Perustelut
Porin joukkoliikenteen nykyiset lippujen käyttöehdot ja asiakashinnat ovat olleet voimassa kesäkuusta 2021 alkaen. Tuolloin joukkoliikenteen järjestämistavassa päätettiin siirtyä käyttöoikeussopimuksista hankintasopimuksiin 7.6.2021 alkaen.
Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä vaihdettiin Porin Linjat Oy:n järjestelmästä Waltti Solutions Oy:n järjestelmään keväällä 2023 (joukkoliikennejaosto 18.10.2022 § 45). Vaihdoksen johdosta lipputuotteiden nimiä yhtenäistettiin muiden Waltti-järjestelmään käyttävien joukkoliikennekaupunkien kanssa (joukkoliikennejaosto 24.1.2023 § 6) ja kymmenen matkan sarjalipun tilalle otettiin arvolippu (joukkoliikennejaosto 13.12.2022 § 62). Lisäksi myöhemmin päätettiin lähimaksamisen käyttöönotosta, hinnoittelusta ja maksukatoista (joukkoliikennejaosto 13.12.2022 § 63).
Lipputuotteiden hinnoittelun muutosesitys johtuu hallituksen esityksestä (HE 141/2024 vp), jossa arvonlisäverolakia ehdotetaan muutettavaksi. Esityksen mukaan 10 % suuruisen alennetun verokannan soveltamisalaan nykyisin kuuluvat hyödykkeet siirrettäisiin 14 % suuruisen alennetun verokannan soveltamisalaan. Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lain hyväksymisen ja voimaantulon aikataulu on toistaiseksi päättämättä.
Arvonlisäveron korottamisen ja muiden kustannuspaineiden takia useimmat joukkoliikennekaupungit ovat tehneet syksyn 2024 aikana ehdollisia ja ennakoivia päätöksiä lipputuotteiden hintojen korottamisista. Päätöksissä huomioidaan ainoastaan arvonlisäveron muutos, tai sen lisäksi kaupunkien kiristyvästä taloustilanteesta ja joukkoliikenteelle myönnettyjen valtionavustusten vähenemisestä johtuvia määrärahojen ostovoiman heikennyksiä. Yhtä ja samaa tapaa kaupungit eivät ole käyttäneet.
Porin kaupunki on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ennakkotietojen perusteella menettämässä valtioavustuksesta noin 20 000 euroa vuoden 2023 tasoon verrattuna. Samanaikaisesti kaupungin talousarvioehdotus vuodelle 2025 on menossa kaupunginvaltuuston hyväksyntään. Joukkoliikenteelle myönnettäviä vuorotarjonnan ostomäärärahoja vähennettänee noin 200 - 300 000 euroa vuodessa. Vuodelle 2026 odotettavissa olevien lisävähennysten takia joukkoliikenteen vuorotarjontaa heikennetään.
Porin kaupungin taloussuunnittelun lähtökohta on, että arvonlisävero on kulutusvero eli veron osuuden tuotteesta tai palvelusta maksaa aina lopullinen kuluttaja. Arvonlisäveron nosto ei saisi johtaa kaupungin taloudessa tappiolliseen toimintaan, vaan korotus siirretään suoraan kaupungin palvelujen myyntihintoihin.
Mennyt lipputulokehitys ei ole tae tulevasta. Esityksen luvut Porin joukkoliikenteen lippujen myyntimääristä (kpl), lipputuloista (€, alv 0 %) ja matkojen määristä (kpl) perustuvat Waltin raportoinnin lipputuloihin tammi-lokakuun ajalta 2024. Lippujen asiakashinnoissa on nykyisin arvonlisäverokanta 10 %.
Arvonlisäverokorotuksen vaikutus lippujen hintoihin
Tammi-lokakuussa 2024 lippuja myytiin yhteensä 385 000 kpl ja arvoa ostettiin matkakortille 5300 kertaa. Kausilippuja myytiin lähes 16 000 kpl ja ne tuottivat kaupungille 612 000 euroa. Kertalippuja myytiin käteisellä linja-autoissa 197 000 kpl ja ne tuottivat 436 000 euroa. Waltti Mobiili -sovelluksella myytiin 57 000 lippua ja ne tuottivat 149 000 euroa. Lähimaksulla myytiin 115 000 lippua ja tuotto oli 268 000 euroa. Arvoa ostettiin matkakortille 5300 kertaa ja näistä kertyi 107 000 euroa. Matkoja tehtiin eniten kausilipuilla 561 000 kertaa, käteisellä ostetuilla lipuilla 235 000 kertaa, lähimaksulla 124 000 kertaa, sovelluksesta ostetetuilla lipuilla 69 000 kertaa ja arvolipulla 53 000 kertaa.
