Kaupunginhallitus, kokous 6.10.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 427 Porin kaupungin hallintosääntö valtuustokaudella 2025 – 2028, muutokset 1.1.2026 alkaen

PRIDno-2025-2820

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Taustaa

Kaupunginvaltuuston hyväksymä hallintosääntö on kaupungin hallinnon ja toiminnan keskeisin ohjausväline. Kuntalain 90 §:n mukaan jokaisessa kunnassa ja kuntayhtymässä on oltava hallintosääntö. Siinä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin kunnan hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä ja valtuuston toiminnasta.

Kuntalain 14.1 §:n mukaan lähtökohta on se, että valtuusto käyttää kunnan päätösvaltaa. Valtuusto voi siirtää toimivaltaansa alaisilleen toimielimille, viranhaltijoille ja luottamushenkilöille. Toimivallan siirtoa koskevat päätökset valtuusto tekee hallintosäännöllä.

Kunnalla on varsin laaja harkinta- ja päätösvalta hallintosäännön sisällön ja sen suhteen, miten kunta hallintonsa ja toimintansa järjestää. Laissa säädettyä toimivaltaa ei hallintosäännöllä kuitenkaan voida siirtää.

Hallintosäännön hyväksyminen ja muuttaminen

Hallintosääntöä ja sen ajantasaisuutta on tarpeen tarkastella säännöllisesti. Miltä osin lainsäädäntö on muuttunut? Mitä muutoksia kaupungin organisaatiossa on tapahtunut? Ovatko toimintatavat muuttuneet? Onko toimivallan jakoa syytä muuttaa? Ovatko hallintosäännön määräykset selkeät ja ajan tasalla? Ja onko kaupungin toimintaympäristössä tapahtunut sellaisia muutoksia, jotka hallintosäännössä olisi otettava huomioon? Tarkastelun myötä voimassa olevaa hallintosääntöä on tarpeen mukaan muutettava eli päivitettävä.

Kuluvaa, 1.8.2021 alkanutta valtuustokautta varten valtuusto on hyväksynyt hallintosäännön kokouksessaan 14.6.2021. Tämän jälkeen valtuusto on päivittänyt sääntöä valtuustokauden kuluessa yhteensä yhdeksällä (9) eri päätöksellä.

Hallintosääntö valtuustokauden vaihtuessa

Uuden valtuustokauden kynnyksellä on syytä hyväksyä hallintosääntö, joka tulee voimaan 1.6.2025 alkaen.

Hallintosääntöön sisältyvien, kunnan luottamushenkilöitä koskevien asioiden valmistelu päätöksentekoa varten edellyttää luottamushenkilöiden tekemiä linjauksia. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 28.10.2024 § 424 (ja 4.11.2024 § 444) asettanut toimikunnan uuden valtuustokauden valmistelua varten. Toimikunnalla on ollut viranhaltijavalmistelua tukeva rooli.

Ennen hallintosäännön saattamista päätöksentekoon on asia ja sen valmistelu käsitelty myös kaupunkitason yhteistyötoimikunnassa (5.5.2025).

Hallintosääntö 1.6.2025 alkaen

Voimassa olevaan Porin kaupungin hallintosääntöön esitetään tehtäväksi seuraavat muutokset:

Luottamustoimen hoitamisesta suoritettavat palkkiot

Hallintosäännön luvussa 18 säädettyjä luottamustoimen hoitamisesta suoritettavia palkkioita ja korvauksia on syytä tarkastella suhteessa luottamustehtävien vaatimaan ajankäyttöön ja kustannuksiin. Kuntaliiton tuoreen kuntapäättäjätutkimuksen mukaan luottamustehtäviin käytetään keskimäärin 7 tuntia viikossa. Ajankäyttöön vaikuttavat kunnan koko sekä luottamushenkilön rooli ja tehtävän vaativuus. Eniten aikaa vaativat kunnanhallitus ja toimielimen puheenjohtajuus: Kuntapäättäjätutkimus 2024: Kunnallisten luottamushenkilöiden ajankäyttö (PDF, 40 diaa)

Luottamustehtävistä maksettavien palkkioiden taso vaihtelee eri kunnissa. Porin kaupungin maksamien palkkioiden taso on alhainen, kun sitä verrataan muihin tämän kokoluokan kaupunkeihin. Kokouspalkkioita ei viime vuosina ole juurikaan korotettu. Valtuustokauden 2021 – 2025 alkaessa on luottamushenkilöille maksettavia kokouspalkkioita korotettu vain 5,00 euroa / toimielimen kokous edellisen valtuustokauden (2017 – 2021) alkuun verrattuna. Prosenteiksi muutettuna 5,00 euron korotus vastaa (toimielimestä riippuen) noin 4 - 5 prosenttia, mikä on selvästi alhaisempi kuin esimerkiksi kuntasektorilla maksettavien palkkojen sekä yleisen ansiotason nousu vastaavan ajanjakson (2017 – 2025) aikana.

