Perustelut
HR-yksikkö ja opetusyksikkö ovat neuvotelleet henkilöstön edustajien kanssa aikavälillä 21.1.–6.3. kunnallisen yhteistoimintalain (laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella 449/2007) 4 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaisesti koulunkäyntiohjaajien lomauttamisesta vuoden 2025 koulutyön kesäkeskeytysajalle. Neuvotteluiden taustalla on hyvinvointialueen irtisanoma ostopalvelusopimus koskien kehitysvammaisten lasten loma-ajan toimintaa sekä tähän liittyvä kaupunginhallituksen talousarviokäsittelyjen yhteydessä asettama henkilöstösuunnitelman sopeuttamistoimenpidevaade. Kyseessä on työsopimuslain (55/2001) 5 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohdan mukainen tilanne, jossa työ tai työnantajan edellytykset tarjota työtä ovat vähentyneet tilapäisesti eikä työnantaja voi kohtuudella järjestää työntekijälle muuta sopivaa työtä tai työnantajan tarpeita vastaavaa koulutusta; työn tai työn tarjoamisedellytysten katsotaan lomauttamisen perusteena vähentyneen tilapäisesti, jos niiden voidaan arvioida kestävän enintään 90 päivää.
Yhteistoimintamenettely sisälsi neljä neuvottelua. Neuvottelujen piirissä oli neuvotteluiden päättyessä 113 henkilöä. Neuvottelut päättyivät erimielisinä itse lomauttamiseen liittyen, mutta yksimielisinä kaikkiin neuvotteluissa käsiteltyihin asioihin liittyen. Neuvotteluiden yhteydessä on kaikille koulunkäyntiohjaajille ja vastaaville koulunkäyntiohjaajille toteutettu kysely, jossa tiedusteltiin halukkuutta ottaa vastaan muuta työtä nuorisoyksikön kesätoiminnassa tai mitä tahansa muuta tarjottua työtä, ohjaajien koulutus- ja työkokemustaustoja, työkykyrajoitteita sekä KVTES:n VIII luvun 4 §:ssä säädettyjä työvoiman vähentämisjärjestyksessä huomioitavia asioita, kuten huollettavien lasten määrää. Neuvotteluiden yhteydessä jokaiselle ohjaajalle on laadittu henkilökohtainen lomautussuunnitelma, jossa on huomioitu edellä mainitut asiat, ja jossa näkyvät kesäajalle sijoittuvat vuosilomapäivät, lomarahavapaapäivät, mahdolliset työpäivät sekä mahdolliset lomautuspäivät.
Neuvotteluissa on sovittu myös, että koulunkäyntiohjaajien toimeentuloa kesäajalla pyritään helpottamaan maksamalla heille lomarahat kesäkuussa ja mahdollistamalla lomarahan vaihtaminen vapaaksi KVTES:n salliman enimmäismäärän.
Neuvotteluiden lopputuloksena ehdotetaan, että kaupunki lomauttaa yhteensä 99 koulunkäyntiohjaajaa. Lomautusjaksojen pituudet vaihtelevat yhdestä päivästä kahteen kuukauteen. Lomautusjakson pituuteen vaikuttavat ohjaajan vuosilomapäivien määrä, mahdollisten lomarahavapaiden määrä ja se, oliko ohjaaja halukas ottamaan muuta työtä vastaan ja onko työnantajalla sellaista tarjota. Kaikille heille, jotka olivat valmiita ottamaan mitä tahansa työtä vastaan ja joilla ei ollut työkykyrajoitteita, pystyttiin tarjoamaan muuta työtä. Huomionarvoista on kuitenkin, että vaikka henkilölle tarjotaan muuta työtä kesäajalle, hänet voidaan joutua lomauttamaan osaksi aikaa, mikäli hänen vuosiloma- ja lomarahavapaapäivänsä eivät riitä koko kesän ajalle. Vuosilomasuunnittelussa on huomioitava myös vuosilomapäivien riittävyys muille koulutyön loma-ajoille eli syys-, joulu- ja hiihtolomille.
Nuorisoyksikön loma-ajan toiminnasta (vapaa-ajan lautakunta 29.1.2025 § 3) saadaan tarjottua työtä noin 25 koulunkäyntiohjaajalle. Lisäksi teknisen toimialan infrayksiköstä saadaan tarjottua työtä kahdelle henkilölle. Lisäksi on huomioitava, että kaikissa kesäajalle kohdentuvissa rekrytoinneissa on arvioitava, voidaanko työtä tarjota lomautetuille tai lomautusuhan alla oleville koulunkäyntiohjaajille.
Lomauttamisella säästetään yhteensä noin 245 000 euroa. Todellinen säästö asettuu noin 105 000 euroon, kun huomioidaan menetettyjä toimintatuottoja noin 140 000 euron edestä hyvinvointialueen irtisanottua kehitysvammaisten lasten loma-ajan toimintaa koskeneen sopimuksen. Lisäksi huomioitaessa uusimpiin koulunkäyntiohjaajien työsopimuksiin sisältyvän kesäkeskeytyksen toimeenpanemisella saavutettavat säästöt (noin 86 000 euroa), henkilöstökustannuksissa saavutetaan yhteensä noin 191 000 euron säästö. Lopullinen säästösumma saadaan selville vasta elokuussa, jolloin tiedetään, kuinka paljon normaalista koulutyöstä syntyneitä lisä- ja ylitöitä laitetaan maksuun elokuussa. Nämä työaikakorvaukset on lomautusneuvotteluiden yhteydessä sovittu maksettavaksi rahana vapaana antamisen sijasta aikaisemmista vuosista poiketen. Näiden kertymistä ei ole voitu lomautusneuvotteluiden päättyessä ennakoida, eikä niitä ole tästä syystä voitu huomioida lomautussuunnitelmien laadinnassa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Kaupunginjohtaja esittää, että kaupunginhallitus päättää lomauttaa enintään 99 koulunkäyntiohjaajaa ja vastaavaa koulunkäyntiohjaajaa yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksen mukaisesti. Kaupunginhallitus valtuuttaa opetusyksikön päällikön antamaan lomautusilmoitukset ja tekemään tarvittaessa muutoksia henkilökohtaisiin lomautussuunnitelmiin. Muutoksilla viitataan tässä yhteydessä esimerkiksi tilanteeseen, jossa lomautetulle koulunkäyntiohjaajalle saadaan tarjottua muuta työtä lomauttamisen vaihtoehtona, eikä tämä ollut ilmoituksen antamishetkellä tiedossa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.