PRIDno-2023-1679
Teknisen toimialan toimintasäännön 5 §:n nojalla liikenneinsinööri päättää liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta ja liikennejärjestelyistä katualueella pois lukien alueelliset yleissuunnitelmat, laajat liikenteelliset kokonaisuudet sekä pysäköinnin maksullisuuteen liittyvät liikennemerkkijärjestelyt.
Kuntalaisaloite.fi -palveluun on tehty kuntalaisaloite koskien esteettömän kulun sallimista Porin Kalloon. Kuntalaisaloite on julkaistu 2.5.2023.
Aloitteessa todetaan muun muassa seuraavaa: Autolla kulkemista ja kuntalaisten esteetöntä pääsyä Kallon kärkeen majakan luo ei saa rajoittaa, ja uuden pysäköintialueen rakentamista ja etenkin suuruutta Kalloon pengertien päähän pitää arvioida tarkkaan, jottei luontoarvoja tuhota. Perusteluna esitetään, että Kaikilla kuntalaisilla tulee olla yhdenvertainen ja esteetön pääsy majakan näköalapaikalle liikunta- ja muista rajoitteista huolimatta. Kallossa käy joka vuorokausi kellonajasta riippumatta paljon kuntalaisia. Kävijät muodostuvat erilaisista kunnan asukkaista. Jos majakalle päästy estettäisiin, on oletettavaa, että kävijämäärä romahtaisi voimakkaasti. Lisäksi aloitteessa todetaan, että pengertien päähän on mielekästä rakentaa parkkipaikka, mutta 40-50 paikan suuruinen vaikuttaa ylimitoitetulta ja vaatisi herkän luonnon ja maiseman tuhoamista. Paikkojen lukumäärää tulisi siten tarkastella kriittisesti. Kallossa tunteja viettävät retkeilevät henkilöt muodostavat vähemmistön ja heille mantereen puolelle sijoitettava pysäköintipaikka voi olla omiaan.
Kuntalaisaloite on siirretty liikenneinsinöörin vastattavaksi helmikuussa 2025. Liikenneinsinööri pahoittelee kuntalaisaloitteen käsittelyn ja vastauksen viipymistä. Vastauksenaan kuntalaisaloitteeseen liikenneinsinööri toteaa seuraavaa:
Kallon aluetta koskeva asemakaava on vahvistettu 9.1.2025. Asemakaavan laatimisen yhteydessä annettuja lausuntoja on otettu kaavassa mahdollisuuksien mukaan huomioon. Vahvistetun asemakaavan mukaan kulkua Kalloon ei estetä. Sen sijaan Kallontien loppuosuus venesatamasta/venevalkamasta pohjoiseen on osoitettu hidaskaduksi, joka mahdollistaa erilaisten ajonopeuksia hidastavien ratkaisujen toteuttamista. Kallon puolelle kaavassa osoitetun pysäköintialueen osalta on kaavassa todettu seuraavaa: "Alueelle tulee järjestää kääntöpaikka ja pysäköintialueen pinnan tulee olla vettä läpäisevä. Alueella tulee säilyttää mahdollisimman paljon puustoa. Lisäksi pysäköintialueiden reunoille pysäköintialueen ja katualueen väliselle alueelle tulee tarkemman suunnittelun yhteydessä varata erilliset istutusalueet, joilla on säilytettävä mahdollisimman paljon olemassa olevaa puustoa. Pysäköintialue voidaan toteuttaa vaiheittain riippuen alueen pysäköintitarpeesta."
Alueen jatkosuunnittelutarpeita arvioidaan alueen kehittämistarpeiden pohjalta sekä asemakaavassa esitettyjen määräysten mukaisesti. Pysäköintipaikkatarvetta arvioidaan kriittiseti, ja mahdolliset pysäköintiratkaisut toteutetaan olemassa olevaa luontoa säästäen sekä luonnonmukaiseen maastoon sovittaen. Jatkotoimenpiteitä ei ole vielä budjetoitu tuleville vuosille.
Päätän antaa kuntalaisaloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.