Sivistyslautakunta, kokous 25.2.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 14 Sivistyslautakunta, vuoden 2024 tilinpäätös

PRIDno-2025-577

Valmistelija

  • Martti Kujanpää, controller, talous- ja hallintoyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Sivistyslautakunnan talous toteutui ennustettua positiivisemmin. Vuoden 2024 sivistyslautakunnan talousarvioon saatiin sekä opetuksen että varhaiskasvatuksen toiminnallisten ja lainsäädännöllisten muutosten edellyttämät määrärahat, mikä osaltaan loi pohjaa onnistuneelle talousvuodelle. Kaupungin haasteellisen taloustilanteen vuoksi toimialoille annettiin heti vuoden alussa kehotuksia säästäväiseen ja taloudelliseen toimintatapaan sekä henkilöstörekrytointien sekä palvelujen ja tarvikehankintojen tarkkaan harkintaan. Kustannuskehitys olikin vuonna 2024 maltillista. Toimintakulut kasvoivat 1,7 prosenttia. Toimintatuottoja kertyi myös 5 prosenttia talousarviota enemmän, vaikkakin niiden kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna 2,7 prosenttia.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot toteutuivat talousarviota paremmin. Tuottoja kertyi kaikkiaan 0,5 miljoonaa euroa talousarviota enemmän (toteumaprosentti oli 105). Myyntituotot toteutuivat 0,9 miljoonaa euroa talousarviota paremmin.  Valtiovarainministeriö tarkisti vuoden 2024 aikana esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten määrää. Lisäksi lastensuojelulain perusteella sijoitettujen lasten koulunkäynnin kotikuntakorvausten määrä kasvoi.  Hyvinvointialueelta laskutettavia erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan tuottoja kertyi talousarviota enemmän, samoin kuin Winnovalta laskutettavia musiikin alan ammatillisen toisen asteen koulutuksen tuottoja. Maksutuottojen osalta varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja kertyi maksujen alentamisesta huolimatta hieman talousarviota enemmän. Sivistävän koulutuksen lukukausi- ja kurssimaksuja kertyi 0,1 miljoonaa euroa arvioitua enemmän. Tähän vaikutti osaltaan kansalaisopiston lukukausi- ja kurssimaksujen korotukset syyslukukauden alusta lukien. Iltapäivätoiminnan tuottojen kasvuun vaikutti iltapäivätoiminnan maksujen korotus vuoden 2024 alusta lukien. Tukia ja avustuksia kertyi sen sijaan huomattavasti talousarviota vähemmän, 0,7 miljoonaa euroa. Merkittävin syy oli se, että sivistystoimen hankerahoitus on pienentynyt valtion säästötoimenpiteiden vuoksi. Muita tuottoja muun muassa erilaisia vuokratuottoja kertyi 0,2 miljoonaa talousarviota enemmän.

Toimintakulut kasvoivat 1,7 %, ja ne alittivat talousarviomäärärahan 2,3 miljoonaa euroa, toteumaprosentti 98,1. Henkilöstökulut kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 1,7 prosenttia. Henkilötyövuosien kokonaismäärä oli lähes sama kuin vuonna 2023. Varhaiskasvatuksessa hoidossa olevien lasten määrä laski edelliseen vuoteen nähden, mikä vaikutti henkilöstökulujen kehitykseen positiivisesti. Varhaiskasvatuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota palveluohjaukseen sekä toiminnan vaatimaan henkilöstötarpeeseen. Lapsiryhmien avustajatarpeita tarkasteltiin uudelleen. Lapsikohtaisten avustajien käytöstä siirryttiin enemmän ryhmäkohtaisten avustajien käyttöön. Myös sijaisuuksiin otettiin vähemmän ulkopuolisia kuin aiemmin. Henkilökuntaa sen sijaan siirrettiin yksiköiden välillä. Opetusyksikössä oppilasmäärien väheneminen vaikutti jaettavaan oppilaskohtaiseen tuntikehykseen. Sairauspoissaoloja oli molemmissa yksiköissä vähemmän, joten sijaiskulut laskivat edelliseen vuoteen verrattuna. Terveysperusteiset sairauspoissaolot vähenivät 5,3 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna. Vähentynyt hankerahoitus vaikutti osaltaan henkilöstökulujen kehitykseen erityisesti opetusyksikössä.. Vuodelle 2024 laadittu henkilöstösuunnitelman pohjalta tehty henkilöstöbudjetti oli riittävä. Henkilöstökulut toteutuivat edellä mainituista syistä johtuen talousarviota paremmin (toteumaprosentti 98,8).  

