PRIDno-2024-4269
Tieliikennelain 72§ mukaan kunta asettaa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin kadun ja yksityisen hallinnoiman alueen tai väylän liittymäkohtaan.
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Tiilimäen Nesteen, Maamiehenkadun ja valtatieltä 2 pohjoisesta tulevan rampin muodostamassa risteyksessä on ollut epäselvyyksiä väistämisvelvollisuuksista jo vuosien ajan. Sekä Nesteen pihaliittymästä tulevilla että rampilta Maamiehenkadulle tulevilla on risteyksessä kärkikolmiolla osoitettu väistämisvelvollisuus. Epätietoisuutta autoilijoissa on aiheuttanut se, kummasta suunnasta tulevan kuuluu väistää toista. Liittymässä on tapahtunut myös jonkin verran onnettomuuksia, jotka ovat onneksi kuitenkin pääsääntöisesti olleet ns. peltikolareita.
Tieliikennelain 24§:n mukaan pihaliittymästä tulevan on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä. Mahdolliset liikenteenohjauslaitteet kuitenkin menevät noudattamisjärjestyksessä liikennesääntöjen edelle. Kun liittymä on varustettu väistämisvelvollisuutta osoittavalla merkillä, tulee noudattaa tieliikennelain liitteessä 3.2 merkille B5 (Väistämisvelvollisuus risteyksessä) kirjattuja velvollisuuksia: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta." Tämä tarkoittaa toisin sanoen sitä, että Tiilimäen Nesteen, Maamiehenkadun ja valtatieltä 2 tulevan rampin risteyksessä sekä pihaliittymästä että rampilta tulevien tulee väistää risteyksessä muita ajoneuvoja.
Eri tahojen kanssa käydyissä keskusteluissa on todettu, että liikenneturvallisuuden kannalta saattaisi olla hyvä, jos pihaliittymään asetettaisiin Stop-merkki. Vaikka väistämisvelvollisuus ei Stop-merkillä muutukaan verrattuna kärkikolmioon, sillä saattaisi olla positiivista vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Infran suunnittelutiimi on laatinut suunnitelman Stop-merkin asettamiseksi. Suunnitelma on tämän päätöksen liitteenä.
Päätän hyväksyä liitteenä olevan suunnitelman.