Perustelut
Apulaiskaupungingeodeetti on viranhaltijapäätöksellään 29.8.2025 (34 §/2025) päättänyt Jokisatamantien (osa) osoitenumeroinnista. [peitetty] ovat tehneet päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksesta on pääteltävissä, että oikaisuvaatimuksen tekijät edustavat osoitepäätöksenalaisella vuokratontilla toimivaa Harjulan pieneläintuhkaamoa. Oikaisuvaatimus on saapunut ajoissa ja se tulee tutkia.
Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu, sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan (Hallintolaki 49 d §).
Otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. (Hallintolaki 49 g §)
Oikaisuvaatimuksen tekijät pitävät osoitepäätöstä kohtuuttomana ja vaativat, että he saisivat pitää vanhan osoitenumeronsa 99 eikä sitä muutettaisi. Vaatimustaan he perustelevat sillä, että osoitteen muutos olisi jo kolmas, heille olisi ilmoitettu osoitenumeroksi 99 ja he joutuisivat uusimaan osoitenumeron kyltteihin, asiakirjoihin jne. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan nähtävänä kokouksessa.
Viimeisimmässä rakennusluvassa 2024-45, päätöspäivämäärä 01.02.2024, on rakennukselle annettu osoitteeksi Jokisatamantie 23. Näin ollen oikaisuvaatimuksessa mainittu Jokisatamantie 99 ei ole ollut kohteen osoite ennen oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa apulaiskaupungingeodeetin osoitenumerointipäätöstäkään. Selkeää vaikuttaa olevan, että osoitenumeroinnissa on epäselvyyttä, jos rakennuksen omistaja ja oikaisuvaatimuksen tekijäkin ovat väärässä käsityksessä osoitenumeroinnin nykytilasta. Oikaisuvaatimuksen myötä ilmi tullut epäselvyys yhdessä muiden Jokisatamantien osoitenumeroinnin ongenlmien kanssa korostavat tarvetta selkiyttää Jokisatamantien varren osoitenumerointia ja niin on apulaiskaupungingeodeetin viranhaltijapäätöksellä tehty. Päätöksen täytäntöönpanon jälkeen alueella on siinä määrin selkeä osoitteisto, kuin se voimassa olevan asemakaavan rajoitteet huomioon ottaen on mahdollista.
Osoitepäätöksen vaikutukset eivät ole kohtuuttomia rakennuksen omistajalle, etenkään tilanteessa, jossa rakennuksen omistajalla on jo ennestään väärä osoitenumero kiinnitettynä rakennukseen ja kirjattuna omiin asiakirjoihin. Rakennuksen seinään kiinnitetty osoitenumero ja yrityksen asiakirjoihin kirjattu osoite olisi aiheellista korjata joka tapauksessa, koska osoitenumero 99 on jo nykyisellään väärä. Osoitepäätöksen vaikutuksia ei voi muutoinkaan pitää kohtuuttomina.
Porin kaupunki pyrkii osoitejärjestelmän ylläpidossa noudattamaan Kuntaliiton ohjetta ja suositusta Kunnan osoitejärjestelmä (ISBN: 978-952-293-751-3). Kyseisen ohjeen kohdan 2.1 mukaan "Osoitejärjestelmän valmistelu, toteuttamisen ohjaaminen ja pääosin myös toteuttaminen on kunnan tehtävä. Kunta päättää käytettävästä osoitejärjestelmästä. Kunta ei vastaa osoitejärjestelmän tai yksittäisen osoitteen muuttamisen yrityksille tai asukkaille aiheuttamista kustannuksista." Kunnan osoitteisto on jatkuvan päivitys- ja ylläpitotyön alla ja muutokset osoitteisiin ovat mahdollisia.
Apulaiskaupungingeodeetti on toiminut Porin kaupungin hallintosäännön ja toimialansa toimintasäännön nojalla hänelle kuuluvan päätösvallan puitteissa. Viranhaltijapäätös 23.9.2024 34 § /2024 ei ole lain vastainen eikä myöskään aiheuta kohtuutonta haittaa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyin perusteluin.