Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 3.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 69 Oikaisuvaatimus koskien myönnettyä rakentamislupaa 2025-117, kiinteistö 609-411-25-1

PRIDno-2025-2907

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Kallunki, yksikön päällikkö, rakennusvalvontayksikkö, marko.kallunki@pori.fi

Perustelut

Rakennusvalvontayksikön päällikkö myönsi kiinteistölle 609-411-25-1 10.04.2025 rakentamisluvan 2025-117 pykälä 133, joka koskee teollisuuskiinteistön osittaista aitaamista 1,60 - 2,0 metriä korkealla teräsverkkoaidalla. Samassa yhteydessä hakijalle on myönnetty tämän pyynnöstä luvan rakennustyön suorittamiseen ennen kuin rakentamislupaa koskeva päätös on saanut lainvoiman vakuutta vastaan (RakL 78 §). Päätös on annettu julkisella kuulutuksella 10.04.2025. 

Naapurikiinteistön 609-411-29-0 omistaja on 07.05.2025 tehnyt rakentamislupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii lautakunnan kumoamaan tai oikaisemaan rakentamislupapäätöksen siten, ettei aitaa rakenneta kiinteistöjen rajalle, vaan selvästi hakijakiinteistön puolelle (1-2 metriä). Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että aita rakennetaan siten, että ajoneuvo- ja muu kulku kiinteistön 609-411-29-0 talousrakennukselle säilyy. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että lautakunta kieltää heti rakentamislupapäätöksen täytäntöönpanon.

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on virheellinen, siltä osin kun se sallii aidan rakentamisen kiinteistöjen väliselle rajalle. Lisäksi perustelun mukaan päätös on virheellinen, koska siinä on mainittu, että maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n mukaan kiinteistön omistajalla on oikeus rakentaa aita tontin rajalle. Rakennusjärjestyksen 13 § :n mukaan aita sijoitettava kokonaan omalle tontille, mikäli naapurit eivät sovi aidan rakentamisesta kiinteistön rajalle. Aita on pidettävä kunnossa omalta puolelta. Perustelujen mukaan päätös on virheellinen myös siksi, että siinä ei ole huomioitu vakiintuneeseen noin 15 vuotta jatkuneeseen tapaan perustuvaa rasitetta eli kulkuoikeutta hakijakiinteistön kautta naapurikiinteistöllä sijaitsevalle talousrakennukselle, ja aidan rakentaminen estää kulun, jolloin kiinteistön tuon osan arvo ja käytettävyys heikkenevät. Oikaisuvaatimuksen perusteluissa viitataan myös Porin kaupungin Ympäristölautakunnan 12.5.2010 tekemään maa-aineslupaan ja asiaan liittyviin palaverimuistioihin. Luvan hakija on antanut vastineen oikaisuvaatimuksen johdosta.

Asian harkinta

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n mukaan kiinteistönomistajalla on, jollei asemakaavassa tai rakennusjärjestyksessä toisin määrätä tai kunnan rakennusvalvontaviranomainen erityisestä syystä toisin päätä, oikeus rakentaa aita tontin rajalle. Rakennusvalvontaviranomainen määrää tarvittaessa aidan rakentamisvelvollisuudesta, aidan laadusta ja sijoituksesta sekä kustannusten jakautumisesta naapurien kesken.

Porin kaupungin rakennusjärjestyksen (hyväksytty 16.11.2020) 13 §:n mukaan aita on sijoitettava kokonaan omalle tontille, elleivät naapurit sovi tonttien välisen aidan sijoittamisesta rajalle. Aidan tulee materiaaliltaan, korkeudeltaan, muodoltaan ja väriltään sopeutua ympäristöön. Aidasta ei saa aiheutua haittaa liikenteelle eikä kadun kunnossapidolle. Tontin haltijan on pidettävä kunnossa tontilla oleva aita kokonaan ja tonttien välisellä rajalla oleva aita omalta puoleltaan.

Rakentamislupapäätöksen yhteydessä hyväksytyssä asemapiirroksessa aita on osoitettu rakennettavaksi 0,6 metrin etäisyydelle kiinteistön 609-411-29-0 rajasta, kokonaan luvan hakijan omistamalle kiinteistölle. Aitaa ei näin ollen ole rakentamislupapäätöksessä hyväksytty rakennettavaksi kiinteistöjen väliselle rajalle, vaan kokonaisuudessaan kiinteistölle 609-411-25-1. Kyseessä on panssariverkkoaita, joka ei vaadi kunnossapitoa siinä määrin, etteikö kunnossapitoa olisi mahdollista toteuttaa luvan hakijan kiinteistön puolelta. Näin ollen luvan hakijaa ei ole perusteltua vaatia sijoittamaan aitaa asemapiirroksessa esitettyä 0,6 metriä kauemmaksi.