Luottamushenkilöille maksettavia kokous- ja kuukausipalkkioita esitetään nyt korotettavaksi. Kaupunginvaltuuston kokouksesta maksettava palkkio (135 euroa) nousee 150 euroon / kokous. Myös kaupunginhallituksen ja tarkastuslautakunnan kokouspalkkio (125 euroa) korotetaan 150 euroon / kokous. Se, että kaupunginhallituksen ja -valtuuston kokouspalkkiot ovat samansuuruiset, noudattaa muissa kaupungeissa olevaa käytäntöä. Muiden lautakuntien, johtokuntien, jaostojen ja toimikuntien osalta kokouspalkkiot (100 euroa) korotetaan vastaavasti 120 euroon / kokous. Tarkistus tehdään myös vaalitoimielinten palkkioihin. Eri luottamustehtävistä maksettaviin kuukausipalkkioihin tehtävät korotukset ovat pääsääntöisesti keskimäärin 4 – 7 prosentin suuruisia. Tästä poiketen luottamustehtävän vaatimaa ajankäyttöä ja kuukausipalkkion määrää on arvioitu uudelleen jaostojen puheenjohtajien osalta.

Luottamushenkilöiden palkkiotaso Porin kaupungilla on nyt esitettävien korotusten jälkeenkin hyvin maltillinen, jos sitä verrataan muihin tämän kokoluokan kaupunkeihin.

Palkkioissa huomioidaan erikseen jo voimassa olevan hallintosäännön 4 §, jonka mukaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja voi toimia päätoimisena tai osa-aikaisena luottamushenkilönä. Hallintosääntöön esitetään lisättäväksi järjestelyn edellytykset sekä palkkataso (5 000 euroa kuukaudessa), jonka mukaan päätoimisuuden tai osa-aikaisuuden (enintään 60 % ja enintään 3 000 euroa) valinneen puheenjohtajan kuukausipalkka määräytyy.

Palkkioita esitetään jatkossa tarkistettavaksi kahden vuoden välein, sitomalla palkkiot indeksiin ja yleiseen ansiotason kehitykseen.

Toimielimiä ja niiden tehtäviä koskevat muutokset

Hallintosäännön luvussa 5 säädetään toimielimistä ja niiden tehtävistä. Voimassa olevaan hallintosääntöön on esitetty tässä yhteydessä tehtävän seuraavat muutokset:

  • § 29 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan ja sen alaisten jaostojen tehtäviä ja toimivallan jakoa on tarpeen selkiyttää. Kuten Satakunnan työllisyysalueen jaosto (1.1.2025 alkaen), myös muut lautakunnan alaiset kolme jaostoa: ympäristöterveysjaosto, jätehuoltojaosto ja joukkoliikennejaosto toimivat niitä koskevissa yhteistoimintasopimuksissa määrättyinä viranomaisina ja yhteisinä toimieliminä. Voimassa olevassa hallintosäännössä yhteisen toimielimen on katsottu olevan elinvoima- ja ympäristölautakunta, joka on siirtänyt viranomaiselle kuuluvaa toimivaltaa viranhaltijoille.  Jotta hallintosäännössä 1.6.2025 alkaen toimivaltaisiksi viranomaisiksi todettavat kolme jaostoa ehtivät käynnistää toimikautensa ja tehdä tarvittavat toimivallan siirrot, on tarpeen todeta, että viranomaistoiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi lautakunnan edellä mainitut toimivallan siirtopäätökset ovat voimassa, kunnes jaostot ovat tehneet tarvittavat päätöksensä toimivallan siirtämisestä alaisilleen viranhaltijoille.
  • § 29 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan tehtävissä on huomioitava rakennusvalvontaa koskevan lainsäädäntöuudistuksen ns. korjaussarja. Sen mukaan purkamisluvat käsittelee lähtökohtaisesti rakennusvalvontaviranomainen. Lisäksi uuden rakentamislain 56 §:n 4 momentissa säädetään, että poikkeustapauksessa kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen tiettyjen edellytysten täyttyessä. Hallintosäännön §:n 29 kohta 11. sisältää nyt esityksen siitä, että kunnan päätösvaltaan kuuluvasta suojellun rakennuksen purkamisesta päättää elinvoima- ja ympäristölautakunta.  Lisäksi lautakunnan tehtävissä, kohdissa 9. ja 13., on huomioitu rakentamislain 47 ja 58 §:issä säädetty alueellinen päätös sijoittamisen edellytyksistä suunnittelutarvealueella sekä alueellisesta poikkeamisesta päättäminen.
  • § 25 Kaupunginhallituksen toimivaltaan (kohta 9.) on lisätty rakentamislain 43 a §:n mukaisesta puhtaan siirtymän sijoittamisluvasta päättäminen. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla voidaan (rakennus)luvittaa melko isojakin teollisuushankkeita ilman asema- tai yleiskaavaa. Kaupunginhallituksella on tällä hetkellä toimivalta päättää muista kuin vaikutuksiltaan merkittävistä kaavoista. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan kautta haettavien hankkeiden osalta selvitysten tulee ainakin osittain olla kaavatasoisia. Puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemusten valmistelua tulisi oletettavasti tehtäväksi rakennusvalvonnan ja kaavoituksen yhteistyönä. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla on tavoiteltu säännöksen soveltamisalaan kuuluvien hankkeiden ketterämpää käsittelyä kuin kaavoittaminen. Ottaen huomioon kaavaa lähentelevät selvitykset sekä hankkeiden merkittävyys ja toisaalta lakimuutoksella tavoiteltu ketteryys prosessin osalta, oikea päätöksentekotaso nykyiset toimivallat huomioon ottaen on kaupunginhallitus.
  • § 25 Kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvaksi (kohta 10.) on todettu yhdistykseen liittymisestä ja yhdistyksestä eroamisesta päättäminen.
  • § 26 Teknisen lautakunnan toimivaltaan kohdassa 14. kuuluvaksi lisätään voimassa olevassa hallintosäännössä jo mainitun kadun rakennussuunnitelman hyväksymisen lisäksi puistosuunnitelman ja yleisten alueiden suunnitelman hyväksyminen.​​