Lipputuotteiden myyntimäärät ja veroton lipputulo kaupungille sekä toteutuneiden matkojen määrä tammi-lokakuussa 2024
Lipputuotteet |
myynti kpl |
€ alv. 0 % |
matkat kpl |
Kausiliput matkakorteilla ja sovelluksessa |
16 000 |
612 000 € |
561 000 |
Kertaliput käteisellä |
197 000 |
436 000 € |
235 000 |
Kertaliput sovelluksessa |
57 000 |
149 000 € |
69 000 |
Lähimaksu maksukortilla |
115 000 |
268 000 € |
124 000 |
Arvolippu matkakortilla |
5300 |
107 000 € |
53 000 |
Jos lipputuotteiden hinnat ja käyttöehdot säilyisivät ennallaan, eikä arvonlisäveron korotusta vietäisi ollenkaan asiakashintoihin, kaupungin saamat lipputulot vähenisivät 50 000 euroa (tammi-lokakuun toteutuneeseen myyntiin verrattuna). Jos arvonlisäveron korotukset viedään täysimääräisesti hintoihin, eikä tehdä mitään muita hintojen korotuksia, asiakkaat maksaisivat lipputuotteistaan keskimäärin 3,6 % enemmän kuin nyt. Samanaikaisesti kaupungin lipputulot säilyisivät nykyisellään.
Lippujen hintojen korotukset arvonlisäveron nousun lisäksi
jos kaikkiin lipputuotteisiin tehtäisiin noin 3 % tasainen korotus ja arvonlisävero nousisi, kaupungille tulisi lipputuottoja lisää + 44 000 euroa (tammi-lokakuun toteutuneeseen myyntiin verrattuna). Matkustajille tasanosto tarkoittaisi noin 7 % hinnankorotusta jokaiseen lipputuotteeseen.
Verkkokaupassa, sovelluksessa ja lähimaksulla tehtävissä lippuostoissa hintojen tasanosto ei aiheuta ongelmaa, koska raha liikkuu digitaalisesti, mutta linja-autossa käteisellä maksettavien lippujen osto ja rahankäsittely vaikeutuisi. Kolmen prosentin nosto jokaisessa käteislipussa tarkoittaisi nykyisten 1,00 €, 2,00 €, 3,50 €, 5,00 € ja 8,00 € sijaan pyöristettyjä hintoja 1,05 €, 2,15 €, 3,75 €, 5,35 € ja 8,55 €. Muutos monimutkaistaisi vaihtorahojen käsittelyä ja todennäköisesti hidastaisi maksamista, mikä yleisesti pitkittäisi linja-autojen seisonta-aikaa pysäkeillä ja haittaisi joukkoliikenteen sujuvuutta ja toimivuutta.
Lipputuotteiden asiakashinnat jos vain arvonlisäveron korotus huomioidaan tai jos lisäksi tehdään 3,00 % tasakorotus kaikkiin tuotteisiin ja pyöristetään viiden sentin tarkkuuteen
Lipputuote |
€ alv. 10 %
|
€ alv 14 % |
+ 3,00 % ja € alv 14 % |
Kausilippu aikuinen |
55,00 € |
57,00 € |
58,70 € |
Kausilippu nuori |
42,00 € |
43,55 € |
44,85 € |
Kausilippu lapsi |
30,00 € |
31,10 € |
32,00 € |
Kertalippu aikuinen |
3,50 € |
3,65 € |
3,75 € |
Kertalippu lapsi |
2,00 € |
2,05 € |
2,15 € |
Kertalippu citylinja |
1,00 € |
1,05 € |
1,05 € |
5h lippu |
5,00 € |
5,20 € |
5,35 € |
24h lippu |
8,00 € |
8,30 € |
8,55 € |
Arvolippu aikuinen |
2,50 € |
2,60 € |
2,65 € |
Arvolippu lapsi |
2,00 € |
2,05 € |
2,15 € |
Lähimaksussa on vastaavat lippujen hinnat kuin käteisellä ja sovelluksessa ostetuissa lipuissa. Lähimaksulla maksettaessa Citylinjan lippu on 1,00 € ja koko Porin ja Ulvilan alueella A-vyöhykkeellä lähimaksun maksukatot ovat 60 minuuttia 3,50 € (kertalippu), viisi tuntia 5,00 € (5h lippu) ja vuorokausi 8,00 € (24h lippu).