Luvan hakija on esittänyt rakentamislupahakemuksen liitteissä Maanmittauslaitoksen tietoimituksen pöytäkirjan vuodelta 2016, sekä siihen liittyvän toimituskartan. Esitettyjen asiakirjojen perusteella voidaan todeta, ettei kiinteistön 609-411-29-0 talousrakennukselle ole osoitettu omaa tieoikeutta kiinteistön 609-411-25-1 kautta. Asemapiirroksen mukaisesti rakennettava aita ei estä kiinteistörekisteriin merkityn tieoikeuden K4174 käyttöä, ja kulku kiinteistölle säilyy sen osalta ennallaan. Näin ollen kiinteistön 609-411-29-0 omistajan käyttämää kulkuyhteyttä talousrakennukselleen, joka kulkee kiinteistön 609-411-25-1 läpi, ei voida pitää rasitteena, jonka vaikutuksia kiinteistön 609-411-25-1 omistajan tulisi huomioida omistamansa kiinteistön käytössä. Kiinteistölle 609-411-29-0 on osoitettu tieoikeus toisesta kohtaa, ja ensisijaisesti kulku talousrakennukselle tulee järjestää oman kiinteistön kautta. Rakentamislupapäätöksen täytäntöönpanon kieltämiselle ei ole perusteita. Aidan rakentamislupa on myönnetty voimassa olevan rakennusjärjestyksen mukaisesti aidalle, joka sijoittuu kokonaan luvan hakijan omistamalle kiinteistölle.

Oikaisuvaatimuksen perusteissa esitettyjä maa-aineslupaan liittyviä asioita ei ole huomioitu, koska oikaisuvaatimuksen kohteena oleva rakentamislupa koskee aidan rakentamista.

Edellä mainituin perustuin oikaisuvaatimus ja täytäntöönpanokieltovaatimus tulee hylätä. 

Toimivallan peruste

Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Porin kaupungin hallintosäännön 29 §:n 4 momentin 9. kohdan mukaan elinvoima- ja ympäristölautakunta toimii rakentamislain 99 §:n mukaisena rakennusvalvontaviranomaisena. 

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hylätä rakentamisluvasta 2025-117 pykälä 133 tehdyn oikaisuvaatimuksen sekä täytäntöönpanokieltovaatimuksen. 

Päätös

Lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian takaisin valmisteluun.
Lisäksi lautakunta edellytti, että asiasta haetaan sovintoratkaisua.

Kokouskäsittely

Antti Linnainmaa teki Antero Kivelän kannattamana ehdotuksen, jonka mukaan lautakunta päättää palauttaa asian takaisin valmisteltavaksi. Pohjaehdotusta ei kannatettu, ​joten lautakunta teki yksimielisen päätöksen tehdyn muutosehdotuksen mukaisesti. Lisäksi lautakunta edellytti, että asiasta haetaan sovintoratkaisua.

Valmistelija

  • Marko Kallunki, yksikön päällikkö, rakennusvalvontayksikkö, marko.kallunki@pori.fi

Perustelut

Elinvoima- ja ympäristölautakunta on kokouksessaan 4.6.2025 käsitellyt § 54 Oikaisuvaatimus koskien myönnettyä rakentamislupaa 2025-117, kiinteistö 609-411-25-1. Asian esittely ja aiempi käsittely ovat luettavissa historiatiedoista. Lautakunta palautti rakentamisluvan takaisin rakennusvalvontaviranomaisen käsittelyyn. Lautakunta pyysi etsimään sopuratkaisua kiistaan. Palaveri jossa etsittiin yhteistä sopuratkaisua pidettiin Raumasterin kiinteistöllä 18.6.2025, paikalla olivat toimialajohtaja Lauri Kilkku, rakennusvalvontayksikön päällikkö Marko Kallunki, Raumaster Oy:n edustaja ja naapuri Elon edustaja. Kaupungin edustajat saivat elokuussa tiedon, että sovintoratkaisua ei saatu aikaiseksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima-​ ja ympäristölautakunta päättää hylätä rakentamisluvasta 2025-​117 pykälä 133 tehdyn oikaisuvaatimuksen sekä täytäntöönpanokieltovaatimuksen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkitään, että lautakunta kuuli rakennusvalvontayksikön päällikkö Marko Kallungin alustuksen asiasta.

Keskustelun aikana Tiina Huhtala teki päätösehdotuksesta poikkeavan ehdotuksen, jonka mukaan asia tulisi palauttaa takaisin valmisteluun. Ehdotus raukesi kannattamattomana

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, luvan hakija

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.   

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla;

2) sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;

3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa;

4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;

5) kunnalla;

6) naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;

7) muulla viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusoikeus on lisäksi toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Valitusaika                                                                                                               

Päätös on annettu tiedoksi julkisella kuulutuksella julkaisemalla kuulutus ja kuulutettava asiakirja Porin kaupungin verkkosivujen sähköisellä ilmoitustaululla (https://pori.cloudnc.fi/fi-FI/Kuulutukset).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä siitä lukien, kun päätös annettu tiedoksi julkisella kuulutuksella.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle:

Postiosoite:                              PL 32, 20101 Turku
Käyntiosoite:                            Sairashuoneenkatu 2-4
Sähköpostiosoite:                  turku.hao@oikeus.fi
Faksinumero:                           029 56 42414
Puhelinnumero:                      029 56 42400

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3. vaatimusten perustelut;
4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään, mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.