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Porin kaupungin hallintosäännöksi 1.6.2025 alkaen voimassa olevan hallintosäännön, esityslistan liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

 

Keskustelun jälkeen kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan hallintosäännön §:ssä 164 säädetyn osa-aikaisen kaupunginhallituksen puheenjohtajan palkan osalta seuraavaksi:

”Kaupunginhallituksen puheenjohtaja voi hallintosäännön 4 §:n mukaan hoitaa tehtäväänsä päätoimisesti tai osa-aikaisesti.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi valittu luottamushenkilö voi, edellä mainitun kuukausipalkkion sijasta, valita osa-aikaisuuden (50 %), jolloin hänelle maksetaan palkkaa 3000 euroa kuukaudessa.

Osa-aikaisuuden valinneelle kaupunginhallituksen puheenjohtajalle laaditaan tehtäväkuvaus, jonka hyväksyy kaupunginhallitus. Osa-aikaiseen puheenjohtajaan sovelletaan, mm. työajan ja työaikakorvausten osalta, soveltuvin osin kunnanjohtajaa koskevia kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) määräyksiä. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan osalta hänen hallinnollisena esihenkilönään toimii kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, joka hyväksyy hänen lomansa, sairaslomansa ja muut vastaavat laissa määritellyt, tehtävään liittyvät asiat.

Osa-aikaisella puheenjohtajalla ei ole oikeutta erilliseen kuukausipalkkioon, toimituspalkkioon, ansionmenetyskorvaukseen, eikä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston kokouksista maksettaviin kokouspalkkioihin.”

Lisäksi kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan §:n 164 lopussa mainitun estetilannetta koskevan määräajan osalta seuraavasti: Milloin tässä pykälässä mainittu luottamushenkilö on estynyt hoitamasta tehtäväänsä, hänen oikeutensa vuosipalkkioon tai palkkaan lakkaa, kun este on yhtäjaksoisesti jatkunut kaksi (2) kuukautta.  

Päätös

Kaupunginhallitus päätti äänin 9 – 2 esittää kaupunginvaltuustolle kokouspalkkioiden korottamista päätösehdotuksessa esitetyllä tavalla ja päätti esittää kaupunginvaltuustolle kaupunginjohtajan muutetun päätösehdotuksen mukaisten muutosten hyväksymistä Porin kaupungin hallintosääntöön 1.6.2025 alkaen.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

__________________

Merkitään, että Mikael Ropo poistui esteellisenä (yleislausekejäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi.

Merkitään, että Jussi Ihamäki oli kokouksessa saapuvilla tämän asian käsittelyn ajan kello 15.41 – 16.18.

Merkitään, että Tuomas Hatanpää, Minna Heikkilä, Timo Jauhiainen, Lauri Kilkku, Markku Koppelomäki ja Taneli Tiirikainen poistuivat tämän asian alkukeskustelun ajaksi.

Esteellisyys

Mikael Ropo

Kokouskäsittely

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja esitti, että käsittelyn aluksi kaupunginhallitus käy alkukeskustelun asiasta ilman viranhaltijoita, jotka eivät ole osallistuneet luottamushenkilöiden palkkioita koskevaa asian valmistelleen toimikunnan työskentelyyn. Tämä hyväksyttiin.

Käytiin alkukeskustelu, jonka jälkeen kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan hallintosäännön §:ssä 164 säädetyn osa-aikaisen kaupunginhallituksen puheenjohtajan palkan osalta seuraavaksi:

”Kaupunginhallituksen puheenjohtaja voi hallintosäännön 4 §:n mukaan hoitaa tehtäväänsä päätoimisesti tai osa-aikaisesti.

 Kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi valittu luottamushenkilö voi, edellä mainitun kuukausipalkkion sijasta, valita osa-aikaisuuden (50 %), jolloin hänelle maksetaan palkkaa 3000 euroa kuukaudessa.

 Osa-aikaisuuden valinneelle kaupunginhallituksen puheenjohtajalle laaditaan tehtäväkuvaus, jonka hyväksyy kaupunginhallitus. Osa-aikaiseen puheenjohtajaan sovelletaan, mm. työajan ja työaikakorvausten osalta, soveltuvin osin kunnanjohtajaa koskevia kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) määräyksiä. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan osalta hänen hallinnollisena esihenkilönään toimii kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, joka hyväksyy hänen lomansa, sairaslomansa ja muut vastaavat laissa määritellyt, tehtävään liittyvät asiat.

 Osa-aikaisella puheenjohtajalla ei ole oikeutta erilliseen kuukausipalkkioon, toimituspalkkioon, ansionmenetyskorvaukseen, eikä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston kokouksista maksettaviin kokouspalkkioihin.”

Lisäksi kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan §:n 164 lopussa mainitun estetilannetta koskevan määräajan osalta seuraavasti: Milloin tässä pykälässä mainittu luottamushenkilö on estynyt hoitamasta tehtäväänsä, hänen oikeutensa vuosipalkkioon lakkaa, kun este on yhtäjaksoisesti jatkunut kuukauden kaksi (2) kuukautta.  

Keskustelun aikana Arto Nurmi esitti ja Ismo Läntinen kannatti, että hallintosäännön 18 Luvun § 162 kokouspalkkiot ja § 164 kk-palkkio pidetään nykyisellään (ei koroteta). Koska palkkiot sidotaan indeksiin, tulee tulevalla valtuustokaudella indeksin mukaiset korotukset.

Koska oli tehty muutosesitys ja sitä oli kannatettu, oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysehdotuksen:

JAA pohjaesitys

EI Arto Nurmen esittämä ja Ismo Läntisen kannattama muutosesitys, että hallintosäännön 18 Luvun § 162 kokouspalkkiot ja § 164 kk-palkkio pidetään nykyisellään (ei koroteta).

Äänestyksessä annettiin 9 JAA ääntä ja 2 EI ääntä.

Pohjaesitys voitti äänestyksen äänin 9-2.

Perustelut

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 12.5.2025 § 226.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely on historiatiedoissa.

Ehdotus

Kaupunginhallituksen päätösehdotus:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Porin kaupungin hallintosäännöksi 1.6.2025 alkaen voimassa olevan hallintosäännön, esityslistan liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Päätös

Äänestystuloksella 44 JAA, 13 EI ja 1 tyhjä kaupunginhallituksen esitys hyväksyttiin.

______________

Merkitään, että Mikael Ropo poistui esteellisenä (yleislausekejäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi ja hänen tilalleen saapui varavaltuutettu Britta Raitala.

Merkitään, että Kaarina Ranne poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 19.26.

Esteellisyys

Mikael Ropo

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Mika Tuhkanen esitti, että joko hallintosääntöön tai Oman pääoman Pori-rahaston sääntöön tehdään lisäys, että Oman pääoman Pori-rahaston sääntöön voi tehdä muutoksia vain 2/3 määräenemmistöllä.

Kokous piti neuvottelutauon kello 19.23 - 19.33.

Mika Tuhkanen perui ehdotuksensa ja asiasta tehdään kaikkien ryhmien kannattama valtuustoaloite.

Jatkokeskustelun aikana valtuutettu Arto Nurmi teki muutosesityksen: Hallintosäännön 18 Luvun § 162 kokouspalkkiot ja § 164 kk-palkkio pidetään nykyisellään (palkkioita ei koroteta). Ismo Läntinen ja Petri Huru kannattivat muutosesitystä.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, niin asiasta oli äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Kaupunginhallituksen pohjaesitys on JAA ja Arto Nurmen tekemä ja Ismo Läntisen ja Petri Hurun kannattama muutosesitys: Hallintosäännön 18 Luvun § 162 kokouspalkkiot ja § 164 kk-palkkio pidetään nykyisellään (palkkioita ei koroteta) on EI.

Ensimmäisellä äänestyskerralla osallistujaluettelossa oli puutteita kahden varavaltuutetun osalta, niin äänestys uusittiin. Toisella äänestyskerralla oli edelleen puutteita varavaltuutettujen Ryynänen ja Raitala osalta, mutta heidän äänensä laskettiin kokouksessa mukaan äänestyksen tulokseen manuaalisesti.

Pöytäkirjaan on kirjattu äänestyskäyttäytyminen ja tulos lopullisen tuloksen mukaisesti.

Äänestyksen tulos oli 44 JAA ääntä, 13 EI ääntä, 1 tyhjä. Kaupunginvaltuuston päätökseksi tuli kaupunginhallituksen pohjaesitys eli hallintosääntö hyväksyttiin esitetyssä muodossa.