Kertalippujen hintojen korottaminen eri myyntikanavissa
Käteismaksamisen aiheuttamien ongelmien ja hidasteiden takia moni joukkoliikennekaupunki on luopunut käteisellä maksamisesta kokonaan, tai tehnyt maksamisesta kalliimpaa. Lippujen hinnat ovat korkeammat käteisellä linja-autossa ostettaessa kuin sovelluksessa tai lähimaksussa.
Jos käteislippujen hinnoittelussa noudatettaisiin nyt Porissa vallitsevaa käytäntöä, eli lippujen maksussa käytetään viidenkymmenen sentin, yhden euron ja kahden euron -kolikoihin perustuvaa vaihtokassaa, uudet käteishinnat voisi suoraviivaisesti korottaa tasolle 1,50 €, 2,50 €, 4,00 €, 5,50 € ja 8,50 €. Edellä luetelluilla asiakashinnoilla lipputulot käteisasiakkailta kasvaisivat noin 90 000 euroa, euroa (tammi-lokakuun toteutuneeseen myyntiin verrattuna). Korkeampi käteislippujen hinta sovellukseen ja lähimaksuun verrattuna siirtäisi osan lippuostoista digitaalisiin maksutapoihin.
Porin Linjat Oy:n kanssa 14.11.2024 käydyssä neuvottelussa keskusteltiin lippujen korotussuunnitelmista. Porin Linjat Oy:n näkemyksen mukaan rahastuksen kannalta huonoin vaihtoehto on hinnoitella käteislippuja viiden sentin tarkkuuteen. Porin Linjat Oy:n mukaan digitaalisten maksutapojen käyttö busseissa on sujuvoitunut. Puhelimen sovelluksessa olevien QR-koodien lukeminen toimii hyvin ja lähimaksulaitteet pysyvät nykyään pääsääntöisesti hyvin verkkoyhteydessä. Kuljettajat ovat oppineet toimimaan mahdollisissa vikatilanteissa, kun laitteiden käyttökokemusta on tullut lisää.
Käteisen käytöllä on vankka suosio Porin joukkoliikenteessä, eikä maksutavan hinnoittelu digitaalisia maksutapoja kalliimmaksi liene paras tapa lisätä joukkoliikenteen suosiota. Jos myös sovelluksesta ostettujen lippujen hintoja ja lähimaksun hintaa sekä maksukattoja nostettaisiin käteisen käsittelyn kannalta sopiviin uusiin hintoihin, lipputulot nousisivat sovellusostoissa 26 000 euroa ja lähimaksussa 47 000 euroa (tammi-lokakuun toteutuneeseen myyntiin verrattuna).
Porin joukkoliikenteessä tehtiin tammi-lokakuun aikana lähes 370 000 kertaa kertalipun ostopäätös. Kertalippumatkustajat eivät sitoudu joukkoliikenteen säännöllisiksi jokapäiväisiksi käyttäjiksi, vaan matkustavat satunnaisesti oman tarpeensa mukaan. Jokainen ostopäätös on siksi uusi ja ainutkertainen. Satunnaismatkustajien ostokynnyksen madaltaminen ja toistuviin ostopäätöksiin kannustaminen on tärkeä strateginen tavoite, jotta joukkoliikenne tuottaa toimivaa liikkumispalvelua mahdollisimman monelle eri henkilölle, eikä pelkästään säännöllisesti matkustaville.
Arvolipun hinnan korottaminen
Matkakorteille ostettiin arvoa 5300 kertaa (tammi-lokakuun aikana). Arvoa voi lisätä 5–500 euroa kerrallaan ja se jää matkakortille kahden vuoden ajaksi odottamaan matkustusta. Aikuisen matkan asiakashinta arvolla maksettuna on 2,50 euroa 60 minuutin vaihto-oikeudella. Lasten arvomatka on 2,00 euroa eli sama kuin sovelluksessa ja käteisellä. Noin 6400 matkustajalla on arvotili, joka luodaan aina kun uusi matkakortti tehdään. Luku siis kuvaa Porin joukkoliikenteessä liikkeelle laskettujen matkakorttien määrää, ei arvolipun käyttäjien määrää.
Yhdellä arvotilillä on keskimäärin alle kuusi euroa eli aikuisella matkustajalla on käytettävissään kaksi joukkoliikennematkaa kerrallaan. Arvoa lisätään matkakortille useimmiten alle kaksikymmentä euroa verkkokaupassa. Arvolipun käyttäjät varaavat matkakortille muutaman seuraavan suunnittelemansa matkan verran rahaa, matkustavat, ja lataavat arvoa uudelleen verkkokaupassa, kun taas suunnittelevat matkaa. Arvolippua käytetään kertalipun tavoin, käteisen korvaajana.
