.
Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla, mutta viime vuoteen verrattuna palvelujen ostot ovat nousseet 11,6 %, +0,5 M€ johtuen strategisista palvelutason parannuksista ja VARELY:n yhteishankintojen liikennöintikorvausten noususta järjestämistapamuutoksen takia. Seudullisen joukkoliikenteen lipputulot ovat puolestaan kasvaneet edelliseen vuoteen verrattuna ja ovat tammi-elokuulta 0,03 M€.
Elokuun jälkeen alustava arvio on, että joukkoliikenteen kustannuspaikka tulee alittamaan toimintakatteensa 0,5 M€:lla.
Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Axentia Technologies toimittaa Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille toimitetaan seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste. Hankinnan arvo on 32 450 euroa, minkä lisäksi kustannuksia tulee pysäkeille tarvittavista tolppien ja painojen rakentamisesta ja asentamisesta. Aikataulunäyttöjen kustannukset eivät ole vielä kirjautuneet kirjanpitoon.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.