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 44 kpl 76%

    Juha Kantola, Bia Kaski, Tapio Huhtanen, Mika Tuhkanen, Hanna Raitakari, Anttivesa Knuuttila, Viliina Välimäki, Petri Lahtinen, Henna Kyhä, Jarno Joensuu, Aila Haikkonen, Timo Aro, Juha Joutsenlahti, Raija Koskiranta, Helvi Walli, Sonja Myllykoski, Diana Bergroth-Lampinen, Antero Kivelä, Milka Tommila, Laura Pullinen, Mikko Pakkasela, Marketta Juntunen, Raisa Ranta, Niko Viinamäki, Sinikka Alenius, Kimmo Hohkala, Jani-Petteri Pajukoski, Hanna Sinisalmi, Martti Lundén, Neea Kähkönen, Simo Korpela, Krista Kiuru, Emmastiina Hesso, Jyrki Levonen, Arja Laulainen, Heikki Santavuo, Jussi Ihamäki, Ari Nordström, Jaakko Jäntti, Christa Lahto, Mari Kaunistola, Mirva Heino, Joonas Ryynänen, Britta Raitala

  • Ei 13 kpl 22%

    Sanna Grönmark, Mika Aho, Antti Lehtonen, Heidi Sakari, Petri Huru, Anssi Salmi, Marianne Ostamo, Tiina Stenman, Arto Nurmi, Markku Tanttinen, Sini Solala, Ismo Läntinen, Matti Välimäki

  • Tyhjä 1 kpl 2%

    Markus Halminen

Valmistelija

  • Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
  • Alina Isoviita, Osallisuusasiantuntija, alina.isoviita@pori.fi
  • Jan-Kristian Kivi, jani.kivi@pori.fi
  • Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Teknisen toimialan yksikköjako ja sen muuttaminen 1.1.2026 alkaen

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 19.8.2025 § 136 todennut seuraavaa:

"Tekninen toimiala on tarkastellut toimintaansa ja tunnistanut tarpeen kehittää organisaatiotaan. Muutostarve keskittyy investointien johtamiseen sekä katu- ja viherhoidon tehtävien järjestämiseen. Muutoksessa myös tilayksikön organisaatio esitetään muutettavaksi. Muutostarpeen taustalla on investointien johtamisen eriytyminen kahteen eri yksikköön, mikä haastaa kokonaisuuden hallintaa. Lisäksi on tunnistettu, että investointien suunnittelua tehdään liian lyhyellä aikavälillä ja hyväksyttyihin investointiohjelmiin sitoutumisessa on epävarmuutta. Tilayksikön henkilöstösuunnitelmaan sisältyy rakennuspäällikön ja rakennuttajapäällikön vakituiset tehtävät. Muutoksella pyritään hyödyntämään suunniteltu resurssi mahdollisimman hyvin suhteessa kuvattuun tarpeeseen, kohdentamaan muu, olemassa oleva resurssi aiempaa vaikuttavammin ja kehittämään investointirahoituksen kohdentamista ja rahoituksen käyttöä.

Lisäksi toimialalla on tarve kiinteistöhoidon, viherhoidon ja yleisten alueiden hoidon tehostamiseen.

Tekninen toimiala esittää, että toimialan investointien ohjelmointi ja rakennuttaminen keskitetään omaan rakennuttamisyksikköön. Avoinna oleva rakennuspäällikön virka on muutettu yksikön päällikön viraksi, joka toimisi uuden rakennuttamisyksikön päällikkönä. Rakennuttamisyksikkö vastaisi infra- ja tilainvestointien ohjelmoinnista sekä rakennuttamisesta. Muutos edellyttää infrayksikön investointien ohjelmointi- ja rakennuttamistehtävien sekä tilayksikön tilainvestointien ohjelmointi- ja rakennuttamistehtävien siirtoa uuteen perustettavaan rakennuttamisyksikköön. Yksiköitä ei kuitenkaan esitetä lisättävän vaan rakennuttamisyksikön myötä teknisen toimialan yhteiset palvelut yksikkö lopetettaisiin. Muutos on linjassa muiden toimialojen vastaavien organisaatiouudistusten kanssa, joiden myötä yhteiset palvelut -yksiköt on purettu tukipalveluiden keskittämisen myötä.

Toimiala esittää seuraavia muutoksia:

  • Yhteiset palvelut -yksikkö lopetetaan ja sen nykyinen henkilöstö siirretään toimialajohtajan alaisuuteen nykyisellä esihenkilörakenteella ja nykyisillä tehtävillään. 
  • Infrayksikön infrajohtamisen toimintayksikkö lopetetaan. Nykyisen infrajohtamisen toimintayksikön infran suunnittelutiimi muutetaan infran suunnittelun toimintayksiköksi ja liikenneinsinööri asetetaan suoraan infra yksikön päällikön alaisuuteen. Lisäksi nykyisen infrajohtamisen toimintayksikön maapolitiikkatiimi muutetaan maapolitiikan toimintayksiköksi ja tonttipäällikkö asetetaan yksikön päällikön suoraan alaisuuteen. Katutarkastajat siirtyvät maapolitiikan toimintayksikköön.
  • Infran kunnossapidon toimintayksikkö lopetetaan ja perustetaan uusi Viheralueet toimintayksikkö. Logistiikan toimintayksikkö lopetetaan ja perustetaan uusi Logistiikan ja kunnossapidon toimintayksikkö. Katujen kunnossapidon tiimi siirtyy uuteen Kunnossapidon ja logistiikan toimintayksikköön.
  • Tilajohtamisen toimintayksikkö sekä toimitilojen ylläpitopalveluiden toimintayksikkö lopetetaan. Tilayksikköön perustetaan uusi toimitilahallinnan toimintayksikkö, jonka esihenkilönä toimii tilahallintapäällikkö. Toimitilahallintaan siirtyy isännöintitiimi ja soveltuvin osin osa teknisen isännöinnin tiimiä. Lisäksi tilayksikköön perustetaan uusi kunnossapidon toimintayksikkö sekä uusi kiinteistönhoidon toimintayksikkö. Lopetettavasta toimitilojen ylläpitopalveluiden toimintayksiköstä siirretään kiinteistönhoitajat ja kouluvahtimestarit uuteen kiinteistönhoidon toimintayksikköön, jota johtaa kiinteistöhoitopäällikkö. Kunnossapidon toimintayksikköön siirtyy muut toimitilojen ylläpitopalveluiden tiimit.
  • Rakennuttamisyksikköön perustetaan uusi hankeohjauksen toimintayksikkö, jonka esihenkilönä toimii investointipäällikkö ja uusi rakennuttamisen toimintayksikkö, jonka esihenkilönä toimii rakennuttamispäällikkö. Toimintayksiköissä toimii nykyisen infran rakennuttamisen tiimi, nykyinen tilajohtamisen rakennuttaminen ja soveltuvin osin tekninen isännöinti.
  • Asfaltointityöt ja siitä vastaava rakennuttaja siirtyvät infran kunnossapidon toimintayksiköstä infran rakentamisen toimintayksikköön. 

Edellä kuvatusta uudelleenjärjestelystä on pidetty kunnassa ja hyvinvointialueella (449/2007) annetun lain 4 §:n mukainen yhteistoimintaneuvottelu. Yhteistoimintamenettely toteutettiin edustuksellisena, koska suunnitellulla muutoksella on vaikutuksia työn organisointiin yli viiden henkilön osalta. Yhteistoimintamenettely päättyi 11.8. yksimielisenä.

Toimialan uudelleenjärjestely edellyttää myös muutoksia kaupungin hallintosääntöön ja teknisen toimialan toimintasääntöön. Voimassa olevassa hallintosäännössä §16 Toimialojen organisaatio ja tehtävät on mainittu, että tekninen toimiala jakaantuu infrayksikköön, tilayksikköön ja yhteiset palvelut-yksikköön. Kaupungin hallintosääntöön esitetään muutos, jossa tekninen toimiala jakaantuu infrayksikköön, tilayksikköön ja rakennuttamisyksikköön. Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy hallintosäännön muutoksen, teknisen lautakunnan päätettäväksi esitetään toimialan toimintasääntö, joka astuisi voimaan 1.1.2026."

Teknisen lautakunnan (19.8.2025 § 136) esityksestä kaupunginhallitus on 8.9.2025 § 362 päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupungin hallintosäännössä teknisen toimialan esitetään jakaantuvan infrayksikköön, tilayksikköön ja rakennuttamisyksikköön. Lisäksi on todettu, että toimintasääntö tuodaan syksyn aikana teknisen lautakunnan päätettäväksi.

Muutosehdotus hallintosääntöön

Hallintosäännön §:ää 19 Yksiköt ja toimintayksiköt muutetaan teknisen toimialan osalta siten, että kyseinen toimiala jakautuu infrayksikköön, tilayksikköön ja rakennuttamisyksikköön.

Vanhusneuvoston nimen muuttaminen seniorineuvostoksi 1.1.2026 alkaen

Vanhusneuvosto on kokouksessaan 27.5.2025 § 37 käsitellyt neuvoston nimeä seuraavasti:

"Vanhusneuvoston edellisessä kokouksessa nousi esiin ehdotus vanhusneuvoston nimen muuttamisesta. Uudeksi nimeksi ehdotettiin ikäihmisten neuvostoa ja seniorineuvostoa. 

Työvaliokunta on keskustellut asiasta kokouksessaan 14.5.2025 ja työvaliokunta päätti ehdottaa vanhusneuvostolle, että vanhusneuvoston nimi muutetaan seniorineuvostoksi. Seniorineuvosto kuvaa eläkeikäisiä paremmin laajana ryhmänä kuin vanhusneuvosto."