Yhden aikuisen tekemän arvomatkan keskimääräinen tuotto kaupungille oli 2,40 euroa, kun taas käteiskertalipun keskihinta oli 2,85 euroa, sovelluskertalipun 2,84 euroa ja lähimaksun 2,60 euroa. Toteutuneen tuoton takia aikuisten arvomatkan hintaa on perusteltua korottaa lähemmäs muiden satunnaismatkustajien maksamia lipunhintoja, tai poistaa arvolipulta kokonaan vaihto-oikeus. Koska vaihtoja keskihinnan perusteella tehdään, on järkevämpi nostaa matkan veloitusta.
Esityksessä uusi aikuisen arvomatkan CITY A -vyöhykkeiden asiakashinta on 3,00 euroa sisältäen 60 minuutin vaihto-oikeuden. Edelleen arvolippu sopii parhaiten edulliseksi lipputuotteeksi matkustajille, jotka viettävät aikaa määränpäässään yli viisi tuntia, ja joiden tarve joukkoliikenteen käyttöön on satunnaista, kuten hyvän sään vallitessa pyöräilevillä työmatkalaisilla.
Kausilippujen hintojen korottaminen
Kausilippumatkustajat tekivät ostopäätöksen 16 000 kertaa. Waltin kausilippujen käyttömäärien seurantaan perustuvan raportoinnin mukaan yhden kausilipulla tehdyn matkan keskimääräinen hinta on aikuisille 1,33 € (asiakashinta 55 €), nuorille 17 - 25 -vuotiaille 1,18 € (42 €) ja lapsille 8-16 -vuotiaat 0,80 € (30 €). Kausilipun verottoman ostohinnan korottaminen 3-5 % verran lisäisi lipputuloja noin 19 000 euroa, ja mahdollistaisi kertalippujen asiakashintojen säilymisen nykyisellään.
Maltillisella korotuksella kausilippujen asiakashinnat ovat esityksessä 59 €, 45 € ja 33 € (korotus 3 - 4 euroa). Jos kertalipputuotteiden asiakashintoja ei koroteta ja arvonlisävero nousee 14 %:iin, kaupungin saamat lipputulot vähenisivät -12 000 euroa (tammi-lokakuun toteutuneeseen myyntiin verrattuna).
Korotuksen jälkeen kausilippumatkustajien keskihinta yhdestä tehdystä matkasta olisi aikuisille 1,38 €, nuorille 1,23 € ja lapsille 0,83 €. Hintaero yhteen kertalipulla tehtyyn matkaan verrattuna säilyy edelleen kausilipulle suotuisana. Jos aikuinen matkustaa enemmän kuin 17 yhdensuuntaista matkaa 30 päivän kuluessa, kausilipun ostaminen on matkustajalle taloudellisesti kannattava päätös. Nuorten kausilipussa hintaero kääntyy kausilipun ostoon kannustavaksi jo 13 matkan kohdalla, lasten kausilipuilla raja on aikuisten tavoin 17 matkan kohdalla.
Joukkoliikennejaostolle ehdotetaan, että joukkoliikenteessä otetaan käyttöön 90 päivän kausiliput. Niitä voi ostaa verkkokaupassa ja myyntipisteissä matkakorteille sekä sovelluksessa. Kuukautta pidempään voimassaolevat kausiliput kuuluvat Waltti-järjestelmän perusvalikoimaan eikä niiden käyttöönotto aiheuta uusia kustannuksia kaupungille. Hinnoiksi esitetään 3*30 päivän kausilipun asiakashintaa eli aikuiset 177 €, nuoret 135 € ja lapset 99 €. Muissa joukkoliikennekaupungeissa on kokemuksia 90 päivän kausilipuista jo aiemmalta ajalta. Lipputuote on löytänyt ostajansa joukkoliikennettä säännöllisesti käyttävien joukosta.
Kelan koulumatkatuki
Lasten ja nuorten kausilippujen hinnankorotuksella olisi myös jonkin verran vaikutusta Kelan koulumatkatukilippujen tuoton kasvuun. Kela korvaa alle kymmenen kilometrin koulumatkoja koulumatkatukeen oikeutetun ikäryhmälle myytävän kausilipun hinnan mukaan (nykyinen lapset 30 € ja nuoret 42 €), sitä pidemmät koulumatkat korvataan kilometrien mukaan. Kelan koulumatkatukilipuilla tehtiin noin 80 000 matkaa tammi-lokakuussa, eli tuella on merkittävä vaikutus sekä opiskelijoiden joukkoliikenteen käyttöön että kaupungille tilitettävään tukeen.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ lipputulot
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ lipputulot tilitetään kuukausittain kaupungille ja nousukorvaukset Seutu+ -kausilippujen ja Porin Waltti -kausilippujen yhteiskäytöstä maksetaan molemmille tilaajille. Seutu+ -lippujen tuotto on pientä (tammi-lokakuussa noin 70 000 euroa) verrattuna Porin joukkoliikenteestä syntyviin noin kahden miljoonan vuotuisiin lipputuloihin.