Palvelujen ostot toteutuivat kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti (toteumaprosentti 99,1 ). Merkittävin ylitys oli kotikuntakorvauksissa. Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten tarkistus vuoden aikana lisäsi menoja. Vastaavasti määrärahasäästöjä tuli useiden palvelujen osalta. Sairauspoissaolojen määrän vähentyminen vaikutti työterveyshuollon menoihin. Aleneva lasten määrä näkyi erityisesti päiväkotien ateriapalveluissa, joista jäi määrärahaa käyttämättä.  

Tarvikehankintoja tehtiin edellisvuotta 4 prosenttia vähemmän, toteumaprosentti 94,3. Suuria peruskorjaus- tai uudisrakennuskohteita ei ollut vuonna 2024. Pieniä alle 10000 euron hankintoja, jotka toteutettiin käyttötalouden määrärahoilla, oli huomattavasti vähemmän kuin edellisenä vuotena. Hankinnoissa tehtiin myös taloustilanteen edellyttämää tarveharkintaa ja toimittiin säästäväisesti.

Avustukset alittivat talousarvion määrärahan (toteumaprosentti 84,9). Kotihoidon tuen ja kotihoidon tuen kuntalisän kustannukset laskivat edelliseen vuoteen verrattuna 11,6 prosenttia. Tähän vaikutti tukien piirissä olevien lasten määrän väheneminen sekä myös se, että varhaiskasvatuksen osallistumisaste on kasvanut. Myös yksityisen hoidon tuen määrät laskivat jonkin verran edelliseen vuoteen verrattuna, 6,4 prosenttia. 

Muut toimintakulut alittivat talousarvion (toteumaprosentti 54,2). Muissa toimintakuluissa on vuosittaista vaihtelua johtuen muun muassa hanketoiminnasta, erilaisista vuokrauskuluista sekä luottotappiokirjausten määrästä.

Toimintakate toteutui talousarviota paremmin (toteumaprosentti 97,6). Talousarvion toimintakate oli - 118.197.357 euroa ja toteutunut toimintakate oli – 115.349.257 euroa. Määrärahaa jäi käyttämättä 2.848.009 euroa. Toimintakate kasvoi 2,1 prosenttia vuodesta 2023.

Irtaimen investointimäärärahalla hankittiin 4. ja 7. luokkalaisten chromebookit sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietokoneet. Määrärahaa käytettiin Pasaasin vuokrapäiväkodin ensikertaiseen varustamiseen ja lukion tilojen kalusteiden uusimiseen. Lisäksi tehtiin opetusyksikön uus- ja korvaushankintoja. Investointeihin oli varattu 1.265.000 euroa. Määrärahasta käytettiin 896.846 euroa (toteumaprosentti 70,9). Määrärahaa jäi käyttämättä 368.154 euroa. Osa irtaimen investointimäärärahoilla suunnitelluiksi toteutettavat hankinnat hoidettiin käyttötalouden rahoilla. Määrärahasiirtoja investointipuolelta kyseisiin hankintoihin ei ollut tarvetta tehdä, koska käyttötalous toteutui odotettua paremmin.

Sivistyslautakunnan alaisten palveluprosessien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta on kooste esityslistan liitteenä. Taloudellisten laskelmien lisäksi liitteenä ovat laskutus- ja perintäohjeiden mukaisesti koonti luottotappiokirjauksista ajalta 1.10.2022-30.9.2023 sekä selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä vuoden 2024 tilinpäätöksen tiedoksi.