Vanhusneuvosto on 27.5.2025 § 37 päättänyt tehdä seuraavan ehdotuksen:

"Ihmiset ikääntyvät eri tavoin, eivätkä kaikki eläkeläiset koe olevansa vanhuksia. Vanhusneuvoston tehtävä on kuitenkin vaikuttaa asioihin, jotka koskettavat kaikkia eläkeläisiä. Seniorineuvosto kuvaakin eläkeikäisiä paremmin laajana ryhmänä kuin vanhusneuvosto. 

Vanhusneuvosto päätti ehdottaa kaupunginhallitukselle, että se valmistelee hallintosääntöön muutoksen, jossa vanhusneuvoston nimi muutetaan seniorineuvostoksi."

Muutosehdotus hallintosääntöön

Hallintosäännön §:ssä 13 Vaikuttamistoimielimet mainitun vanhusneuvoston nimi muutetaan neuvoston esityksen mukaisesti seniorineuvostoksi 1.1.2026 alkaen.

Porin kaupungin veteraanityön ja sankarihaudoilla järjestettävän perinnetapahtumatyön uudelleenorganisointi perustettavalle veteraaniperinnetoimikunnalle 

Kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 26.5.2025 § 231 seuraavasti:

"Historia ja nykytilanne. Porin kaupungin organisoimasta veteraanityöstä ja itsenäisen Suomen sodissa kaatuneitten muistoa vaalivasta tapahtumatyöstä ovat vastanneet kaupunginhallituksen päätökselle Porin rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta sekä Sodissa kaatuneitten haudoilla pidettävien juhlatapahtumien järjestelytoimikunta.

  • Rintamaveteraaniasian neuvottelukunnan tehtävänä on ollut seurata sotaveteraanien ja heidän leskiensä palvelutilannetta kaupungissa ja avustaa kaupungin viranomaisia palvelujen kehittämisessä. Neuvottelukunta on myös vuosittain vastannut talvisodan päättymisen muistopäivänä 13.3. sekä kansallisena veteraanipäivänä 27.4. järjestettävistä Porin kaupungin juhlatilaisuuksista. Lisäksi rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta on hakenut ja jakanut kaupungin toiminta-avustuksia neuvottelukuntaan kuuluville yhdistyksille. Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta on perustettu Porin kaupunginhallituksen päätöksellä 9.2.1987 (Liite, KH 9.2.1987 § 353 Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta). Vuonna 2025 neuvottelukunnan kokoonpanossa on kuusi edustajaa yhdistyksistä ja neljä kaupunginhallituksen nimeämää luottamushenkilöä.
  • Sodissa kaatuneitten haudoilla pidettävien juhlatapahtumien järjestelytoimikunnan tehtävänä on ollut vastata vuosittain toukokuussa kaatuneitten muistopäivänä sekä joulukuussa itsenäisyyspäivänä ja jouluaattona Keski-Porin kirkon sankarihautausmaan sankariristillä järjestettävistä Porin kaupungin juhlatapahtumista ja muistojuhlallisuuksista. Järjestelytoimikunta on vastannut myös Keski-Porin, Reposaaren, Ahlaisten, Lattomeren, Noormarkun, Lassilan ja Lavian sankarivainajien hautojen kukituksista kaatuneitten muistopäivänä sekä kynttilätervehdyksistä itsenäisyyspäivänä ja jouluaattona.  Sodissa kaatuneitten haudoilla pidettävien juhlatapahtumien järjestelytoimikunta on perustettu Porin kaupunginhallituksen päätöksellä 12.12.1983 (Liite, KH 12.12.1983 § 3496 Vuosittaiset juhlatraditiot sodissa kaatuneiden haudoilla). Vuonna 2025 järjestelytoimikunnan kokoonpanossa on edustettuna 12 yhdistystä sekä Porin evankelisluterilainen seurankuntayhtymä.

Nykytilanteessa veteraaniyhdistysten ja muiden veteraanityöhön osallistuvien vapaan yhdistystoiminnan työ on muuttumassa edunvalvonta- ja perinnetyöstä perinnetyöksi. Muutos on valtakunnallinen. Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnasta on kolme yhdistystä vuosien 2023–2024 aikana lopettanut toimintansa veteraaniyhdistyksenä liittyen joko Tammenlehvän Satakunnan perinneyhdistykseen tai jatkaen perinnetyötä oman perustamansa perinneyhdistyksen toimesta.  

Toiminta ja tehtävät jatkossa. Valtioneuvoston kanslia asetti eduskuntaryhmien pyynnöstä 27.4.2022 työryhmän laatimaan ehdotuksen tulevaisuuden veteraaniperinnetyöstä. Työryhmä suosittelee loppuraportissaan, että kuntiin perustetaan veteraaniperinnetoimikunta tai veteraaniasioiden neuvottelukunnan tehtäviin sisällytetään veteraaniperinne. Oleellista olisi, että kunnat kirjaisivat oman roolinsa ja toimintatapansa veteraaniperinnetyön edistämisessä. (Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2023:3)

Porissa kaupungin rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan toiminta päättyy nykymuodossaan kuluvaan valtuustokauteen 31.5.2025. Veteraanityön jatkoa on käsitelty kevään 2025 aikana neuvottelukunnan kokouksissa. Asia otettiin esille myös Sodissa kaatuneitten haudoilla pidettävien juhlatapahtumien järjestelytoimikunnan kokouksessa 8.4.2025. Molemmat toimikunnat kannattavat, että Poriin perustetaan, kyseessä olevat toimikunnat yhdistävä, veteraaniperinnetoimikunta, joka jatkossa vastaa Porin kaupungin toimesta organisoitavasta veteraanityöstä ja veteraaniperinnetyöstä sekä sankarihaudoilla järjestettävästä perinnetapahtumatyöstä.

