Perustelut
Oikaisuvaatimus Teknisen toimialan työohjelmasta
Teknisen toimialan investointien työohjelmasta 2025 jätettiin helmikuussa 2025 kaksi oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimukset koskivat Teknisen toimialan työohjelmassa esitettyä Reposaaren Satamapuiston rantamuurin kunnostustoimenpiteitä. Tekninen lautakunta käsitteli asiaa 18.03.2025, § 46. Oikaisuvaatimusten johdosta alkuperäinen työohjelman työn kuvaus "Vanhan rantamuurin purkaminen ja korvaaminen louhepenkereellä koko matkalta" korvattiin tekstillä ”Vanhan kallistuslaiturin purkaminen ja korvaaminen louhepenkereellä. Markun laiturin kaakkoispään kunnostaminen noin 30 metrin matkalla kevyemmällä ponttiratkaisulla.”
Lausuntopyyntö
Päätöksen 18.03.2025, § 46 esittelytekstissä esitettiin, että Kallistuslaiturin louhepengersuunnitelmasta sekä kaakkoispään kevyemmästä teräsponttiratkaisusta pyydetään lausunnot Satakunnan Museolta, Museovirastolta, kaupunkikuvatoimikunnalta, rakennusvalvonnalta, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, Reposaaren talonomistajat ry:ltä sekä Reposaaren Rantakioski Oy:ltä. Lausuntojen saavuttua tuodaan esitys toteutuksesta teknisen lautakunnan ratkaistavaksi.
Infrajohtaminen on pyytänyt 25.6.2025 louhepengersuunnitelmasta sekä kaakkoispään kevyemmästä teräsponttiratkaisusta lausunnot Satakunnan Museolta, Museovirastolta, kaupunkikuvatoimikunnalta, rakennusvalvonnalta, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, Reposaaren talonomistajat ry:ltä sekä Reposaaren Rantakioski Oy:ltä.
Saadut lausunnot
Määräaikaan 21.8.2025 mennessä lausunnon antoivat Satakunnan Museo, Museovirasto, kaupunkikuvatoimikunta, rakennusvalvonta ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Satakunnan Museo ei näe estettä huonokuntoisen laiturin uusimiselle, mutta ei pidä louhepenkkaa soveliaana ratkaisuna koko alueelle. Ratkaisu voisi soveltua vain tietyille rajoitetuille alueille laiturialueen reunamilla, joilla teknisesti muut rantarakenteet osoittautuvat haastaviksi ja kalliiksi toteuttaa. Satakunnan Museo toivoo laadukasta ja pitkäjänteistä suunnittelua, sekä maisemallisten kysymysten huomioimista kaupungille keskeisten arvoalueiden kohdalla, vaikka hankkeen kustannukset olisivatkin hieman korkeammat.
Museovirasto edellyttää vedenalaisen kulttuuriperinnön inventointia hankkeen rakennettavalla vesialueella.
Porin rakennusvalvonta edellyttää, että hankkeelle tulee hakea rakentamislupa (RKY-alue), sekä selvittää mahdollinen vesilain mukainen lupatarve.
Porin Kaupunkikuvatoimikunta ei kannata kallistuslaiturin alueen muuttamista louhepenkaksi ja kannustaa tutkimaan lisärahoitusmahdollisuuksia alkuperäistä vastaavan ratkaisun mahdollistamiseksi. Uusittava ponttiseinä venebussin paikalla saa kannatusta ja kaupunkikuvatoimikunta esittää tätä rakennetta myös muihin kunnostettaviin osiin.
Varsinais-Suomen Ely-keskus ei vaadi hankkeelle vesilain mukaista lupaa, mutta seuraavat asiat on syytä ottaa huomioon: Hienomman aineksen huuhtoutuminen mereen sekalouheluiskasta tulee estää riittävin eroosiosuojauksin. Rakentamisen yhteydessä alueella mahdollisesti olevat pilaantuneet maa-ainekset on huomioitava. Mikäli alueella havaitaan rakentamisen yhteydessä mahdollisesti pilaantuneita maa-aineksia, niiden haitta-ainepitoisuudet on selvitettävä, jotta ne voidaan toimittaa asianmukaiseen vastaanottopaikkaan. Alueelta poistettavien maa-ainesjätteiden käsittelyssä on ensisijaisesti noudatettava Porin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen ohjeita tai määräyksiä.
Esitys jatkotoimenpiteiksi
Lausuntojen perusteella infrajohtaminen esittää, että toteutetaan merenpohjan arkeologiset inventoinnit vuoden 2025 aikana koko Reposaaren Satamapuiston alueella Museoviraston lausunnon mukaisesti, poislukien jo kunnostettu laituriosuus. Mahdolliset löydökset määrittävät hankkeen jatkoaikataulun ja toteuttamismahdollisuudet louhepenkkojen osalta. Louhepenkalle tulee myös hakea rakennuslupaa ja sen toteutus siirtyy todennäköisesti myöhemmäksi. Merenpohjan arkeologisen inventoinnin kustannusarvio on n. 6 000 € (alv0%).
Infrajohtaminen esittää, että Markun laiturin kaakkoispää kunnostetaan noin 30 metrin matkalla Kaupparannan päässä (venebussin paikka) kevyemmällä ponttiratkaisulla. Esitetty ratkaisu ei edellytä rakennuslupaa, eikä vesilain mukaista lupaa. Urakka esitetään käynnistettäväksi omana urakkanaan vielä vuoden 2025 aikana. Hankkeelle on varattu Teknisen toimialan vuoden 2025 työohjelmassa 350 000 €:n määräraha. Pontitusurakan kustannusarvio on noin 150 000 € (alv0%).
Liitteet:
Pöytäkirjaote Teknisen lautakunnan päätöksestä 18.03.2025, § 46
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto
Satakunnan Museon lausunto
Museoviraston lausunto
Kaupunkikuvatoimikunnan lausunto
Rakennusvalvonnan lausunto
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta valtuuttaa infrajohtamisen tilaamaan merenpohjan arkeologiset inventoinnit sekä kilpailuttamaan ja toteuttamaan rakennusurakan Kaupparannan päässä (venebussin paikka) noin 30 metrin matkalla kevyemmällä ponttiratkaisulla. Rantamuurin muun osuuden toteutustapa tuodaan teknisen lautakunnan hyväksyttäväksi merenpohjan arkeologisen inventoinnin valmistuttua.