Seutu+ lipputilitykset ovat kasvussa, koska ELY-keskus on siirtymässä kaikissa Poriin saapuvissa liikenteissään käyttöoikeussopimuksista hankintasopimuksiin. Lipputulot tilitetään joukkoliikennehankintojen ostokustannuksiin osallistujille tehtyjen kustannustenjakosopimusten mukaan. Vuonna 2023 kaupunki sai Seutu+ -lipputuloja 18 000 euroa eli vuonna 2024 tilitetyt 70 000 euroa ovat jo merkittävä lipputulojen kasvu.
Varsinais-Suomen ELY-keskus päättää Seutu+ lippujen hinnoittelusta ja arvonlisäveron korottamisen vaikutuksesta lippujen hintoihin. Nousukorvauksista neuvotellaan puolen vuoden välein toteutuneen yhteiskäytön tilastojen perusteella.
Palvelumaksun korottaminen
Joukkoliikenteen lippujen ostosta, siirrosta ja selvittelystä asiakaspalvelussa peritään kahden euron palvelumaksua. Sama korvaus peritään lippujen laskutusmyynnistä.
Myyntipisteissä peritään kahden euron palvelumaksu joukkoliikenteen lippuja ostavalta asiakkaalta. Palvelumaksu on ainoa korvaus, jota myyntipisteet saavat veloittaa asiakkailtaan. Kaupunki ei maksa palkkiota myyntipisteille.
Palvelumaksu on arvonlisäverokannassa 25,5 % 1.9.2024 alkaen. Arvonlisäveron korotusta ei viety palvelumaksuun korotuksen astuttua voimaan. Joukkoliikennejaostolle ehdotetaan, että palvelumaksu korotetaan 3,00 euroon (sis. alv. 25,5 %) 1.1.2025 alkaen.
Esitys
Joukkoliikennejaostolle esitetään, että 1.1.2025 alkaen hallituksen esityksen mukaista lipputuotteiden arvonlisäverokannan korotusta ei viedä jokaisen lipputuotteen hintaan tasaisesti. Sen sijaan
- Nostetaan kausilippujen asiakashintoja noin 3-4 % siten että uudet kausilippujen hinnat ovat lapsilta 33 euroa, nuorilta 45 euroa ja aikuisilta 59 euroa. Korotus lisää lipputuloja noin 19 000 eurolla.
- Otetaan käyttöön uudet 90 päivän kausiliput, joiden hinnat ovat aikuisilta 177 €, nuorilta 135 € ja lapsilta 99 €. Kausiliput voi ostaa sekä matkakorteille että sovellukseen.
- Arvolipun aikuisen veloitus CITY A -vyöhykkeellä Porissa ja Ulvilassa korotetaan 20 % nykyisestä 2,50 euroa per matka 3,00 euroon per matka. Vaihto-oikeus 60 minuuttia säilyy. Keskimääräinen lipputulo kasvaa ja osa asiakkaista siirtynee kertalippumatkustajiksi.
- Satunnaisten matkustajien käyttämissä kertalipuissa ja aikalipuissa nykyiset asiakashinnat säilyvät ja lippujen hinnat ovat samat maksutavasta riippumatta.
- Kaupunki kärsii arvonlisäveron korottamisen johdosta noin kahdenkymmenentuhannen euron lipputulomenetyksen vuositasolla, koska kerta- ja aikalippujen hintojen ei koroteta. Samalla kuitenkin kausilippujen hintojen korotus lisää kaupungin lipputuloja saman verran.
- Satunnaismatkustuksen määrän kasvu saattaa myös osaltaan korvata lipputulomenetystä ilman, että työ- ja koulumatkojen aiheuttamaan ruuhkaan ajettavien vuorojen määrää pitäisi lisätä.
- Korotetaan palvelumaksua, jota peritään lippujen ostamisesta asiakaspalvelussa, myyntipisteissä ja laskutusasiakkailta. Uusi palvelumaksu on 3,00 euroa (alv. 25,5 %).