Porin kaupungin veteraaniperinnetoimikunnan tehtävät:

  • Toimii Porin kaupungin ja paikallisten veteraani- ja perinneyhdistysten sekä maanpuolustusyhdistysten yhteistyöelimenä. Kokouksissa käsiteltävinä asioina ovat muun muassa veteraanien ja heidän leskiensä palvelutilanteen seuraaminen, Porin kaupungin toiminta-avustuksista tiedottaminen sekä veteraaniperinnetyön kehittäminen ja toteuttaminen yhteistyössä Tammenlehvän Satakunnan perinneyhdistyksen kanssa.
  • Osallistuu Porissa tehtävään veteraaniperinnetyöhön edistäen erityisesti kouluissa toteutettavaa Suomen sotiin 1939–1945 ja niiden veteraaneihin liittyvää perinnetyötä sekä laajemmin Suomen itsenäisyyteen liittyvää historian tuntemusta.
  • Vastaa vuosittain talvisodan päättymisen muistopäivänä 13.3., kansallisena veteraanipäivänä 27.4., kaatuneitten muistopäivänä toukokuun 3. sunnuntaina sekä itsenäisyyspäivänä 6.12. järjestettävistä Porin kaupungin juhlatapahtumista. Lisäksi jouluaattona 24.12. veteraaniperinnetoimikunnan toimesta asetetaan kunniavartio Keski-Porin kirkon sankarihautausmaan sankariristille.
  • Vastaa sankarihautojen kukituksista kaatuneitten muistopäivänä sekä kynttilätervehdyksistä itsenäisyyspäivänä ja jouluaattona kaikilla Porin seitsemällä sankarihautausmaalla.  
  • Osallistuu Porin pääkirjastoon peruskorjauksen yhteydessä suunniteltavan perinnehuonetilan valmisteluun ja toteutukseen sekä tilan käyttöönoton jälkeen tapahtuvaan toimintaan.
  • Muut Porin kaupungin veteraanityöhön ja juhlatapahtumiin liittyvät asiantuntija- ja yhteistyö- sekä järjestämistehtävät kuten Puolustusvoimien kanssa tehtävä tapahtumatuotantoyhteistyö.
  • Veteraaniperinnetoimikunnan koollekutsujana on Porin kaupungin kulttuuriyksikkö, jonka päällikkö toimii toimikunnan puheenjohtajana ja suunnittelija valmistelijana ja sihteerinä. Veteraaniperinnetoimikunnassa on edustajia molempien toimintansa lopettavien toimikuntien kokoonpanoista. Uutena toimijana veteraaniperinnetoimikuntaan tulee mukaan Satakunnan Tammenlehvän perinneyhdistys. Veteraaniperinnetoimikunta suorittaa tehtävänsä ilman palkkiota."

Porin kaupunginhallitus on 26.5.2025 § 231 päättänyt, että Porin rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan sekä Sodissa kaatuneitten haudoilla pidettävien juhlatapahtumien järjestelytoimikunnan toiminta päättyy nykymuodossaan 31.5.2025, ja että  Porin kaupungin ja paikallisten veteraani- ja perinneyhdistysten sekä maanpuolustusyhdistysten yhteistyöelimeksi perustetaan Porin kaupungin veteraaniperinnetoimikunta, jonka tehtävänä on vastata kaupungin toimesta organisoitavasta veteraanityöstä ja veteraaniperinnetyöstä sekä sankarihaudoilla järjestettävästä perinnetapahtumatyöstä esitykseen kirjattujen asiakohtien mukaisesti.

Kaupunginhallitus on todennut, että vaikuttamistoimielimistä on määräykset hallintosäännön 13 §:ssä ja että ehdotus hallintosäännön muuttamiseksi tämän päätöksen mukaiseksi tulee valmistella pikimmiten. Edelleen kaupunginhallitus on todennut, että Porin kaupungin veteraaniperinnetoimikunta asetetaan erikseen.

Muutosehdotus hallintosääntöön

Hallintosäännön §:stä 13 Vaikuttamistoimielimet poistetaan maininta rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnasta, jonka toiminta on päättynyt 31.5.2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä edellä esitetyt muutokset hallintosäännön §:iin 13 ja 19. Nämä muutokset tulevat voimaan 1.1.2026 alkaen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto