Kuvaus
Porin kaupungin liikenneinsinöörille on tehty valitus Liinaharjantien bussipysäkin suunnitelmasta sekä pysäkin uudelleensijoittamisesta. Valituksessa todetaan seuraavaa:
Olen asunut osoitteessa yli 30 vuotta ja tunnen alueen liikenneolosuhteet hyvin. Olen aiemmin valittanut bussipysäkin nykyisestä sijainnista Liinaharjantiellä toistuvien vaaratilanteiden vuoksi. Nykyinen ja suunniteltu pysäkki sijaitsevat vilkkaasti liikennöidyllä alueella, jossa on pyörätie, suojatie ja kerrostalojen pihaliittymä. Alue kokonaisuudessaan on liikenneturvallisuuden kannalta haastava.
1. Bussipysäkin sijoitus suojatien eteen vaarantaa liikenneturvallisuuden
Suunnitelman mukainen bussipysäkki sijoittuu suoraan suojatien eteen. Tämä aiheuttaa merkittävän liikenneturvallisuusriskin, koska pysähtynyt bussi estää näkyvyyden sekä jalankulkijoilta että muulta liikenteeltä. Jatkossa ohittavat autot voivat aiheuttaa onnettomuuksia erityisesti jalankulkijoille, jotka astuvat suojatielle bussin edestä. Liinaharjantiellä ajetaan usein nopeammin kuin sallitun 40 km/h rajoituksen mukaan, mikä lisää riskiä entisestään. Lisäksi uusi pysäkki sijoittuu orapihlaja-aidan taakse. Tämä aita heikentää näkyvyyttä merkittävästi, mikä tekee pysäkille saapumisesta ja sieltä poistumisesta vaarallista erityisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tämä luo vaaranpaikan, jossa pysäkiltä tuleva jalankulkija ei näe lähestyvää liikennettä, eikä autoilija pysäkiltä tulevaa jalankulkijaa ajoissa. Liikennesuunnittelun periaatteiden mukaan pysäkin sijoituksen ei tulisi estää näkyvyyttä tai lisätä vaaranpaikkoja, mutta tässä tapauksessa näin tapahtuu.
2. Alueella olevat rakenteet vaikeuttavat rakentamista
Kaivuutyöt suunnitellulla alueella ovat haastavia useasta syystä:
- Kiinteistön rajalla on yli 50 vuotta vanha orapihlaja-aita, jonka juuristo on laaja ja syvälle ulottuva. Sen poistaminen ei onnistu ilman raskasta maansiirtokalustoa.
- Orapihjala-aidan vieressä on puuaidan metallitolppa, joka on painettu maahan kaivinkoneella ja mahdollisesti valettu paikalleen, mikä tekee sen poistamisesta hankalaa ja sekin vaatii raskasta kalustoa.
- Alueelle on hiljattain asennettu valokuitukaapeli, joka on erittäin herkkä vaurioille. Kaivutyöt tässä kohdassa voivat johtaa sen rikkoutumiseen, mikä aiheuttaa huomattavia kustannuksia ja käyttökatkoja.
- Lisäksi kiinteistöni hulevesijärjestelmä ohjautuu suunnitellun bussipysäkin kohdalla olevaan sadevesikaivoon. Maansiirtotöiden aikana on vaarana, että kiinteistöni järjestelmä vaurioituu, mikä voi johtaa veden kertymiseen ja mahdollisiin omaisuusvahinkoihin.
3. Vaihtoehtoiset ratkaisut
- Pysäkin sijoittaminen suojatien jälkeen, edemmäs Liinaharjantielle: Tämä parantaisi näkyvyyttä risteysalueelle ja suojatielle sekä vähentäisi jalankulkijoihin kohdistuvaa vaaraa.
- Bussin kiertosuunnan muuttaminen: Tien toisella puolella on jo katettu bussipysäkki, jossa on pysäkkilevike. Siellä bussi voi pysähtyä pois ajokaistalta, mikä parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Tämä muutos ei juurikaan muuta vuoron 1 aikataulua.
- Pysäkin poistaminen kokonaan: Samalla katuosuudella on jo olemassa olevia pysäkkejä, jotka palvelevat aluetta riittävästi. Yhden pysäkin poistaminen voisi vähentää vaaratilanteita ilman, että joukkoliikenteen palvelutaso heikkenee olennaisesti.
Perustelut muutoksille:
Liikenneturvallisuusohjeet ja katuverkon suunnitteluperiaatteet edellyttävät, että pysäkit sijoitetaan niin, ettei ne heikennä näkyvyyttä suojateillä ja ettei alueelle synny uusia vaaranpaikkoja. Lisäksi suunnittelussa tulee huomioida olemassa oleva kunnallistekniikka, rakenteet ja kaapelit, jotta vältetään vahingot ja lisäkustannukset. Olen asunut alueella yli kolme vuosikymmentä ja seurannut sen liikennetilannetta päivittäin, joten näkemykseni perustuu pitkäaikaiseen kokemukseen ja todellisiin havaintoihin liikenneturvallisuuden puutteista.
Porin kaupungin katuverkon pysäkkitoimenpiteiden suunnittelusta ja rakennuttamisesta vastaa Teknisen toimialan Infrajohtamisen toimintayksikkö. Paikallisliikenteen reiteistä ja aikatauluista puolestaan vastaa Porin kaupungin joukkoliikenneviranomainen. Liikenneinsinööri on käynyt valituksen läpi joukkoliikenneviranomaisen kanssa. Liikenneinsinöörin ja joukkoliikenneviranomaisen yhteinen vastaus kuntalaisaloitteeseen:
Vuoden 2025 bussipysäkkitoimenpiteistä on tehty viranhaltijapäätös 7.7.2025. Päätös on ollut julkisesti nähtävillä kaupungin verkkosivuilla, ja päätökseen on ollut mahdollista tehdä oikaisuvaatimus 14 vuorokauden aikana päätöksen tiedoksi annosta. Oikaisuvaatimusaika on umpeutunut, joten pysäkkisuunnitelmista ei voi enää valittaa.
Liinaharja E -pysäkiltä noustiin bussiin vuoden 2024 aikana 3700 kertaa, edeltävältä Yrttitie E -pysäkiltä 2300 kertaa ja seuraavalta Viljapellontie E -pysäkiltä 1800 kertaa. Pysäkin runsas matkustajamäärä kertoo pysäkin sijainnista juuri oikeassa paikassa lähellä koteja. Pysäkille ei myöskään löydy turvallisempaa vaihtoehtoista paikkaa kuin mitä nyt toteutettavalla pysäkin parannuksella saavutetaan.
Pysäkille suunniteltu sadekatos on lasinen eli muut liikenteessä olijat näkevät matkustajat odottamassa bussia ja toisaalta matkustajat näkevät saapuvan bussin katoksen alta, kun katualueella näkemäesteenä oleva osuus viereisen tontin aidasta poistetaan suunnitelman mukaisesti. Sadekatos ohjaa matkustajat odottamaan bussia turvalliseen odotustilaan nykytilanteeseen verrattuna, jossa matkustajat joutuvat odottamaan bussia kapealla pientareella ajoradan vieressä.
Linjan 1 bussit kiertävät Paratiisinmäen kautta Liinaharjantielle, koska Paratiisintien varteen on rakennettu pysäkit ainoastaan kadun itäpuolelle. Kiertosuunnan vaihtaminen tarkoittaisi kolmen uuden pysäkin rakennustarvetta, ja kolmen pysäkin purkamista. Tämä ei ole kustannustehokasta. Linjan 16 bussit ajavat Liinaharja E -pysäkin edestä molempiin suuntiin. Keskustaan matkustavat henkilöt nousevat bussiin Liinaharja E -pysäkiltä.
Pysäkin parantaminen tulee edellyttämään kaivuutöitä ja nämä on huomioitu toteutuksen kustannusarviossa. Olemassa olevien johtojen, kaapeleiden ja viemäreiden tiedot on selvitetty suunnitteluvaiheessa, ja vielä ennen rakentamista tilataan kaapelinäytöt maanalaisten rakenteiden sijainnin varmistamiseksi.